Nordean asiakas, aiotko ladata tunnuslukusovelluksen älypuhelimeesi?
Minä en koska en luota tietoturvaan vaan haluan sellaisen masiinan.
Kommentit (255)
Vierailija kirjoitti:
Minä en koska en luota tietoturvaan vaan haluan sellaisen masiinan.
En omista älyluuria ja puhelimeni on puhelin, ei henkkari tai luottokorti joten masiina tulee. On ihan kätevä, käytän vastaavaa töissä.
Oon käyttänyt jo kauan, ja on tosi kätevä. Tietoturva kylläkin huolettaa. Pelkään, että kaikenlaiset sovellukset kehittyvät nopeammin kuin niiden turvallisuus ja varmuus.
Vierailija kirjoitti:
Joutuuko tosiaan jatkossa tihrustamaan kaikki pankkiasiat kännykällä? Eikä koneella pysty asioimaan lainkaan? Käytän nykyisin laskujen maksuun ym. kotikonetta, kivempi isompi näyttöruutu.
Voi koneella asioida, tulee erillinen paristokäyttöinen härpäke sitä varten.
Ja Nordealle sanon vain, että puhelimeeni ei sovellusta saa. T. 80
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan ottais. Miettikää nyt älypuhelinten tietoturvaa.
Mietin sitä työkseni päivittäin. Oliko sinulla kenties aiheesta jotain kysyttävää, vai mikä tämä mietintäsi aihe oli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joutuuko tosiaan jatkossa tihrustamaan kaikki pankkiasiat kännykällä? Eikä koneella pysty asioimaan lainkaan? Käytän nykyisin laskujen maksuun ym. kotikonetta, kivempi isompi näyttöruutu.
Erillinen paristokäyttöinen härpäke?
Miksi Nordean verkkosivuilla ei opasteta tämän pelkän tunnuslukusovellutuksen käyttöä?
Stressaavaa...
Vierailija kirjoitti:
Ne joilla ei ole älypuhelinta, joutuvat tilaamaan Nordealta sellaisen tunnuslukulaitteen, jota on jo pitkään käytetty esim. Ruotsissa ja Norjassa Nordean tunnistautumiseen. Eli tuo laite arpoo niitä tunnuslukuja, joita sitten syötetään verkkopankkiin kirjautumisen yhteydessä.
Se on ollut käytössä Suomessakin jo pitkään. Syö vaan paristoja.
Niin onko tästä tullut asiakkaille jokin tiedote, jossa kerrotaan, että tunnuslukukortit poistuvat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja kännykän tunnuslukusovellusta voi tietysti käyttää yhdessä normaalin tietokoneen kanssa.
Ihmiset sotkevat nyt kaksi eri asiaa: tunnuslukusovelluksen älypuhelimessa ja nettipankin käyttämisen kännykällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäli asiakkaan talous lepää mobiililaitteen toimivuuden varassa, on systeemi haavoittuva.
Jos puhelin anastetaan, siinä menee kaikki.
En lataisi puhelimeen pankkisalasanoja.
Erillinen lukulaite (joka ei siis ole yhdistetty nettiin vaan on käyntikortin kokoinen numerolaite mitä erikseen säilytetään) järkevämpi juuri tietoturvan kannalta.
Sovelluksessa on itse keksimäsi PIN-koodi. Et voi käyttää sitä ilman sitä. Numerolaitteen voi varastaa yhtälailla. Pankki vastaa, jos joku pystyy hakkeroimaan tai ohittamaan tietoturvaan liittyvät asiat, ei asiakas.
Pankki korvaa ehkä hakkeroinnin. Mutta jatkossa riittää että puhelimeesi on asennettu vakoiluohjelma, kun kerran näpyttelet tunnuksen, salasanan ja pin-koodin, niin nämä kaikki on rikollisen tiedossa ja näin ollen pystyy tyhjäämään sun tilin. Ja tätä ei pankki enää korvaa ainakaan helpolla.
