Värjäättekö te kaikki hiuksianne?
Miltä mielestänne näyttää ihminen, joka ei ole hiuksiaan värjännyt? Huolettaako värjäämisen terveysvaikutukset yhtään? Onko kukaan kokeillut hennavärejä?
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Mortadella kirjoitti:
Huolettaa kyllä.
Olenkin etsinyt vaihtoehtoisia värjäysmenetelmiä, kuten tee, kahvi, punaviini+kaakao, sitruunalla raidat mm. Aion kokeilla tuota punkku-kaakao menetelmää, koska sattumoisin kaapista löytyy juotavaksi kelpaamatonta punkkua.
Toisaalta kiinnostaisi sitruunaraidatki, mutta se kenties kuivattaa hiusta liikaa. Raitoja saadakseen joutuu pitämään sitruunaa hiuksissaan monta tuntia ja vielä mieluiten auringossa.
Sitruuna pilaa hiukset. Kokemusta on. Älä tee niin kuin minä tein.
Juuri muutama päivä sitten käytin sitruunaa hapettimena, jotta saisin hennan varmasti tarttumaan yksittäisiin harmaisiin. Eivät nuo hiukset pilalla ole, kauniisti kiiltävät. Mutta täytyy myöntää, että päänahka tuntuu pikkuisen kuivalta. Pientä verrattuna kaveriin, jolle tuli peroksidikäsittelystä verisiä läikkiä.
T. Se 20 vuotta luonnonvärien kanssa lutrannut.
Vierailija kirjoitti:
Mortadella kirjoitti:
Huolettaa kyllä.
Olenkin etsinyt vaihtoehtoisia värjäysmenetelmiä, kuten tee, kahvi, punaviini+kaakao, sitruunalla raidat mm. Aion kokeilla tuota punkku-kaakao menetelmää, koska sattumoisin kaapista löytyy juotavaksi kelpaamatonta punkkua.
Toisaalta kiinnostaisi sitruunaraidatki, mutta se kenties kuivattaa hiusta liikaa. Raitoja saadakseen joutuu pitämään sitruunaa hiuksissaan monta tuntia ja vielä mieluiten auringossa.
Sitruuna pilaa hiukset. Kokemusta on. Älä tee niin kuin minä tein.
Kiitos vinkistä. Tuota vähän pelkäsinkin.
Punaviinin alkoholikin varmasti kuivattaa, joten ajattelin keittää siitä alkot pois, sotkea jäljelle jääneeseen liemeen tumman kaakaon ja levittää sitten tahnan hiuksiin, suihkumyssy joksikin aikaa päähän ja lopputuloksen ainakin artikkelin mukaan pitäisi olla punertava.
Lopetin värjäämisen tänä vuonna ja värjään sitten kun väreistä tulee turvallisempia ja hellävaraisempia hiuksille. Ja hennaus ei sovi koska en halua punaisuutta vaan juuri kylmiä sävyjä.
Mä olisin teininä halunu värjätä, mutta äiti ei antanu. Tekopyhää, koska hän antoi mun pikkusiskon värjätä ja nykyään itsekin värjää. Nyt oon täysikänen ja tietysti saisin värjätä, mutta enää en halua, koska en halua jäädä siihen värjäyskierteeseen. Oon vaan pitäny oman värin sitten.
Nuorena värjäsin kaksi kertaa kotona, kaikki meni ok, mutta en tykännyt väristä, ei ollut sellainen kuin olisi pitänyt olla. Sitten värjäytin kerran kampaajalla, väri hyvä, mutta koko päänahka punoitti pari viikkoa ja oli kipeillä rakkuloilla, tajusin mitä myrkkyä värit ovat. Sitten en värjännyt vuosiin. Nyt olen muutaman vuoden hennannut hiukseni säännöllisesti 4-5 viikon välein. Mulla on luonnostaan punertavat hiukset ja henna korostaa väriä upeasti, hiukset myös tuntuvat paksummilta, ovat kiiltävät ja terveet. Ilmeisesti mulla ei vielä ole harmaita, koska henna tarttuu, sehän ei tartu harmaisiin. Oon kohta 50 v.
Sain ekat harmaat hiukset 24-vuotiaana, ja siitä lähtien olen värjännyt säännöllisesti. Yli kymmenen vuotta värjäsin omaa alkuperäistä sävyäni hieman tummemmaksi eli tummanruskeaksi. Tykkäsin sävystä kovasti, mutta nyt olen joutunut vaalentamaan väriä tummanruskeasta vaaleanruskeaan, sillä harmaiden lisääntyessä tyvikasvu näytti värjättyä osaa vasten hassulta jo parissa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Miltä mielestänne näyttää ihminen, joka ei ole hiuksiaan värjännyt? Huolettaako värjäämisen terveysvaikutukset yhtään? Onko kukaan kokeillut hennavärejä?
En ole koskaan värjännyt, mutta sävykäsittely noin kahdeksan viikon välein. Olen 60-vuotias, harmaata ei ole, ihan ilmeen kirkastamiseksi tuo sävytys.
Vierailija kirjoitti:
Sain ekat harmaat hiukset 24-vuotiaana, ja siitä lähtien olen värjännyt säännöllisesti. Yli kymmenen vuotta värjäsin omaa alkuperäistä sävyäni hieman tummemmaksi eli tummanruskeaksi. Tykkäsin sävystä kovasti, mutta nyt olen joutunut vaalentamaan väriä tummanruskeasta vaaleanruskeaan, sillä harmaiden lisääntyessä tyvikasvu näytti värjättyä osaa vasten hassulta jo parissa viikossa.
