Paljonko maksan 15-vuotiaalle muuttosiivouksesta?
Taustaksi: olen auttanut hänen perhettään muutossa 3 kertaa, heiltä ei ole kukaan auttanut minua ennen. Okei, ajattelin pyytää muuttohässäkkään avuksi perheen teiniä, jonka toivoisin pyyhkivän kaapit, lattiat ja vessan sekä uunin ja jääkaapin kaksiossani ja tulevassa neliössä lattiat ja kaapit. Toki hän voi myös auttaa kantamaan kamoja. Olisiko ok jos ehdotan että tulisi pizzapalkalla vai onko tarjoanko rahaa? Muuten en edes miettisi mutta kun itse olen jeesannut hänen perhettään kymmeniä kertoja, että menisikö tämä puhtaasti vastavuoroisuuden piikkiin vai olisiko pakko tarjota palkkaa?
Kommentit (41)
Heh, 150 euroa, toki. Halvemmalla saa ammattisiivoojan.
Vierailija kirjoitti:
En mä sitä pahalla ajatellut, halusin toki auttaa läheisiä ja rakkaita ihmisiä. Tein sen ihan pyyteettömästi. Missä kohtaa asiat ovat muuttuneet, että läheisille pitää maksaa pienestäkin avusta? Ap
Miten ne nyt niin rakkaiksi ja läheisiksi yhtäkkiä muuttuivat, kun aloituksessa olivat vain perhe, jota olit auttanut muutoissa?
Sä kuljetat nyt tätä tarinaa niin kuin provoa, joten älä ihmettele, jos provoksi luullaan.
itse siivoan satunnaisesti enkä todellakaan suostuisi sellaiseen palkkaan, jossa saa jonkun surkean pitsanviipaleen useamman tunnin työstä. tein sen jo selväksi jo kotona asuessaan etten esim. suostu pesemään perheen yrityksen ikkunoita jollain jäätelöpalkalla. ei se ole sen arvoista.
Pullamössösukupolvea on hankala saada liikkeelle ja pois ruutujen äärestä jopa rahaa tarjoamalla. Hyvin olette kasvattaneet.
tää on joku neljän ''paljon maksan teini-ikäiselle avusta'' ketju, liekkö sama ihminen kylvää..
Vierailija kirjoitti:
tää on joku neljän ''paljon maksan teini-ikäiselle avusta'' ketju, liekkö sama ihminen kylvää..
neljäs*
Mitä jos kysyt haluaako tulla auttamaan sua ihan auttamisen halusta? Ja sen jälkeen voisit maksaa hänelle ihan antamisen ilosta, kyseessä kuitenkin kummilapsesi.
No, ei se mikään ammattisiivoaja ole 😂 max 50€ jos koko päivän siivoaa ja jälki hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä sitä pahalla ajatellut, halusin toki auttaa läheisiä ja rakkaita ihmisiä. Tein sen ihan pyyteettömästi. Missä kohtaa asiat ovat muuttuneet, että läheisille pitää maksaa pienestäkin avusta? Ap
Miten ne nyt niin rakkaiksi ja läheisiksi yhtäkkiä muuttuivat, kun aloituksessa olivat vain perhe, jota olit auttanut muutoissa?
Sä kuljetat nyt tätä tarinaa niin kuin provoa, joten älä ihmettele, jos provoksi luullaan.
Mulle nyt on ihan sama luullaanko provoksi. Mä oon suorastaan järkyttynyt näistä vastauksista koska kyllä mä olen saanut vahvasti sellaisen kasvatuksen, että läheisiä autetaan. Perhe on tärkein. Ja kyseessä on edelleen mun serkku eli tädin ja hänen miehensä lapsi joten ovat todella läheisiä ja teini mulle hyvin rakaskin. He ovat siis perhe, jota olen auttanut. Jos et nyt vähemmällä ymmärrä.
Ei ihme, että maailma ja Suomi on tässä jamassa, jos kaikelle laitetaan hintalappu eikä kukaan enää auta toista. Oikeasti pistää mietityttämään.
Ja ei, en aio edes kysyä teiniä. Siivoan itse niin eipähän tartte vekseliä hakea pankista siivousavuksi kysytyn sukulaisen palkitsemiseksi.
Mä vähän ihmettelen, miten jollain on noin tylsä elämä, että miettii jos tällaisesta asiasta joku provoaa. Hulvatonta! Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos kysyt haluaako tulla auttamaan sua ihan auttamisen halusta? Ja sen jälkeen voisit maksaa hänelle ihan antamisen ilosta, kyseessä kuitenkin kummilapsesi.
Näin mä olen koko ajan ajatellut tekeväni. Ap
Maksa luonnossa! Teinipojat tykkää :)
Vierailija kirjoitti:
No Mun mielestä teinille pitäisi maksaa tuosta vähintään 10 e/h, perusteellisesta työstä (uuni, kylppäri ja jääkaappi hyvin putsattu) kokonaisuudessaan 100-150 euroa.
Eikä pidä, ja vaikka sinä olisitkin jo kymmenvuotiaana ollut perusteellisempi siivooja kuin ammattilaiset konsanaan, niin kaikki teinit eivät ole. Maksa sinä 150 euroa, jos haluat, mutta älä kitise, jos työn jälki ei miellytä.
