Työkaveri varasti muumimukini
Pitkä sepustus, pahoittelen.
Minulla on töissä kahvimukina sininen Rauha-muumimuki, jonka olen joskus kauan sitten saanut lahjaksi silloiselta hyvältä ystävältäni. Työpaikkani on suht pieni toimisto, meitä on yhteensä kahdeksan henkeä. Jokaisella on omat mukit ja niitä pidetään keittiön kuivauskaapissa. Tai siis ne pitävät, jotka pesevät mukinsa, toisilla se on aina pöydällä. Itse kuitenkin pesen omani yleensä päivän päätteeksi ja pistän kaappiin kuivumaan.
Yksi työkaverini meinasi pudottaa silmät päästään, kun joskus näki minkä mukin olin tuonut kahvimukikseni. Sanoi, että kyseessä on vähän arvokkaampi muumimuki ja kyseli, että enkö pelkää että se hajoaa töissä. Sanoin että ei pelota, vaikka onhan sillä vähän tunnearvoa, kun sen olen kerta lahjaksi aikanaan saanut.
Työkaveri on siitä asti (noin kaksi vuotta) vahdannut mukiani kuin haukka ja on välillä kysellyt, olisinko kiinnostunut myymään sen "kerta se on sulle niin arvoton, että voit pitää sitä työpaikan kahvimukina". Ja hänen kokoelmastaan tämä muki kuulemma vielä puuttuu. Olen aina sanonut kohteliaasti ei.
Tänä aamuna, kun tulin töihin, ei muki ollutkaan tiskikaapissa paikoillaan. Ajattelin, että olen jättänyt sen pöydälleni - niin käy joskus kiireessä ja nyt on ollut todella kiireistä - mutta muki ei ollut sielläkään. Kurkkasin varuiksi vielä muut keittiön kaapit, neukkarit ja jopa omat laatikkoni, ei mukia. Otin sitten keittiöstä yhden varamukeistamme (muutama muki firman logolla, asiakastapaamisia varten) ja kaadoin siihen kahvia, kun tänä muumimukiani himoinnut työkaveri tuli paikalle. Silmissä pilkahti tietävästi, kun hän mukaviattomalla äänellä kysyi, että "ai asiakastapaaminen heti aamusta?". Sanoin tiukasti että ei, vaan mukini on kadonnut. Työkaveri kohautti olkiaan ja sanoi välinpitämättömällä äänellä jaa ja lähti keittiöstä.
Onko työkaverini varastanut muumimukini? Tiedän, että hän jäi vielä tekemään töitä eilen kun lähdin, joten hänellä oli mahdollisuus.
Kommentit (396)
Mmuki kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa röyhkeää aloittajalta heti uskoa joku syylliseksi ilman ainoatakaan todistetta. Häiritseekö varkaus ap? Miksi ihmeessä viet töihin arvokkaan mukin? Ihan oma vika. Joku ontosiaankin voinut tiputtaa sen, eikä ole mitenkään korvausvelvollinen. Vai minkä lain mukaan mukisi korvataan? Mä sanoisin ainakin jo tässä vaiheessa pomolle, että haluan, että jokainen sitoutuu säilyttämään mukejaan kaapeissa omalla vastuullaan, koska en ala hysteerisenä varomaan kenenkään arvomukeja.
Kylläpä sitä ollaan kiukkuisia. En ole ilmaissut epäilyksiäni tätä työkaveria kohtaan muuta kuin tällä palstalla. Työpaikalla en ole syyttänyt ketään, enkä aiokaan ilman todisteita. Totta kai varkaus häiritsee, eikö sinua häiritsisi, jos sinun omaisuuttasi vietäisiin työpaikalla? Ja kuten aiemmin kerroin, en tiennyt mukin arvoa silloin, kun vein sen työpaikalle. Minulle se oli vain muki ja mukava muistutus ystävästäni. Entä missä olen hakenut jotain korvausvaatimuksia? En missään, olen vain kaipaillut mukiani takaisin. Jos joku sen tosiaan on vahingossa hajottanut, niin toki jokin korvaus olisi mukava, mutta jos siitä meinaa tulla riitaa, niin korvaukseksi kävisi vaikka vain jokin uusi muki kahvimukiksi.
