Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko ollut koulukiusaaja?

Vierailija
29.07.2016 |

Minua kiusattiin koulussa 3.lk-8.lk asti. Minulla oli tummempi iho ja eri lailla muotoja kuin muilla. Mua haukuttiin mm. Apinaksi, rusakoksi ja nokikepiksi. Mun rintoja haukuttiin ja tytöt levittelivät juttua että käytän äitini rintaliivejä, joihin lisään sukkia täytteiksi.

Mua hyljittiin ja haukuttiin rumaksi. Mulla oli kyllä kavereita koulussa aina, mutta tunsin oloni välillä ulkopuoliseksi. En ollut rikas eikä mulla mitään merkkivaatteita ollut. Hiukset oli lyhyet ja vieläpä tummaihoinen. Muut kaverit sai paljon poikia ympärilleen eikä esim. discoissakaan kukaan halunnut tanssia mun kanssa. Ja jos joku oikeesti tykkäs musta ja suostui tanssimaan, niin sitä poikaa alettiin kiusaamaan siitä, eikä se sitten mulle kehdannut enää puhua.

Sain joskus viidennellä luokalla pojilta viestiä, jossa pilailtiin mun kustannuksella. Olin kertonut kaverilleni, että pidän henkilöstä X. Myöhemmin päivä pari tämän tunnustuksen jälkeen, sain henkilöltä X tekstarin, jossa hän esitti kiinnostunutta, mutta haukkui lopuksi mut rumaksi ja että ei koskiski muhun pitkällä tikullakaan. Ne mun ns. "Kaveritkin" haukkuivat mua välillä selän takana, mutta välillä oltiin silti kaveria.

Parasta oli se, että kun olin menossa ylä-asteelle, niin vanhemmat pojat ja tytöt vittuili mulle käytävillä, että "etkai sä tuu jo ylä-asteen puolelle?" Kun vastasin, että "juu tulen" niin huusivat ääneen että "voi vittu, ei me haluta sua sinne".
Huvittavaa on se, että en edes kunnolla tuntenut näitä tyyppejä. Tiesin nimeltä henkilöt ja sen, että ovat kavereiden kavereita, mutta mitään pahaa en noille ollut koskaan sanonut tai tehnyt. Ilmeisesti mun hengittäminen ja olemassaolo oli niille liikaa.

Noh, tällainen homma jatkui sitten ylä-asteella. Mulla oli uusi luokka ja ihanat luokkakaverit, mutta silti mulle naureskeltiin ja vittuiltiin.
Mun "kaverit" oli keksinyt musta juttuja, että olisin 13v ikäisenä paskantanut järveen ja levittivät tätä juorua kuin haaskalinnut konsanaan. Aina puolustin itseäni jos jotain tällaista keksittiin ja leviteltiin, mutta eihän se mitään auta, jos 20 henkilöä tuijottaa sua ja ilkkuu. Ainiin ja nämä samaiset "tyttökaverit" heittivät mua myös ala-asteella kivillä ja hiekalla. Lukitsivat mut pimeään kellariinkin ilman mitään syytä.

7-8lk mulla purkautu paha olo sitten muutamaan tyttöön. Tytöt olivat luonteeltansa näsäviisaita, kaikkitietäväisiä 9-10 oppilaita. Jos joku hiketti "liikaa" tai näsäviisasteli, niin saatoin mulkaista vihaisesti niitä, eli ottaa välillä silmätikuksi. Välillä nauroin kavereideni kanssa heidän oudoille jutuille, mutta en tehnyt tuota päivittäin tai edes viikoittain. Olin välillä tosi vittumainen heille oman pahan oloni takia. Yhtä tyttöä tönäisinkin kerran kun tuli riitaa... :(

Tunnen tästä pahaa oloa ja koulussakin pyysin heiltä välillä anteeksi, mutta sitten jos taas tuli jotain ärsyttävää, niin saatoin seläntakana nauraa kaverin kanssa tai mulkaista vihaisesti.

Tunnen tosi pahaa syyllisyyttä ja haluaisin pyytää heiltä anteeksi, jos ja kun aiheutin mielipahaa typerällä käytökselläni.