No miksi se hakkerointi muka oisi noin eri asemassa kuin vakoiluohjelma, josta käyttäjä ei tiedä eikä normaalia huolellisuutta noudattaen pitäisikään tietää?
Mistä pankki tietää oletko itse siirtänyt rahat vai onko sen tehnyt joku muu. Koska pankkiin on kirjauduttu normaalisti sun tunnuksilla, ei ole ohitettu mitään salasanoja yms.
Vaikka pankki korvaisikin, niin se ei tapahdu kovinkaan nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne joilla ei ole älypuhelinta, joutuvat tilaamaan Nordealta sellaisen tunnuslukulaitteen, jota on jo pitkään käytetty esim. Ruotsissa ja Norjassa Nordean tunnistautumiseen. Eli tuo laite arpoo niitä tunnuslukuja, joita sitten syötetään verkkopankkiin kirjautumisen yhteydessä.
Se on ollut käytössä Suomessakin jo pitkään. Syö vaan paristoja.
Lähettääkö Nordea sitten paristoja kuukausittain asiakkailleen?
Paperiset tunnuslukukortit toimivat aina, ilman paristoja. Miksi vaihtaa täysin toimivaa systeemiä, muka kätevämpään.
Kyllä ihmiset ovat tyhmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän kätevää tunnuslukusovellusta, mutta en koskaan tabletilta tai kännykältä kirjaudu pankkiin, koska Näissä ei ole Mulla mitään tietoturvaa. Ainoo asia, joka mietityttää, mitä tehdä jos känny katoaa tai varastetaan. Miten silloin tulee toimia?
No se pin -koodihan, jolla avaat tunnuslukusovelluksen, on VAIN ja AINOASTAAN omassa päässäsi. Ei siis toivottavasti kirjoitettuna puhelimen muistiossa.Eli kun voro ei tiedä pin-koodia, se ei pääse kirjautumaan tilillesikään.
Eli toimit, kuten normaalistikin puhelimen kadotessa.
Miten siis kirjaudun verkkopankkiin, kun minulla ei ole sovellusta käytössä puhelimen rikkoontumisen , katoamisen tai Varkauden yhteydessä? Tämä oli siis pointtina! Eikä ohjeistukseksi kelpaa, että sitten et käytä verkkopankkia!
Vaihdan pankkia. Ei oo velkaa. Asun omistusasunnossa hgissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäli asiakkaan talous lepää mobiililaitteen toimivuuden varassa, on systeemi haavoittuva.
Jos puhelin anastetaan, siinä menee kaikki.
En lataisi puhelimeen pankkisalasanoja.
Erillinen lukulaite (joka ei siis ole yhdistetty nettiin vaan on käyntikortin kokoinen numerolaite mitä erikseen säilytetään) järkevämpi juuri tietoturvan kannalta.
Sovelluksessa on itse keksimäsi PIN-koodi. Et voi käyttää sitä ilman sitä. Numerolaitteen voi varastaa yhtälailla. Pankki vastaa, jos joku pystyy hakkeroimaan tai ohittamaan tietoturvaan liittyvät asiat, ei asiakas.
Pankki korvaa ehkä hakkeroinnin. Mutta jatkossa riittää että puhelimeesi on asennettu vakoiluohjelma, kun kerran näpyttelet tunnuksen, salasanan ja pin-koodin, niin nämä kaikki on rikollisen tiedossa ja näin ollen pystyy tyhjäämään sun tilin. Ja tätä ei pankki enää korvaa ainakaan helpolla.
No miksi se hakkerointi muka oisi noin eri asemassa kuin vakoiluohjelma, josta käyttäjä ei tiedä eikä normaalia huolellisuutta noudattaen pitäisikään tietää?
Mistä pankki tietää oletko itse siirtänyt rahat vai onko sen tehnyt joku muu. Koska pankkiin on kirjauduttu normaalisti sun tunnuksilla, ei ole ohitettu mitään salasanoja yms.
Vaikka pankki korvaisikin, niin se ei tapahdu kovinkaan nopeasti.
Lisäksi on todistettava että puhelimessa on ollut koko ajan ajan virustorjuntaohjelma.