Mukit ovatkin kaapeissa jokaisen omalla vastuulla, kenen muun muka? Ja kuten aiemmin kerroin, säilytän mukiani vähän pidemmällä siellä kaapissa, jottei se vahingossa putoaisi jonkun kurotellessa omaa mukiaan.
AP
Jatkan vielä sen verran, että tiedän työkavereideni olevan sen verran suoraselkäisiä, että he kyllä kertoisivat, jos olisivat vahingossa hajottaneet mukini. Näin on käynytkin, joku kurkotteli omaa mukiaan ja puhui samalla puhelimeen eikä huomannut, että toinen muki olikin vähän edessä. Pudottaja kävi heti toimiston puolella kysymässä, että kenen mukin hajotti, ja lupasi ostaa uuden tilalle. Jo seuraavana päivänä hän tulikin uuden mukin ja söpön pahoittelukortin kanssa, juttu oli sillä kuitattu. Tämän jälkeen aloin pitää omaa mukiani vähän syvemmällä kaapissa, ihan varmuuden vuoksi, ja kaikki oppivat varomaan toisten mukeja entistä paremmin. Tosin tämä olikin ajalta ennen tätä viimeisintä työkaveriamme.
AP
Vierailija kirjoitti:
Mmuki kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mmuki kirjoitti:
Täällä taas. Tulostin päivän päätteeksi keittiöön jääkaapin oveen lapun, jossa lukee jotakuinkin
KADONNUT/VARASTETTU
Sininen muumimuki (Rauha)
[netistä otettu kuva]
Palautathan tiskikaappiin tai työpöydälleni pe 12.8. mennessä, niin en aloita jatkotoimenpiteitä.
Jos hajotit sen, olethan valmis korvaamaan.
Terkuin, "Mmuki"Yritin ehtiä vielä puhumaan epäilemäni työkaverin kanssa päivän päätteeksi, mutta hän lähti tasan silloin, kun työpäivä päättyi ja itselläni oli työt huonossa vaiheessa juuri siinä kohtaa. Muilta työkavereilta kysyin ohimennen, kukaan ei ainakaan tunnustanut mitään eikä kenestäkään tullut samanlaista epäilystä kuin tästä yhdestä. Kurkkasin vielä lähteissäni roskiksen, keittiön kaapit, jääkaapin, mikron, työpöytäni laatikot ja jopa vessan, ei löytynyt. Jos olisin ollut toimistolla yksin, olisin tarkastanut työkaverienkin laatikot, nyt en kehdannut. En myöskään sanonut muille mitään epäilyksistäni ja kuten arvelinkin, esimies ei ole lukenut spostiaan (tai ainakaan vastannut). Toivottavasti maanantaina selviää lisää.
AP
Hyvä. Uskoisin että muumimuki palautuu vähin äänin ensi vkon aikana tiskikaappiin.
Mä en usko. Jos joku nyt olisi ap:n kuvitteelisen tarinan mukaan vienyt mukin eli olisi niin röyhkeä, niin miksi ihmeessä hän palauttaisi mitään tai tunnustaisi?
Niin, olisipa kuvitteellinen tarina.
AP
Sitä, että joku työkaverisi on vienyt mukin ei ole todistettu.
No se pitää paikkansa, mutta muki on kyllä kateissa, eli sen osalta tarina on totta. Olisin kyllä voinut pistää otsikon perään kysymysmerkin, en vain tuohdiksissani sitä päivällä älynnyt.
