Te jotka voitte ilmoittaa työnantajalle erikseen tekemänne tunnit niin pistäkkekö ikinä ns. "vitutustunteja"
Minä pistän joskus jos joudun mennä töihin vapailla ja v*tuttaa.
Eli olette töissä vaikka tunnin ja merkkaatte vaikka 3h
Kommentit (55)
Olen kk-palkalla, joten tuntien merkkaaminen väärin ei vaikuta kuin seuraaviin tarjouksiin. Ja jos tunteja menee paljon, kukaan ei jatkossa tilaa meiltä kun ollaan niiden tuntien verran kalliimpia kuin kilpailija -> ei tarvi kohta tehdä töitä ollenkaan.
No en, mutta pyöristän aina ylöspäin. Työnantajani ei kustanna edes kahvileipää saati kahvitunteja ja kahvinkn saa usein hakea muualta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli varastat työnantajaltasi. Kiva.
Kai ymmärrät, että kun olet palkkatyössä, työnantajasi varastaa sinulta joka päivä?
Ei minulta ainakaan ole varastanut. Mitä se muka varastaa?
Palkkasi ja työsi tuottaman arvon erotuksen.
Jos koet asian noin, niin miksi et perusta yritystä ja työllistä itseäsi ja rupea varastamaan muilta? Ai niin joo. Se on se yrittäjäriski, jota et uskalla ottaa :( Mutta työnantaja uskalsi. Otti lainaa ja perusti firman, jonka eteen on tehnyt ihan älyttömästi työtä. Siinä sitten laajentanut, palkannut väkeä, työllistänyt... mutta ei, riistomeininkiä.
Koska minulla ei ole resursseja. Ovatko mielestäsi kaikki työnantajat ottaneet lainaa ja perustaneet firman? Kai ymmärrät, että kapitalismi ei tee mitään eroa sille onko joku perinyt, varastanut vai tienannut itse rahansa?
Pitääkö minun olla kulutushyödyke koko elämäni vain siksi, että synnyin köyhäksi?
Pitää :) Kyllä sullakin on ihan yhtäläinen mahdollisuus perustaa yritys. Valitse ala, jolla ei tarvi suurta alkupääomaa. Jos oot niin fiksu kuin kuvittelet, niin ei pitäis olla homma eikä mikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai ymmärrät, että kun olet palkkatyössä, työnantajasi varastaa sinulta joka päivä?
Jos koet asian noin, niin miksi et perusta yritystä ja työllistä itseäsi ja rupea varastamaan muilta? Ai niin joo. Se on se yrittäjäriski, jota et uskalla ottaa :( Mutta työnantaja uskalsi. Otti lainaa ja perusti firman, jonka eteen on tehnyt ihan älyttömästi työtä. Siinä sitten laajentanut, palkannut väkeä, työllistänyt... mutta ei, riistomeininkiä.
Koska minulla ei ole resursseja. Ovatko mielestäsi kaikki työnantajat ottaneet lainaa ja perustaneet firman? Kai ymmärrät, että kapitalismi ei tee mitään eroa sille onko joku perinyt, varastanut vai tienannut itse rahansa?
Pitääkö minun olla kulutushyödyke koko elämäni vain siksi, että synnyin köyhäksi?
Pitää :) Kyllä sullakin on ihan yhtäläinen mahdollisuus perustaa yritys. Valitse ala, jolla ei tarvi suurta alkupääomaa. Jos oot niin fiksu kuin kuvittelet, niin ei pitäis olla homma eikä mikään.
Yhtäläinen mahdollisuus kuin kenellä, ihmisellä jolla on varallisuutta 0e, 10 000e, 1 000 000e? Eihän minulla sitten ole yhtäläinen mahdollisuus jos pitää valita ala jolla ei tarvitse pääomaa. Minun täytyy myös hankkia yritykselleni tilat, joista joudun maksamaan vuokraa ellei minulla ole varaa ostaa tiloja, vuokranantaja vetää tällöin välistä, samoin pankki jos haen lainaa jne jne
Itse olen kyllä siis nykyiseen tilanteeseeni toistaiseksi tyytyväinen. Kunhan yritän ihmisiä herätellä siihen mistä tässä kaikessa on kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos koet noin, niin sittenhän sinä olet neuvotellut huonon työsopimuksen.
