Nordean asiakas, aiotko ladata tunnuslukusovelluksen älypuhelimeesi?
Minä en koska en luota tietoturvaan vaan haluan sellaisen masiinan.
Kommentit (255)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joutuuko tosiaan jatkossa tihrustamaan kaikki pankkiasiat kännykällä? Eikä koneella pysty asioimaan lainkaan? Käytän nykyisin laskujen maksuun ym. kotikonetta, kivempi isompi näyttöruutu.
Ei vaan se avanluku joka on nyt lapulla, katsottaisiinkin puhelimesta. Toimiikohan se appsi ilman nettiyhtyettä?
Itse asiassa sun ei tarvi katsoa tunnuslukua mistään. Avaat puhelimella sovelluksen ja syötät pinkoodin. Sovellus loggaa sut automaattisesti sisään. Eikä tietenkään toimi ilman nettiä. Eihän nettipankkikaan toimi ilman nettiä 😂
Ai ei voikkaan käyttää nettipankkia tietokoneella? No sittenhän se on paska uudistus. Joskus joutuu käyttämään nettipankkia esimerkiksi ulkomailla jollain hotelin tms. tietokoneelta. No onneksi en edes ole Nordean asiakas, mutta luultavati muut pankit seuraa perässä.
Kyllä voi edelleen käyttää verkkopankkia koneella. Syöttää vain verkkopankkiin oman käyttäjätunnuksen ja sitten puhelimella avaa tunnuslukusovelluksen, syöttää koodin ja verkkopankki kirjautuu selaimella sisään.
Kannattaisiko teidän tietämättömiä ensin tutustua tuohon miten se toimii eikä haukkua ennen tätä. Ihan mahtava sovellus ollut. Puhelimella voi kätevästi lukea viivakoodit laskuista ja ei tarvi enää käsin naputella laskujakaan (jos ei ole viivakoodinlukijaa ollut).
Huomattavasti turvallisempi on esim. Danske Bankin sormenjälkitunnistuksella toimiva tunnuslukujärjestelmä. Kännykän tai tietokoneen sormenjälkitunnistin käy tunnusluvusta eikä tarvitse murehtia hukkaako tunnusluvut...
Vierailija kirjoitti:
Vaihdoin töissä salasanakortin mobiiliksi. Toimii loistavasti. Mobiilin jälkeen ei halua enää fyysisiä kortteja tai salasana-aparaattia.
En todellakaan ottais. Miettikää nyt älypuhelinten tietoturvaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä en taas oikein luota mihinkään "masiinaan", koska niiden kaikkien teknisten ratkaisujen järjestelmät ovat murrettavissa. Minusta tunnuslukukortti ei ole mitenkään vanhentunut, vaan ainoastaan turvallinen.
Vierailija kirjoitti:
Huomattavasti turvallisempi on esim. Danske Bankin sormenjälkitunnistuksella toimiva tunnuslukujärjestelmä. Kännykän tai tietokoneen sormenjälkitunnistin käy tunnusluvusta eikä tarvitse murehtia hukkaako tunnusluvut...
Nordeaankin saa tämän ainakin iPhoneissa.
Itse tykkään sovelluksesta, se on helppo ja kätevä nopeasti vilkaista paljonko on rahaa tai siirtää toiselta tililtä käyttötilille. Käytän usein kaupassa tarkistaakseni saldon tms.
Enpä enää palaa tunnuslukukorttiin kun tottui tähän appsiin. Alkuun toki olin epäileväinen kuten suurin osa muutosvastaisista.
Ai niin, niitä numeroita ei tarvitse tihrustaa enää kun naputellaan se pinni kuurin ruudulle. "Lennosta" pystyy myös tunnistautumaan muihinkin palveluihin kännyllä ilman että pitää kaivella korttia esiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nordeaankin saa tämän ainakin iPhoneissa.
Itse tykkään sovelluksesta, se on helppo ja kätevä nopeasti vilkaista paljonko on rahaa tai siirtää toiselta tililtä käyttötilille. Käytän usein kaupassa tarkistaakseni saldon tms.
Mulla taas ei ole mitään tarvetta katsella tilini saldoa kaupassa, rahaa on aina riittänyt ja jos ei jostain syystä joskus riittäisi, maksaisin luottokortilla. Saan laskuja muutaman kuukausittain eli noissakaan ei ole mikään vaiva näpytellä niitä tunnuslukukortin kanssa. En ole perehtynyt suoraveloitukseenkaan... ap
Tämä tullaan ajamaan käyttöön juuri sillä perusteella että suurin osa pankin asiakkaista arvostaa ainoastaan sitä että sovellus on "näppärä ja kiva käyttää" eivätkä he tajua lainkaan olla huolissaan esim. turvallisuudesta.
No en kyllä luottaisi tuohon. Kiva jos puhelimeen tulee haittaohjelma joka ensin urkkii sun pankin käyttäjätunnuksen ja salasanan, sen jälkeen saa vielä koko avainlukulistan käyttöönsä.