Nyt kun on paljon puhuttu kiusaajista, niin aloin miettimään, että olenko itsekin ollut kiusaaja? :(

Anteeksi pitkästä vuodatuksesta!

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on sydän paikallaan. Kertoo sinusta paljon että omatunto on kolkuttanut vaikket mitään hirveän inhottavaa itse tehnytkään. mielestäni sinulla ei ole syytä kieriskellä mielipahassa tekojesi vuoksi, jos asiat todella menivät niin kuin kerroit. Samaistun sinuun, koska minua kiusattiin koko peruskoulun ajan ylipainon vuoksi. Todella ikävää, että sinua on kiusattu. Jaksamisia sinne.

Vierailija
2/6 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä pienen gold nuggetin. Kun pääsin ylä-asteelta, niin olin jo muuttunut paljon ulkonäöllisesti. Kummasti rupesi joiltakin pojilta viestiä satelemaan facebookkiin, jossa ehdottivat näkemistä ja kehuivat hyvännäköiseksi. Halusivat silti nähdä mua vain sisätiloissa, jottei kaverit pääsisivät näkemään mun kanssa missään. Eli he elävät vieläkin edes osittain samanlaista elämää kuin ennenkin.

Suurin osa kiusaajistani ovat nykyään koulun kesken jättäneitä yh-äitejä, putkimiehiä, narkkareita tai pelaa ihan ok tasolla jääkiekkoa.

En tiedä osaisinko koskaan antaa noita juttuja ja tekoja anteeksi, mutta toivon kaikille silti ihan hyvää elämää. Toivon myöskin, että ovat kasvaneet ihmisinä ja lopettaneet muiden kiusaamisen ja katuvan edes osittain joitakin tekojaan.

Itse olen hyvässä työssä ja käynyt kaksoistutkinnon ja seuraava etappi olisi yliopisto. Mulla on myös maailman ihanin mies rinnallani ollut jo yli 3 vuotta. ❤️

Ne jotka joutuivat mun ilkeilyn kohteiksi, niin heiltä haluaisin anteeksi pyytää, mutta hävettäisi mennä kaivelemaan vuosia vanhoja juttuja esille. Haluaisin kuitenkin vain selittää miten paha olo mulla oli silloin kun itseäni kiusattiin ja pyytää koko sydämestäni anteeksi.... Olisiko teistä noloa vaikkapa kadulla törmätessä kyseisiin henkilöihin pyytää anteeksi?

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin kiusattiin peruskoulun ajan. Amiksessa sitten menin mukaan yhden pojan kiusaamiseen. Mitään en sanonut päin naamaa mutta naureskelin muiden kanssa. Nyt on helvetin huono omatunto vaikka tästäkin on jo vuosia. Yritä olla ruoskimatta itseäsi liikaa, purit pahaa oloasi ja traumojasi näin. Se ei silti ole oikein mutta siitä päästäänkin sitten ihan eri asiaan ja oravan pyörään.

Vierailija
4/6 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaaja tekee toisen elämästä kirjaimellisesti helvettiä. Se miten sinua kohdeltiin OLI kiusaamista ja rasismia. Sinä ilkeilit ja olit törkeä, mutta et kiusaaja.

Vierailija
5/6 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap!

Älä ylianalysoi liikoja. Et ole ollut kiusaaja. Vaikutat järkevältä hyväsydämiseltä ihmiseltä. Se, että olet potenut huonoa omatuntoa asiasta kertoo sinusta paljon - niinkuin joku jo mainitsikin.

Vierailija
6/6 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiusattiin myös koko peruskoulun ajan ilman mitään syytä. Nykyään kiusaajat ovat rappiolla ja minulle menee hyvin. Itse purin pahan oloni taas kotioloissa perheeseeni.... Olin aivan hirveä välillä äidille ja sisaruksille. Samaistun sinuun. Ja tsemppiä! <3 Et ole todellakaan kiusaaja. Toki anteeksi voit vielä pyytää, jos siltä tuntuu, mutta en itse kaivelisi asiaa enää.