AP
Muistutan vaan, että jos joku tämän kuvitteellisen mukin olisi vahingossa särkenyt, on hänellä tasan tarkkaan velvollisuus ostaa tilalleni muki.
Ei mitään muuta.
Arvoesineitä ei ole syytä vakuuttamatta viedä työpaikalle, eikä etenkään keittiöön, jossa astioita särkyy vahingossa aina silloin tällöin.
Toivottavasti et saa koskaan takaisin tätä kuvitteellista maukas.
Ja sinä kirjoitat viestejä itse itsellesi.
Ja te muut olet nuijia.
Vierailija kirjoitti:
Mmuki kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa röyhkeää aloittajalta heti uskoa joku syylliseksi ilman ainoatakaan todistetta. Häiritseekö varkaus ap? Miksi ihmeessä viet töihin arvokkaan mukin? Ihan oma vika. Joku ontosiaankin voinut tiputtaa sen, eikä ole mitenkään korvausvelvollinen. Vai minkä lain mukaan mukisi korvataan? Mä sanoisin ainakin jo tässä vaiheessa pomolle, että haluan, että jokainen sitoutuu säilyttämään mukejaan kaapeissa omalla vastuullaan, koska en ala hysteerisenä varomaan kenenkään arvomukeja.
Kylläpä sitä ollaan kiukkuisia. En ole ilmaissut epäilyksiäni tätä työkaveria kohtaan muuta kuin tällä palstalla. Työpaikalla en ole syyttänyt ketään, enkä aiokaan ilman todisteita. Totta kai varkaus häiritsee, eikö sinua häiritsisi, jos sinun omaisuuttasi vietäisiin työpaikalla? Ja kuten aiemmin kerroin, en tiennyt mukin arvoa silloin, kun vein sen työpaikalle. Minulle se oli vain muki ja mukava muistutus ystävästäni. Entä missä olen hakenut jotain korvausvaatimuksia? En missään, olen vain kaipaillut mukiani takaisin. Jos joku sen tosiaan on vahingossa hajottanut, niin toki jokin korvaus olisi mukava, mutta jos siitä meinaa tulla riitaa, niin korvaukseksi kävisi vaikka vain jokin uusi muki kahvimukiksi.
Mukit ovatkin kaapeissa jokaisen omalla vastuulla, kenen muun muka? Ja kuten aiemmin kerroin, säilytän mukiani vähän pidemmällä siellä kaapissa, jottei se vahingossa putoaisi jonkun kurotellessa omaa mukiaan.
AP
No totta kai harmittaisi, mutta ainakin nämä sinulle vastaaajat elävät jossain keinotodellisuudessa rikosilmoitusneuvojensa kanssa. Ja itse sanoit pitäväsi työkaveriasi varkaana. Saahan sitä nyt niin ajatella, mutta en kyllä neuvo rohkaistumaan täältä saamistasi neuvoista ja suorapuheisesti esittämään töissä, että joku heistä on varas.
Enkä ole aikonutkaan, ainoastaan sitten, jos minulla on vedenpitäviä todisteita. Mukin katoamisen aion kyllä tuoda vielä maanantaina ilmi. Ketään syyttelemättä.
AP
Komppaan ap:ta, ikävää, että joku on kokenut oikeudekseen varastaa kahvimukisi. Vieläpä kun sillä on rahallista arvoa. Varas luottaa ettet kehtaa ilman todisteita nostaa meteliä. Minä kehtaisin, olisin todella tuohtunut, että työpaikalla kajotaan kahvimukiin. Ja se näkyisi ja kuuluisi.
Vierailija kirjoitti:
Muistutan vaan, että jos joku tämän kuvitteellisen mukin olisi vahingossa särkenyt, on hänellä tasan tarkkaan velvollisuus ostaa tilalleni muki.
Ei mitään muuta.
Arvoesineitä ei ole syytä vakuuttamatta viedä työpaikalle, eikä etenkään keittiöön, jossa astioita särkyy vahingossa aina silloin tällöin.
