Missä ammatissa mahdollisimman vähän stressiä?
Mikä olisi ammatti, jossa stressi pysyisi siedettävällä tasolla ja työstä maksettaisiin kohtuullista palkaa.
Stressinsietokykyni on olematon (taustalla ahdistushäiriö). Voin käydä töissä vain lääkittynä. Millä alalta löytyisi ns "suojatyöpaikka", jossa kuitenkin työ olisi mielekästä. Ymmärrän, että kovin hyvälle palkalle ei pääse ilman stressiä, mutta mielummin terve ja matalapalkkainen kuin sairas ja rikas.
Kommentit (119)
Freelance-kääntäminen on todella stressaavaa, terveisin freelance-kääntäjä.
Lähes mikä tahansa kunnan tarjoama työ. Lähes mikä tahansa työ, jossa olet palkattuna etkä esimiestehtävissä. Lähes mikä tahansa työ paitsi yrittäjyys.
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertainen tehdastyö, kyllä. Jopa siinä määrin, että älyllisesti lahjakkaampaa alkaa kyllästyttää. Sinulle voisi toimia.
Mikä sai sinut epäilemään hänen älykkyyttään? Stressistähän tässä oli kyse hahaha
Riippuu todella paljon työpaikasta esim. Itse olen hoitoalalla enkä koe työtäni stressaavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Kalastus ja marjanpoiminta.
Oletko koskaan kokeillut, miltä todellinen kuolemanpelko maistuu. Sitä pääset testaamaan syksyisellä myrskyävällä merellä, kun verkkoja ei oikein voisi mennä nostamaan mutta ei ole varaa antaa niiden tuhoutuakaan. Olisko stressitöntä.
Vierailija kirjoitti:
Varastotöitä, suorittavia tehdastöitä, puutarha-alan töitä. Esim taimitarhalla ei tarvitse stressata, sen kun tekee vaan työnsä. Kaupungilla myös kunnossapitotyöt kesällä puistohommat ja talvella lumityöt, hiihtoladut. Samoin esim juustopakkaamossa, mehutehtaassa, mitä nyt omalta paikkakunnaltasi löytyy.
Vähän pitää tietty osaamist aolla mutta ei nyt valtavasti.
Mulla on kyllä taimitarhalta aivan eri kokemus! Vanhat, vuosikausia talossa olleet naiset eivät jostain syystä hyväksyneet joukkoonsa nuoria uusia. Jatkuvaa sättimistä ja nälvimistä ja työnjohdolle kantelua aivan naurettavista ja perättömistäkin asioista. Tehtiin kuitenkin työmme tunnollisesti. Lisäksi joissakin työryhmissä oli venäläisiä kausityöntekijöitä, 40-50 -vuotiaita naisia nämäkin. Ihan hulluja tehopakkauksia, joiden tahtiin ei millään pystynyt uutena ja kokemattomana. Marmattivat jatkuvasti hitaudesta. Työilmapiirin takia yksi kausi riitti, nyt parikymmentä vuotta myöhemmin ja paksunahkaisempana tilanne voisi olla toinen. Ehkä muutenkin nykyään työilmapiiriin panostetaan eri tavalla, ehkä. 🤔
Puutarha-alan työt voivat olla stressittömiä työnkuvasta riippuen, mutta kannattaa olla valmis tekemään TÖITÄ, tahti on melkoinen, oli missä tahansa. Lorvijoille ei alalla ole sijaa.
Tosi vaikea nykyaikana löytää sellaista leppoista työpaikkaa, kun nykyajan trendinä on tehdä työt mahdollisimman pienillä henkilöstökuluilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaa oleen aika vaikea nykyään löytää tuollaista.
Huomattu :(
Olen kielitaitoinen ja IT-taidot ovat hyvät. Olen sosiaalinen ja tulen juttuun hyvin työkavereiden kanssa. Sisältä kuitenkin koko ajan hajoamispisteessä.
Työttömyysjaksoilla voin paremmin ja pärjään ilman säännöllistä lääkitystä.
Uskon, että jossain vaiheessa elämää sairauseläke on todellisuutta. Mieluiten kuitenkin tekisin tuottavaa työtä.Ap
IT alalla on mahdollista tehdä paljon etätöitä kotoa käsin. Kommunikointi sähköpostilla tai chatilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaa oleen aika vaikea nykyään löytää tuollaista.
Huomattu :(
Olen kielitaitoinen ja IT-taidot ovat hyvät. Olen sosiaalinen ja tulen juttuun hyvin työkavereiden kanssa. Sisältä kuitenkin koko ajan hajoamispisteessä.
Työttömyysjaksoilla voin paremmin ja pärjään ilman säännöllistä lääkitystä.
Uskon, että jossain vaiheessa elämää sairauseläke on todellisuutta. Mieluiten kuitenkin tekisin tuottavaa työtä.Ap
Stressi = työkaverit.
Ei työkavereita = ei stressiä.
Ryhdy freelance-kääntäjäksi.
Pitää olla varma, että pärjää.
Yrittäjää stressaa talous.
Mahalaskusta harvoin selviää ilman luottotietojen menetystä.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen suorittavan tason työ, jossa voi työajan loputtua sanoa, että lähden nyt kotiin ja ei ole vastuuta musuta kuin siitä, että työajalla tekee työnantajan määrittelemiä töitä. Esim. varastotyö voisi olla tällainen. Tai työ kirjastossa. Tai joku arkistonhoitaja. Tai yksinkertainen sihteerin työ.
Asiakaspalvelussa hankalat asiakkaat voivat aiheuttaa stressiä. Terveydenhuollossa on resurssit niin tiukalla ja niin paljon ilmapiiriongelmia, että se tuskin on stressitöntä. Siivoojillakin saattaa olla liian tiukalle vedetyt päiväkohtaiset tavoitteet, mikä voi herkimmille aiheuttaa stressiä.
