Näin "uudelleen opetin" puolison siivoamaan/takaisin siivousrutiiniin, mitä vielä voisin tehdä, apua?
Olen tehnyt aiemminkin ketjuja ja silloin on aina tullut länkytystä että sen näkee jo sinkkuaikoina kuka siivoaa ja kuka ei, ja valkkaa vaan sellaisen joka siivoaa. No ei ollut näin. Mieheni oli ahkera siivoamaan ja piti kämppäänsä tiptop kunnossa. Ollaan oltu jo kymmenen vuotta yhdessä ja tilanne on siinä ehtinyt muuttua.
Olin vuoden tahtomattani työttömänä, jolloin luonnollisesti hoidin siivoamiset (ja etsin töitä koko ajan). Mutta mies aloitti kunnon perseilyt silloin, johon minulla ei juuri ollut sananvaltaa, koska se joka on työttömänä siivoaa. Ei vienyt roskiaan roskiin, pyykkejään pyykkikoriin ja teetätti minulla kaikki mahdolliset tavaran noutamiset kun ei jaksanut nostaa sohvalta persettään. Siis minun piti noukkia kaikki roskat ja pyykit ympäri kämppää lattioilta, koska jos huomautin että ne voi laittaa jotenkin järkevämmin kuin lattioille niin, "työtön hoitaa siivoamiset".
Kun pääsin töihin tilanne ei muuttunutkaan. Mies oli "unohtanut" kuinka usein pitää siivota, ja kuinka viikata omat pyykkinsä kaappiin. Ihan haudan vakavasti väitti että ei osaa käyttää pyykkikonetta (joka oli alunperin hänen omansa jota on käyttänyt vuosia). Kun tarjouduin opettamaan, lipesi pois paikalta johonkin tökeröön tekosyyhyn vedoten. Tajusin että mies on vaan laiska, tilaisuus oli tehnyt varkaan.
Yritettiin pitää monta keskustelua miehen kanssa (jotka ei koskaan onnistunut johonkin tekosyyhyn vedoten), ja lopulta sain täältä vinkin kirjoittaa kirjeen, koska mies ei näyttänyt oikein ymmärtävän ja kuuntelevan. Kirjoitin siihen kaikki tuntemukseni miten loukatuksi koen itseni, kun joudun vieläkin olemaan hänelle kodinkone, vaikka olen itsekin töissä, ja että en kauaa ala katselemaan tällaista meininkiä. Siinä mies näytti loksauttavan jotain palasia kohdalleen.
Kommentit (28)
Ja meillä mies kehtaa teinille sanoa "kun sä et tee täällä muutenkaan mitään" jos teini meinaa laittaa hanttiin vaikkapa roskapussin viennessä. Ja mieskö sitten tekee :D
Jos on tulossa vieraita niin siivoaa oman pöytänsä, kun on saanut sen siivottua niin olen sillävälin siivonnut koko asunnon.
"Tismalleen sama tilanne"
Rakas ap, et saa miehestäsi sellaista puolisoa kuin toivot. Millainen tunteeton kuspää passuuttaa työtöntä puolisoaan ja kehtaa vielä vittuilla päälle? Ja millainen tossukka suostuu kuuntelemaan "työtön korjaa"-leukailua?
Itselläni ei riittäisi kärsivällisyys tuollaisen perseilyn katsomiseen. Olette kuin äiti ja teini-ikäinen lusmuileva poika. Mitä tuollainen dynamiikka tekee seksielämälle?
Olet saanut tässä ketjussa kaksi hyvää neuvoa. Siivooja soittamaan ovikelloa klo 8 la-aamuna (minkä ihmeen takia piittaat siitä että mies haluaa nukkua vkl pitkään? Ei mieskään piittaa sinun toiveistasi pätkääkään) tai lusikat jakoon.
Mies on pärjännyt omillaan ja siivonnut kun on pakko. Heti tilaisuuden tullessa otti sinusta niskalenkin ja sinä annoit periksi ja suostuit nalkuttavaksi, jäljet siivoavaksi äitihahmoksi. Eikä kies saavutetusta edusta enää luovu. Millaista perhe-elämää ajattelet että teillä miehen kanssa olisi - menisikö mies siitä mistä aita on matalin, jättäisi kaiken sinun hoidettavaksi ja opettaisi vielä lapsillekin että antaa äidin nalkuttaa ja louskuttaa leukojaan - vai oletatko että miehestä rasittavan vauva-arjen keskellä kuoriutuu vastuunsa kantava kumppani joka tekee oman osansa?