Niin. Onhan se teinille tärkeää saada työstä palkkio. Kohtuullinen. Olisi kuitenkin vanhempien tehtävä saada lapsensa ymmärtämään myös se, että tuttavia / sukulaisia autetaan toisinaan myös ilman korvausta. Muttosiivous on aikaavievä puuha, joten jokin korvaus on paikallaan. Te, jotka ette lähtisi avuksi kuin siivoojan palkalla, ette taida arvostaa ammattisiivoojan työtä. Onhan se nyt selvää, että ammattisiivojalle maksetaan tuollaisesta työstä enemmän kuin sukulaisteinille. Tämä tulisi vanhempien tehdä selväksi myös sille omalle teinillensä.
Mieheni sukulaispoika kävi meillä taannoin maalausapuna. Sai kyydin, ruoat ja töitä tekin n. 4h. Helpolla pääsi. Vanhempansa kustansivat hänet palkkioksi johonkin pelitapahtumaan (mitänäitänyton). Itse olisin vaatinut omalta lapseltani hieman enemmän. Oppisi, että rahaa vastaan on tehtävä töitä.
Eikö joku viinipullo ajaisi asian
Kiitollisuuden velka on kaikkein pahin velka. Mielestäni olet omasta halustasi auttanut perhette, joten he eivät ole mitään sinulle velkaa. Etukäteen sopimalla asiat kuitenkin hoituvat. Käytä omaa harkintaasi, kuten olet käyttänyt heitä auttaessasikin.
Kyllä ihmisten auttaminen on ihan ok, mutta onko vastapalveluksen odottaminen ilman sopimusta hieman itsekästä ajattelua?
Pyydä koko perhettä muuttotalkoisiin.
En ihan ymmärrä miksi ap edes kysyi, jos ei aikonutkaan maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle nyt on ihan sama luullaanko provoksi. Mä oon suorastaan järkyttynyt näistä vastauksista koska kyllä mä olen saanut vahvasti sellaisen kasvatuksen, että läheisiä autetaan. Perhe on tärkein. Ja kyseessä on edelleen mun serkku eli tädin ja hänen miehensä lapsi joten ovat todella läheisiä ja teini mulle hyvin rakaskin. He ovat siis perhe, jota olen auttanut. Jos et nyt vähemmällä ymmärrä.
Ei ihme, että maailma ja Suomi on tässä jamassa, jos kaikelle laitetaan hintalappu eikä kukaan enää auta toista. Oikeasti pistää mietityttämään.
Ja ei, en aio edes kysyä teiniä. Siivoan itse niin eipähän tartte vekseliä hakea pankista siivousavuksi kysytyn sukulaisen palkitsemiseksi.
Mä vähän ihmettelen, miten jollain on noin tylsä elämä, että miettii jos tällaisesta asiasta joku provoaa. Hulvatonta! Ap
Kylläpä kesti pitkään sulle kertoa, että oot vain auttamattoman pihi.
Laita muuten seuraavaan viestiisi, että oikeastaan toi teini on sun oma lapsesi, jonka olet antanut tuttavaperheelle suoraan synnäriltä. Siitä seuraavassa voit kertoa, että poika on syntynyt tosiasiassa sinun ja tuon perheen isän salasuhteesta. Näin nää provonikkarit aina tekee. Tarina kasvaa vanhetessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No Mun mielestä teinille pitäisi maksaa tuosta vähintään 10 e/h, perusteellisesta työstä (uuni, kylppäri ja jääkaappi hyvin putsattu) kokonaisuudessaan 100-150 euroa.
Eikä pidä, ja vaikka sinä olisitkin jo kymmenvuotiaana ollut perusteellisempi siivooja kuin ammattilaiset konsanaan, niin kaikki teinit eivät ole. Maksa sinä 150 euroa, jos haluat, mutta älä kitise, jos työn jälki ei miellytä.
Enhän mä ole väittänytkään että teini olisi ammattilainen - tarkoitin että jos on tehnyt työn erityisen hyvin, maksaisin hänelle 100-150 euroa. Muuten palkaksi voisi sopia tuon 10 e/h, eli jos hänellä menee 5 h > 50 euroa, 8 h > 80 euroa. Kuka on kitisemisestä mitään puhunut :D oma asianihan se onkin, kuinka itse hoitaisin vastaavan tilanteen. Ap hoitakoon oman tilanteensa miten haluaa, silti mielestäni pelkkä pitsa ei ole ihan riittävä korvaus teinille (vanhemmille kyllä).
Tottakai voit kysyä teiniä muutossa avuksi ja vaikka luvata, että viet hänet syömään korvaukseksi. Kunhan vain pyyntösi on aidosti vilpiton, eli hän saa myös kieltäytyä halutessaan etkä missään nimessä ala vedota vastavuoroiseen auttamiseen. Aina voi kysyä, jos toinen haluaa auttaa, kunhan ei pakolla vaadi.
Miksi pitää maksaa? Miksi ihmiset eivät enää auta toisiaan ihan auttamisen halusta? Joskus voi tulla itselle avuntarve ja on hyvä, jos suhteet ovat sellaiset, että läheisiltä sitä apua saa ilman rahaa.