Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinin kaveriyökyläilijä, miten toimit

Vierailija
31.07.2016 |

Jos 17-vuotias sanoo illalla että kaveri tulee yökylään, miten toimit?
Lähdetkö ostamaan ruokaa ja juomaa, jos jääkaapissa on vain vähän / riittävästi omalle perheelle muttei ylimääräistä?
Laitatko sängyn valmiiksi/ etsitkö vain valmiiksi lakanat ja pyyhkeen?
Alatko siivota jos kotona on sen näköistä että muuten olisit siivonnut seuraavana päivänä?

Oletetaan, että 17v ei ole itse kotona vaan vaikka leffassa sen yökylään tulevan kanssa.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäiset osaavat itse laitta pedin ja tuovat tullessaan herkkuja tms mitä haluvat perusruokatarvikkeiden lisäksi. (Minä tosin puhun 14-vuotiaista, mutta samalla mennään muutaman vuoden päästäkin.)

Vierailija
2/24 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähde kauppaan sen takia, pakastimessa on aina leipää, mikä saa kelvata myös yövieraalle. Sängyn teen valmiiksi. Enkä tosiaankaan siivoa sen takia, meillä on aina sen verran siistiä, että en katso tarpeelliseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan teinille ostoslistan kännykkään mitä pitää ostaa ja siirrän rahaa teinille jotta voi maksaa siinä. Ja vien yökamppeet teinin huoneeseen. Siinä se

Vierailija
4/24 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vien petivaatteet huoneeseen, käyn kaupassa jos tarpeen ja saatan järjestellä vähän jos tuntuu tarpeelliselta.

Yhtä tärkeinä pidän teinin ystäviä kuin omiakin vierailijoina.

Vierailija
5/24 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn tarvittaessa kaupassa, laitan lakanat ja pyyhkeet valmiiksi, myös laudeliinat. Jos olen muutenkin valmistamassa ruokaa, teen sen verran enemmän, että myös vieraile riittää. Ja siivoan hiukan, jos kaikki on levällään.

Olen aina tykännyt lasten/ teinien kavereiden läsnäolosta. Voivat olla meillä miten paljon tahtovat. Joillakin on vuosien varrella mm. oma pyyhe jo jäänyt naulakkoon. Passaan ihan mielelläni, kuljetan heitä vaikka autolla, mutta myös nuoret passaavat takaisin. Siivoavat, tiskaavat, käyvät puolestani kaupassa ja sen sellaista.

Vierailija
6/24 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tämä on vähän uutta, kun miehen teini ei ole montaa kertaa tuonut kavereita yökylään. Asuu siis muualla mutta nyt on meillä kesän. Mies on työmatkalla pari viikkoa. Hän hoitaa yleensä kaupan mutta nyt käyn pyörällä kaupassa (3km), mukana 2v kaksoset ja 4v joten mietin kuumeisesti, lähdenkö kauppaan hakemaan aamiaistarvikkeita kun maito, mehu ja leipä ovat näköjään menneet illalla loppuun. Kaksoset ja 4v söivät äsken puuron mutta teinit varmaan haluavat muuta. Illalla pääsen kauppaan autolla kaverin kyydillä mutten nyt aamulla.

Pikasiivot tein illalla ettei teiniä hävetä pikkulasten lelut ym. joita on joka paikassa.

Lakanat ja pyyhkeet ym. etsin valmiiksi mutta en ehtinyt laittaa sänkyä, itse laittoivat.

Minulla on aivan hukassa "yökyläilysäännöt". Omien vieraiden kanssa on niin selkeää, teinien kanssa ei :-).

Ap

Vierailija
7/24 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasaisin patjan +liinavaatteet valmiiksi teinin huoneeseen ja saisivat siitä laittaa loput itse. Silloin voisin itse valita sieltä ns. vierasliinavaatteet, jotka eivät ole minkään pari. Tällä meinaan, että omassa sängyssäni käytän pussilakanapareja ja ärsyttää jos toinen puolisko on pesussa :D Ruokaa lähtisin ostamaan lisää, elleivät teinit esimerkiksi söisi kaupungilla. Tai sitten vaihtoehtoisesti lähdetään isännän kanssa ulos syömään, 17v vahtii mielellään pienempiään ;) Iltapalaksi voi hyvin keittää puuroa tms, ja jos ei maistu niin ei sitten. 

