Voiko sossu olla huomioimatta 1000e palkkatuloa
Jos tuo 1000e menee vuokrarästeihin ja ihan todistaa, että se menee?
Kommentit (69)
Jos kissalla hengenvaara niin sen vielä ymmärrän, mut mikä on tämä kodinkone? Tarkoitan että jokainen tietää että vuokra maksetaan aina ensin ja vasta sitten mietitään rikkinäisiä kodinkoneita. En keksi mikä kone olisi niin akuutti että sen hommaisi vaikka vuokra jäisi sen takia maksamatta.
Vierailija kirjoitti:
Pesukone ja lemmikin tarpeet eivät ole ns. pakollisia menoja, jotka sossu maksaa. Jos sinulla on jo pidempään ollut vuokrarästejä, niin oletko esim. yrittänyt sopia maksusuunnitelmaa ja maksat joka kuu vaikka 50-100€?
No ei se sovi. Ja se menis taas paljon miinukselle kohta jos noin tekis, koska aina tulee jotain menoja, esim. kohta tarvitsee talvikengät ja -takin, pitää ostaa matkakortti kouluun jne..
Vierailija kirjoitti:
Aiotko siis hakea vielä toimeentulotukea?
Aion syyskuulle varmaan. Käyn varmaan sossussa tapaamassa jotakuta, selittämässä tilanteen.
Ja pesukone rikki meni, niin piti uus ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avaapas nyt vähän enemmän. Mille kuukaudelle olet hakenut tukea? Mille kuukausille olet jo saanut tukea? Milloin olet ollut töissä?
Juuri sain elokuulle toimeentulotukea ja olen sitä muutaman kuukauden saanut. Palkan 1000e sain viime perjantaina, töissä olin kesäkuun puolestavälistä heinäkuun puoleen väliin.
Ja en ole väärinkäyttänyt, tuli oikeasti pari pakollista juttua, mihin ne rahat meni.
Näissä keskusteluissa tulee aina esiin pakollisia (ja yllättäviä) menoja. Eräässä ketjussa se oli eläinlääkärikulut. Sen ymmärrän jos lemmikki yhtäkkiä sairastuu, se on kallista lystiä. Mutta mikähän tässä on nyt pakolliset jutut, ap?
Mulla kun ei ole lemmikkejä, en ymmärrä mitä pakollisia (ja yllättäviä) juttuja tulee? Mä tiedän tasan tarkkaan milloin mikäkin lasku on tulossa. Pienituloisena on pakko ennakoida ja laskea etukäteen tulot ja menot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun kissan kastrointi pitäisi verovaroista maksaa???
Ennemmin sellainen kissan kertakorvaus kuin se että joillekin nuorille suunnitellaan ilmaisia ehkäisyvälineitä.
Ilmaiset ehkäisyvälineet tulevat tutkitusti halvemmiksi kuin abortit, saati sitten ei-toivottujen sossutapausten lasten elinkaarikustannukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesukone ja lemmikin tarpeet eivät ole ns. pakollisia menoja, jotka sossu maksaa. Jos sinulla on jo pidempään ollut vuokrarästejä, niin oletko esim. yrittänyt sopia maksusuunnitelmaa ja maksat joka kuu vaikka 50-100€?
No ei se sovi. Ja se menis taas paljon miinukselle kohta jos noin tekis, koska aina tulee jotain menoja, esim. kohta tarvitsee talvikengät ja -takin, pitää ostaa matkakortti kouluun jne..
No sitten etsitään ne kengät ja takit vaikkapa kirppikseltä ja yritetään viimeiseen asti pärjätä vanhoilla. Pyykit voi pestä yleisessä käytössä olevassa koneessa, jos asut kerrostalossa ja siellä on pyykkitupa. Tai sitten väliaikaisesti vaikkapa käsin. Ymmärrän, ettei ole kivaa todellakaan, mutta vuokra pitää aina maksaa ensin ja sitten mietitään muuta. Mutta suosittelen niitä kirppiksiä ja fb-kirppiksiä. Voit löytää takin ja kengät yhteensä 10-20€.
25: Aha, tuli jo, pesukone hajos, just...
Kyllä ne sen ottaa huomioon. T. Etuuskäsittelijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sovi sinulle vai ei sovi vuokranantajalle? Nyt asiat tärkeysjärjestykseen. Mitä sitten odotat? Että sossu maksaa kaikki vuokravelkasi? En ymmärrä.
Pakolliset tosiaan olivat pesukone ja eläinlääkäri. Eihän ne oo yhtään hyväksyttäviä menoja, mutta 100e sähkölaskut ja vauvalle uudet vaatteet ja lapsille uudet takit ja kaikki muu kyllä ovat. Ja enköhän mä niitä verorahoja 'takasin' maksa kun kahden vuoden sisään valmistun ja löydän töitä omalta alaltani.
Pesukone hajosi, ostit uuden ja ei jäänyt rahaa vuokran maksuun. Aha. Kuule ei noin, ap. Jos pesukone hajoaa, peset pyykkisi pesutuvassa tai käsin. Ostat uuden koneen kun siihen on varaa. Nyt joku roti saatana!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sovi sinulle vai ei sovi vuokranantajalle? Nyt asiat tärkeysjärjestykseen. Mitä sitten odotat? Että sossu maksaa kaikki vuokravelkasi? En ymmärrä.
