Paras ISO koirarotu?
Eli siis mikä on helposti koulutettava, yli 40kg puhdasrotuinen koira? Omia kokemuksia kehiin.
Kommentit (102)
Mulla aina särähtää korvaan kun kysellään helppohoitoisten ym HELPPOJEN koirien perään. Koiran ottaminen pitää miettiä tarkkaan eikä sen hoitaminen ole todellakaan aina helppoa! Eikä pidä ollakaan. Kyllä ne aidot koiraihmiset pärjää ja osaavat ja jaksavat hyvin hoitaa, mutta valitettan paljon on näitä jotka kuvittelevat koiran kanssa elämisen lapsen leikiksi. Ja kohra halutaan siitä jo luopua.
Miettikää ihmiset tarkkaan!!
Elukka ei ole lelu..eikä sitä voi työntää kaappiin päiväksi pariksi, eikä kahden viikon etelän loman ajaksi. Se maksaa ja siihen pitää löytyä rahaa.
Pelkkä ruokakin maksaa isolle koiralle paljon. Meidän taloudessa on kaksi isoa koiraa ja kissoja, ruokaan menee joka viikko se parikymppiä.
Eläinlääkäri maksaa. Satanen menee kummasti rokotusreissulla.
Siihen madotukset päälle. Viimeksi hain apteekista satasella matokuureja.
Eli ei se pelkkä halu ja innostus oikeasti riitä, vaan pitää olla myös taloudellisetresurssit kunnossa.
Ilmainen koira on harvoin ilmainen.
Vierailija kirjoitti:
Irlanninsusikoira. Mulla oli irlis ja ihanempaa rotua saa kyllä etsiä. Koirani säkä oli 86cm ja painoa 60kg. Älyttömän hieno rotu. Tulee toimeen kaikkien ihmisten ja karvaisten kavereiden kanssa. Kannattaa tutustua rotuun! Ainut miinus on lyhyt keski-ikä. Omani lähti sateenkaari sillalle 7vuoden ikäisenä.
Kaikki tapaamani irlanninsusikoirat ovat kyllä olleet ihkuja :)
Mulle bernit ovat erityisiä, kiintyvät perheeseensä lujasti, ne on herkuille persoina helppo kouluttaa, ne ovat itsevarmoja eivätkä välitä pikkukoirien räksytyshaasteista. Niilläkin on tyyppivikansa, paljon syöpiä ja nivelvikoja, mutta meidän koiran mumma eli lähes 14-vuotiaaksi ja meidän vanhempikin menee kohti 9. vuottaan. Se ymmärtää jo kaiken, mitä sille juttelee :D
Bernhardinkoira
Ainoa riesa jos niin haluaa sanoa, kuola jota sitten tulee kun koiran tekee hyvää mieli.
Meillä oli narttu, vieraat vähän kammoksui kun tämä hellästi ilosta vähän haukahteli ja tunki ittensä vieraan viereen istumaan, kiltti kuin mikä.
Huvittaviakin tapauksia oli usein, kerran yksi kulkukauppias ovea ei avannut kuin pienelle raolle, laittoi oven kiinni ja lähti kuin kuppa täälöstä puhumatta sanakaa.
Autossa valtaa koko takapenkin, ei sinne muita mahdu.
Täältä myös ääni leonberginkoiralle. Ovat aika rauhallisia pääsääntöisesti. Toki vaativat koulutuksen siinä, missä muutkin koirat. Tosin jos on allerginen sisään tulevalle kuralle, kuolalle ja karvoille, niin sitten ei tätä rotua... ;)
Mulla on boerboel (eteläafrikkalainen mastiffi). Elopainoa nyt 65 kg, ja suoraan sanoen paras koira, mitä mulla on ikinä ollut.
"Helppo" koira ei tosin ole, kokemattoman käsissä dominoiva, ja kokeneissakin käsissä reviiristään tarkka.