Voisin hyvin kuvitella allergisoituvani väreille, sillä mulla on paljon muutenkin allergioita. Sikälikin hyvä, että olen joutunut vaihtamaan vaaleampaan sävyyn. Vaaleammissa sävyissä eniten allergisoivan PPD:n pitoisuus on puolet tai alle sen tummimpien hiusvärien pitoisuudesta.
Muuten en osaa pelätä hiusvärien "myrkkyjä". EU:ssa on maailman paras kemikaalilainsäädäntö ja mulla on vahva luottamus siihen. PPD:stä osa imeytyy elimistöön ja maksa poistaa sen. Koska lasten ja nuorten maksa toimii heikommin (eikä tiedetä kuinka tehokkaasti), ei meillä suositella hiustenvärjäystä alle 16-vuotiaille, ja varmasti se on hyvä varotoimi. Ensisijaisesti kannattaa kemikaaleista vältellä tupakkaa, alkoholia ja muita päihteitä sekä sisäilman haitallisia pienhiukkasia eli välttää takkatulta ja tuoksukynttilöitä.
Lopetin pari vuotta sitten värjäilykierteen, olen saanut pitkiin hiuksiini tasaisen luonnollisen värin takaisin. Ajoittain tulee mieleen josko haluaisin vaihtaa väriä, mutten ole halunnut palata takaisin juurikasvujen kanssa tappelemiseen. Hiusten latvojen haaroittuminen ja katkeilu on vähentynyt käytännössä olemattomiin.
En värjää enää.
Värjäsin 15 vuotta tummanruskeilla kestoväreillä, kampaajalla sekä kotona, kunnes aloin miettimään terveysvaikutuksia. Samalla vaihdoin julkisen työn toimistotöihin joten ei tarvinut olla ihan niin huolitellun näköinen koko aikaa, niin päätin että kokeilen kasvattaa oman värin pitkään polkkaani. Vaikka mietinkin että sopiiko minulle se tylsä maantienharmaa. Nyt edellisestä värjäyksestä on puoli vuotta eli pahin tyvikasvuvaihe on ohi ja oma väri onkin ihanan luonnollisen vaaleanruskea! En malta odottaa että saan tummemmat latvat kokonaan pois.
En enää. Kohta 2 vuotta ilman värjäämistä. Herkistyin hiusvärille ja sen kokemuksen jälkeen ei pienintäkään aikomusta laittaa em. myrkkyä päähän. Mulla on nykyään puoleen selkään asti ulottuvat kiiltävät ja kauniit hiukset. Ns. maantien harmaa, josta tulikin ihana kultaan vivahtava elävän näköinen ruskea.
En ole nyt muutamaan vuoteen värjäynnyt hiuksia. Syy on yksinkertaisesti se, että en koskaan jaksanut ylläpitää väriä hyvänä (laiskuus, köyhyys), vaan tyvikasvu ja haalistuva värjäys sai aina lopulta hiukseni näyttämään hirveiltä. Juuri värjätty tukka näytti hetken ihan kivalta, mutta suurimman osan ajastani tukka oli hirveä ja likaisen näköinen. Vaikka en pidäkään omasta "vihertävän vaaleanruskeasta" hiusväristäni, parempi näin.
Ehkä, jos joskus tulevaisuudessa uin rahassa, niin voisin alkaa taas värjäyttää tukkaani, en tiedä.
Noita terveyshaittoja en ole juuri miettinyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan värjännyt, mutta sävykäsittely noin kahdeksan viikon välein. Olen 60-vuotias, harmaata ei ole, ihan ilmeen kirkastamiseksi tuo sävytys.
Sävykäsittelyssä on käsittääkseni ihan samat aineet kuin kestoväreissäkin, mm. PPD. Mutta onhan se hienoa sanoa, ettei ole koskaan värjännyt. Vähän kuin takavuosina sanottiin, että ei mulla permanenttia ole (vaan pehmennys).
Yllättävän moni on luopunut värjäyksestä! Löytyykö lisää kokemuksia kasvivärjäyksestä?
Ap
En värjää, vaalensin hiuksiani muutaman vuoden ajan. Nyt, reilut kaksi vuotta vaalentamisen lopettamisesta on jo oma tummanvaalea väri hiuksissa ja hiukset ulottuvat lapaluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sävykäsittely on värjäämistä. Onpas sulla melkoiset geenit, kun ei kuuskymppisenä ole vielä harmaata. Monella alkaa hiusten harmaantuminen jo ennen kolmekymppisiä, ja suurin osa on löytänyt houksistaan harmaata nelikymppisiinsä mennessä.
Laitan raitoja. Oma väri olis kyllä ihan kiva, mutta harmittaa, kun on alkanut tulla harmaita hiuksia ja ikää vasta 33.
Raitoja laitetaan noin 3-4 kuukauden välein ja ei välttämättä koko päähän joka kerta.
Lopetin värjäyksen vajaa 5 vuotta sitten. Värjäsin sitä ennen melkein 10 vuotta tummanruskeaksi, melkein mustaksi. Kyllästyin värikoukkuun. Nykyinen oma hiustenvärini on vaaleanruskea pienellä punapugmentillä, kesäisin vaaleampi. En kaipaa värejä :)
Millaista kasviväreillä värjääminen on? Olen itse ollut pitkään värjäämättä ja nyt taas miettinyt pitäisikö aloittaa. Jatkuva kemikaalimäärä vaan hirvittää. Kasvivärejä kai myydään nykyään myös valmiiksi sekoitettuina vaahtoina. Mutta toimiiko ne oikeasti ja pysyykö väri?
Ap