Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tavoitteena laihtua vuodessa 35kg - vinkkejä kuinka onnistun!

Vierailija
07.08.2016 |

Minulla on melko tasan 13kk aikaa laihtua 35kg. Olen muokannut ruokavaliota jo noin kuukauden-pari, mutta jättänyt herkuttelun. Nyt jää siis herkut pois, tai korvataan ne terveellisillä jutuilla..

Kaipaisin laidasta laitaan vinkkejä kuinka onnistua! Imetän 10kk ikäistä, ja olin ajatellut jatkaa 1,5vuotiaaksi asti joten tämä tulee ottaa huomioon. Toisaalta olen myös kuullut että imetys saattaa joillakin estää painon putoamisen - sitten täytyy lopettaa aikaisemmin...

Vinkkejä, miten tää lähtee käyntiin ja mistä saa apua jos tarvetta!

Nimim. Laardikertymille kyytiä!

Kommentit (91)

Vierailija
21/91 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et onnistu mitenkään niin paljoa siinä ajassa. Ota realistisempi tavoite!

Millä perusteella? Itse kuitenkin pidän mieluummin tavoitteet korkealla kuin tyydyn heti ajatukseen "en kuitenkaan onnistu"..

-Ap

Vierailija
22/91 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja 35kg / 13kk on noin 2,7kg kuukaudessa. Miksi se ei olisi realistista?

-Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/91 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole muita konsteja kuin syödä reippaasti vähemmän kuin kuluttaa. Eli annoskoot alas.

Liian pienet ateriat vievät säästöliekille, ja kroppa pitää entistä kovempaa kiinni ylimääräisistä kiloista. Mieluummin niin, että annoskoko kohdilleen! Ja säännöllinen ruokailurytmi.

Oikeasti vähän liikkuvan naisen energiantarve on todella pieni. Jos on tottunut herkuteluun ja syömään paljon, näyttää normaali annoskoko todennäköisesti todella pieneltä. Tuo säästöliekille meno pätee joillakin normaalipainon rajoissa olevilla tai jollain fitnesstyypeillä, joilla elimistö on muutenkin sekaisin. Kun puhutaan 35 kg:n ylipainosta, fysiologinen fakta on, että laihtuakseen on syötävä vähemmän kuin kuluttaa. Liikunta tekee tietysti hyvää kropalle ja mielelle, mutta laihduttamisessa tärkeintä on se mitä ja kuinka paljon suuhun laittaa. Tämä vielä korostuu, jos ei pysty treenaamaan täysipainoisesti. Ap:nä en stressaisi liikunnasta, vaan keskittyisin siihen syömäpuoleen.

Vierailija
24/91 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetä niin kauan kuin maitoa tulee, sehän kuluttaa kehon rasvavarastoja.

Jätä maitotuotteet kokonaan pois. Vaihda rypsiöljy oliiviöljyyn. Pidä huoli ettet syö liikaa pähkinöitä ja siemeniä, pieni kourallinen per päivä riittää jo. Rasvaista kalaa paljon, sitä ei tarvi rajoittaa.

Kahvia voit ihan hyvin juoda, se jopa auttaa aineenvaihduntaa. Juo se 2-4 litraa vettä hikoilit tai et.

Vierailija
25/91 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole muita konsteja kuin syödä reippaasti vähemmän kuin kuluttaa. Eli annoskoot alas.

Liian pienet ateriat vievät säästöliekille, ja kroppa pitää entistä kovempaa kiinni ylimääräisistä kiloista. Mieluummin niin, että annoskoko kohdilleen! Ja säännöllinen ruokailurytmi.