Muistaakseni pankki on jättänyt korvaamatta jos on kirjautunut nettipankkiin tietokoneella jossa ei ole ollut virustorjuntaohjelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän kätevää tunnuslukusovellusta, mutta en koskaan tabletilta tai kännykältä kirjaudu pankkiin, koska Näissä ei ole Mulla mitään tietoturvaa. Ainoo asia, joka mietityttää, mitä tehdä jos känny katoaa tai varastetaan. Miten silloin tulee toimia?
No se pin -koodihan, jolla avaat tunnuslukusovelluksen, on VAIN ja AINOASTAAN omassa päässäsi. Ei siis toivottavasti kirjoitettuna puhelimen muistiossa.Eli kun voro ei tiedä pin-koodia, se ei pääse kirjautumaan tilillesikään.
Miten siis kirjaudun verkkopankkiin, kun minulla ei ole sovellusta käytössä puhelimen rikkoontumisen , katoamisen tai Varkauden yhteydessä? Tämä oli siis pointtina! Eikä ohjeistukseksi kelpaa, että sitten et käytä verkkopankkia!
Mulla ainakin on tallessa se vanha tunnuslukukortti ja sitä voi tarvittaessa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos puhelin esim. menee rikki, useimmat hankkivat uuden puhelimen.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdan pankkia. Ei oo velkaa. Asun omistusasunnossa hgissä
Musta tuntuu samalta...Case Panama, pakotettu lähimaksuominaisuus kortissa, automaattinostojen maksullisuus, ei vaihtoehtoja tunnuslukusovellukseen jne. Nykyaikana luulisi vaihtoehtojen vaan lisääntyvän kilpailun kiristyessä, mutta käykin juuri toisin päin: pakotetaan yhteen ylhäältä saneltuun muottiin. Eikä yksilöllisestä palvelusta tietoakaan. Paska firma.
Turvattomampi se paperinen kortti on. Monet merkkaavat siihen mitkä luvut on käytetty - helppo tietää mikä on seuraava. Ja jos saa tietoonsa myös käyttäjätunnuksen niin siinähän käy tyhjentämässä tilin. Sovelluksen kanssa täytyy niin ikään tietää käyttäjätunnus, mutta pin-koodi on vain käyttäjän omassa tiedossa. Jos nyt unohdetaan nämä ulkoavaruuden urkkijat ja salaliittojen vakoilijat niin pelkästään puhelimen hukkaaminen ei mitenkään vaaranna rahojasi ellet ole kirjannut käyttäjätunnustasi jonnekin puhelimeen.
Vierailija kirjoitti:
Tunnuslukusovelluksessa tarvitaan sen pin-koodi - jota ette kai kukaan säilytä muualla kuin omassa päässänne, ettehän?? Lisäksi tarvitaan käyttäjätunnus - jota ette kai sitäkään säilytä esimerkiksi puhelimessanne?? Joten vaikka jättäisitte puhelimenne jonnekin, sillä ei pysty menemään verkkopankkiinne, koska siinä täytyisi tietää nuo kaksi lukua ja jos ette säilytä niitä puhelimessanne niin sovelluksella ei pysty menemään verkkopankkiin.
Näin juuri ja lisäksi puhelin pitää olla paritettu pankkitunnuksilla järjestelmään. Minusta täysin turvallista ja jos joku tekee sellaisen hakkerointisovelluksen, jonka saa roottaamattomaan puhelimeen esim. Google Play kaupan kautta, on vastuussa tuolloin pankki, ei asiakas.
Yrittäkää nyt tajuta että teidän ei edelleenkään tarvitse alkaa käyttää mobiiliverkkopankkia vaan ainoastaan tunnuslukusovellusta, jolla yksinään ei pääse tiliä tyhjentämään. Kun käytätte verkkopankkia tietokoneeltanne, ette koskaan edes anna puhelimellenne käyttäjätunnustanne. Silloin sitä ei ainakaan puhelimestanne saa mikään salaisen tiedustelupalvelun vakoiluohjelma.