Pojille ei ole kivoja nimiä
Tästä alkaa tulla vähän ongelma, sillä pian syntyvä vauva ei voi jäädä ilman nimeä. Mulla olisi ollut mielessä pilvinpimein tytönnimiä - ne ovat vaan jotenkin kauniimpia kuin poikien. Poikien nimistä mulla ei ole ikinä ollut yhtään suosikkia. Nimi ei toki ole tärkein asia, mutta mulle kuitenkin olisi tärkeää nimetä poika kauniisti - eikä ajatuksella, että siitä tulee Ville koska en muutakaan keksi ja nimi on pakko olla. Ahdistavaa! :(
Poikien nimet on jotenkin niin tylsiä. Tytöstä olisi tullut ehkä Elise tai Lyydia. Tai Aurora. Tai Pihla, Hilla, Elsi, Helmi tai Aliisa.
Pojalle en keksi kivaa vastinetta. On muutama nimi, joita en inhoa, mutta joita en silti antaisi. Esim. Elias on ihan viehättävä, mutta en halua lapselleni niin yleistä nimeä. Tunnen ihan liian monta Eliasta.
Jaan mielessäni poikien nimet näin:
Oudot luontonimet: tytöille on paljon vakiintuneita "normaaleja" luontonimiä, mutta pojille vain nimiä tyyliin Havu ja Halti. Ei kiitos. Terho on epämiellyttävä, Toukostakaan en pidä. Aarni ja Valo ovat ihan ok, mutta onko Valo kuitenkin liian outo? En tiedä pidänkö Aarnista tarpeeksi. Pyry on ruma, en pidä py- enkä ry-tavuista.
Pappanimet: Väinö on söpö, mutta päiväkodit ovat pullollaan Väinöjä. Minua se häiritsee. Kyllästyn nimiin, joihin törmää joka paikassa. Muista pappanimistä (Martti, Paavo, ym.) en pidä lainkaan. Ei siis pappanimeä.
Lällyt porvarinimet: Benjamin, Daniel, Eliel, Oliver, Rufus, Felix... En pidä. Nimen ei tarvitse olla supisuomalainen, mutta ei myöskään mikään bettrefolk-sävytteinen.
Tylsät perusnimet: Aleksi, Mikko, Teemu, Jani, Samuli, Roope, Lauri, Joonas ym. Nämä vähän ysärisävytteiset joita oli samalla yläasteella. En voisi antaa mitään vanhoihin tuttuihin assosioituvaa nimeä.
Nykyajan massanimet: Eetut, Veetit, Leevit ym.
Pliisut: Nooa, Noel, Jooa, Joel, Neo, Noel, Nino, Leo, Luka, Milo
Oudot ja erikoiset nimet: Jax, Puromatti, Jafar, Cimi ym.
Mä luovutan.
Kommentit (276)
Mulla taas toisinpäin, on jo monta vaihtoehtoa valmiina jos hankkisin lapsen ja se olisi poika, mutta ei tule mieleen yhtäkään tytön nimeä, joka tuntuisi heti tosi hyvältä :D
Raamatusta löytyy parhaita! Israel voi olla vähän paksu mut Esra jo tyylikkäämpi. Juudaksessa on syvyyttä. Kansainvälisiä ja hienosti taustakulttuuriin viittaavia.
Toinen ois sit luonnonjumalat, Ukko ei varmaan sulle kelpaa, entäs Tapio?
Onko ap saanut täältä mitään uusia nimivaihtoehtoja? :)
Niilo on ihana miehen nimi!
Vanhan kunnon ajan miehen nimi, eikä liian yleinen.
Oma isoisäni oli Niilo ja antaisin itsekin nimen pojalleni, jos sellaisen saisin.
Niilon nimipäivää vietetään muuten Suomen itsenäisyyspäivänä, joten nimipäiväkekkeritkin ovat taatut... :)
Tarkoitus oli alunperin kommentoida nimiä yksitellen, mutta nyt tulikin niin reippaasti nimiä (kiitos siitä), että ei taida oikein onnistua :D
Olen lukenut ketjun jokaisen viestin läpi ja olen edelleen sitä mieltä, etten pidä poikien nimistä. Jos olisi sukujuuria jostain muusta maasta/sukunimi ei olisi niin kökkö suomalainen, antaisin ilomielin pojalle jonkun muun kuin suomalaisen nimen. En kuitenkaan voi mitenkään nimetä lastani Elliot Laitelaksi (nimi muutettu) :D
Löysin ketjusta muutaman "ihanjees"-nimen. En silti ihastunut mihinkään nimeen erityisesti, mutta voin listata nimet, joita en oikopäätä hylännyt:
Hugo/Huugo
Eelis
Eino - vähän liian suosittu kylläkin
Jalo
Julius
Mikael
Vilho
Toivo
Joonatan
Sitten on vielä Nikolas, jota aloin miettiä jonkun ehdottaessa Niklasta. Vähän kyllä epäilyttää nimen mahtipontisuus, tuleeko "mikä toi luulee olevansa kun antaa lapselle tollasen nimen, eikö tavallinen Niko kelvannut!!??"-mielikuva?
En osaa kylläkään kuvitella vielä mitään näistä omalle lapselle ja jotenkin odotan edelleen, että tulisi vastaan "se oikea"-nimi :o Voi tietysti olla, ettei tulekaan ja mun täytyy vain valita joku ihan siedettävä. Kiitos kaikille vaivannäöstä, odotin ehkä negatiivista ketjua, mutta suurin osa keskittyikin vain ehdottamaan nimiä, hienoa! Saa toki vielä ehdottaa jos on joku nimi mainitsematta :D
AP
Meillä oli myös ongelma että mikä lapselle nimeksi jos tulisi poika. Tyttöjen nimiä oli pitkä lista. Noh, eka lapsi oli poika ja löydettiin vain vaivoin nimi. Tokaa odottaessani nimikriisi paheni. Tyttö tuli. Kolmannen kohdalla ei nimikriisi ollut enää niin paha koska tokan kohdalta jäi poikien nimet käyttämättä. Mutta tyttö tuli.
Meillä oli muutama nimi joista olisi muodostunut pojan koko nimi. Missä järjestyksessä ja mitkä noista, ei hajuakaan.
Johannes, Olavi, Eerik, Eirik ja Niklas.
Mikä sen nimeksi sitten tuli? Veikkaan Eelistä.
Ei tullut Eelistä :D Vaikka sitä kyllä mietittiin ihan viime hetkillä vielä. Poika sai nimekseen Joonatan, eli löytyi siis lopulta ainakin yksi ihana pojannimi :) Ja toiseksi nimeksi tuli se Nikolas, jota olimme pohtineet jo raskausaikana. Eli kaksi kivaa nimeä löytyi sitten kuitenkin!
Kiitos asiallisista kommenteista, teistä oli apua!
-AP
Mulla on kolme poikaa, eikä yhdenkään nimi (ei eka eikä toka) ole tuolla sun listallasi.. että kaivelepa vähän kovemmin niitä nimikirjoja...
Oletteko miettineet koskaan miten etunimi stemmaa sukunimen kanssa ja erittäin tärkeää on testata, ettei nimistä muodostu rivolta kuulostavaa. Kuten jos etunimi olis Olli ja sukunimi Kuronen = Kulli Oronen. Tulis takuulla kiusatuksi elämän aikana. Mielestäni suomalaiselle ei sovi selkeästi vierasmaalainen etunimi jos sukunimi on "suomalainen " erityisesti nen -päätteinen. Järkeä nimivalinnassa.
Edvin