Oikeasti vähän liikkuvan naisen energiantarve on todella pieni. Jos on tottunut herkuteluun ja syömään paljon, näyttää normaali annoskoko todennäköisesti todella pieneltä. Tuo säästöliekille meno pätee joillakin normaalipainon rajoissa olevilla tai jollain fitnesstyypeillä, joilla elimistö on muutenkin sekaisin. Kun puhutaan 35 kg:n ylipainosta, fysiologinen fakta on, että laihtuakseen on syötävä vähemmän kuin kuluttaa. Liikunta tekee tietysti hyvää kropalle ja mielelle, mutta laihduttamisessa tärkeintä on se mitä ja kuinka paljon suuhun laittaa. Tämä vielä korostuu, jos ei pysty treenaamaan täysipainoisesti. Ap:nä en stressaisi liikunnasta, vaan keskittyisin siihen syömäpuoleen.

Joo mun energiantarve oli jonkun laskurin mukaan (aktiivisuustaso tyyliin sohvalla löhöily) n. 1600kcal :D siihen tietty imetys tuo jonkun muutaman sata kaloria lisää, mutta on aika vähäistä. Tosin en tiedä mitään noiden laskureiden luotettavuudesta!

-Ap

Vierailija
26/91 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap syö pääosin kasviksia. Miten ajattelit kasvisten määrän vähentämisen auttavan laihduttamisessa?

Vierailija
27/91 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

35 kiloa vuodessa ei ole realistinen tavoite, jollei lähtöpaino ole yli 200 kiloa. Hitaampi painonputoaminen johtaa pysyvämpiin tuloksiin.

On motivoivampaa saavuttaa tavoitteet, kun tavoite on oikeasti saavutettavissa ilman mitään järkyttäviä elämäntapamuutoksia. 1-1,5 kg:n painonlasku kuukaudessa on realistista, ja senkin saavuttamiseksi voit joutua tekemään isosti hommia. Itsehän tuolla aiemmin väitit, ettei annoskoon normaalistaminen johtanut painosi pienentymiseen.

Annoskoko ja sen kcal-määrä tavoitepainoasi vastaavaksi, ruokailu 4-5 kertaa päivässä eikä ikinä mitään pieniä naposteluja, ruokavalioon enemmän kasviksia ja ikuiset hyvästit ranskalaisille, pizzoille, makkaralle ja sokerillisille juomille. Siitä se lähtee.

Ihan ensinnä kannattaa käydä ravitsemusterapeutilla selvittämässä, mikä on nykyisessä ruokavaliossa hyvää ja mikä huonoa. Läski ei materiaalistu ilmasta. Kaikki läski on hankittu ihan itse syömällä vääränlaista ravintoa tai liian paljon.

Voi olla syytä käydä myös psykologilla pohtimassa, miksi syöt liikaa.

Vierailija
28/91 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, älä aseta tavoitteita noin, että pakko laihtua x kiloa ajassa y. Ajat vain itsesi vääränlaiseen ajattelutapaan. Onnistumisia pitää arvoida sillä, kuinka hyvin pystyy noudattamaan uusia elämäntapoja, ei sillä näyttääkö vaaka juuri sitä painoa, jossa tiettynä ajankohtana muka pitäisi olla.

Laihduin normaalipainoiseksi eli 30 kiloa 10 kuukaudessa ilman mitään muita tavoitteita kuin että pyrin syömään järkevästi ja sitten järjestin olosuhteet sellaiseksi, että se onnistui. Sopiva ateriarytmi, minulle maistuvan ja monipuolisen ruokavalion noudattaminen ja sen sisäistäminen, että näin syön lopun ikäni.

Vierailija
29/91 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap syö pääosin kasviksia. Miten ajattelit kasvisten määrän vähentämisen auttavan laihduttamisessa?

No jos on 35 kiloa ylipainoa, eikä ole vielä laihtunut, niin taatusti syö muutakin kuin kasviksia. Ja tärkeintä on syödä siten, että saa kaikki tarpeelliset ravintoaineet, mutta ei liikaa energiaa. Esim pähkinöissä on todella paljon energiaa, pieni määrä riittää. Mutta tämän varmaan tiesitkin ja halusit vain haastaa riitaa, etkä tsempata ap:tä.