Nyt kun listat ovat pahvinpalalla, niin rikolliset joutuvat tekemään töitä saadakseen avainlukulistan käyttöön. Ja harvat ihmiset ovat enää niin hölmöjä että listaa jakavat kenellekään.
Onkohan täällä yhtään Nordean henkilökuntaa vastaamassa?
Ellei asiakkaalla ole älypuhelinta vaan tavallinen simpukkamallinen mummopuhelin+pöytätietokone, niin miten hän käytännössä maksaa laskun ?
(Ongelma ei ole pelkästään ikääntyvien, vaan moni nuorikin on yhtä hämmentynyt ja monelle nuorellekin uudet käytännöt tuottavat vaikeuksia.)
Ne joilla ei ole älypuhelinta, joutuvat tilaamaan Nordealta sellaisen tunnuslukulaitteen, jota on jo pitkään käytetty esim. Ruotsissa ja Norjassa Nordean tunnistautumiseen. Eli tuo laite arpoo niitä tunnuslukuja, joita sitten syötetään verkkopankkiin kirjautumisen yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Ellei asiakkaalla ole älypuhelinta vaan tavallinen simpukkamallinen mummopuhelin+pöytätietokone, niin miten hän käytännössä maksaa laskun ?
(Ongelma ei ole pelkästään ikääntyvien, vaan moni nuorikin on yhtä hämmentynyt ja monelle nuorellekin uudet käytännöt tuottavat vaikeuksia.)
Jos ei halua käyttää älypuhelinta, niin Nordealta saa ihan ilmaiseksi ihan erillisen tunnuslukulaitteen.
Vierailija kirjoitti:
Hän käyttää verkkopankkia aivan kuten ennenkin - kirjautuu sisään tunnuslukukortissa olevien lukujen avulla. Voi myös käyttää maksuautomaatteja, joita löytyy kauppojen auloista.
-En ole Nordealla töissä.
Mikäli asiakkaan talous lepää mobiililaitteen toimivuuden varassa, on systeemi haavoittuva.
Jos puhelin anastetaan, siinä menee kaikki.
En lataisi puhelimeen pankkisalasanoja.
Erillinen lukulaite (joka ei siis ole yhdistetty nettiin vaan on käyntikortin kokoinen numerolaite mitä erikseen säilytetään) järkevämpi juuri tietoturvan kannalta.
Te jotka alapeukutatte turvallisuutta koskevia viestejä, ihanko oikeasti luotatte tuohon?
Se on päivän selvä juttu, että haittaohjelmat tulevat lisääntymään kun on entistä helpompaa urkkia tietoonsa tarvittavat tunnukset.
Ja aina se virustorjuntaohjelmakaan ei riitä estämään haittaohjelmia.
Vierailija kirjoitti:
Enpä enää palaa tunnuslukukorttiin kun tottui tähän appsiin. Alkuun toki olin epäileväinen kuten suurin osa muutosvastaisista.
Ai niin, niitä numeroita ei tarvitse tihrustaa enää kun naputellaan se pinni kuurin ruudulle. "Lennosta" pystyy myös tunnistautumaan muihinkin
palveluihin kännyllä ilman että pitää kaivella korttia esiin.
Ja mitä kaikkea rikollinen tekeekään "lennosta" kun saa kätevästi kaikki sun tunnistustiedot käyttöönsä.
Itse olen nuori, tykkään kehityksestä, muutoksesta, tekniikastakin. Mutta ei silti idiootti tarvitse olla.
Älypuhelinten tietoturva on lapsen kengissä ja esim identiteettivarkaudet ja korttitietovarkaudet huimassa kasvussa. Tulevaisuudessa toisten tiedot voi entistä helpommin rosvota kotikoneella Kuubasta käsin. Kaikki pankkitiedoista kotiosoitteeseen, lasten määrään ja sotuihin. SINÄ maksat ja edes uutta sotua ET saa jos ja kun rikoksen kohteeksi joudut.
Tässä asiassa kannattaa todellakin olla se viimeinen jäärä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän käyttää verkkopankkia aivan kuten ennenkin - kirjautuu sisään tunnuslukukortissa olevien lukujen avulla. Voi myös käyttää maksuautomaatteja, joita löytyy kauppojen auloista.
-En ole Nordealla töissä.
Kiitos sinulle vastauksesta .
Eli paperinen tunnuslukukortti vaihtuu vain tällaiseen uudenlaiseen muoviseen tunnuslukukorttiin?
Ärsyttää kun moni ajattelee ettei vanhat osaa, asia ei ole niin, moni vanha on kätevä tietokoneen kanssa, mutta on esimerkiksi näkövammaisia tai huononäköisiä joita muutos jännittää jos ei osaa näpytellä pieniä numeroita kännykästä. Tietokoneelta voi aina zoomata ruutua isoksi, jne.
Tämä "tuohivirsukansa" taitaa olla pankin nettikäytössä aivan maailman kärkeä. Usassa lähetellään vieläkin shekkejä postissa laskujen maksuun.