Kertoako ystävälle tapailukumppanin huumeongelmasta?
Tilanne on tämä. Minulla on hyvä ystävä joka erosi pari vuotta sitten päihdeongelmaisesta miehestä. Mies oli paha tapaus ja ystäväni on vasta nyt alkanut harkitsemaan uutta parisuhdetta eron jälkeen. Minulla on toinenkin "kaveri", johon tämä ystäväni tutustui kesän aikana, kun satuimme yhdessä samaan paikkaan. Tämä kaveri on vain pahoin kannabiskoukussa, eikä takuulla myönnä sitä, että aine olisi ongelma hänelle. Tämä ystäväni ei tiedä miehen huumeongelmasta mitään ja heidän suhteensa on mennyt jo tapailuasteelle. Mies tienaakin kohtuu hyvin, on hyvässä virassa, mutta silti jatkuvissa rahaongelmissa. Pilveä palaa päivittäin useita sätkiä. Itse olen asiasta maininnut hänelle kerran, mutta kun ei asia mene perille, niin se ei ole tosiaan ollut minun ongelmani, ennen kuin vasta nyt. Kertoako tälle naiselle, että on saamassa taas uuden päihdeongelmaisen riesakseen vaiko olla hiljaa ja tietämättä mitään?
Olemme kuitenkin kaikki keskituloisia, "normaaleja" ihmisiä työpaikkoinemme, emmekä mitään elämänkoululaisia.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pajauttelu ei ole mikään ongelma. Se pitäisi laillistaa heti eikä joskus tulevaisuudessa.
Kaljakaan ei ole laitonta, mutta ei se ole kumppanille mukavaa, jos puoliso on koko ajan pienessä hönössä.
Kyse "hieman" eritason päihteistä. Etyylialkoholi on kaikilla mittareilla haitallisimpia päihteitä mitä on olemassa ja kannabis haitattomampia. Päivittäinen kaljoittelu kielii jo ihan oikeista ongelmista.
https://www.thl.fi/fi/web/alkoholi-tupakka-ja-riippuvuudet/ehkaiseva-pa…
Kannabis on vähähaittaisin päihde.
Ei pidä paikkaansa. Ilokaasu, psilosybiini jne. ovat haitattomampia uusien tutkimusten mukaan joissa tarkastellaan useita kymmeniä mittareita yhteisön ja yksilön kannalta. Pelkkä riippuvuusvertailu ei kerro muusta kuin riippuvuuksista. Yhtä kaikki etanoli on kärkisijoilla kaikissa haitoissa ja syystä. Nikotiiniin ei taida kuolla ennenaikaisesti kuin PUOLET sen käyttäjistä.
Kannabis on kuitenkin ainoa aine maailmassa, jonka keskimääräinen päihdekäyttöannostus voidaan ongelmitta vaikka monisatakertaistaa, ja käyttää sen jälkeen tuo määrä vaikka ihan joka päivä vuosienkin ajan. Tällöin puhutaan ns. kannabiksen lääkekäytöstä. Ja kannabiksen lääkekäyttö todistaa täysin selvästi sen, että kannabis on myös maailman vähähaittaisin päihde. Lisäksi kannabis on myös maailman monipuolisin lääke- ja energiakasvi, jolla on käyttöä myös ravintona. Maailman monipuolisin kasvi.
Nyt menee iloisesti sekaisin päihdekäytöt, lääkekäytöt ja jopa kuituhamppu ja Intian hamppu. Kaikki muu paitsi hampun kasvatus ja käyttö päihteeksi Suomessa on aina ollut laillista. Kuituhampun viljelyyn voi myös hakea EU-tukia. Ei ole vähähaittaisin päihde vaikka vähähaittaisimpaan päähän kuuluukin. Tutustu uusimpiin tutkimustuloksiin ja lopeta jankutus. Pitkäaikaisessa lääkekäytössä monien lääkeaineiden annokset ovat todella korkeita satunnaisiin väärinkäyttöannoksiin verrattuna vrt. opioidit jne. Hampulla on paljon köyttömahdollisuuksia ja se on monipuolinen kasvi, mutta nuo energiat, öljyt, vanerit jne. ovat todella heikkoja hyötysuhteeltaan. Mieti vaikka kuinka monta kasvia ja kuinka pitkä kasvukausi vaaditaan yhden vanerilevyn valmistukseen. Kannabiksen päihdekäytön laillistamiseksi on paljon puoltavia argumentteja, mutta jopa kokonaan eri kasvin ominaisuudet(kuituhamppu jonka viljely on jopa tuettua) sotkeminen näihin keskusteluihin ei edistä asiaa millään lailla. Päinvastoin.