Vierailija
30/91 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

35 kiloa vuodessa ei ole realistinen tavoite, jollei lähtöpaino ole yli 200 kiloa. Hitaampi painonputoaminen johtaa pysyvämpiin tuloksiin.

On motivoivampaa saavuttaa tavoitteet, kun tavoite on oikeasti saavutettavissa ilman mitään järkyttäviä elämäntapamuutoksia. 1-1,5 kg:n painonlasku kuukaudessa on realistista, ja senkin saavuttamiseksi voit joutua tekemään isosti hommia. Itsehän tuolla aiemmin väitit, ettei annoskoon normaalistaminen johtanut painosi pienentymiseen.

Annoskoko ja sen kcal-määrä tavoitepainoasi vastaavaksi, ruokailu 4-5 kertaa päivässä eikä ikinä mitään pieniä naposteluja, ruokavalioon enemmän kasviksia ja ikuiset hyvästit ranskalaisille, pizzoille, makkaralle ja sokerillisille juomille. Siitä se lähtee.

Ihan ensinnä kannattaa käydä ravitsemusterapeutilla selvittämässä, mikä on nykyisessä ruokavaliossa hyvää ja mikä huonoa. Läski ei materiaalistu ilmasta. Kaikki läski on hankittu ihan itse syömällä vääränlaista ravintoa tai liian paljon.

Oletko ammatiltasi ravitsemusterapeutti?

Vierailija
31/91 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse samanlaisessa tilanteessa joskin 15kg pudotus suunnitteilla, nyt lähtenyt 5kg. Imetys vaikeuttaa minulla painon pudotusta, koska hidastaa aineenvaihduntaa. Tärkeä muistaa myös että kehon myrkyt menevät maitoon kun rasvat lähtevät liikkeelle.

Sauna auttaa myrkkyjen poistamiseen ihon kautta sekä lisää aineenvaiduntaa ja näin kuluttaa enemmän kaloreita jopa nukkuessa. Smooteja joissa pakaste marjoja, pakastettua banaania, chia siemeniä ym siemeniä. Ravinnerikasta ruokaa ja turha ravintoköyhä pois. Jumpata voi vauvan kanssa, vauva tykkää. Suolihuutelu hyvä, apteekista saa siihen tatvikkeet 3€.

Vierailija
32/91 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin, älä aseta tavoitteita noin, että pakko laihtua x kiloa ajassa y. Ajat vain itsesi vääränlaiseen ajattelutapaan. Onnistumisia pitää arvoida sillä, kuinka hyvin pystyy noudattamaan uusia elämäntapoja, ei sillä näyttääkö vaaka juuri sitä painoa, jossa tiettynä ajankohtana muka pitäisi olla.

Laihduin normaalipainoiseksi eli 30 kiloa 10 kuukaudessa ilman mitään muita tavoitteita kuin että pyrin syömään järkevästi ja sitten järjestin olosuhteet sellaiseksi, että se onnistui. Sopiva ateriarytmi, minulle maistuvan ja monipuolisen ruokavalion noudattaminen ja sen sisäistäminen, että näin syön lopun ikäni.

Ja jatkan vielä, että laihtuessa saa lisää energiaa ja tavallaan tunteja vuorokauteen, kun mieliala kohoaa ja jaksaminen paranee. Ensin uni ja ruokailu kuntoon, arkiaktiivisuuttakin toki kannattaa lisätä. Kaikkea ei tarvitse napsauttaa paikoilleen saman tien, laihtumisessa ruoan osuus on kuitenkin ainakin 90 %. Liikunnan ehtii myöhemminkin ja ei ainakaan riko niveliä yhtä helposti, jos ei sadan kilon pinnassa yritä juoksulenkkejä asfaltilla tai muuta tv:n laihdutusphjelmista tuttua. Laihdutus on vaativa urakka. Kun mielihyvää ei haeta ruoasta, sitä pitäisi hankkia muualta. Se voi olla mitä tahansa ihmisestä riippuen. Jos liikunta ei ole mikään suuri mielihyvän lähde, voit ihan hyvin tehdä muita kivoja asioita aluksi.

