Maksanko lapsemme isälle lapsen hoidosta?
Hei!
Mitä mieltä olette, pitäisikö minun maksaa lapsemme isälle ns. "ylimääräisestä" hoidosta?
Meillä on yksi tarhaikäinen lapsi, johon minulla on yksinhuoltajuus. Lapsen isä on työtön minimipäivärahalla, minulla on OK palkkatyö, enkä elatusapua ole siksi pyytänyt. Koska mies on kotona(an), lapsi on hoidossa max. 15 pv/kk, niin että sopimuksen mukaan lapsi on yhden arkipäivän viikossa hänen luona, ja lisäksi yhden yön joka toinen viikko (kuitenkin joka viikko kaksi tapaamista).
Käytännössä mies kuitenkin on lapsen kanssa enemmän, ja tulee hätiin yleensä kun lapsi sairastaa, minulla on ylitöitä tai kokouksia tms. enkä voi olla kotona lapsen kanssa. Olen miettinyt, pitäisikö minun tarjota lapsen isälle rahaa siitä, että hän hoitaa lasta noita ylimääräisiä kertoja kun lapsenvahtia tarvitsen? Tiedän että exällä on jatkuvasti erittäin vähän rahaa ja minun talouteni kestäisi parinsadan euron maksamisen kuussa, mutta mietin, onko tökeröä edes tarjota hänelle rahaa, aivan kuin lapsi ei olisi hänen vaan hän olisi pelkkä lapsenlikka.
Kommentit (28)
Haloo, vanhempi saisi maksua oman lapsensa kanssa elämisestä!
Lapsi on 4-vuotias, ja viihtyy hyvin hoidossa. Minusta on lapsen etu, että hän on hoidossa, sillä kotona puhuimme useimmiten englantia ja se aluksi tuntui lapselle suomea selvästi vahvemmalta kieleltä. Lisäksi mies ilmeisesti menettäisi minimipäivärahansakin jos hän sittenkin saisi työpaikan eikä sitä voisi ottaa vastaan - tästä syystä sopimus on tuo max. 15 pv/kk, mutta sairastelujen ym. "isipäivien" tai minun vapaapäivien takia todellisuudessa hoitopäiviä on ehkä 10-12.
Vierailija kirjoitti:
Haloo, vanhempi saisi maksua oman lapsensa kanssa elämisestä!
Niin, sitä kutsutaan elastusavuksi tai -tueksi. Ihan laissa sanottu. Tässä vaan hiukan hankalampi kun apua elatukseen tarvitsee etävanhempi.
Saako exä toimeentulotukea? Jos saa niin voisin antaa vinkkejä tilanteeseen.
No jos ei rahaa, niin herkkuruokakassi ajoittain tms?
Vierailija kirjoitti:
Ex tarjoutui maksamaan elatusta, mutta sanoin etten ota ellei yhtäkkiä työllistyisi (en usko), koska tiedän miten järkyttävän vähän rahaa tulee hänelle. Sovimme jo siitä silloin, että säästyneillä elatusrahoilla hän voi tehdä jotain lapsen kanssa tai ostaa vaikka jotain, ja vähän väliä hän lapselle onkin ostanut vaatteita tai leluja tms. Varmaan saisi tapella ennen kuin suostuisi penniäkään ottamaan (miehen ylpeys varmaan käy tarpeen edelle).
Joka tapauksessa, haluaisin kuulla teidän mielipiteitä. Eräs ystäväni oli sitä mieltä, että minun tulisi maksaa MLL:n lapsenhoitajan palkka miehelle jokaisesta ylimääräisestä jutusta, koska minä kerran olen yksinhuoltaja eikä mies ole velvollinen lapsesta huolehtimaan, kun toinen taas oli sitä mieltä, etten saa antaa senttiäkään "jos taloudellinen tilanne kannustaisi hakemaan töitä" (ni, eipä ole oma valinta tuo työttömyys). AP
Tuo ystäväsi ei ehkä tiedä, että huoltomuoto ja tapaamiset ovat kaksi eri asiaa. Tapaamissopimus ja elatussopimus tehdään yleensä olipa sitten kyseessä yksin- tai yhteishuolto. Oudoltahan se kuulostaa, että maksaisi palkkaa oman lapsen hoitamisesta. Sinänsä tietysti ihanaa, jos haluat ja pystyt taloudellisesti tukemaan.
Tämä ongelma hoituu sillä, että pyytää lastenvalvojaa kirjoittamaan ns. 0-sopimuksen jossa perusteluna maksukyvyttömyys niin ei tule mitään ongelmia Kelan kanssa.