Pojille ei ole kivoja nimiä
Tästä alkaa tulla vähän ongelma, sillä pian syntyvä vauva ei voi jäädä ilman nimeä. Mulla olisi ollut mielessä pilvinpimein tytönnimiä - ne ovat vaan jotenkin kauniimpia kuin poikien. Poikien nimistä mulla ei ole ikinä ollut yhtään suosikkia. Nimi ei toki ole tärkein asia, mutta mulle kuitenkin olisi tärkeää nimetä poika kauniisti - eikä ajatuksella, että siitä tulee Ville koska en muutakaan keksi ja nimi on pakko olla. Ahdistavaa! :(
Poikien nimet on jotenkin niin tylsiä. Tytöstä olisi tullut ehkä Elise tai Lyydia. Tai Aurora. Tai Pihla, Hilla, Elsi, Helmi tai Aliisa.
Pojalle en keksi kivaa vastinetta. On muutama nimi, joita en inhoa, mutta joita en silti antaisi. Esim. Elias on ihan viehättävä, mutta en halua lapselleni niin yleistä nimeä. Tunnen ihan liian monta Eliasta.
Jaan mielessäni poikien nimet näin:
Oudot luontonimet: tytöille on paljon vakiintuneita "normaaleja" luontonimiä, mutta pojille vain nimiä tyyliin Havu ja Halti. Ei kiitos. Terho on epämiellyttävä, Toukostakaan en pidä. Aarni ja Valo ovat ihan ok, mutta onko Valo kuitenkin liian outo? En tiedä pidänkö Aarnista tarpeeksi. Pyry on ruma, en pidä py- enkä ry-tavuista.
Pappanimet: Väinö on söpö, mutta päiväkodit ovat pullollaan Väinöjä. Minua se häiritsee. Kyllästyn nimiin, joihin törmää joka paikassa. Muista pappanimistä (Martti, Paavo, ym.) en pidä lainkaan. Ei siis pappanimeä.
Lällyt porvarinimet: Benjamin, Daniel, Eliel, Oliver, Rufus, Felix... En pidä. Nimen ei tarvitse olla supisuomalainen, mutta ei myöskään mikään bettrefolk-sävytteinen.
Tylsät perusnimet: Aleksi, Mikko, Teemu, Jani, Samuli, Roope, Lauri, Joonas ym. Nämä vähän ysärisävytteiset joita oli samalla yläasteella. En voisi antaa mitään vanhoihin tuttuihin assosioituvaa nimeä.
Nykyajan massanimet: Eetut, Veetit, Leevit ym.
Pliisut: Nooa, Noel, Jooa, Joel, Neo, Noel, Nino, Leo, Luka, Milo
Oudot ja erikoiset nimet: Jax, Puromatti, Jafar, Cimi ym.
Mä luovutan.
Kommentit (276)
Vierailija kirjoitti:
Ihan kauheita ehdotuksia täällä. Miettikää nyt vähän, miten globaalissa maailmassa lapsemme tulevat elämään. Matkustavat, työharjoittelu/opiskelu/työ maailmalla tai ainakin työpaikassa, jossa ollaan tekemisissä eri kansallisuuksien kanssa. Luontonimet... just joo.
Kiva sitten lapsen tulevaisuudessa tavata jotain Pyry-Jooseppia.... Ei kaksoisvokaaleja ainakaan etunimeen! Ja miettikää hassuja mielleyhtymiä muutenkin kuin suomeksi. Esim. nimi Marjo mielletään pojannimeksi jne.
Olen asunut ulkomailla 10 vuotta ja saan aina tavata nimeäni ja silti se on aina väärin virallisissa asiakirjoissa ym.
Ehdotetuista nimistä kivoja ovat Mikael ja Edvin.