Ei käytännössä maksa, vaan ON HUOMIOIMATTA sitä 1000e palkkaa niin, ettei se vaikuta syyskuun tuloihin, jotta saan raha-asiani järjestykseen. Ymmärrätkö?
Nyt kun itse olen sossun asiakas, mun oli pakko antaa koirani äidilleni hoitoon. Ei vain ole varaa pitää sitä itse ja haluan, että koirani saa parasta mahdollista hoitoa. Harmittaa, mutta ei voi mitään. Otan koiran kyllä takaisin, kun on taas paremmat tulot. Joskus on vain pakko tehdä inhottavia päätöksiä....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei käytännössä maksa, vaan ON HUOMIOIMATTA sitä 1000e palkkaa niin, ettei se vaikuta syyskuun tuloihin, jotta saan raha-asiani järjestykseen. Ymmärrätkö?
Noh, en usko että onnistuu, koska ihan älyttömäksi se menisi, jos kaikki tekisivät noin. Voihan sitä kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Pakolliset tosiaan olivat pesukone ja eläinlääkäri. Eihän ne oo yhtään hyväksyttäviä menoja, mutta 100e sähkölaskut ja vauvalle uudet vaatteet ja lapsille uudet takit ja kaikki muu kyllä ovat. Ja enköhän mä niitä verorahoja 'takasin' maksa kun kahden vuoden sisään valmistun ja löydän töitä omalta alaltani.
Oletko siis ap? Et heti aluksi voinut kertoa että sulla on lemmikin lisäksi lapsia??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noita sulla mukamas ei sitten ole aikaisemmilta talvilta olemassa, vai? Just nytkö pitää saada viimeisimmän muodin mukaiset releet? Käy kirpparilla, Huuto netissä tai facen annetaan/myydään vaatepalstoilla, niin saat edullisemmin/ilmaiseksi.
Itsekin olen huonotuloinen ja olen tyytynyt käyttämään vanhoja kenkiäni ja takkeja jo monia vuosia, kun ne kerta mahtuvat päälle ja ovat ihan ok kunnossa. Tosin ne ei ehkä ole kovin muodikkaita, mutta tähän nyt on tyytyminen, jotta pystyy elämäänkin.
Muutenkin tää sun selostus tilanteestasi ja tuloista ym. ei oikein auennut mulle... Kovin sekavaa näyttää elämäsi olevan. Ja kyllä sossu ottaa huomioon 1000e palkkatulot, pienempiä summia n. 20-100e eivät kaikkialla huomioi, jos osuu sopiva etuuskäsittelijä kohdalle. Tonni on vaan niin suuri summa, että ainakin 70% tosta ne ottaa huomioon ja EHKÄ loput siitä voivat hyväksyä vuokrarästikuluihisi meneviksi, jotta pääset edes vähän jaloillesi. Soita ja neuvottele...
P.s. Yleensä vuokra-asuntojen yhteisissä tiloissa on pesutupa, joten mikään pakko ei olisi ollut tuhlata rahoja pesukoneeseen, kyllä siellä jaksaa käydä niin kauan kunnes on saanut säästettyä rahaa omaan koneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun itse olen sossun asiakas, mun oli pakko antaa koirani äidilleni hoitoon. Ei vain ole varaa pitää sitä itse ja haluan, että koirani saa parasta mahdollista hoitoa. Harmittaa, mutta ei voi mitään. Otan koiran kyllä takaisin, kun on taas paremmat tulot. Joskus on vain pakko tehdä inhottavia päätöksiä....
Mulla ei mee eläimen hoitoon erityisesti rahaa, paitsi jos pitää eläinlääkärissä käyttää. Sun äitikö sit maksaa sun koiran eläinlääkärikäynnit jos sellasia tulee? Hyvä homma, mitä jos äitisi ei maksaisi?
100 euron tuloa ei oteta huomioon, siitä yli menevä otetaan.
Ota yhteyttä seurakuntaan (saat ruokalapun kauppaan) ja mene leipäjonoon, niin selviät kyllä kuukauden. Niitä vanhoja kunnon pulloja keräämällä saa vähän käteistä. Koska olet opiskelija, niin myös vuokratyöfirmoihin ilmoittautuminen voi auttaa, parin päivän keikasta saa hyvin ruokarahaa.
Ja tee budjetti. Jaa käytettävissä olevat rahat viikoille ja päiville ja suunnittele asiasi sen mukaan. Ala säästää lemmikille hätärahastoa vaikka edes euron kuukaudessa.
Vastaisen varalle voisit myös miettiä, että mikä on välttämätöntä ja mikä ei. Pesukone ei ole välttämättömyys, jos vaakakupissa on vuokrarästi. Sen ajan, kun säästää koneeseen ja etsii käytettyä nettikirppikseltä, pärjää pesemällä vaatteet käsin.
Talvivaatteet ovat välttämättömyys, mutta niiden ei tarvitse olla kalliita. Halpiskaupasta toppatakki ja kirpputorilta villaisia paitoja pari kappaletta lisälämmikkeeksi. Sama juttu kenkien suhteen. Seuraavan talven varalle sitten taloudenhallinta paremmalle tolalle niin saat asiasi kuntoon.
Aiotko siis hakea vielä toimeentulotukea?