Mikä minua vaivaa? N20
Olen 20v nainen. Harrastanut melko paljon urheilua elämässäni. Nykyään lenkkeilyä pari kertaa viikossa ja parit kotitreenit painoilla. Painan 48 kiloa ja pituutta 163 cm. Olen rampannut useaan otteeseen vuoden aikana lääkärissä näiden oireiden takia. Rautalääkkeitä olen syönyt mutta olo ei parantunut. Verikokeissa ja sydänfilmissä ei selvinnyt mtn erikoista.
-pyörryttää(usein pyörryn)
-päähän sattuu ja paineen tunne päässä
-rintaan pistään
-hengenahdistus pienestäkin fyysisestä kuormituksesta, lenkkeily yms vaikeutunut
-kovat vatsakivut ja vessassa täytyy käydä ainakin 10 kertaa päivässä, tuntuu kuin suoli ei koskaan olisi tyhjä ja aina vähän hätä
-väsyttää kokoajan
mitä tehdä? Taas uudelleen lääkäriin? Olotilat on erittäin huonot. Outoa että nuori ihminen on kuin 90 v mummo kunnoltaan/:
Kommentit (31)
Minkälainen ruokavalio ja uni tottumukset, stressiä?
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen ruokavalio ja uni tottumukset, stressiä?
Joku 5 ateriaa päivässä hedelmiä,vihanneksia puolet loput leipää riisii perunaa ja loput lihaa yms.
Yöunta ei tuu kun noin 5 h. 6 mg melatoniinia menee jo.
Mene jollekin hyvälle yksityiselle. Kyllähän tuollainen nyt täytyy kattavasti tutkia. Voi olla noilla oireilla varmaan mitä vain: tosi vakavaa/vakavaa/hoidettavaa/jotain ei-vakavaa/elintavoista johtuvaa. Mut ei voi tietää, mitä noista, jos ei kunnolla tutkita.
Jos sulla ei ole vielä hoitokuluvakuutusta, niin kannattaa ottaa sellainen ehkä eka, jos tulee isompikin lääkärirumba...
Vierailija kirjoitti:
Mene jollekin hyvälle yksityiselle. Kyllähän tuollainen nyt täytyy kattavasti tutkia. Voi olla noilla oireilla varmaan mitä vain: tosi vakavaa/vakavaa/hoidettavaa/jotain ei-vakavaa/elintavoista johtuvaa. Mut ei voi tietää, mitä noista, jos ei kunnolla tutkita.
Jos sulla ei ole vielä hoitokuluvakuutusta, niin kannattaa ottaa sellainen ehkä eka, jos tulee isompikin lääkärirumba...
Ei ole yhtään rahaa. Ei melkein rahaa maksaa 16 euron terveyskeskuslääkäriä/:
Rautaa oletko nestemäisenä ottanut, muut ei imeydy niin hyvin, onko hb tutkittu kunnolla?
Keliakia, kilpirauhanen liika(tai ehkä jopa vajaa)toiminta, maksa/sappivaivaa?
Joku kasvain (tuo pääoire)? Millainen tuo paineen tunne päässä on, missä päin päätä, koska tulee ym.?
Vierailija kirjoitti:
Rautaa oletko nestemäisenä ottanut, muut ei imeydy niin hyvin, onko hb tutkittu kunnolla?
Hb on noussut normaaliin jo takaisin että se ei oo ongelmana enää/:
Vierailija kirjoitti:
Keliakia, kilpirauhanen liika(tai ehkä jopa vajaa)toiminta, maksa/sappivaivaa?
Joku kasvain (tuo pääoire)? Millainen tuo paineen tunne päässä on, missä päin päätä, koska tulee ym.?
Kilppariarvot ollu ok, vatsa ja rintakehä on ultrattu niis ei varmaa ainakaa kasvaimia siis, paineen tunnen on kulmista hiusrajaan saakka. Eli otsa :|
Lapamato tai joku vakava sairaus. Äkkiä nyt vaatimaan hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Luulosairaus tai lorvikatari.
Hahaha aika hyvän heitit oisko parempaa
Ap
Ylikunto? voisi selittää muut oireet paitsi pääkivun. Onko syke nousut, verenpaine koholla?
Vierailija kirjoitti:
Ylikunto? voisi selittää muut oireet paitsi pääkivun. Onko syke nousut, verenpaine koholla?
Enmä niin paljoa ole kuntoillut että ois voinu tulla. Syke on mitä nyt sattuu ja verenpaine normaali
Ylikunnon oireina voi olla päänsärky ja huimaus:
http://anna.fi/hyvinvointi/liikunta/mista-tiedan-onko-minulla-ylikunto/
väsymys (uni ei ole virkistävää, vaan pitkien yöunien jälkeen väsyttää edelleen)
jatkuva flunssa
päänsärky
toiminnalliset vatsavaivat
tavallista korkeampi leposyke
ärtymys ilman syytä
rauhattomuus
mielialanvaihtelut
lihasten kipeytyminen pienestäkin rasituksesta
huimaus
yöllinen heräily
unensaannin vaikeus.
Onko muutoin ollut stressiä opiskelussa ym. Voi lisätä ylikunnon riskiä.
Vierailija kirjoitti:
Ylikunnon oireina voi olla päänsärky ja huimaus:
http://anna.fi/hyvinvointi/liikunta/mista-tiedan-onko-minulla-ylikunto/
väsymys (uni ei ole virkistävää, vaan pitkien yöunien jälkeen väsyttää edelleen)
jatkuva flunssa
päänsärky
toiminnalliset vatsavaivat
tavallista korkeampi leposyke
ärtymys ilman syytä
rauhattomuus
mielialanvaihtelut
lihasten kipeytyminen pienestäkin rasituksesta
huimaus
yöllinen heräily
unensaannin vaikeus.
Onko muutoin ollut stressiä opiskelussa ym. Voi lisätä ylikunnon riskiä.
En mä usko et on ylikunto. Siihen tarvitaan paljon enemmän liikuntaa kun mulla. Kaveri vetää 6 kertaa viikossa salitreenit ja sillä ei ole /:
Oisko mitään muuta neuvoa?
Pitääkö mun oikeasti taas mennä lääkäriin? Taas samat verikokeet, jo varmaan kuudes kerta vuoden sisällä ollu verikokeet ja virtsanäyte :/
Mitä edes sanon enää kun soitan terveyskeskukseen? Pitääkö vaan sanoa että samat oireet jatkuvat ja haluaisin jotain apua?
Mulle tulee kyllä ekana mieleen, että syöt liian vähän, ts. olet aliravittu. Puhun kokemuksesta. Mutta jos tämä ei ole mahdollista niin imeytymishäiriö, keliakia, joku autoimmuunisairaus, borrelioosi, mykoplasma sopisivat kuvaan.
Mene lääkäriin. Pyydä rahaa vanhemmiltasi tai sossusta. Vaadi laajemmat tutkimukset.
Lisään vielä että olen aina ollut hoikahko mutta ongelmat alkanu ilmestyä vasta noin 2 vuotta sitten. Ruokavalio monipuolinen
Ap