Toki tämä kaikki edellyttää, että kyseessä on hyvä kaveri ja hänen tulonsa olisi meille molemmille vanhemmille ok. Meillä ei vain ilmoiteta tuollaisia asioita teinin päätöksellä, vaan niistä keskustellaan etukäteen :) 

Vierailija
8/24 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tämä on vähän uutta, kun miehen teini ei ole montaa kertaa tuonut kavereita yökylään. Asuu siis muualla mutta nyt on meillä kesän. Mies on työmatkalla pari viikkoa. Hän hoitaa yleensä kaupan mutta nyt käyn pyörällä kaupassa (3km), mukana 2v kaksoset ja 4v joten mietin kuumeisesti, lähdenkö kauppaan hakemaan aamiaistarvikkeita kun maito, mehu ja leipä ovat näköjään menneet illalla loppuun. Kaksoset ja 4v söivät äsken puuron mutta teinit varmaan haluavat muuta. Illalla pääsen kauppaan autolla kaverin kyydillä mutten nyt aamulla.

Pikasiivot tein illalla ettei teiniä hävetä pikkulasten lelut ym. joita on joka paikassa.

Lakanat ja pyyhkeet ym. etsin valmiiksi mutta en ehtinyt laittaa sänkyä, itse laittoivat.

Minulla on aivan hukassa "yökyläilysäännöt". Omien vieraiden kanssa on niin selkeää, teinien kanssa ei :-).

Ap

Samaa vieraanvaraisuutta osoittaisin kuin omille aikuisille kavereillenikin. Jos pikkulasten hoidolta ei ehdi, voi liinavaatteet vain tuoda itse pedattavaksi ja järjestää sellaista ruokaa kuin syöttäisi aikuisillenkin. Itse en lähde puurolinjalle.

Vierailija
9/24 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tekisi mitään. Itse laittavat pedit ja ottavat syötävää.

Aamulla kävisin kaupassa jos ei _oikeesti_ ole kaapissa mitään (mutta meillä kyllä yleensä on vaikka mitä, ainakin sitten pakkasessa) ja tuon ikäiset voi itsekin kipaista kauppaan.

Vierailija
10/24 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en mitään tee :D tuon ikäiset tekee/hommaa kyllä kaiken itse ja jos ei osaa tai kykene niin vanhemmat voi katsoa peiliin.

Pedin laittaminen on ihan perus, oma teinini osaa ottaa kaapista lakanat ja patjan varastosta ja laittaa sen valmiiksi kaverilleen. Kaapista saa kelvata ne mitä siellä jo on, käykööt itse kaupassa jos jotain puuttuu. Enkä koe tarpeelliseksi siivota koska meillä on aina ihan perussiistiä.

Vierailija
11/24 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin "Aha" ja siinä se. Tuon ikäiset löytävät kyllä itse patjat ja peitot. Ja syömiset.

Vierailija
12/24 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kyse olekaan "osaamisesta" vaan vieraanvaraisuudesta ja siitä miten ihmisiä toivotetaan tervetulleeksi.

Vierailija
13/24 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kyse olekaan "osaamisesta" vaan vieraanvaraisuudesta ja siitä miten ihmisiä toivotetaan tervetulleeksi.

Meillä teinit kaverit on jo muutenkin kuin kotonaan, ja tulevat ja menevät ilman että minulle edes ilmoitellaan milloin on kaveri yökylässä ja milloin ei.

Ja hei haloo, teini on jo sen ikäinen että jos ei ITSE osaa toivottaa HÄNEN OMAA YSTÄVÄÄNSÄ tervetulleeksi ja järjestää petiä ja ruokaa, niin sitten on jo aika opetella.

Vierailija
14/24 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäkysymys: käykö yökyläilijä esittäytymässä? Meillä tytöt hipsivät huoneeseen enkä tiedä, minkä näköinen vieras meillä on. Ehkä se on ihan tavallista?

Tuon ikäisiltä ei varmaan voi odottaa, että siivoavat jälkensä? Juuri siivosin tyttöjen jäljiltä yöpalatarvikkeet pois, onneksi olivat juuston ja kinkun laittaneet jääkaappiin. Itse muistan siivonneeni aina omat ja kavereiden jäljet mutta maailma on kai muuttunut. Teinit taitavat enimmäkseen olla omissa huoneissaan koneillaan ja käydä välillä vain syömässä, vai mitä?

