Jalkapöydässä ihmeellistä "liikkeellelähtö kipua", sivuttain puristaessa kevyesti kirpaisee myös aika tavalla
Jos olen sängyssä ja vaikka jalkani on sivuttain ja miehen jalka osuu siihen vahingossa kevyestikkin, niin kirpaisee tosi kovasti.
Kun nousen ylös ja lähden kävelemään, niin kipu tulee, mutta lähtee pois kun kävelee hetken. Jos taas pysähdyn vartiksi istumaan niin kipu tulee taas kun lähden ylös. Levolla menee paremmaksi, mutta ei tarvita kovin suurta rasitusta niin vaiva on taas entisellään. Nyt olen koulusta kesälomalla, mutta kouluaikana seisomatyössä en levon jälkeen pystynyt astumaan askeltakaan kun teki niin kipeää.
Lääkärille soitin ja sain hoitaja ajan, joka käski koittamaan viikon buranakuuria, eipä ollut juuri vaikutusta. Nyt kun koulu taas alkaa ja tiedän, että joudun seisomaan päivät, soitan taas ihan lääkäriajan, pakko tämä on tutkia.
Onko jollain ollut samoja oireita ja mitä se oli? Pelottaa että joku nivelrikko tms. Kipu tuntuu keskivaiheilla jalkapöytää, mutta ennemmin pikkuvarpaaseen päin kuin pottuvarpaaseen päin, ei kuitenkaan ihan ulkosyrjällä saakka. Tuntuu oudolta kivulta kun kävellessä enemmän se lähtee pois, jos rasituksesta johtuvaa, niin luulisi että menisi vain pahemmaksi mitä enemmän kävelee. Näytän tosi vammaiselta kun nousen sohvalta ja lähden kävelemään, sellaista melkein kantapää kävelyä
Kommentit (9)
En ole kuullut moisesta. Itselläni on tosin samantyyppinen, mutta kipu on nimenomaan kantapäässä, ei jalkapöydässä. Muuten oireet juurikin samat eli levon jälkeen kipu pahin ja ontuen pitää kulkea. Nyt tosin pahentunut työn myötä, että kantapäätä särkee ja repii myös kävellessä. Kantakalvontulehdus kyseessä.
Mulla alkoi tämä sen jälkeen kun menin kouluun ja oli työharjoittelu jossa piti seistä tai kävellä 8h päivässä 6vk ajan. Tällöin en autosta meinannut päästä ylös kun kipu oli niin kova, helpotti silloinkin kun käveli vähän matkaa. Tuolloin oli käytössä kovapohjaiset turvakengät, nyt ihan normaalit pehmeäpohjaiset ja sama juttu
Nyt kesälomalla tullut takaisin, ihan jo kauppojen kiertely tekee. Olen yrittänyt hieroa, mutta ei auta yhtään.
Vierailija kirjoitti:
En ole kuullut moisesta. Itselläni on tosin samantyyppinen, mutta kipu on nimenomaan kantapäässä, ei jalkapöydässä. Muuten oireet juurikin samat eli levon jälkeen kipu pahin ja ontuen pitää kulkea. Nyt tosin pahentunut työn myötä, että kantapäätä särkee ja repii myös kävellessä. Kantakalvontulehdus kyseessä.
Moisella kuulemiselka tarkoitan siis jalkaoöydän kipua, oireet muutoin tosiaan tuttuja.
Kipu tuntuu siltä kuin luut tai nivelet olisivat jotenkin vinksallaan siellä ja sitten kun astuu, niin tietysti sattuu. Ei missään tapauksessa mitään lihaskipua
Vierailija kirjoitti:
Kipu tuntuu siltä kuin luut tai nivelet olisivat jotenkin vinksallaan siellä ja sitten kun astuu, niin tietysti sattuu. Ei missään tapauksessa mitään lihaskipua
Tuo kipu, mikä minulla on, on pistävää ja repivää. Ei mitään lihaskipujomotusta, vaan todellakin repivää. Välillä pitää nostaa töissäkin jalkaa ilmaan, kun kipu on niin raastavaa. Kantakalvontulehdushan tekee pitkittyessään luupiikkejä ja uskon, että olen jo lähellä sitä, ellei jopa piikkejä jo olekin.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet varma että ei oo lihaskipua sitten ei itsehoito varmaankaan auta.
Itse sain lähetteen fysioterapiaan, mutta en ehtinyt sinne kun sain itsehoidolla homman kuriin.
Tennispallo jalan alle oli ja on edelleen paras hoitokeino.
Tiedän ap turhautumisen ja voi sitä ilon päivää kun pystyi kävelemään normaalisti.
Voisikohan jalkapöydässä olla jokin vastaava? Käsittääkseni tuo kalvo on vain kantapäässä, itselläni joskus ollut myös lievänä, mutta meni ihan särkylääkkeellä ohi.
Nyt kun istun sohvalla, niin ei ole mitään särkyä, ei paljon tee mieli nousta ylös kun tiedän että sitten taas kirpaisee
Entäs rasitusmurtuma, nivelrikko? Voiko ne oireilla noin?
Mulla oli sama tilanne ja se jatkui vuosia. Kerran näin jossain pirkkalehdessä tai vastaavassa ilmaisjakelulehdessä artikkelin jalkaterän kivuista.
Aloin venyttelemään jalkateriä ja tennispallo jalan alla hieroi pahimmat kivut pois.
Lisäksi mulla oli yhdet kengät jotka aiheutti kipuja (liian kovat pohjat). Nykyään nakkaan kengät heti kiertoon jos ne aiheuttavat vähänkään ongelmia.