Kirjastoissa tai arkistoissa voi olla myös vaativia asiantuntijatöitä. Mutta toki sellainen ihan peruskirjastonhoitajatyö on varmaan melko helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta suuhygienistin työ sen sijaan voisi kuvitella olevan stressitöntä. Kun suljet työpaikan oven, niin työt eivät seuraa kotiin. Työtä saa tehdä yksin, eivätkä potilaat voi narista mistään, kun joutuvat pitämään suuta auki.
😂 Sori mutta väsyneenä tämä nauratti kovasti. Jatkuvasti vaihtuvat potilaskontaktit ovat yksi alan tärkeimmistä stressitekijöistä. Koskaan ei voi pitää himmailutuntia, koska aina tulee uusi asiakas 45 minuutin välein.
Potilaat eivät voi narista mistään? Viereisessä terveyskeskuksessa tulee kuulemma päivittäin palautetta jälkikivusta, suusta tulevasta verestä, liian kovista otteista, tuloksesta, liian isoista laskuista jne. Ja työnantaja myös valvoo, että päivittäinen laskutus on riittävän suurta.
T. Hammaslääkäri, joka näin ekana työpäivänä loman jälkeen avasi tämän ketjun
Ap:ll erittäin hyvä aloitus! Itse meinasin tehdä tänne pari päivää sitten juuri samanlaisen aloituksen!
Olen akateeminen ja olen ollut asiantuntijatöissä pitkään mutta pää ei meinaa kestää sitä enkä haluaisi enää "rääkätä" itseäni jatkuvasti. Todennäköisesti minulla on jonkin verran myös ADHD/ADD -taipumusta ja tämähän toki vaikeuttaa merkittävästi juuri asiantuntijatyön kaltaista tekemistä. Olen tämän vuoksi ajatellut hakeutua kyllä ihan tutkimuksiinkin.
Joku kehui tällä palstalla aiemmin että rekkakuskin työ olisi melko helppoa ja on myös ihan kohtuullisesti palkattua. Siihen toki pitää suorittaa jotain kursseja.
Kannattaa pyrkiä tekemään jotain sellaista työtä, mistä aidosti pitää tosi paljon. Silloin ei stressaannu ainakaan yhtä herkästi kuin jos tekee vain palkan vuoksi jotain sellaista työtä mistä ei muuten niin kauheasti välittäisi.
Vierailija kirjoitti:
Musta kaupan kassatyö voi olla jossain isommissa paikoissa melko leppoisaa.
Vähän arvelen, että stressin kokemiseen myös vaikuttaa se, kuinka hyvin tuntee työn. En muista, että isossa marketissa olisi ollut tosi hankalia asiakastilanteita, mutta siihen vaikuttaa sekin, miten osaa ennakoida sen, mihin ne liittyvät. Esimerkiksi jos asiakas on pettynyt, hän voi olla vihainen, mutta aspana voi tietää, kuinka toimia, eikä tilanteisiin liity älytöntä stressiä. Samoin jossain isossa paikassa ei virhetilanteita joudu setvimään yksin.
Vaimoni työskenteli erään kohtalaisen ison ketjun hyllyttäjänä ja kassana 16v sitten.
Sittemmin yrittäjyyttä, äitiyslomaa, kausittaista varastotyötä....
Nyt kokeili pikkukaupassa työskentelyä, ja oli tosi stressaantunut valtavasta multitaskaamisesta, stressaavista asiakkaista myrkyllisistä työkavereista(ei kaikki), eikä kokenut hommaa omakseen.
Siis piti kovasti kaupassa työskentelystä silloin 16v sitten.
Onko muuten taimitarhan 8.4€/h(?) Ap:n toivoma kohtuullinen palkka.
Tekee brettokuukausiansioksi jotain 1300€.
Jos on paha ahdistuneisuusshäiriö, tuppaa kaikki työ stressaamaan pahemman kautta. Tiedän tämän kokemuksesta, olen vaihdellut työpaikasta ja ammatista toiseen, missään ei ole hyvä. Nyt olen valinnut keikkatyöt, jolloin lääkitsen itseni bentsoilla turraksi, sitten taas vapailla elelen omissa oloissani. Köyhää on, mutta jotenkuten pärjäilee. Kokoaikaiseen työhön minusta ei enää ole, en haluaisi olla koko ajan lääkeusvassa.
Kirjastotyö ei lukeudu noihin mainitsemiisi kriteereihin, olettaen siis, että kyse on alan koulutuksen saaneesta henkilöstä. Esimerkiksi jossain lastenosastolla työskennellessä työhön voi sisältyä kirjavinkkausta kouluissa tai satutuntien pitämistä, kaiken muun kokoelmatyön ja asiakaspalvelun ohessa, joten se ei kovin leväperäiselle henkilölle sovi. Ainoa työ, jonka voisin kuvitella olevan kirjastossa melko stressitöntä, on luetteloijan työ, mutta se vaatii koulutuksen.
Itse meinasin tulla ehdottamaan myyjän työtä, mutta esim. jossain Stockmannilla sekään ei välttämättä ole mieltä ylentävää jatkuvien yt-neuvottelujen takia. Lisäksi monessa kaupassa on kyttäyskulttuuri, joka lisää työntekijän ahdinkoa.
Mutta suuhygienistin työ sen sijaan voisi kuvitella olevan stressitöntä. Kun suljet työpaikan oven, niin työt eivät seuraa kotiin. Työtä saa tehdä yksin, eivätkä potilaat voi narista mistään, kun joutuvat pitämään suuta auki. Toki tämä vaatii alalle kouluttautumisen.