Paljon mietin myös sitä, voiko 17-vuotiaalta "vaatia" pienempien sisko- ja velipuolten kanssa olemista (en tarkoita hoitamista vaan ajan viettämistä muuten, niin kuin nyt kotona ollaan)? Tyttö on ollut meillä nyt 4 viikkoa ja kerran on pallotellut 4-vuotiaan kanssa 10 minuuttia ja kerran tullut katsomaan kun kaksoset kylpevät. Muuten on omassa huoneessaan tai jos on keittiössä tai olkkarissa, ei jaksa kiinnittää huomiota pienempiin, juttelee kyllä hyvin mielellään meidän aikuisten kanssa ja pienempien mentyä nukkumaan tulee olkkariin minun ja miehen kanssa. 4-vuotias olisi kiinnostunut tutustumaan siskoon... Olemme pitäneet tarkkaa huolta, että teinillä on erityisasema, ja saa aina mitä tarvitsee (tavaraa), lisäksi vietämme kumpikin aikuinen hänen kanssaan kahdenkeskistä aikaa esim. leffa, kävely, shoppailu... Mustasukkainen hän ei mielestäni ole, ei vain tunne kiinnostusta tutustua pienempiin. Se on surullista. Perheen yhteisiin matkoihin, retkiin ym. hän ei yleensä osallistu caan on mieluummin koneella katsomassa sarjoja.

Äidin kotona hän on ainoa lapsi.

Ap

Vierailija
15/24 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä edelliseen.. Emme ole millään tavalla vaatineet teiniä olemaan pienempien kanssa. Meillä on myös aika pitkälti se linja, että hänen ei tarvitse osallistua kotitöihin, kun on meillä vain lomilla. Mietin, pitäisikö? Pienempänä hän osallistui vapaaehtoisesti mielellään.

Ap

Vierailija
16/24 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäkysymys: käykö yökyläilijä esittäytymässä? Meillä tytöt hipsivät huoneeseen enkä tiedä, minkä näköinen vieras meillä on. Ehkä se on ihan tavallista?

Tuon ikäisiltä ei varmaan voi odottaa, että siivoavat jälkensä? Juuri siivosin tyttöjen jäljiltä yöpalatarvikkeet pois, onneksi olivat juuston ja kinkun laittaneet jääkaappiin. Itse muistan siivonneeni aina omat ja kavereiden jäljet mutta maailma on kai muuttunut. Teinit taitavat enimmäkseen olla omissa huoneissaan koneillaan ja käydä välillä vain syömässä, vai mitä?

Paljon mietin myös sitä, voiko 17-vuotiaalta "vaatia" pienempien sisko- ja velipuolten kanssa olemista (en tarkoita hoitamista vaan ajan viettämistä muuten, niin kuin nyt kotona ollaan)? Tyttö on ollut meillä nyt 4 viikkoa ja kerran on pallotellut 4-vuotiaan kanssa 10 minuuttia ja kerran tullut katsomaan kun kaksoset kylpevät. Muuten on omassa huoneessaan tai jos on keittiössä tai olkkarissa, ei jaksa kiinnittää huomiota pienempiin, juttelee kyllä hyvin mielellään meidän aikuisten kanssa ja pienempien mentyä nukkumaan tulee olkkariin minun ja miehen kanssa. 4-vuotias olisi kiinnostunut tutustumaan siskoon... Olemme pitäneet tarkkaa huolta, että teinillä on erityisasema, ja saa aina mitä tarvitsee (tavaraa), lisäksi vietämme kumpikin aikuinen hänen kanssaan kahdenkeskistä aikaa esim. leffa, kävely, shoppailu... Mustasukkainen hän ei mielestäni ole, ei vain tunne kiinnostusta tutustua pienempiin. Se on surullista. Perheen yhteisiin matkoihin, retkiin ym. hän ei yleensä osallistu caan on mieluummin koneella katsomassa sarjoja.

Äidin kotona hän on ainoa lapsi.