Mutta ei ole kannabis siis oikeasti kovinkaan haitallista, koska lääkekäytössä vahvaa kannabista voidaan yleensä täysin ongelmitta käyttää jopa useita grammoja päivässä, ja käyttö voi jatkua myös useita vuosia. Päihdekäytön määräthän ovat lääkekäyttöön verrattuna paljon vähäisempiä. Päihdekäytössähän kannabista käytetään yleensä satunnaisesti muutamia gramman kymmenesosia, lääkekäytössä siis jopa useita grammojakin päivässä. Vastaava temppu ei kyllä onnistu millään muulla huumeella tai päihteellä maailmassa. Ainakaan itselleni ei tule toista vastaavaa päihde/lääkettä mieleen. Kannabis on todennäköisesti se ainoa aine maailmassa, jota päihdekäyttäjät käyttävät yleensä huomattavasti vähemmän kuin lääkekäyttäjät. Ja koska todella runsas ja päivittäinen lääkekäyttö ei ongelmia yleensä aiheuta, niin varmasti se paljon vähäisempi päihdekäyttö niitä aiheuttaa paljonkin. Vähän on kyllä ristiriitaa todellisuuden ja huumevalistuksen välillä.
Ovatko ne "uudet tutkimustulokset" taas sen saman uskovaisen kannabisvastaisen "tutkijan" tutkimuksia? Joita siis täällä on jonain tutkimuksena esitelty?
Mitään sellaista tutkimusta ei ole näkynyt, mikä muuttaisi allaolevaa toteamusta millään tavalla:
"Valtaosalle kannabiksen käyttäjistä ei aiheudu todettavaa fyysistä tai psyykkistä haittaa edes pitkäaikaiskäytössä (Lancet 1995)"
5 grammaa vahvaa lääkekannabista päivässä on ihan OK, mutta 0,2 grammaa satunnaisessa päihdekäytössä on paha. Ainakaan kannabiksen aiheuttamat haitat eivät selvästikään ole kiellon syynä.
Vierailija kirjoitti:
5 grammaa vahvaa lääkekannabista päivässä on ihan OK, mutta 0,2 grammaa satunnaisessa päihdekäytössä on paha. Ainakaan kannabiksen aiheuttamat haitat eivät selvästikään ole kiellon syynä.
Kiellon syynä on kaltaisesi vähä-älyiset jankuttajat jotka luovat kannabiksenkäyttäjistä typerryttävää mielikuvaa. Kannabis olisi laillista jo, jos miettisitte mitä suustanne päästätte. Luulette olevanne osa ratkaisua, mutta olette osa ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiellon syynä on kaltaisesi vähä-älyiset jankuttajat jotka luovat kannabiksenkäyttäjistä typerryttävää mielikuvaa. Kannabis olisi laillista jo, jos miettisitte mitä suustanne päästätte. Luulette olevanne osa ratkaisua, mutta olette osa ongelmaa.
En tiennytkään, että vain kannabisvastaisilla on oikeus keskustella asiasta. Oikeastihan kiellon syynä oli Suomessa arvontatulos, mutta toisaalta jo nykyinen lainsäädäntökin mahdollistaa sen, että kannabiksen käytöstä ja omaan käyttöön kasvatuksesta ei tarvitse syyttää eikä rangaista. Siihen suuntaan tullaan menemään, eikä tarvitse edes lakia muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Hampulla on paljon köyttömahdollisuuksia ja se on monipuolinen kasvi, mutta nuo energiat, öljyt, vanerit jne. ovat todella heikkoja hyötysuhteeltaan.