Asunto myyntiin ja lusikat jakoon, paitsi jos haluat viettää loppuelämäsi kouluttaen patalaiskaa lusmua, jonka käsitys parisuhteesta on että nainen passaa, laittaa ja siivoaa.
Ap[/quote]
Palkkasin siivoajan kahdeksi tunniksi lauantaiaamuna klo 8. Kun hän tuli, huikkasin miehelle että siivooja tuli, lähden ulos. Ei maksanut kuin 60 euroa mutta oli hyvä alku keskustelulle.[/quote]
Haha, luulen että minun mies olisi käärmeissään jos tekisin näin. :D Tuo kun nukkuu aina kun mahdollista niin puolille päiville, ja on ihan helkkarin vihanen jos se herätetään. Muuten ihan loistava, mutta en halua että mies pystyy kuittaamaan omat siivousvuoronsa nuin helposti, että palkataan vaan siivooja. Kyllä, haluan siistin kodin, mutta haluan myös puolison joka huolehtii osuuksistaan ja ottaa minun tunteeni huomioon.
Ap[/quote]
Mun on kyllä pakko kommentoida että wtf? Se siivoa joka on työttömänä? Kaikenko? Tarttiko pyyhkiä miehen persekin? Kai se maksoi sulle sitten 'palkkaa' kun siivosit 'työksesi'? Eiköhän aikuiselle ihmiselle kuulu omien sotkujensa siivoaminen oli toisen työtilanne mikä tahansa. Eli työtön voi hoitaa ikkunanpesut ja tiskit mutta että rupesit äidiksi miehelle ja se ei edes pessyt pyykkiä, vielä kerran WTF!
Teidän miesten ongelma on, että heillä on itsekeskeinen ja etuoikeutettu asenne ja pitävät itseään ylempiarvoisina kuin teitä. Eli kokevat teidän olevan velvollisia palvelemaan heitä. Ei laiskuus vaan asenneongelma. Kaksoisstandardi elämässä eli heillä on oikeuksia ja teillä velvollisuuksia. Sellainen ei muutu opettamalla koska he eivät halua oppia. Ero tai eron uhka on ainoa keino.
En ymmärrä miten kestätte! Ei onnistuisi ikipäivänä mun taloudessa moinen perseily! Komento miesvauvalle siivoamaan sotkunsa NYT tai sitten siivoat koko äijän ulos. Taas yksi liian kiltti nainen, joka mahdollistaa moisen.
Ap:n koko loppuelämä on yhtä ankeaa toisen käskyttämistä tai palvelijana oloa, jos jää yhteen miehen kanssa, joka kokee oikeudekseen teetättää yhteisen kodin hommat puolisolla. Mun ex oli tommonen, onneksi ei ole enää vähään aikaan valittanut eron jälkeisen arkensa "hankaluudesta". Sanomattakin on selvää, että mulla on ollut helpompaa eikä miehen aiheuttama vitutus kiristä enää vannetta pään ympärillä.
Tämä löytyi postiivarit.fi sivulta, ja aion kokeilla miehen kanssa! Muokkaan hommaa niin että pussit on valmiin,a ja yhdessä keskustellaan läpi miten kumpikin näkee tilanteen ja sitten jaetaan ne jotenkin. Katsotaan onnistuuko.
"Tämä vinkki on niin uusi etten ole vielä itsekään ehtinyt kokeilla. Bongasin sen tv-ohjelmasta... Hommaa pieniä lahjakasseja, muovipusseja tm. lukuisa määrä. Kirjoita sitten pussukoiden kylkeen erilaisia viikoittain tehtäviä kotitöitä: "Imurointi" "Pyykinpesu" "Tiskikoneen tyhjennys" "Sängyn petaus" "Koiran lenkittäminen" "Ruokalistan suunnittelu" "Kaupassakäynti" jne. Sitten pussukoihin täytettä (vaikka pieniä kiviä) sen mukaan kuinka isosta ja aikaa vievästä hommasta on kyse – esim. tiskikoneen tyhjennys on kevyempi pussi kuin koko talon imurointi.
Seuraavaksi kutsut perheen koolle ja pyydät perheen pienintä jäsentä (joka aina yleensä on se rehellisin..) asettamaan pussit yksi kerrallaan sen henkilön eteen, kuka hänen mielestään yleensä tekee pussin kyljessä lukevan kotityön. Kuinka ollakaan - suurin osa pussukoista päätyy yleensä perheen äidin eteen.
Sitten kysytään, onko tämä muiden perheenjäsenten mielestä reilu jako. Keskustelun jälkeen jaetaan pussukat uudelleen iän ja kykyjen mukaan, niin että "paino" jakautuisi mahdollisimman tasaisesti."
Ap