Ja te muut olet nuijia.
En tiedä mistä sait päähäsi, että kirjoittaisin itselleni viestejä. Voit elää siinä luulossa, jos haluat, mutta tässä ketjussa minun kirjoittamiani ovat ainoastaan ne, joiden perässä lukee AP ja nimimerkkinä on Mmuki (ellei joku alla rölläillä). Suosittelisin muuten sinulle jotain oikeinkirjoituskurssia tai vaihtoehtoisesti autocorrectin poistamista käytöstä.
AP
Kysy kaikkien läsnäollessa ihan muina naisina, onko joku nähnyt mukiasi, jolla on sinulle tunnearvoa.
Aika paatunut varas pitää olla, jos ei elekään paljasta syyllisyyttä.
Teetä itsellesi uusi muki, johon laitat tuon työkaverin kuvan ja tekstin "Muumimukivaras".
Esim. Vistaprint.
Vierailija kirjoitti:
Kysy kaikkien läsnäollessa ihan muina naisina, onko joku nähnyt mukiasi, jolla on sinulle tunnearvoa.
Aika paatunut varas pitää olla, jos ei elekään paljasta syyllisyyttä.
Tätä ajattelinkin maanantain palaverin päätteeksi.
AP
Meillä töissä muumimukeja, niitä arvokkaitakin. Itsekin mukeja kerään ja monia puuttuu mitä töissä on.
Ei silti pieneen mieleenikään tulisi varastaa mukia töistä, eikä mistään muualtakaan.
En voisi säilyttää kaapissani mitään varastettua.
Haluan maanantaina lisää infoa, toivottavasti mukisi olisi ilmestynyt takaisin.
Av-mamma kirjoitti:
Haluan maanantaina lisää infoa, toivottavasti mukisi olisi ilmestynyt takaisin.
Lupaan päivittää tilanteen maanantaina, koetan ehtiä jo ruokatunnin aikana, jos tilanne on yhtään selvinnyt siihen mennessä.
AP
Mmuki kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähetä kaikille sähköposti asiasta tai jos teillä on yhteinen viikkopalaveri, ota siinä esille, yllättäen ja lopuksi tietenkin. Kerrot mukin arvon ja että se on ilmeisesti varastettu. Sano, että valvontakameroista nähdään asia mutta haluat vielä odottaa pari päivää josko muki ilmaantuu.
Sinun ei tarvitse tarkentaa mistä valvontakameroista. Voit vaikka valehdella "jumalan valvontakameroista" jätät vain kertomatta kenen kameroita tarkoitat. Ota esimies juoneen mukaan, koska häneltä kysytään asiasta kuitenkin. Hän lupaa sitten kyselijöille tarkan raportin tilojen valvontakameroista viikon kuluttua.
Annan 2 päivää aikaa. Kuppi palaa takaisin kaappiin, voin lyödä vetoa. Viikon kuluttua esimies kertoo, ettei kameroita ole vaan n. 5 vuotta aiemmin oli ja tämä oli väärinkäsitys.
ps. vie se kuppi sitten kotiin. luotettavuustesti on suoritettu
Maanantaina pitäisi olla palaveri, voisin siellä ottaa lopuksi puheeksi tämän. Ehkä sanoa myös, että lompakostakin oli hävinnyt rahaa, kuten joku tuolla ylempänä ehdotti. Katsotaan sitten, kuka kiemurtelee tuolissaan...
AP
Miksi ihmeessä samalla valehtelisit jostain lompakkovarkaudesta??
Jos nyt ajatellaan että se työkaveri olisi mukisi vienyt, niin eikö hän pikemminkin helpottuisi päässeensä pälkähästä kun kuulee että tiloissanne on käynyt toinenkin varas? Eikö siinä tapauksessa yleisin kuvitelma olisi että sama tyyppi on tehnyt molemmat anastukset? Ja koska tietää itse olevansa syytön rajojen viemiseen niin koko keissinhän saa vieritettyä tämän toisen harteille.
Kuka enää uskoisi jos alkaisitkin väittää että varkaita on ollut kaksi?
Enkä edelleenkään käsitä mitä järkeä tällaisessa plänissä on?
Eikä kukaan enää tänäpäivänä ole niin tyhmä ettei tietäisi että työpaikalla ei saa olla piilotettuja valvontakameroita joista kuvattavat eivät tietäisi.
Mmuki kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mmuki kirjoitti:
Täällä taas. Tulostin päivän päätteeksi keittiöön jääkaapin oveen lapun, jossa lukee jotakuinkin
KADONNUT/VARASTETTU
Sininen muumimuki (Rauha)
[netistä otettu kuva]
Palautathan tiskikaappiin tai työpöydälleni pe 12.8. mennessä, niin en aloita jatkotoimenpiteitä.
Jos hajotit sen, olethan valmis korvaamaan.
Terkuin, "Mmuki"Yritin ehtiä vielä puhumaan epäilemäni työkaverin kanssa päivän päätteeksi, mutta hän lähti tasan silloin, kun työpäivä päättyi ja itselläni oli työt huonossa vaiheessa juuri siinä kohtaa. Muilta työkavereilta kysyin ohimennen, kukaan ei ainakaan tunnustanut mitään eikä kenestäkään tullut samanlaista epäilystä kuin tästä yhdestä. Kurkkasin vielä lähteissäni roskiksen, keittiön kaapit, jääkaapin, mikron, työpöytäni laatikot ja jopa vessan, ei löytynyt. Jos olisin ollut toimistolla yksin, olisin tarkastanut työkaverienkin laatikot, nyt en kehdannut. En myöskään sanonut muille mitään epäilyksistäni ja kuten arvelinkin, esimies ei ole lukenut spostiaan (tai ainakaan vastannut). Toivottavasti maanantaina selviää lisää.
AP
Hyvä. Uskoisin että muumimuki palautuu vähin äänin ensi vkon aikana tiskikaappiin.
Mä en usko. Jos joku nyt olisi ap:n kuvitteelisen tarinan mukaan vienyt mukin eli olisi niin röyhkeä, niin miksi ihmeessä hän palauttaisi mitään tai tunnustaisi?
Niin, olisipa kuvitteellinen tarina.
AP
Niin, on tämä niiiin rankka juttu ettei kaikki halua edes todeksi uskoa!
Juu, työkaveris varasti kuppis. Senhän sä halusit kuulla.
Vierailija kirjoitti:
Mmuki kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähetä kaikille sähköposti asiasta tai jos teillä on yhteinen viikkopalaveri, ota siinä esille, yllättäen ja lopuksi tietenkin. Kerrot mukin arvon ja että se on ilmeisesti varastettu. Sano, että valvontakameroista nähdään asia mutta haluat vielä odottaa pari päivää josko muki ilmaantuu.
Sinun ei tarvitse tarkentaa mistä valvontakameroista. Voit vaikka valehdella "jumalan valvontakameroista" jätät vain kertomatta kenen kameroita tarkoitat. Ota esimies juoneen mukaan, koska häneltä kysytään asiasta kuitenkin. Hän lupaa sitten kyselijöille tarkan raportin tilojen valvontakameroista viikon kuluttua.
Annan 2 päivää aikaa. Kuppi palaa takaisin kaappiin, voin lyödä vetoa. Viikon kuluttua esimies kertoo, ettei kameroita ole vaan n. 5 vuotta aiemmin oli ja tämä oli väärinkäsitys.
ps. vie se kuppi sitten kotiin. luotettavuustesti on suoritettu
Maanantaina pitäisi olla palaveri, voisin siellä ottaa lopuksi puheeksi tämän. Ehkä sanoa myös, että lompakostakin oli hävinnyt rahaa, kuten joku tuolla ylempänä ehdotti. Katsotaan sitten, kuka kiemurtelee tuolissaan...
AP
Miksi ihmeessä samalla valehtelisit jostain lompakkovarkaudesta??
Jos nyt ajatellaan että se työkaveri olisi mukisi vienyt, niin eikö hän pikemminkin helpottuisi päässeensä pälkähästä kun kuulee että tiloissanne on käynyt toinenkin varas? Eikö siinä tapauksessa yleisin kuvitelma olisi että sama tyyppi on tehnyt molemmat anastukset? Ja koska tietää itse olevansa syytön rajojen viemiseen niin koko keissinhän saa vieritettyä tämän toisen harteille.
Kuka enää uskoisi jos alkaisitkin väittää että varkaita on ollut kaksi?
Enkä edelleenkään käsitä mitä järkeä tällaisessa plänissä on?Eikä kukaan enää tänäpäivänä ole niin tyhmä ettei tietäisi että työpaikalla ei saa olla piilotettuja valvontakameroita joista kuvattavat eivät tietäisi.
Totta, innostuin vähän liikaa noista muiden kommenteista ja neuvoista. Ei nyt ajateltuna olisi enää mikään viisas veto.
AP
Mmuki kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään muuta.
Ja te muut olet nuijia.En tiedä mistä sait päähäsi, että kirjoittaisin itselleni viestejä. Voit elää siinä luulossa, jos haluat, mutta tässä ketjussa minun kirjoittamiani ovat ainoastaan ne, joiden perässä lukee AP ja nimimerkkinä on Mmuki (ellei joku alla rölläillä). Suosittelisin muuten sinulle jotain oikeinkirjoituskurssia tai vaihtoehtoisesti autocorrectin poistamista käytöstä.
AP
No älä nyt viitsi, kyllä me muutkin olemme huomanneet, että itse vastaat itsellesi.
Lapsellista vaahdota yhdestä mukista, reilusti vaan kysymään, ja jos ei selviä niin se on siinä, poliisi ei taida rikosilmoitusta asiasta vastaanottaa.
Onneksi, nuija!
Vierailija kirjoitti:
Mmuki kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään muuta.
Ja te muut olet nuijia.En tiedä mistä sait päähäsi, että kirjoittaisin itselleni viestejä. Voit elää siinä luulossa, jos haluat, mutta tässä ketjussa minun kirjoittamiani ovat ainoastaan ne, joiden perässä lukee AP ja nimimerkkinä on Mmuki (ellei joku alla rölläillä). Suosittelisin muuten sinulle jotain oikeinkirjoituskurssia tai vaihtoehtoisesti autocorrectin poistamista käytöstä.
AP
No älä nyt viitsi, kyllä me muutkin olemme huomanneet, että itse vastaat itsellesi.
Lapsellista vaahdota yhdestä mukista, reilusti vaan kysymään, ja jos ei selviä niin se on siinä, poliisi ei taida rikosilmoitusta asiasta vastaanottaa.
Onneksi, nuija!
Voi hyvää päivää.
En muuten ole missään vaiheissa ole ollut aikeissa tehdä rikosilmoitusta, en tiedä mistä sellaista keksit. Enkä mielestäni erityisesti vaahtoa, piti vain vähän avautua ja päästä punnitsemaan mitä tehdä. Maanantaina kysyn sitten koko työporukalta.
Voit nyt jatkaa rölläilyäsi toisessa ketjussa. Tosinuija.
AP
Aika paska homma, jos työpaikalla saa pölliä 200 euron edestä työkaverin omaisuutta ja siitä ei saisi edes poliisille ilmoittaa. Ja anteeksi, palaan nyt takaisin kuplaani, jossa poliisia kiinnostaa rikokset, joissa ihmisen omaisuutta on viety.
Sitä, että joku työkaverisi on vienyt mukin ei ole todistettu.