Ei kyse ole mistään kokemisesta, noin kapitalismi toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtäläinen mahdollisuus kuin kenellä, ihmisellä jolla on varallisuutta 0e, 10 000e, 1 000 000e? Eihän minulla sitten ole yhtäläinen mahdollisuus jos pitää valita ala jolla ei tarvitse pääomaa. Minun täytyy myös hankkia yritykselleni tilat, joista joudun maksamaan vuokraa ellei minulla ole varaa ostaa tiloja, vuokranantaja vetää tällöin välistä, samoin pankki jos haen lainaa jne jne
Itse olen kyllä siis nykyiseen tilanteeseeni toistaiseksi tyytyväinen. Kunhan yritän ihmisiä herätellä siihen mistä tässä kaikessa on kysymys.
Yhtäläinen mahdollisuus kuin kenellä tahansa. Mä näen työssäni päivittäin yrittäjiä. Mitäpä luulet, onko amiksen käyneillä parturi-kampaajilla yleensä hyvät pesämunat? No eipä ei. Tai putkimiehillä, jotka amiksen jälkeen pistää vanhan pakun ja toiminimen ja rupeaa hommiin. Molemmilla voi silti muutaman vuoden päästä olla iso firma ja työntekijöitä.
Mun vanhemmat perusti myös yrityksen. Eka olivat siinä kahdestaan, omassa kodissa työhuone. Sitten tuli yksi ulkopuolinen. Toinen. Kolmas. Neljäs. Viides. Kolmannen kohdalla muutto isompiin tiloihin. Lainarahalla se perustettiin ja kun myivät firman eläkeiän kynnyksellä, saivat omansa pois, ei voittoa. Silti olivat tyytyväisiä, kun saivat luotua pienelle paikkakunnalle 5 uutta työpaikkaa ja nämä työntekijät siirtyivät kaupassa uudelle omistajalle. Itse nostivat normaalia palkkaa firmasta. Hirveetä riistoa oli kyllä!!!! Kapitalismin kauhu!!! Ihmisten pitäisi herätä.
Ei se ole mitään välistävetämistä, että toimitaan yhteisen sopimuksen mukaan. On se sitten maitolitran tai parturoinnin ostaminen tai se, että tekee töitä tunnin tai kuukauden hintaan x tai y. Se on välistä vetämistä, että työnantaja ei maksa lakien tai TESin mukaisia juttuja tai että työntekijä ei annakaan sitä työpanosta, mistä on sovittu ja työnantaja maksaa isommasta tietämättään.
Kyllä on vaikea elämä tuolla "herättelijällä".
Ei musta valkoiseksi selittämällä muutu. On päivänselvää, että kun kerran yrityksen omistaja ei työntekijän puolestakaan töitä tee, hän nimenomaan loisii sen lisäarvon verran. Varastaminen on varastamista on varastamista.
Miettikääpäs nyt vaikka esimerkiksi jotain tehdasta Australiassa, jonka te perisitte huomenna. Eikö tuntuisi edes pientä pistoa sydämessä kun miettisitte, että ette ole koskaan edes nähnyt tehdasta, käyneet siellä tai välttämättä edes tiedä mitä se valmistaa? Varsinkaan päivittäisestä tuotannosta ette tietäisi mitään. Kuitenkin te saisitte kaiken ylimääräisen mitä tuo tehdas tuottaa. Miksi se kuuluisi teille eikä työntekijöille? Siksi koska te "omistatte" sen? :D
En ymmärrä miksi ihmiset suuttuvat niin paljon kun heille kertoo miten kapitalismi toimii.
Jatkoa vielä: varmaan kuitenkin jokaisen mielestä esimerkiksi orjuus tai maaorjuus on väärin. Kyse ei ole millään tavalla eri asiasta, joku saa suuremman osuuden tulonjaosta kuin mitä on työllään tuottanut vain koska "omistaa".
Vierailija kirjoitti:
Ei musta valkoiseksi selittämällä muutu. On päivänselvää, että kun kerran yrityksen omistaja ei työntekijän puolestakaan töitä tee, hän nimenomaan loisii sen lisäarvon verran. Varastaminen on varastamista on varastamista.