Vierailija
33/91 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai läski on saatu syömällä väärin, mä en nyt ihan tajunnu tön kommentin pointtia. Ravitsemusterapeutin suosittelema syö leipää ja laihdu ruokavalio ei sovi mun suolistolle ja ainakin tää kyseinen työntekijä pitää siitä kiinni ehkei raivoisasti mutta melkein kuitenkin, koska "sulla ei ole keliakiaa".

Söin noin kuukauden pieniä annoksia säännöllisesti päivässä, ei herkkuja ym. Paino ei tippunu grammaakaan. Motivaatio tippu nollaan. Nyt oon uudelleen motivoitunut koska terveys pettää. Tää ei oo enään vaan ulkonäköseikka.

Sokeriset juomat ei oo ikinä kuulunu mun ruokavalioon. Lihonut olen herkuilla ja liian isoilla ruokamäärillä. Mut laihtumiseen joudun tekemään kovasti töitä. Mun mielestä mun tavoite on ihan realistinen kuitenkin. En halua tyytyä vähempään, ja aion tehdä mitä vaan että saan läskit pois! Lievä ylipaino ei mua haittaa - kunhan olen terve ja pystyisin liikkua normaalisti.

-Ap

Vierailija
34/91 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain yksi vinkki. Mene nukkumaan noin kello 21.00. = jää ilta- ja yönapostelut pois. Sillä laihtuu jo paljon.

Vierailija
35/91 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja siis mitä nyt jo teen asialle:

- Juon vain vettä, noin 2-4litraa päivässä (riippuu hikoilusta ym)

- Kasvikset ruokavalion päätähtinä.

- Laadukasta rasvaa pähkinöistä, merenelävistä, paistoon kylmäpuristettu rypsi.

- Ei kevyt tuotteita. Vain aitoja raaka-aineita. Esim ruokakermat pois kokonaan. Vesi/muna-maito/aito kerma korvaa.

- Syön vain harvoin leipää. Leivänpäällä käytän mm chilisalsaa. Leivän ajattelin jättää kokonaan tai leipoa itse siemen/porkkana/kaura leipää.

- Kiinnittää huomiota maitotuotteiden määrään (ja laatuun).

Miltä vaikuttaa?

-Ap

Tää kuulostaa oikein hyvältä verrattuna laihduttajien ruokavalioon yleensä. Käytä voita, rasvaista lihaa, kuohukermaa, kasviksia runsaasti, jos juot maitoa vaihda tinkimaitoon tai ainakin punaiseen maitoon. Ranskankerma, smetana, normaalirasvaiset juustot ym. on hyviä lisiä ruokiin, jos kerran kestät maitotuotteita. Siemenleipä on parempi kuin kauraleipä, etenkin laihdutusvaiheessa. Tsekkaa dietdoctor(piste)com, todella paljon tietoa ja reseptejä tehokkaaseen laihduttamisen. Itse näillä ohjeilla saanut reilussa vuodessa pois 42 kiloa helposti ja nälkää näkemättä ja edelleen jatkuu. :)

Vierailija
36/91 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ateriat ovat keskitysleirikokoa, säästöliekki uhkaa. Muuten se on urbaani legenda

Vierailija
37/91 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

HV kirjoitti:

Itse samanlaisessa tilanteessa joskin 15kg pudotus suunnitteilla, nyt lähtenyt 5kg. Imetys vaikeuttaa minulla painon pudotusta, koska hidastaa aineenvaihduntaa. Tärkeä muistaa myös että kehon myrkyt menevät maitoon kun rasvat lähtevät liikkeelle.