Ap

Ihana olet :) tarkoitan että ajattelet lapsipuolesi elämää monelta kantilta. Itse en pakottaisi olemaan pikkusisarusten kanssa, jos se ei ole luontevaa niin se ei ole .. Pienetkin hetket kyllä jättää muistoja jälkeensä, kuten se 10 minuutin leikkihetki pikkusisaruksen kanssa. Olemalla kohtelias ja ysrävällinen teinille saat samaa takaisin, mutta teini tarvii omaa aikaa ja tilaa alkaa itsenäistymään joten antaisin hänen vaan olla jos ei syytä huoleen ole muuten (syrjäytyminen tms.)

Kyllä meillä teinin kaverit käy aina moikkaamassa meidätkin kun tulevat, hengaavat myös täällä muiden seassa mutta 90% ajasta ovat siellä huoneessa vaan .. sinuna kävisin siellä huoneessa (muista koputtaa!) ja esittelemässä itseni sille kaverille, sitten kysyisin että onko kaikki ok ja lähtisin.

Teiniä voi muistuttaa iltapalatarvikkeiden jne. siivoomisesta, mutta tekisin sen vasta kun kaveri on löhtenyt. Eihän tossa nyt mitään ollu, kun kylmät olivat kuitenkin laittaneet jääkaappiin. Tsemppiä!

T. kolmen teinin äiti

Vierailija
17/24 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yökyläilystä sovittava viimeistään päivää ennen, vain poikkeustapauksessa parin tunnin varoitusajalla. On aika noloa, jos talon isäntäväki ei edes tiedä, kuka / ketkä heillä ovat yötä. On omien lasten kasvatuksessa jäänyt jonkinmoinen aukko hyviin tapoihin.

Vierailija
18/24 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa lasten kavereista on ollut kauhean ujoja ja pelokkaita alkuun. Itse asiassa aika moni jopa sellainen yksinäin ja kiusattu, etteivät ole juuri kyläilleet. Pojalla on taipumus ystävystyä arkojen ihmisten kanssa.

Olen antanut heille tilaa tulla vaikka syömään keittiöön kahdestaan, ettei tarvitse jännätä läsnäoloani.

En ole edellyttänyt esittäytymistä, mutta tervehtinyt iloisena ja jututtanut pikkuisen aina kun ovat vilahtaneet ohi. Vähitellen ovat rohkaistuneet ja lopulta tulleetkin oma-aloitteisesti moikkaamaan ja kertomaan kuulumisia. Samoin toimii mies. Omat lapset olen opettanut esittäytymiseen, myös talon aikuisvieraille.

- En ole ikinä velvoittanut pienempien hoitamiseen, mutta pyytänyt kohtuudella apua kiireen keskellä joskus. Myös vieraat osallistuvat silloin yhdessä lasteni kanssa, kun ovat paikalla. Me vanhemmat olemme itse päättäneet lapsiluvun ja mielestäni hoitotyö kuuluu vanhemmille. Perheenjäseniä voi auttaa, mutta pienempien hoito ei ole isosisarusten velvollisuus.

Vierailija
19/24 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei tarvitse sopia edellusenä päivänä yökyläilystä.

Muistan itse hyvin teiniajoilta, kuinka spontaanisti nuo ideat tulivat. Jatkan äitini jala jälkiä siinä, että meille yökyläilijät olivat aina tervetulleita.

Yökyläilijät ovat useimmiten meillä tuttuja, annamne teineille omaa tilaa, mutta ruualla ollaan yhdessä ( tosin aamupala on teineillä usein mun päiväkahviaika, lomilla siis).

Enkä väitä, että tämä sopisi kaikille. On erilaisia perheitä ja erilaisia perhekulttuureja.

Vierailija
20/24 |
31.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillekään ei tarvitse ilmoittaa etukäteen, mutta lapsilla on tapana kysyä muodon vuoksi "kaveri olisi tulossa yöksi, sopii kai?". Joskus ihan harvoin minulla ja miehellä on kahdenkeskinen viikonloppu pinempien ollessa hoidossa. Silloin saatan varoitella takaisin, että aiomme itse valvoa ja saunoa. Tai ehdotan, että kysyisivät lupaa mennäkin kaverin kotiin.

Kerran olen pyytänyt, ettei vieraita tulisi koko viikonloppuna. Itkin niin kovasti läheisen kiolemaa.

Ihmisillä on erilaisia koteja. Omiani kehoitan kyläreissuille ottamaan mukaan ruokaa varten rahat ja menemään kaupan kautta tai syömään ulkona. Pyyhe mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi