Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pelataanko enää ala-asteella "Kuka pelkää mustaa miestä?" peliä

Vierailija
05.08.2016 |

Mietittiin tänään työkaverien kanssa asioita, joita ei todennäköisesti enää ala-asteella tehdä. Sit mietittiin, et tää peli on varmasti semmonen, että sitä ei enää pelata. Kävin ala-asteen 90 luvun lopussa ja 2000- luvun alussa ja ainakin ensimmäisinä vuosina se oli ihan normaali koulunkenttäpeli. Tosi tyhmät säännöt siinä ja naurattaa ajatus kun nykyään miettii :D Porukkaa juoksee ja yrittää vältellä mustaa miestä, jotta ei itse joutuisi mustaksi mieheksi :D Sit mietittiin, et enää ei varmaan pidetä joka viikko aamunavauksia koulun salissa ja lauleta Jeesus-lauluja. Tietääkö joku paremmin? m26

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään se on joku muu, jota pelätään. Esim. kuka pelkää opettajaa?

Ja yksinkertaiset asiat ovat lapsista parhaita, tuo on hyvin suosittu leikki edelleen liikuntahetkillä.

Vierailija
2/39 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö ainakin kertonut, että ei pelata. Jos lapset ehottanu sitä, ni opettaja ehottanut pahaa sutta, mikä siis ihan sama leikki eri nimellä vaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka pelkää mustekalaa

Vierailija
4/39 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on nykyään "kuka pelkää mannerhimiä".

Vierailija
5/39 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on nykyään "kuka pelkää mannerhimiä".

Mannerheimiä.

Vierailija
6/39 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei

Vierailija
7/39 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nimi pitää olla ero. Meidän lapsilla taisi olla lumiukko tms.

Mutta kyllä pelataan.

Vierailija
8/39 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pelattiin kyllä muistaakseni nelosella, vuonna 2012-2013. Itse en kylläkään ajatellut "mustaa miestä" tummaihoisena miehenä, vaan jonain pelottavana, kasvottomana, mustiinpukeutuneena miehenä. 

Vierailija
9/39 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin kävin peruskoulun 90-luvulla ja silloin ainakin ihan opettajan johdolla leikittiin tuota. Ei varmaankaan enää korrektia.

Vierailija
10/39 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin itse että se on muuttunut mustaksi kissaksi.

Muita asioita jotka olen kuullut muuttuneen entisessä alakoulussani

- Ei enää kaksi kertaa viikossa aamunavauksia, joissa yleensä jokin hengellinen teema/tarina/opetus + virsien laulantaa. Nykyään tulee keskusradiosta, ei enää uskontoa missään.

- Jouluisin ei enää lauleta Enkeli taivaan tai näytellä jouluevankeliumia sekä keväällä ei enää lauleta suvivirttä

- Ennen ruokataukoa ei enää toisteta yhdessä ruokarukousta ja kun opettaja tulee eka kertaa aamulla luokkaan niin ei enää tervehditä yhdessä et hyvää huomenta

Muutamia muitakin pikkujuttuja on muuttunut. Itse oon myös 2000-luvun alkupuolella käynyt ala-asteen.

Vierailija
11/39 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en edes tiennyt lapsena että se "musta mies" tarkoittaa tummaihoista ihmistä :D Mä luulin että se on vaan mustiin pukeutunut murtovaras/murhaaja tms.

Vierailija
12/39 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelakorttityyppi kirjoitti:

Meillä pelattiin kyllä muistaakseni nelosella, vuonna 2012-2013. Itse en kylläkään ajatellut "mustaa miestä" tummaihoisena miehenä, vaan jonain pelottavana, kasvottomana, mustiinpukeutuneena miehenä. 

Sama homma! Eikä varmasti olla ainoita. 

Vierailija
13/39 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakin varmasti kaikki pelkää!

Vierailija
14/39 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, nykyään se on mustekalaa. Mulla oli hoitolapsia, jotka pelasi sitä. Kerroin heille,että omassa nuoruudessa se oli nimeltään musta mies ja että nykyään se kuulostaisi aika ilkeältä.

Vierailija
15/39 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelakorttityyppi kirjoitti:

No voihan se olla oikeastikin joku Mustakaapu henkinen pahis, mutta se on kuitenkin vanha peli ja esim. 50-70-luvuilla Suomessa ei paljoa mustia ollut. Ehkä ihmisille kerrottiin ties mitä tarinoita :D -ap

Vierailija
16/39 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samanikäinen kuin sinä ap. Meilläkin pelattiin sitä alakoulussa mutta ei varmaan enää.

Se ei muuten se "musta mies" viittaa ihonväriin, vaan muistaakseen sellaseen katoliseen kuin Pyhä Jaakko, joka heittää kylmän kiven veteen jaakonpäivänä. Joku perinne muistaakseni tai sinne päin.

Vierailija
17/39 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä leikitään kuka pelkää jäämiestä / lumimiestä...

Mustasta miehestä tuli mieleen, ku meillä kävi nuohooja ja lapset oli ihan yllätyneitä, että musta mies onkin vaalea ihoinen...

Vierailija
18/39 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun tytöllä, joka menee kutoselle tänä vuonna on noita aamunavauksia, jossa lauletaan Jeesus-lauluja ja kerrotaan raamattukertomuksia.

Vierailija
19/39 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulin itse että se on muuttunut mustaksi kissaksi.

Muita asioita jotka olen kuullut muuttuneen entisessä alakoulussani

- Ei enää kaksi kertaa viikossa aamunavauksia, joissa yleensä jokin hengellinen teema/tarina/opetus + virsien laulantaa. Nykyään tulee keskusradiosta, ei enää uskontoa missään.

- Jouluisin ei enää lauleta Enkeli taivaan tai näytellä jouluevankeliumia sekä keväällä ei enää lauleta suvivirttä

- Ennen ruokataukoa ei enää toisteta yhdessä ruokarukousta ja kun opettaja tulee eka kertaa aamulla luokkaan niin ei enää tervehditä yhdessä et hyvää huomenta

Muutamia muitakin pikkujuttuja on muuttunut. Itse oon myös 2000-luvun alkupuolella käynyt ala-asteen.

Juu nämä oli juuri niitä asioita mitä itsekin muistan ala-asteelta ja etenkin nuo suvivirsi ja kynttiläkulkue/Lucia neito/jouluevankeliumiesitykset ala-asteella. Ne oli ihan mukavia asioita nyt kun vanhempana miettii :) -ap

Vierailija
20/39 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ala-asteella taitaa myös nuo ATK-hommat olla aikalailla perushuttua oppilaille? Eli netissä pyöritään ja tietokoneita käytetään? 2000-luvun alussa se oli vielä jonkin sortin syventävä, jonka kaikki halus ottaa.