Tiiedättekö yhtään ydinperhettä jossa lapsille annettu eri sukunimet
Eräs tuttava antoi esikoiselle isän sukunimen ja kuopukselle omansa, miksi ihmeessä? En vaan tajua
Kommentit (23)
Tässä nyt sekoitetaan ydinperhe = vanhemmat avioliitossa ja lapset yhteisiä ja perhe ilman avioliittoa.
Laki on se mikä on ja sillä selvä. Jos vanhemmilla on eri sukunimi, yhteiset lapset saavat saman sukunimen kuin edellisellä YHTEISELLÄ lapsella.
Avoliitossa lapsen isyys pitää ensin vahvistaa ennen kuin isän olemassaoloa huomioidaan mitenkään. Mulla on omakohtainen kokemus tästä, tosin jo edelliseltä vuosisadalta. Lapsi kyllä rekisteröitiin isän sukunimelle ( asuimme ja asumme edelleen isän kotipaikalla, siksi nimi isän ja paikan mukaan), mutta ei isän & lapsen kotiseurakuntaan vaan äidin kotikunnan seurakuntaan, vaikka äiti ei ollut sen jäsen. Näin siksi, että isyyden vahvistaminen ei ollut tavoittanut seurakunnan toimistotyöntekijää.
Meni pitkään, ennen kuin seurakunta korjasi virheensä. Ristiriita oli siinä, että sekä nimi että uskonnolliseen yhteisöön rekisteröinti tuli isän mukaan, mutta kotipaikkakunta määräytyi kuitenkin äidin kotikunnan mukaan, kun olin siinä vaiheessa vasta muuttamassa ja kirjoilla toisen kunnan siviilirekisterissä.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän sellaisen 5 henkisen perheen, jossa kaikilla on eri sukunimi.
Opettajana olen huomannut, että ei ole edes kovin harvinaista, että jokaisella perheenjäsenellä on eri sukunimi.
Eikö silloin isyydentunnustuksen jälkeen sille nuoremmallekin tule isän sukunimi, kun selviää, että pariskunnalla on jo lapsi, jolla on isänsä sukunimi?