Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä minua vaivaa? N20

Vierailija
05.08.2016 |

Olen 20v nainen. Harrastanut melko paljon urheilua elämässäni. Nykyään lenkkeilyä pari kertaa viikossa ja parit kotitreenit painoilla. Painan 48 kiloa ja pituutta 163 cm. Olen rampannut useaan otteeseen vuoden aikana lääkärissä näiden oireiden takia. Rautalääkkeitä olen syönyt mutta olo ei parantunut. Verikokeissa ja sydänfilmissä ei selvinnyt mtn erikoista.

-pyörryttää(usein pyörryn)
-päähän sattuu ja paineen tunne päässä
-rintaan pistään
-hengenahdistus pienestäkin fyysisestä kuormituksesta, lenkkeily yms vaikeutunut
-kovat vatsakivut ja vessassa täytyy käydä ainakin 10 kertaa päivässä, tuntuu kuin suoli ei koskaan olisi tyhjä ja aina vähän hätä
-väsyttää kokoajan

mitä tehdä? Taas uudelleen lääkäriin? Olotilat on erittäin huonot. Outoa että nuori ihminen on kuin 90 v mummo kunnoltaan/:

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoli vuotaa, ja sieltä pääsee bakteereja verenkiertoon. Ilmiö taitaa olla lähes universaali kaikissa kroonisissa sairauksissa. Ei muuta kuin valitsemaan antibioottivalikoima Gram-negatiivisia bakteereja vastaan, ja suoli pitää myös saada parempaan kuntoon ja tiiviimmäksi.

Vierailija
22/31 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tulee kyllä ekana mieleen, että syöt liian vähän, ts. olet aliravittu. Puhun kokemuksesta. Mutta jos tämä ei ole mahdollista niin imeytymishäiriö, keliakia, joku autoimmuunisairaus, borrelioosi, mykoplasma sopisivat kuvaan.

Mene lääkäriin. Pyydä rahaa vanhemmiltasi tai sossusta. Vaadi laajemmat tutkimukset.

en ole aliravittu, normaalisti painasin 45 kg nyt olen jopa 3 kiloa lihonnut yli minulle normaalin painon.

huoh :/ ei vanhemmilla oo rahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliakia tai vilja allergia tulee ensimmäisenä mieleen.

Vierailija
24/31 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keliakia tai vilja allergia tulee ensimmäisenä mieleen.

en usko että on, olen karsinut usein monet ruoka-aineet pois ja katsonut muuttuuko olo mutta ei muuttunut

Vierailija
25/31 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle tulee kyllä ekana mieleen, että syöt liian vähän, ts. olet aliravittu. Puhun kokemuksesta. Mutta jos tämä ei ole mahdollista niin imeytymishäiriö, keliakia, joku autoimmuunisairaus, borrelioosi, mykoplasma sopisivat kuvaan.

Mene lääkäriin. Pyydä rahaa vanhemmiltasi tai sossusta. Vaadi laajemmat tutkimukset.

en ole aliravittu, normaalisti painasin 45 kg nyt olen jopa 3 kiloa lihonnut yli minulle normaalin painon.

huoh :/ ei vanhemmilla oo rahaa.

Mene terveyskeskukseen, selitä kaikki mitä selitit avauksessasi ja että pelkäät tosissasi ja että sinut täytyy tutkia kunnolla. Selitä myös, että olet pennitön. Sossu maksaa tk-maksusi.

Vierailija
26/31 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylikunnosta oli mielenkiintoinen juttu Hesarissa aiemmin tänä kesänä:

"Harhaanjohtavasta nimestään huolimatta ylikunto ei ole vain huippu-urheilijoita vaivaava ongelma. Siihen voi ajautua kuka tahansa, jonka arki on muuttunut liian vauhdikkaaksi.

Aloittelevalla kuntoilijalla ongelmaksi saattaa muodostua treenin määrän tai intensiteetin liian äkillinen kasvattaminen.

”Ylikuntoon voi joutua, jos urheilun ja muun elämän aiheuttamat kuormitukset ylittävät potilaan sopeutumiskyvyn”, tutkija Esa Hynynen Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskuksesta selittää.

Raskas treeni ja esimerkiksi töiden, opiskelun tai ihmissuhteiden aiheuttama stressi kasaavat rasitusta elimistöön. Pieninä annoksina se ei vielä ole kovin vaarallista, mutta tilanteen pitkittyessä ylikuormittumisen riski kasvaa. Liian niukka ruokavalio ja lyhyet yöunet pahentavat asiaa entisestään.

Hälytyskellojen tulisi soida siinä vaiheessa, kun ennen niin hyvältä tuntunut treeni ei enää kulje. Ylikuormitustilassa palautuminen kestää selvästi tavanomaista kauemmin ja lihaskivut ovat jatkuva riesa.