Miettikääpäs nyt vaikka esimerkiksi jotain tehdasta Australiassa, jonka te perisitte huomenna. Eikö tuntuisi edes pientä pistoa sydämessä kun miettisitte, että ette ole koskaan edes nähnyt tehdasta, käyneet siellä tai välttämättä edes tiedä mitä se valmistaa? Varsinkaan päivittäisestä tuotannosta ette tietäisi mitään. Kuitenkin te saisitte kaiken ylimääräisen mitä tuo tehdas tuottaa. Miksi se kuuluisi teille eikä työntekijöille? Siksi koska te "omistatte" sen? :D
En ymmärrä miksi ihmiset suuttuvat niin paljon kun heille kertoo miten kapitalismi toimii.
Koita ymmärtää, että työntekijän ja työnantajan välinen diili on se, että on työpanos x, josta maksetaan korvaus y. Työntekijä ei myöskään saa huonompaa palkkaa tai ei ollenkaan palkkaa, vaikka yritys tekisi tappiota. Työntekijä ei myöskään saa koko katetta itselleen. Monissa työpaikoissa on tulospalkkoita, joilla voi saada osan hyvin menneen vuoden tuloksesta tai hyvänmiehenlisää hyvin tehdystä työstä.
Vierailija kirjoitti:
Sinähän tässä suutut :) Mites jos se tehdas Australiassa tuottaa tappiota? Peritäänkö sun unelmatilanteessa työntekijöiden palkat takaisin? Jos kerran voitto kuuluu työntekijöille, niin tappio myös :) Siinä voisivat miettiä, että hemmetti, mistä rahat kasaan.
Koeta nyt itse ymmärtää, että työntekijä ei ole millään tavalla tasaveroinen sopimuskumppani. Työnantaja voi aina etsiä uuden työntekijän tai halutessaan vaikka myydä yrityksensä ja perustaa uuden. Työntekijällä sen sijaan ei ole muuta vaihtoehtoa kuin myydä työtänsä, koska hänellä ei ole resursseja muuhun, hän on hyödyke.
Toki aina voi tietysti kuolla pois, mutta onko tämä todella teidän mielestänne realistinen vaihtoehto?
Mites kun tässä maailmassa on kommunismia yritetty, mutta ei toiminut? Mikä sun vaihtoehtosi tälle riistokapitalismille on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinähän tässä suutut :) Mites jos se tehdas Australiassa tuottaa tappiota? Peritäänkö sun unelmatilanteessa työntekijöiden palkat takaisin? Jos kerran voitto kuuluu työntekijöille, niin tappio myös :) Siinä voisivat miettiä, että hemmetti, mistä rahat kasaan.
No niinhän se kuuluukin, jos yritys tekee tappiota, se potkii työntekijöitä pois. :D
Luuletko että kapitalisti häviää missään tilanteessa? Pahimmassa tapauksessa hän menettää kaiken omistuksensa, eli on samassa tilanteessa kuin kaikki työntekijätkin. Hui kamala :D
Vierailija kirjoitti:
Mites kun tässä maailmassa on kommunismia yritetty, mutta ei toiminut? Mikä sun vaihtoehtosi tälle riistokapitalismille on?
Se mikä tulee kapitalismin jälkeen, mitä ikinä onkaan.
Kusetan takaisin mahd tunnollisesti.
Jokaista uutta ta:n kusetusta seuraa sama takaisinpäin minulta.
Palkanaleja ollut tähän mennessä niin monta, etten edes tiedä mitä lukumääräksi tulee.
Lisäksi kokonaan pois jätetyt palkat, säännöllisesti.
Työnantajan kohtelu ala-arvoista...
mitäpä sellaisesta yleensä seuraa :)?
Meitä on Suomessa tuhansia.
- yölehden jakaja
Tai siis, nykyään tappio kuuluu työntekijöille. Mistäs helvetistä minä tietäisin mitä työntekijäomistajat tekisivät tappiotilanteessa? Varmaan riippuu ihan heistä.
Haluaisin kysyä teiltä työntekijöiltä, jotka puolustelette nykyistä järjestelmää: miksi?