Kummasti kuitenkin on hampun moninainen käyttö lisääntynyt maailmassa, vaikka sinusta olisikin huono asia ja hyötysuhdekin.
Kerrohan joku toinen energiakasvi, jonka hehtaarisato vuodessa olisi hampun luokkaa? Pajua joskus kovin hehkutettiin energiakäytössä, mutta hamppuun verrattuna se on aika surkeaa hyötysuhteeltaan. Lisäksi hamppu on kokonaisuudessaan paljon muutakin kuin vain erinomainen energiakasvi. Ei tosiaan liene toista niin monipuolista kasvia maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on typeryttävää, että todetaan kannabiksen jokapäiväisen ja todella runsaan lääkekäytön olevan ihan hyväksyttävä asia, josta eí yleensä ongelmia seuraa, mutta paljon vähäisemmän määrän satunnainen päihdekäyttö taas luetaan jopa merkittäväksikin riskiksi. Vähän valistajista riippuen. Tulee "kannabispsykoosia" ja mitä niitä yleisiä juttuja on kerrottu.
Raamatussa kerrotaan eräästä puusta / kasvista, joka oli keskellä paratiisia. Raamattu ei kuitenkaan mainitse sen puun nimeä.
Mutta päätelmiä voidaan aina tehdä.
Sen hedelmää ei saanut syödä, koska se aiheutti ennenpitkää kuoleman itse nauttijalle ja myös "nauttijan" jälkeläisille.
Tänäkin päivänä on olemassa tuollainen kasvi, joka kasvaa trooppisissa olosuhteissa erittäin hyvin, se kasvaa jopa 3 metriä korkeaksi, ja sen "hedelmän syöminen tai juominen (esim teen muodossa) lääketieteellisen tutkimuksenkin mukaan aiheuttaa mm. geeneihin ja kromosomeihin negatiivisia muutoksia, eli persoonallisuuden muutoksia ....toisenlaiseksi, mitä olisi luonnostaan tullut.
Tämän kasvin käyttö syötynä tai juotuna ..Tai pössyteltynä on kaikkialla maailmasaa on aiheuttanut valtavasti tuskaa, murhetta ja kuolemaa.
Esimerkkinä mainittakoon Osama Bin Ladenin kannabiksen käyttö...hänen puutarhastaan löydettiin kokonainen kannabiskasvattamo.
Joukkomurhat Aritzonassa, Begiassa ja jne. olivat kannabiksen käyttäjien tekemä.
Ja, niinkuin tiedämme, että sen "puun hedelmän nautiskelijat" tuntevat tulevansa...viisaammiksi, eli "tajunta laajenee", eli käyttäjät tuntevat tulevansa juuri sellaisiksi, kun "suuressa kirjassa" varoitetaan.
Tämä kasvi ...jota puuksikin voidaan sanoa (koska se kasvaa niin korkeaksi) on KANNABISKASVI, ja sen hedelmä, eli emi-kukinto..sisältää rasvaliukoisen aine-osan,...nimeltään THC (tetrahydrokannabinooli). Se on ihmisen psyykeeseen vaikutava ...ja rasvaliukoisuutensa ansiosta, myös vaikuttaa perintötekijöihin.
Tämä kasvi on vielä tänäkin päivänä kielletty puu kaikkialla maailmassa, mutta sen pienestä käytöstä joissakin maissa,(esim Hollanti, Sveitsi jne.) on niin sanotusti rangaistavaisuus poistettu, eli se on dekriminalisoitu.
VOIDAAN SIIS HYVÄLLÄ SYYLLÄ PÄÄTELLÄ, ETTÄ TUO PUU/KASVI VOI OLLA MYÖS KANNABIS PUU/KASVI!
Vierailija kirjoitti:
Hampulla on paljon köyttömahdollisuuksia ja se on monipuolinen kasvi, mutta nuo energiat, öljyt, vanerit jne. ovat todella heikkoja hyötysuhteeltaan. .
http://www.hemprefine.fi/tuotteet/hamppubetoni
Monikäyttöistä ja ekologista.
