Pelataanko enää ala-asteella "Kuka pelkää mustaa miestä?" peliä
Mietittiin tänään työkaverien kanssa asioita, joita ei todennäköisesti enää ala-asteella tehdä. Sit mietittiin, et tää peli on varmasti semmonen, että sitä ei enää pelata. Kävin ala-asteen 90 luvun lopussa ja 2000- luvun alussa ja ainakin ensimmäisinä vuosina se oli ihan normaali koulunkenttäpeli. Tosi tyhmät säännöt siinä ja naurattaa ajatus kun nykyään miettii :D Porukkaa juoksee ja yrittää vältellä mustaa miestä, jotta ei itse joutuisi mustaksi mieheksi :D Sit mietittiin, et enää ei varmaan pidetä joka viikko aamunavauksia koulun salissa ja lauleta Jeesus-lauluja. Tietääkö joku paremmin? m26
Kommentit (39)
Mäkään en koskaan ajatellut sitä siis ihonväriltään mustana, vaan justiin pelottavana "tummana" miehenä pimeässä, jossakin kaavussa tai jotain, ettei sitä nää kunnolla. Niin kuin joku murtomies tjs.
Vierailija kirjoitti:
Kelakorttityyppi kirjoitti:
Meillä pelattiin kyllä muistaakseni nelosella, vuonna 2012-2013. Itse en kylläkään ajatellut "mustaa miestä" tummaihoisena miehenä, vaan jonain pelottavana, kasvottomana, mustiinpukeutuneena miehenä.
No voihan se olla oikeastikin joku Mustakaapu henkinen pahis, mutta se on kuitenkin vanha peli ja esim. 50-70-luvuilla Suomessa ei paljoa mustia ollut. Ehkä ihmisille kerrottiin ties mitä tarinoita :D -ap
Mustat oli ehkä tuttu näky jossain Helsingin ja Kotkan satamien läheisyydessä. Netissä on paljon niitä kuvia, joissa on kuvia vanhoista sanomalehdistä, joiden uutisessa saattaa olla otsikko "N*ekeri havaittu rautateillä.." ja aapisissa kirjaimen N kohdalla saattoi olla sana N*ekeri.
Me pelattiin 90-luvun lopussa tosi paljon purkkis/kirkkis (kirkonrotta) peliä. Jommassa kummassa alussa jalkapallo potkaistiin hevon helvettiin ja sit joku lähti hakemaan sitä samalla kuin muut piiloutuu. Sit jos löysi jonkun niin piti mennä pallolle sanomaan esim. "Jussin nimet" sit Jussi tulee piilostaan pois. Sit jos jotain ei löytynyt niin se joku saattoi juosta pallolle ja potkaista sen taas helvettiin ja sama homma alusta.
En usko että mustamies on tarkoittanut mustaihoista miestä vaan mustiin puketunutta, ehkä mustapartaista miestä, Rasputin tyylistä. Mustaihoisella oli kuitenkin se ruma nimi jota käytettiin ihan normaalissa puheessa, miksi tässä leikissä olisi hienosteltu nimen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kuka pelkää mustekalaa
Tuolla nimellä se on nykyään ainakin meidän pojan päiväkodissa.
Ylempänä joku mainitsikin ettei se nimitys viittaa ihonväriin kuten jotkut virheellisesti ovat kuvitelleet. Tämän voi jokainen googlen avulla tarkistaa jos haluaa =D ihan hyvä leikkihän tuo oli.
Lumimies on täälläkin mustanmiehen tilalla.
lumimies meilläkin. Hauska tuo mustekala! :)
Kävelin tänää yhden kentän läpi jos oli jotain tyttöjä leikkimässä. Kuuluivat huutavan, että "kuka pelkää mustekalaa?"
Meilläkin pelattiin. Olin ala-asteella 2000-06.
Mäkään en ymmärtänyt, että mustalla miehellä tarkoitetaan tummaihoista. Kuvittelin aina vaan jonkun mustiin pukeutuvan pelottavan miehen :D
Kyllä mä varmaan sitten a-a:n vikoilla luokilla ymmärsin sen, mutta eipä me sillon enää kauheesti edes mitään leikitty.
Onkohan koskaan pelattu "kuka pelkää mustaa naista"?
Olin kouluavustaja sijaisena ja meidän leikit oli "kuka pelkää mustekalaa".
Olisivat vaan antaneet sen nimen olla. Musta mies kuulostaa paljon jännemmälle kuin mikään mustekala tai muu. Ja ei tosiaan kukaan lapsi sitä mustaihoisena miehenä tainnut ajatella vaan mustiin pukeutuneena ts. pelottavana miehenä.
Se, että "musta mies" tarkoittaisi tummaihoista on väärinkäsitys.
Juuri noin, musta mies ei viitannut ihonväriin.
Palsta muotoinen versio leikistä olisi ilman muuta "jännämies", ehkä "setämies" tai "alfamies"kävisi myös.
Minä olen aina ajatellut mustaa miestä nokikolariksi.
Se on nykyään "kuka pelkää sukupuolineutraalia henkilöä joka ei muistuta ketään"
Vierailija kirjoitti:
Me pelattiin 90-luvun lopussa tosi paljon purkkis/kirkkis (kirkonrotta) peliä. Jommassa kummassa alussa jalkapallo potkaistiin hevon helvettiin ja sit joku lähti hakemaan sitä samalla kuin muut piiloutuu. Sit jos löysi jonkun niin piti mennä pallolle sanomaan esim. "Jussin nimet" sit Jussi tulee piilostaan pois. Sit jos jotain ei löytynyt niin se joku saattoi juosta pallolle ja potkaista sen taas helvettiin ja sama homma alusta.
Minä tunsin tuon pelin aikoinaan (-70/-80-luvuilla) nimellä pallovinkki.
Kirkkis eli kirkonrotta oli toisenlainen piiloleikki. Kolmas oli kymmenen tikkua laudalla.
Kun olin päiväkodissa töissä vuosi takaperin, se leikki oli määrätty meille "Kuka pelkää vihreää henkilöä"- nimellä. Kysyin miksei saanut sanoa edes vihreää miestä, niin ei, koska sehän olisi sukupuolisyrjintää. Samat tädit kuitenkin antoivat askartelussa kuitenkin automaattisesti värityskuvana tytöille prinsessan ja pojille traktorin.