Kylkiäisinä voi tulla keskittymisvaikeuksia, vatsavaivoja ja uniongelmia. Yksi nukkuu liikaa, toinen ei saa lainkaan unta."

Koko juttu: http://www.hs.fi/hyvinvointi/a1467170292015

Vierailija
27/31 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaippa kyseessä jokin ruokayliherkkyys, joka häiritsee suoliston toimintaa ja heikentää ravinteiden imeytymistä.

Vahvimpina ehdokkaina näihin olisi:

Viljat (myös ns. gluteenittomat)

Lehmänmaito / -tuotteet (ei kuitenkaan Ranskalaiset lehmänmaito tuotteet)

pavut (myös soija)

Koisokasvit (mm. Peruna, Tomaatti, Munakoiso, paprika)

mahdollisesti myös maapähkinä

Näitä kaikkia pitäisi välttää muutaman kuukauden ajan, jotta asia selviäisi.

Vierailija
28/31 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päänsärkyoireet viittaisivat kyllä silmäongelmiin. Oletko käynyt tutkituttamassa näkösi milloin? Jos et, niin poikkea nyt aluksi optikolla. Jos hän huomaa jotain merkittävää vikaa, niin hän passittaa sinut silmälääkäriin. Eli tämä päänsärky ei välttämättä liity lainkaan noihin suolisto- ym. oireisiin. Tai sitten niihinkin.

Vierailija
29/31 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla niitä verikoetuloksia, jos voisit laittaa tänne niitä?

Paljon sä oot aiemmin painanut vai ootko aina painanut noin vähän?

Kilpirauhassairaus voi olla, vaikka perusverikokeet tsh ja t4v olisi normaalit. Onko sulta otettu kilpirauhasen vasta-aieita (mm. TPOAb, TyglAb ym.) tai ultrattu kilpirauhasta? Sit on myös olemassa aivolisäkeperäinen kilpirauhassairaus, joka vaatii tarkempia tutkimuksia/erikoislääkärin.

Vierailija
30/31 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla niitä verikoetuloksia, jos voisit laittaa tänne niitä?

Paljon sä oot aiemmin painanut vai ootko aina painanut noin vähän?

Kilpirauhassairaus voi olla, vaikka perusverikokeet tsh ja t4v olisi normaalit. Onko sulta otettu kilpirauhasen vasta-aieita (mm. TPOAb, TyglAb ym.) tai ultrattu kilpirauhasta? Sit on myös olemassa aivolisäkeperäinen kilpirauhassairaus, joka vaatii tarkempia tutkimuksia/erikoislääkärin.

Olen painanut vähemmän ennen. Aina ollut laiha. Ei oo ultrattu/:

Vierailija
31/31 |
06.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylikunnosta oli mielenkiintoinen juttu Hesarissa aiemmin tänä kesänä:

"Harhaanjohtavasta nimestään huolimatta ylikunto ei ole vain huippu-urheilijoita vaivaava ongelma. Siihen voi ajautua kuka tahansa, jonka arki on muuttunut liian vauhdikkaaksi.

Aloittelevalla kuntoilijalla ongelmaksi saattaa muodostua treenin määrän tai intensiteetin liian äkillinen kasvattaminen.

”Ylikuntoon voi joutua, jos urheilun ja muun elämän aiheuttamat kuormitukset ylittävät potilaan sopeutumiskyvyn”, tutkija Esa Hynynen Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskuksesta selittää.

Raskas treeni ja esimerkiksi töiden, opiskelun tai ihmissuhteiden aiheuttama stressi kasaavat rasitusta elimistöön. Pieninä annoksina se ei vielä ole kovin vaarallista, mutta tilanteen pitkittyessä ylikuormittumisen riski kasvaa. Liian niukka ruokavalio ja lyhyet yöunet pahentavat asiaa entisestään.

Hälytyskellojen tulisi soida siinä vaiheessa, kun ennen niin hyvältä tuntunut treeni ei enää kulje. Ylikuormitustilassa palautuminen kestää selvästi tavanomaista kauemmin ja lihaskivut ovat jatkuva riesa.

Kylkiäisinä voi tulla keskittymisvaikeuksia, vatsavaivoja ja uniongelmia. Yksi nukkuu liikaa, toinen ei saa lainkaan unta."

Koko juttu: http://www.hs.fi/hyvinvointi/a1467170292015

Lopeta nyt siitä ylikunnosta jauhaminen. Tossa voi oikeasti olla joku oikea sairaus kyseessä. Voi olla vaikka mitä, ja lääkärien pitää tutkia. Et pää kiinni nyt kotitohtori.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kahdeksan