Windows 10 Anniversary Update.
Itselläni tuo päivitys kesti pari tuntia, joten jos haluaa että se ei ala huonoon aikaan, niin tuolta sen voi hakea saman tien: https://support.microsoft.com/en-us/help/12387/windows-10-update-history
Koneeseen tuli nyt taas niitä samoja turhia ohjelmia mitä vuosi sitten. 3d builder, Groove, Edge, Solitarire, Onenote, Store Weather, Xbox.... yms.
Päivityksen aloituksessa kannattaa taas valita custom-asennus sen express- valinnan sijasta. Customissa voi valita mitä kaikkia tietojaan jakaa MS:n kanssa.
Muuten kaikki tuntuu kyllä toimivan melko hyvin tähän mennessä. Uusia ominaisuuksia on aika paljon. Ikoneita ja ikkunoita on uusittu, joten tutut aloitus- ja menu-näkymät yms. on hiukan muuttuneet...
Kokemuksia?
Kommentit (29)
ja kannattaa sitten miettiä sitä backuppia ennen asentamista.
Minulla ja monella muulla tuo update on päättänyt tehdä jäynät ja poistaa kiintolevyosioita yllättäen ja pyytämättä eli dataa mukavasti bittiavaruuteen. Minulta tuhosi itsensä ja aamulla kone ei käynnistynyt ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
en ole ladannut vielä kymppiä enkä tiedä lataankokaan.Tuttavalla on koneessaan vieläkin XP ja hän kertoi että siihen tulee vieläkin uusia päivityksiä.Arvelluttaa muutenkin tämä miksi microsoft jakaa ilmaiseksi kymppiä.Tietääkseni sen on ladannut yli 300 miljoonaa ihmistä ilmaiseksi,mahtaa tulla todella kalliiksi microsoftille.En tiedä mutta tuntuu siltä kuin tähän oisi joku koira haudattuna,ehkä kymppi onkin vain joku kokeilu versio mikä lopulta haudataan kunhan riittävän moni on ladannut sen koneelleen.En tiedä,jotakin omituista tässä on.Miksi microsoft jakaa kymppiä ilmaiseksi,taloudellisesti on tuskin kannattavaa.
Miten niin tulla kalliiksi. MS:n kustannukset eivät muutu käytännössä pennin jeniä jos tuon windowsin lataa 1 tai miljardi ihmistä. käytännössä kaikki kustannukset ovat kiinteitä kustannuksia tuohon latausmäärään suhteutettuna joten itse asiassa mitä useampi lataa sen halvemmaksi se per windows 10 se mikkisoftalle tulee.
Minulla Windows 10 sai läppärin tuhannen juntturaan. Käynnistä-valikko ei toiminut, eikä tehtäväpalkki. Tiedostojen avaamisen yrittäminen sai koko koneen jumiin. Raudassakin voi olla vikaa, mutta Ubuntun kanssa toimii kuin uusi kone...
Vierailija kirjoitti:
Kaduttaako kun ette päivittäneet? Kaduttaako kun päivititte? Uuden Anniversaryn ansiosta ette enää voi kieltäytyä Cortanasta...
MS tekee teille jatkossakin kivoja kepposia. Kun päivityksiä tapahtuu niin yksityisyysasetukset vahingossa siirtyvät asentoon kaikki-tieto-suoraan-nettiin ja mikrofonit & kamerat aukeavat isoveljen käyttöön.
Cortanaa ei saa päälle suomiasetuksilla edes vaikka haluaisi. Vaikka kuinka haluaa kritisoida MS:ää niin kannattaa sentään a) selvittää oikeasti mitä se tekee ja mitä ei b) lopettaa FUD:n levittäminen. Tuolla FUD:n levittämisellä tekee itsestään vain pellen
Mulla tietokone päivitti automaattisesti sen, mutta nyt nettiyhteys (Wi-Fi) katkeilee ja kestää max 2 sekuntia yhteydessä. Tämän jälkeen taas 2 minuuttia että yhdistää. Missä vika? Hermo menee sillä konetta ei voi enää käyttää. Firewallit ja muut olen käynyt läpi, mutta ei auta.