Vierailija kirjoitti:
Pitkäaikaisessa lääkekäytössä monien lääkeaineiden annokset ovat todella korkeita satunnaisiin väärinkäyttöannoksiin verrattuna vrt. opioidit jne.
Opiaatit tosin aiheuttavat erittäin voimakkaan riippuvuuden, ja käytöstä tulee erittäin monille jokapäiväistä, johtaen vakavaan narkomaniaan. Vähän siis eri asia kuin kannabiksen kanssa. Voisitko vielä kertoa näistä annostuksista?
Vierailija kirjoitti:
Mieti vaikka kuinka monta kasvia ja kuinka pitkä kasvukausi vaaditaan yhden vanerilevyn valmistukseen.
a
Kerro toki kuinka monta vaaditaan. Suomen kesässä kuituhamppu ainakin kasvaa helposti yli 3 metriseksi, melkoiseksi metsäksi. Eipä vastaavaan mikään muu kasvi pysty. Puu ainakin tuottaa hehtaarilla paljon vähemmän kuitua mistä tehdä vaneriasi.
Ei tossa muuta ap mutta miten pääsee rahattomaksi muutaman kannabis-sätkän polttelulla päivässä? Kääriikö se jointtinsa 500 euron seteleistä?
Älyttömiä vastauksia olet saanut. Et vastauksia kysymyksiisi ollenkaan. Ehdottomasti kerrot ystävällesi asiasta. Hän sitten itse päättää eteneekö miehen kanssa vakavammin vai ei. Mahdollisimman nopeasti kerrot, hänellä oikeus tietää.
Vierailija kirjoitti:
Tilanne on tämä. Minulla on hyvä ystävä joka erosi pari vuotta sitten päihdeongelmaisesta miehestä. Mies oli paha tapaus ja ystäväni on vasta nyt alkanut harkitsemaan uutta parisuhdetta eron jälkeen. Minulla on toinenkin "kaveri", johon tämä ystäväni tutustui kesän aikana, kun satuimme yhdessä samaan paikkaan. Tämä kaveri on vain pahoin kannabiskoukussa, eikä takuulla myönnä sitä, että aine olisi ongelma hänelle. Tämä ystäväni ei tiedä miehen huumeongelmasta mitään ja heidän suhteensa on mennyt jo tapailuasteelle. Mies tienaakin kohtuu hyvin, on hyvässä virassa, mutta silti jatkuvissa rahaongelmissa. Pilveä palaa päivittäin useita sätkiä. Itse olen asiasta maininnut hänelle kerran, mutta kun ei asia mene perille, niin se ei ole tosiaan ollut minun ongelmani, ennen kuin vasta nyt. Kertoako tälle naiselle, että on saamassa taas uuden päihdeongelmaisen riesakseen vaiko olla hiljaa ja tietämättä mitään?
Olemme kuitenkin kaikki keskituloisia, "normaaleja" ihmisiä työpaikkoinemme, emmekä mitään elämänkoululaisia.
Rahat menevät kyllä johonkin muuhun kuin kannabikseen, jos siis koko ajan ovat loppu. Ei kannabis ihan noin paljon sentään maksa, etteikö töissäkäyvä ("hyvässä virassa") henkilö pystyisi sitä ostamaan ilman, että pitää muusta tinkiä.
Vierailija kirjoitti:
Sätkiä palaa monta päivässä, mutta ystäväsi ei asiaa tajua? Selvä.
Vierailija kirjoitti:
Kerro. Voi sitten itse päättää mitä tekee.
Tämä.
En edes ymmärrä, miksi et kertoisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ystävä" on joko kaikista kokemuksistaan huolimatta tyhmä, tai sitten häntä ei ole olemassakaan. Veikkaan jälkimmäistä.
Vierailija kirjoitti:
Kummastihan lainasi.
"Ystävä" on joko kaikista kokemuksistaan huolimatta tyhmä, tai sitten häntä ei ole olemassakaan. Veikkaan jälkimmäistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummastihan lainasi.
Kumma, miten paljon keksittyjä juttuja palstan kannabisvastaiset ovat vuosien aikana keksineet. Eikä yhtään valehtelu omaatuntoa soimaa. Jotain outoa pitää ihmisessä olla, että on valmis tietoisesti valehtelemaan asioista.