Mun mielestä voit ottaa minkä tahansa ison koiran. :D En ymmärrä miksi sanotaan jostain roduista "Ei sitä voi ottaa ensimmäikseksi koiraksi ne on vaikea kouluttaa." Mun mielestä sillä ei oo mitään väliä minkä rodun itselleen ottaa vaikkei olisi koirista kokemusta. Se on itsestään kiinni aika paljon jos sulla löytyy auktoriteettiä sekä kärsivällisyyttä niin ota mikä koira vaan varmasti saat koulutettua siitä silloin mahtavan koiran. :) Kyllä mun lähipiirissä on paljon ihmisiä joilla ei ole ollut koiraa ennestään ja silti on otettu pitbull,kanariandoggi,dogo argentino,rottweiler ja muita. Täytyy toki muistaa että joillakin roduilla on ns. vahva luonne joten kärsivällisyyttä pitää löytyä.
Meinasin laittaa Bullmastiffi mutta sitten luin kohdan "helposti koulutettava". Niiltä kun löytyy se oma tahto. Mutta töitä joudut joka tapauksessa tekemään, minkään koiran kanssa et pääse ns. helpolla. Etkä halvalla!
Vierailija kirjoitti:
Kaukasianpaimenkoira
Vittu mitä nössyköitä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaukasianpaimenkoira
Vittu mitä nössyköitä!
Siinä teidän vaaralliset kaukkarit. Pelkäävät feikkikarhua ja -suttakin :D lol
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaukasianpaimenkoira
Maaseudulle työkoiraksi ihanteellinen ja sellaisiin käsiin kellä aiemminkin voimakastahtoisia koiria. Semmoisessa kaukkari on ihanteellinen
Rasittava koira varsinkin naapureille jotka joutuu kulkemaan tuollaisen koiran ohi päivittäin.
Yksi tuollainen riehuu aina verkkoaidan takana kun menee ohi,varmaan tappais pienen ihmisen jos pääsis irti.
Auton alle kyllä jäis varmaan heti.No siksi kaukkaria ei pitäisi edes myydä taajamaa-alueille
Ei tuollaisia petoja pitäisi myydä kenellekkään.
Kaverini naapurilla on kaukkari ja on ihan rauhallinen normaali koira. Saa sitä häiriintyneen vaikka kultaisesta noutajasta, jos väärin kasvattaa tai ei kasvata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaukasianpaimenkoira
Vittu mitä nössyköitä!Siinä teidän vaaralliset kaukkarit. Pelkäävät feikkikarhua ja -suttakin :D lol
Itse arvatenkin menisit painimaan karhun kanssa? ;)
Sanoisinpa tähän keskusteluun että saksanpaimenkoiraa ei nykyisin kannata laittaa, rotu on pehmentynyt rajusti viime vuosina. On matalaperäinen, ei hyppää edes sohvalle, ei hauku vieraita, ei riehu eikä rähise. Oleilee vaan, nyt minä heitän koirahommat pois nimimerkillä viidentoista koiran kokemus joista seitsemän sakemannia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaukasianpaimenkoira
Vittu mitä nössyköitä!Siinä teidän vaaralliset kaukkarit. Pelkäävät feikkikarhua ja -suttakin :D lol
Itse arvatenkin menisit painimaan karhun kanssa? ;)
En menisi, mutta haluaisin koiran joka suojelee minua eikä kipitä selkäni taa piiloon jos peto tulee vastaan. Saksanpaimenkoira ja rotikkakin on paljon lojaalimpia omistajalleen.
Ohis kysyy: Minkälaisen omistajan iso omatahtoinen koira sitten tarvitsee? Aina mietin tätä, että mistä sen voi tietää osaisiko kouluttaa? Minulla on ollut vain pieniä seurakoiria, enkä oikeasti tiedä mikä on se koulutuksen taso/jämäkkyys mitä isojen koirien kanssa pitää löytyä. Ehkä tyhmä kysymys, mutta jos joku kiltti vitsisi vähän avata. Pienet koirani olen kyllä kouluttanut suht koht ok omasta mielestäni...