Sauna auttaa myrkkyjen poistamiseen ihon kautta sekä lisää aineenvaiduntaa ja näin kuluttaa enemmän kaloreita jopa nukkuessa. Smooteja joissa pakaste marjoja, pakastettua banaania, chia siemeniä ym siemeniä. Ravinnerikasta ruokaa ja turha ravintoköyhä pois. Jumpata voi vauvan kanssa, vauva tykkää. Suolihuutelu hyvä, apteekista saa siihen tatvikkeet 3€.

Ihmisen elimistö käsittelee myrkyt ihan omassa "tehtaassa" eli maksassa. Ei ole pakko saunoa hulluna tai tehdä suolihuuhteluja.

Jos jotain haluaa tehdä, ehdottaisin ruokavalion muuttamista mahdollisimman puhtaaksi ja yksinkertaiseksi, jolloin suolisto voi muuttua ja parantua mikä puolestaan kohentaa koko kehoa; poistaa niitä "myrkkyjä" ja läskiäkin, tasapainoittaa hormonit jne. Yksinkertainen ja puhdas ruoka tarkoittaa sitä, että ei syödä MITÄÄN eineksiä vaan kaikki tehdään itse ja se kaikki mistä tehdään on ravintorikasta ja tarpeellista keholle. Ruokaa ajatellaan lääkkeenä, niin kuin se onkin! Ei siis osteta vehnäjauhoja, sokeria ja munia ja tehdä pullaa, vaan ostetaan tuore (mielellään läheltä kalastettu) kala ja kauden vihanneksia ja juureksia.

Vierailija
38/91 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärpix kirjoitti:

Vain yksi vinkki. Mene nukkumaan noin kello 21.00. = jää ilta- ja yönapostelut pois. Sillä laihtuu jo paljon.

Nukkuminen on hyvä vinkki.

Syömisen ajankohdalla ei ole mitään merkitystä. Pitää hakea se itselle sopiva tapa syödä, onko se sitten monta pientä annosta päivässä, 2-3 annosta vai yksi iso vaikka silloin iltamyöhään.

Kaikki "napostelu" kannattaa jättää pois. Syö silloin kun on ruoka-aika, ei "napostele".

Vierailija
39/91 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä muutama kommentoija ei selkeästi ole sisäistäny joitain kirjoittamiani juttuja, eipä se mitään. :)

Aika tavoite on siis ns pakosta, en vain halua sitä tässä kertoa ettei keskustelu lähde jankkaamaan sitä asiaa. En ole tuota aika tavoitetta itse asettanut.

En syö pelkkiä kasviksia. Olen viimeisen vuoden aikana lisännyt niitä ruokavaliooni roimasti, pikkuhiljaa korvaten esim. pastan ja perunaa kasviksilla. Riisiäkään syön ehkä pari kertaa kuukaudessa. Mutta tähän asti olen vain kerran ollut HERKUITTA 1kk jolloin en laihtunu yhtään. Tästä epäilen imetystä voisiko aiheuttaa ettei lähde edes nesteet kehosta?? Nyt taas siis aion lopettaa herkuttelun ja kiinnittää enemmän huomiota ruokavalioon, että löytyisi syy miks jumittaa paino. :)

Ja siis isoin muutos on jo tapahtunut, joten vaikeuksia noudattaa sitä ei pitäis olla. Ainoastaan herkuista erossa pysyminen on se haaste! Normi ruokailu on jo omasta mielestä hyvällä mallilla :)

-Ap

Vierailija
40/91 |
07.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja en kyllä juo maitoa ruualla, maitotuotteita pyrin vähentämään. Nyt menee viili/luonnonjugurtti silloin tällöin, kerma joskus ruuassa (kookoskermaa käytän jos sopii ruuan makuun), ja raejuusto tms salaateissa. Leipäjuustoa tykkään syödä kun pitää hyvin nälkää mutta tarkkana saa olla energiamäärän kans (ja herkkä suolisto).

-Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi