Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelijat teettekö töitä opintojen ohella?

Vierailija
05.08.2016 |

Paljonko työskentelet viikossa tai kuukaudessa, teetkö opintoihin liittyviä töitä vai muita "hanttihommia"? Paljonko saat palkkaa? Miten sait työpaikan, aloititko työt jo ennen opintoja? Haluaisitko työskennellä samassa paikassa valmistuttuasi?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
2/39 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen keikkatöitä, kesäisin enemmän mutta muuten vaihtelevasti n. 5-30 tuntia kuussa. Aina töitä ei tarjota niin paljon kuin tahtoisin ja välillä opintojen kanssa on niin kiireistä että joudun kieltäytymään melkein kaikista keikoista. Olen kahden firman listoilla ja teen hanttihommia, jotka ei liity opiskelemaani alaan mitenkään. Palkka on pieni mutta viihdyn töissä niin hyvin, että toivon voivani jatkaa niitä myös sitten kun valmistun ja pääsen (toivottavasti) oman alani töihin. Töitähän voi ajatella myös harrastuksena josta maksetaan. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen töitä keskimäärin 25h/vko. Opiskelen yliopistossa toista tutkintoa ja jatkoin vanhassa työpaikassani osa-aikaisena (loma-ajat täyspäiväisenä).  Peruspalkka on keskiarvoa parempi, mutta osa-aikaisuus leikkaa siitä tietysti kolmasosan pois. Tarkoitus jaksaa näin vielä noin 1,5 vuotta ja sitten jatkaa opintotuella + lainalla ja mahdollisesti jollain uuteen alaan liittyvillä hommilla esim. tutkimusryhmässä. 

Vierailija
4/39 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn töissä 10 h/vko sopparilla omaa alaa sivuavissa hommissa, palkka reilut 23 €/h nyt kun sain kandin valmiiksi. Sain vinkin paikasta yhdeltä opiskelukaverilta. Muuten voisin jatkaa siellä myös valmistumisen jälkeen mutta tahdon työn mistä maksetaan paremmin.

Vierailija
5/39 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaan mainoksia orjapalkalla joka keskiviikko ja lauantai. Lopetan hyvissä ajoin ennen valmistumista, jotta vältyn irtisanoutumisesta johtuvalta karenssilta. Ei tämmöistä homma pitäisi joutua kenenkään tekemään, mutta opintoraha ei riitä elämiseen ja tahdon ottaa mahdollisimman vähän lainaa.

Vierailija
6/39 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee töitä koska pappa betalar ja mulla on suhteita joilla saan varmasti töitä sitten kun valmistun.

Vierailija
7/39 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kolmatta vuotta puhelinmyyjänä provikkapalkalla. Työ ei liity opiskelemaani alaan, mutta hyvistä myyntitaidoista on paljon hyötyä siinä ammatissa johon tähtään. Haen koko ajan oman alani hommia, mutta vielä ei ole tärpännyt. Tienaan tällä kuitenkin sen verran, että aion jatkaa hamaan tappiin asti jos mitään parempaa ei löydy. Aina tämä työttömänä olemisen voittaa.

Vierailija
8/39 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen keikkoja viikonloppuisin, 2-4x/kk, työvuoro kestää aina vuorokauden kerrallaan. Saan ihan hyvin rahaa noista vuoroista, rahat riittää vuokranmaksuun ja muuhun elämiseen ilman opintolainan tarvetta. Työ liittyy opiskelualaani. Vapaa-aikaa ei tietysti paljon jää, kun teen vuoron melkein joka viikonloppu ja toinen vapaapäivä menee sitten siitä toipuessa eli nukkuessa. Joulu- ja kesälomat työskentelen aina täysipäiväisesti samassa, opiskelualaani liittyvässä työssä.

Vierailija
9/39 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko.

Vierailija
10/39 |
05.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy töissä. Pärjään pelkällä opintorahalla ja asumislisällä kun asun solussa, käyn leipäjonoissa, dyykkaan ja elän muutenkin vaatimattomasti.

Vierailija
11/39 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen oman alani töitä n. 20 h/vko ja opiskelen sen minkä siihen päälle ehdin. Palkka on TES:n mukainen ja töihin pääsin avoimen hakemuksen kautta opiskeluaikanani. Opinnot hidastuu liiasta työnteosta, mutta toisaalta oman alan työkokemus on tärkeää eikä parempaakaan ole nyt tarjolla. (Ja olen siis alle kouluikäisen lapsen yh, minkä takia en voi paahtaa aamusta iltaan viikonloppuja myöten vaan 40-50 tuntia viikossa on aika ehdoton maksimi.)

Vierailija
12/39 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. En yksinkertaisesti jaksa, kun koulua on säännöllisesti ma-pe klo 9-17, ja opiskelemani ala on osittain kevyttä fyysistä työtä, mutta hankalia työasentoja vaativaa. Alan hommia ei myöskään ole opiskelijoille tarjolla, joten motivaatio ei todellakaan riitä antamaan puhtia enää esim. kaupan kassalle pitkän päivän tai viikon jälkeen. Toisinaan on mahdollista myydä opintojen puitteissa valmistettuja töitä, mutta ei niillä muutamaa kymppiä enemmän kuussa tienaa, harvemmin sitäkään.

Opiskelijan rahapulaan todetaan aina, että "mene töihin", ja sitten pidetään laiskana pummina ja työelämästä vieraantumassa olevana kermaperseenä, jos ei enää töissä käy, mutta MIKSI opiskelijan, joka tekee täyspitkää työviikkoa jo koululla, pitäisi polttaa itsensä loppuun tekemällä vielä illat ja viikonloput töitä pienellä palkalla? En ymmärrä. Opintojen pitkittämisessäkään ei ole mitään järkeä, kalliimmaksi se lopulta tulee monin tavoin opiskelijalle ja yhteiskunnalle...

Vierailija
13/39 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omista opinnoista on muutama vuosi aikaa mutta ei meidän alalle päässyt kukaan töihin kesken koulua.

Itse vähävaraisena asuin omakotitalon yläkerrassa alivuokralaisena ja kämpässä ei mm toiminut netti. Ma - to käytännössä asuin koulussa, aamulla ekat tunnit alkoivat klo 8, vikat päättyi 20.30, kämpässä kävin vaan nukkumassa.

Kun koulussa ei ollut tunteja, tein läksyjä, nettikursseja, opparia, ryhmätöitä.

Pe töitten jälkeen olin aina mäkissä töissä ja satunnaisesti myös la ja su. Jos ei ollut töitä, tein koululäksyjä.

Kesät mäkissä ja kesäkursseja ja opparia.

Kivaa aikaa.

Tein sitten työharjoittelun alan työpaikkaan ja sille tielle jäin.

Mulla oli työharjoittelut jo tehtynä mutta ajattelin tämä kannattaa ja oikeassa olin.

Vierailija
14/39 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Olen viikonloppuisin vammaisen naisen henkilökohtainen avustaja.

T: Mies 28

Vierailija
15/39 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasketaanko tähän myös sellaiset öhöm työt joista saa rahaa mutta joiden tekoa ei kehtaa julkisesti kertoa?

Vierailija
16/39 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei riitä rahkeet opiskella täyspäiväisesti ja käydä töissä. Opintoni vaativat paljon valmistelua ja pänttäämistä vapaa-ajalla. Viikonloputkin menee usein vain lukiessa. En halua mainita alaani. Muuten joku alkaa heti selittää, miten tekee 30 tuntista työviikkoa opintojensa ohella. Joo joku mutten minä.

Vierailija
17/39 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy töissä. Koulupäiväivien päälle tulee 2h matkoja ja lapsen toimintaterapia. Viikonloppuisin tai lomilla tai vapaapäivillä olen tehnyt työharjottelua, niin kesällä ei ole tarvinnut tehdä niin paljoa ja olen voinut hoitaa lasta kotona.

Vierailija
18/39 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen osa-aikaisena grillityöntekijänä, lukiossa opiskelen. Ei palkalla mitään luksuselämää vietä mutta se on mukava lisä opintorahan päälle.

Vierailija
19/39 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon aina tehnyt töitä opintojen ohella. Yleensä oman alan. Nyt olen täysipäiväisesti ja opiskelen yliopistossa. Omalla alalla. Saan tavallista palkkaa, eli tukia en tarvitse. Aloitin samassa yrityksessä osa aikaisena eri osastolla ja siirryin tänne kun opinnot eteni. Ja kyllä haluan jäädä.

Vierailija
20/39 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olen valmistunut, mutta tein töitä koko opiskelujen ajan. Lukiossa vain kesät ja lomat, sen jälkeen yliopistossa niiden lisäksi 10-30 h/viikko. Aluksi ihan muuta työtä (mm. siivousta), opintojen edettyä oman alan täitä (useita erilaisia). Olihan se rankkaa kun samalla opiskelin täysipäiväisesti aika vaativaa alaa, mutta toisaalta pärjäsi helposti ilman lainaa ja ennen kaikkea sai työkokemusta, josta on yhä hyötyä verrattuna niihin opiskelukavereihin, jotka valmistuivat lähes ilman työkokemusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yhdeksän