Vierailija kirjoitti:
Raamatussa kerrotaan eräästä puusta / kasvista, joka oli keskellä paratiisia. Raamattu ei kuitenkaan mainitse sen puun nimeä.
Mutta päätelmiä voidaan aina tehdä.Sen hedelmää ei saanut syödä, koska se aiheutti ennenpitkää kuoleman itse nauttijalle ja myös "nauttijan" jälkeläisille.
Tänäkin päivänä on olemassa tuollainen kasvi, joka kasvaa trooppisissa olosuhteissa erittäin hyvin, se kasvaa jopa 3 metriä korkeaksi, ja sen "hedelmän syöminen tai juominen (esim teen muodossa) lääketieteellisen tutkimuksenkin mukaan aiheuttaa mm. geeneihin ja kromosomeihin negatiivisia muutoksia, eli persoonallisuuden muutoksia ....toisenlaiseksi, mitä olisi luonnostaan tullut.
Tämän kasvin käyttö syötynä tai juotuna ..Tai pössyteltynä on kaikkialla maailmasaa on aiheuttanut valtavasti tuskaa, murhetta ja kuolemaa.
Esimerkkinä mainittakoon Osama Bin Ladenin kannabiksen käyttö...hänen puutarhastaan löydettiin kokonainen kannabiskasvattamo.
Joukkomurhat Aritzonassa, Begiassa ja jne. olivat kannabiksen käyttäjien tekemä.
Ja, niinkuin tiedämme, että sen "puun hedelmän nautiskelijat" tuntevat tulevansa...viisaammiksi, eli "tajunta laajenee", eli käyttäjät tuntevat tulevansa juuri sellaisiksi, kun "suuressa kirjassa" varoitetaan.Tämä kasvi ...jota puuksikin voidaan sanoa (koska se kasvaa niin korkeaksi) on KANNABISKASVI, ja sen hedelmä, eli emi-kukinto..sisältää rasvaliukoisen aine-osan,...nimeltään THC (tetrahydrokannabinooli). Se on ihmisen psyykeeseen vaikutava ...ja rasvaliukoisuutensa ansiosta, myös vaikuttaa perintötekijöihin.
Tämä kasvi on vielä tänäkin päivänä kielletty puu kaikkialla maailmassa, mutta sen pienestä käytöstä joissakin maissa,(esim Hollanti, Sveitsi jne.) on niin sanotusti rangaistavaisuus poistettu, eli se on dekriminalisoitu.
VOIDAAN SIIS HYVÄLLÄ SYYLLÄ PÄÄTELLÄ, ETTÄ TUO PUU/KASVI VOI OLLA MYÖS KANNABIS PUU/KASVI!
"Kirjoittaja on Irti Huumeista ry:n perustaja."
Nyt menee iloisesti sekaisin päihdekäytöt, lääkekäytöt ja jopa kuituhamppu ja Intian hamppu. Kaikki muu paitsi hampun kasvatus ja käyttö päihteeksi Suomessa on aina ollut laillista. Kuituhampun viljelyyn voi myös hakea EU-tukia. Ei ole vähähaittaisin päihde vaikka vähähaittaisimpaan päähän kuuluukin. Tutustu uusimpiin tutkimustuloksiin ja lopeta jankutus. Pitkäaikaisessa lääkekäytössä monien lääkeaineiden annokset ovat todella korkeita satunnaisiin väärinkäyttöannoksiin verrattuna vrt. opioidit jne. Hampulla on paljon köyttömahdollisuuksia ja se on monipuolinen kasvi, mutta nuo energiat, öljyt, vanerit jne. ovat todella heikkoja hyötysuhteeltaan. Mieti vaikka kuinka monta kasvia ja kuinka pitkä kasvukausi vaaditaan yhden vanerilevyn valmistukseen. Kannabiksen päihdekäytön laillistamiseksi on paljon puoltavia argumentteja, mutta jopa kokonaan eri kasvin ominaisuudet(kuituhamppu jonka viljely on jopa tuettua) sotkeminen näihin keskusteluihin ei edistä asiaa millään lailla. Päinvastoin.