Jouduin manuaalisesti tarkistamaan päivitykset ja löytyikin tuo päivitys. Lataaminen ja asennus onnistui moitteettomasti. En ainakaan vielä ole huomannut muuta, kuin Classic Shellin puuttumisen joka ei sinälläänsä haittaa yhtään ja Firefoxista tuli siirryttyä käyttämään Edgea. Siihen kun viimein saa laajennuksia mm. Adblock Plus ja paljon nopeempikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en ole ladannut vielä kymppiä enkä tiedä lataankokaan.Tuttavalla on koneessaan vieläkin XP ja hän kertoi että siihen tulee vieläkin uusia päivityksiä.Arvelluttaa muutenkin tämä miksi microsoft jakaa ilmaiseksi kymppiä.Tietääkseni sen on ladannut yli 300 miljoonaa ihmistä ilmaiseksi,mahtaa tulla todella kalliiksi microsoftille.En tiedä mutta tuntuu siltä kuin tähän oisi joku koira haudattuna,ehkä kymppi onkin vain joku kokeilu versio mikä lopulta haudataan kunhan riittävän moni on ladannut sen koneelleen.En tiedä,jotakin omituista tässä on.Miksi microsoft jakaa kymppiä ilmaiseksi,taloudellisesti on tuskin kannattavaa.
Uudet ominaisuudet tulevat vain kymppiin . Vanhempiin versioihin tulee lähinnä tietoturvapäivityksiä, niiden vesioiden ominaisuudet eivät muutu (8.1 versioon ehkä voi tulla jotain uuttakin). Taloudellinen kannattavuus voi tulla jotain muuta kautta kuin käyttöjärjestelmän kautta, esim. Office 365:n ja vastaavien palveluiden kautta, ehkä jossain vaiheessa jopa mainonnan kautta?
Pointtina onkin se, että haluatko saada uusia ominaisuuksia. Tietokone on työkalu, kuten vasara tai ruuvimeisseli. Niin kauan kun se tekee tarvittavat asiat ei "uusien ominaisuuksien" perässä kannata juosta. Jos esimerkiksi koneesi on mediakeskuksena niin uudet ominaisuudet yleensä kylkiäisinään tekevät ohjelmien nauhoituksen epäluotettavaksi ja rikkovat jo toimivat systeemit.
Kympissä on jo nyt uusia ominaisuuksia: Telemetria (vakoilu eli mm. näppäillyn tekstin välittäminen suoraan Microsoftin palvelimille) ja pakotettuja mainoksia. Kiitos ei näille ja ei kiitos todellakaan lisää samanlaisia "ominaisuuksia".
Meillä täytyy olla eri kymppi. Asetuksista saan pois kaiken vakoilun, mitä tahdon ja yhtäkään mainosta en ole nähnyt. Edgen olen avannut ehkä kaksi kertaa, koska kätsympiäkin selaimia on olemassa. Googlekaan ei näköjään tiedä minusta mitään, facessa ei tarjota halpoja irtoripsiä eikä tule viestiä amerikkalaisilta sotilailta, luottokorttiani ei ole koskaan veloitettu väärin, minulle ei tule ikinä roskapostia jne jne. Käyttäjä voi siis itse vaikuttaa siihen, miten miellyttävä kokemus tämän arkisen tietotekniikan käyttö on. Vielä teippiä kameraan, niin ei ole sitäkään pelkoa, että kukaan katselisi kun pötkötän tässä reikäisessä kotipaitulissani. Varmaan mielenkiintoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin tulla kalliiksi. MS:n kustannukset eivät muutu käytännössä pennin jeniä jos tuon windowsin lataa 1 tai miljardi ihmistä. käytännössä kaikki kustannukset ovat kiinteitä kustannuksia tuohon latausmäärään suhteutettuna joten itse asiassa mitä useampi lataa sen halvemmaksi se per windows 10 se mikkisoftalle tulee.
mitäs jos ne miljardi ihmistä ois maksanut latauksesta vaikka euron.
Ainakin minun koneessani asetukset pysyivät samoina.