Työelämä vuonna 2016, ei ehdi syödä tauolla.
Kahvitaukokeskustelussa työpaikalla tuli puheeksi tämänkin.
Ihmeteltiin miten näin vuonna 2016 on vielä työelämässä mahdollista, että ihmisellä ei ole mahdollisuutta ehtiä syömään työpäivänsä aikana.
Eli vieläkin on aloja, joissa lakisääteiset tauot on sellaisia ettei työntekijä ehdi edes syömään.
Esimerkiksi kaupan alalla, 7h työpäivä ja olet oikeutettu 2 x 10-12 min taukoon.
Mitä ehdit tehdä 10-12min kahvitauolla? Käyt vessassa, niin puolet ajasta on mennyt. Kahvi ehtii tippua siinä loppuajalla mutta turha kuvitella ehtivänsä juoda sitä.
Onko ok että ihminen, joka kuitenkin tekee 7h työpäivän, joutuu valitsemaan vessassa käynnin ja syömisen välillä? Onko ok että ihminen pakotetaan, lähes täyden päivän tehdessään, ahmimaan ruokansa niin nopeasti pakon edessä?
Vaikea kuvitella esim. työterveyshoitajan suosittelemassa että tuota.
Mitään ajatuksia/mielipiteitä aiheesta?
Kommentit (71)
Silkaa huomiohuoraamista tuo, että ei muka jää aikaa.
Omassa työpaikassani (ravintola-ala) tauko kestää 5-10min, sen kauemmaksi aikaa ei voi jättää töistä työntekijää yksin. Vessassa saa käydä työn lomassa jos ehtii ja kahvikuppikin kassan laidalla sallittu, joten pitäisi kai olla kiitollinen.
Nuohoojana ei aina ehdi. Jos aikataulu menee liian tiukille, on vaan painettava pää märkänä menemään. Syön sitten illalla tuplaten. Terveellistä...
Niin se menee. "Ruokatauko"  pidetään meillä usein samalla kun ajetaan kohteesta A kohteeseen B ja kohteeseen C 😐
T. Kotihoidon hoitaja
Työelämä 2016: Et ehdi pitää taukoja ollenkaan ja syömisestä ja vessakäynneistä on turha haaveilla. :) Näin ravintola-alalla.
Nimi.m.: lopetin työt keväällä
Been there done that. Olin töissä vieläpä isossa marketissa, jossa kassalta taukotilaan ja taukotilasta kassalle kävelykin söi aina pari minuuttia. Siinä kun joku asiakas tuli vielä kysymään jotain (mistäpä olisi tiennyt, että olen tauolla), niin heipähei ajatukselle siitä, että voisi laittaa jotain suuhunsakin.
Vierailija kirjoitti:
Been there done that. Olin töissä vieläpä isossa marketissa, jossa kassalta taukotilaan ja taukotilasta kassalle kävelykin söi aina pari minuuttia. Siinä kun joku asiakas tuli vielä kysymään jotain (mistäpä olisi tiennyt, että olen tauolla), niin heipähei ajatukselle siitä, että voisi laittaa jotain suuhunsakin.
Tuliko kollega kellon kassa nipottamaan, että nyt meni pitkäksi?
T. kauppias
Joo, ravintola-alalla ruokatauot on utopiaa. Suutarin lapsella ei ole kenkiä, näinhän se menee. Sitten ihmetellään kun tarjoilija on kiukkuinen. :D
Onkohan tuo nyt varmasti laillistakaan.
Jos vuorokautinen työaika on kuutta tuntia pidempi eikä työntekijän työpaikalla olo ole työn jatkumisen kannalta välttämätöntä, on hänelle annettava työvuoron aikana säännöllinen vähintään tunnin kestävä lepoaika, jonka aikana työntekijä saa esteettömästi poistua työpaikaltaan. Työnantaja ja työntekijä voivat sopia lyhyemmästä, kuitenkin vähintään puolen tunnin pituisesta lepoajasta. Lepoaikaa ei saa sijoittaa välittömästi työpäivän alkuun eikä loppuun. Jos työaika ylittää vuorokaudessa 10 tuntia, työntekijällä on halutessaan oikeus pitää enintään puoli tuntia kestävä lepoaika kahdeksan tunnin työskentelyn jälkeen.
Jos työaika vuorotyössä tai jaksotyössä on kuutta tuntia pidempi, on työntekijälle annettava vähintään puoli tuntia kestävä lepoaika tai tilaisuus aterioida työn aikana.
10 minuutissa hädin tuskin ehtii kävellä henk.kunnan tiloihin marketeissa.
Marketissa henkilökunta puhuu työkännyyn samalla kun vääntävää torttua pönttöön, jotenkin irvokasta.
Vierailija kirjoitti:
Leimasitko kellokortin jo kun esim. lähdit kassalta vai vasta siellä taukotilassa? :D Itse tehtyä kiirettä?
Rauhassa aterioinut ja tauolla virkistynyt kassahenkilö on takuulla kassallakin ystävällisempi kuin viittä vaille kuset housuissa tuolilla kireenä pyörivä asiakaspalvelija.
Ne marketit menestyy ketkä kohtelee työntekijöitään hienosti, koska asiakkaat menee sinne missä on kiva palvelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuliko kollega kellon kassa nipottamaan, että nyt meni pitkäksi?
T. kauppias
Ei kollega, mutta työnantaja kyllä nipotti asiasta mm. taukotilaan jätetyin lapuin. Oli ihan tehnyt laskelmat, kuinka paljon maksaa vuodessa, jos jokainen pitää minuutin pidemmän kahvitauon joka kerta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leimasitko kellokortin jo kun esim. lähdit kassalta vai vasta siellä taukotilassa? :D Itse tehtyä kiirettä?
Ruokakaupan kassoilla on harvemmin kellokortteja käytössä...
Vierailija kirjoitti:
Rauhassa aterioinut ja tauolla virkistynyt kassahenkilö on takuulla kassallakin ystävällisempi kuin viittä vaille kuset housuissa tuolilla kireenä pyörivä asiakaspalvelija.
Ne marketit menestyy ketkä kohtelee työntekijöitään hienosti, koska asiakkaat menee sinne missä on kiva palvelu.
Meillä ei ainakaan kukaan niitä taukoja kellota. Kun hommat hoituu ja pysyy kohtuullissa ajoissa niin jokainen pitää sen taukonsa niin kun parhaakseen katsoo. Asiakasvirta kuitenkin painottuu tiettyinhin aikoihin ja nyt kun ne on laajemmat niin on niitä hiljaisiakin hetkiä jolloin ihan ehtii taukonsa pitää asiakkaiden siitä kärsimättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokakaupan kassoilla on harvemmin kellokortteja käytössä...
Niinpä...
Vierailija kirjoitti:
Niin se menee. "Ruokatauko" pidetään meillä usein samalla kun ajetaan kohteesta A kohteeseen B ja kohteeseen C 😐
T. Kotihoidon hoitaja
Tämä. Tuo eväspuoli vielä menee, kun on kylmälaukku autossa ja voileipää on helppo haukata vaikka ajaessa, mutta ikävämmäksi olen havainnut sen kun ei pääse vessaan. Onneksi on siistejäkin asiakaspaikkoja joissa kehtaa kysäistä, mutta usein ei kehtaa. Eikä huoltoasemaakaan ole aina saatavilla. Meillä kotihoidon toimisto on niin hankalassa paikassa että ei ehdi sinne vessaan, kävelymatka autolta kestää liian kauan. Meillä on siis optimointi käytössä ja asiakaspaikkoja 15-18 päivän aikana, minuuttiaikataulu. Mutta onneksi lehtitietojen mukaan hoitoalalla on löysää ja kiire itse tehtyä, niin voidaan vähän kiristää vielä. Ja palkastakin voidaan vielä leikata.
Meillä marketin kassalla tauon oli parasta olla juuri sen mittainen mitä pitkin, sillä muuten kassaa hoitamaan tullut tauottaja ei päässyt ajoissa seuraavalle kassalle ja kaikkien muiden tauot venyivät eteenpäin. Ja kävelyyn meni tosiaan noin 1,5 min per suunta...
Vierailija kirjoitti:
Meillä marketin kassalla tauon oli parasta olla juuri sen mittainen mitä pitkin, sillä muuten kassaa hoitamaan tullut tauottaja ei päässyt ajoissa seuraavalle kassalle ja kaikkien muiden tauot venyivät eteenpäin. Ja kävelyyn meni tosiaan noin 1,5 min per suunta...
Taukojen organisoinnissa otettu tuo aika huomioon?
Ehkä sellaiselta jää tauot pitämättä, joilta jää se jälki vesilasiin kun sen sormen sinne laittaa.