Janne, niin virossa riittää ihmettelemistä, kun se on siellä naisen nimi! :)
Otto Ossian Tatu Aaron Konsta Niilo Toivo Aleksi Eino
Oliver, Robin, Johan, Max... Voisko ap laittaa jonkun vinkin vielä esim kirjainyhdistelmistä tms mistä pitää, kun tämä alkaa olla jo mahdotonta keksiä kelpaavaa nimeä?
http://www.etunimet.net/harvinaiset-etunimet/
Suosittelen tuonkin kahlaamaan varmuuden vuoksi läpi. Erikoisessa nimessäkään ei ole mitään pahaa (omasta mielestäni hyvä vaan, kunhan istuu suuhun ja suomen kieleen), kyllä maailmaan nimiä mahtuu.
Niilas
Eljas
Tatu
Veijo
Vilho
Joona
Joonatas
Joonas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kauheita ehdotuksia täällä. Miettikää nyt vähän, miten globaalissa maailmassa lapsemme tulevat elämään. Matkustavat, työharjoittelu/opiskelu/työ maailmalla tai ainakin työpaikassa, jossa ollaan tekemisissä eri kansallisuuksien kanssa. Luontonimet... just joo.
Kiva sitten lapsen tulevaisuudessa tavata jotain Pyry-Jooseppia.... Ei kaksoisvokaaleja ainakaan etunimeen! Ja miettikää hassuja mielleyhtymiä muutenkin kuin suomeksi. Esim. nimi Marjo mielletään pojannimeksi jne.
Olen asunut ulkomailla 10 vuotta ja saan aina tavata nimeäni ja silti se on aina väärin virallisissa asiakirjoissa ym.
Ehdotetuista nimistä kivoja ovat Mikael ja Edvin.
On kyllä niin suomalainen asenne tuo, että lasta nimetessä pitää kaiken varalta ottaa huomioon, ettei nimi vaan tarkoita jotain rivoa muinais-urdmurtiksi. Eihän sitä tiedä, jos lapsi joskus joutuu tekemisiin muinais-urdmurtinkielisten kanssa ja voi sitä häpeää sitten.
Hehheh.. :) Hyvä esimerkki tuli mieleen nimestä Pete, joka tarkoittaa viroksi homo.
Jos globaalia maailmaa ajattelee niin yleisimpiä nimiä ovat kiinalaisnimet ja Mohammed variaatioineen.
Tomas
Ken
Kevin
Markus, siinä tosin r kirjain, mistä et pitänyt.
Johan
Kauri
Konsta
Tuosta kansainvälisyydestä, enemmän sukunimi on ongelma, kuin etunimi. Työelämässä käytetään lähinnä sukunimeä, ei auta vaikka etunimi kansainvälinen oliver, jos sukunimi suomalainen kotiranta
Vierailija kirjoitti:
Oliver, Robin, Johan, Max... Voisko ap laittaa jonkun vinkin vielä esim kirjainyhdistelmistä tms mistä pitää, kun tämä alkaa olla jo mahdotonta keksiä kelpaavaa nimeä?
Lue ketju, juuri nuo ehdottamasi olivat noita ap:n hylkimiä porvarinimiä (espoosta lähtöisin olevia aluksi ylemmän keskiluokan nimiä, viime vuosina wannabe-olisinpa-edes-keskiluokkaa- nimiä)
Ulkomaalaisempia:
Patrik, Justus, Marco
Lappalaisia:
Jouni, Oula
Suomalaisempia:
Tapio, Kari, Valtteri
Lyydia Klamyydia on kieltämättä ihana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue ketju, juuri nuo ehdottamasi olivat noita ap:n hylkimiä porvarinimiä (espoosta lähtöisin olevia aluksi ylemmän keskiluokan nimiä, viime vuosina wannabe-olisinpa-edes-keskiluokkaa- nimiä)
No ei sille mikää suomalainenkaa kelpaa, ku on liian "juntteja" nimiä.
Aksel
Evert
Miska
Milton
Peetu
Oliver
Abel
Lasse
Mikael
Otso
Otto
Robin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs porvari mun työtön ystävä on, kun heillä on Oliver? Pistää mun puolesta vaikka Uuno-Tomppeli, niin ei pitäs olla mikää liian hienosteleva....
Uljas, Reko, Jupiter, Salama