Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maksanko lapsemme isälle lapsen hoidosta?

Vierailija
29.07.2016 |

Hei!

Mitä mieltä olette, pitäisikö minun maksaa lapsemme isälle ns. "ylimääräisestä" hoidosta?

Meillä on yksi tarhaikäinen lapsi, johon minulla on yksinhuoltajuus. Lapsen isä on työtön minimipäivärahalla, minulla on OK palkkatyö, enkä elatusapua ole siksi pyytänyt. Koska mies on kotona(an), lapsi on hoidossa max. 15 pv/kk, niin että sopimuksen mukaan lapsi on yhden arkipäivän viikossa hänen luona, ja lisäksi yhden yön joka toinen viikko (kuitenkin joka viikko kaksi tapaamista).

Käytännössä mies kuitenkin on lapsen kanssa enemmän, ja tulee hätiin yleensä kun lapsi sairastaa, minulla on ylitöitä tai kokouksia tms. enkä voi olla kotona lapsen kanssa. Olen miettinyt, pitäisikö minun tarjota lapsen isälle rahaa siitä, että hän hoitaa lasta noita ylimääräisiä kertoja kun lapsenvahtia tarvitsen? Tiedän että exällä on jatkuvasti erittäin vähän rahaa ja minun talouteni kestäisi parinsadan euron maksamisen kuussa, mutta mietin, onko tökeröä edes tarjota hänelle rahaa, aivan kuin lapsi ei olisi hänen vaan hän olisi pelkkä lapsenlikka.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy miehen mielipidettä. Voi olla että loukkaantuu, tai sitten ilahtuu, voihan tehdä sillä rahalla vaikka jotain kivaa lapsen kanssa.

Vierailija
2/28 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleehan isälle kustannuksia niin voithan sä tarjoutua kattamaan ne, ei kai siitä voi loukkaantua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex tarjoutui maksamaan elatusta, mutta sanoin etten ota ellei yhtäkkiä työllistyisi (en usko), koska tiedän miten järkyttävän vähän rahaa tulee hänelle. Sovimme jo siitä silloin, että säästyneillä elatusrahoilla hän voi tehdä jotain lapsen kanssa tai ostaa vaikka jotain, ja vähän väliä hän lapselle onkin ostanut vaatteita tai leluja tms. Varmaan saisi tapella ennen kuin suostuisi penniäkään ottamaan (miehen ylpeys varmaan käy tarpeen edelle).

Joka tapauksessa, haluaisin kuulla teidän mielipiteitä. Eräs ystäväni oli sitä mieltä, että minun tulisi maksaa MLL:n lapsenhoitajan palkka miehelle jokaisesta ylimääräisestä jutusta, koska minä kerran olen yksinhuoltaja eikä mies ole velvollinen lapsesta huolehtimaan, kun toinen taas oli sitä mieltä, etten saa antaa senttiäkään "jos taloudellinen tilanne kannustaisi hakemaan töitä" (ni, eipä ole oma valinta tuo työttömyys).   AP

Vierailija
4/28 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottaisin, että maksat jotain "kattamaan kuluja". Silloin tällöin kertaluonteisesti, niin että ei jää käsitystä, että sinulla on jatkossakin velvollisuus maksaa.

Vierailija
5/28 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sulla voi olla yksinhuoltajuus jos isä on noin osallistuva? Antoiko hän noin vain sen sinulle?

Vierailija
6/28 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta oletus on, että molemmat vanhemmat hoitavat lasta yhtä paljon. Se jo on iso myönnytys sinun puolelta, että elareita ei tarvitse maksaa, vaikka ilmeisesti sinä kustannat lapsen elämää enemmän kuin isä. Minusta olisi tökeröä tarjota rahaa oman lapsen hoidosta.

Vierailija
7/28 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä te ette usko, mutta koska ex-mieheni on britti, mm. lastenvalvoja ja omat ystäväni jankkasi että minun pitää vaatia yksinhuoltajuus, ettei mies vaan voi kaapata lasta ulkomaille. Mies kyllästyi sanoi, ettei hänellä ole mitään kaappausaikeita tai edes aikeita palata asumaan Englantiin, joten kiukkuisena antoi koko huoltajuuden minulle että saa tantat nukkua rauhassa. Ei sillä muuten ole juurikaan merkitystä, mies on hyvä isä lapselle ja on paljon tekemisissä meidän kanssa vaikkei meidän liitto sitten toiminutkaan. Yhtä lailla on tarhaan ilmoitettu isä hätäkontaktiksi ja saa hakea lapsen siinä missä minäkin.  AP

Vierailija
8/28 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et maksa.

Vierailija
9/28 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen juttu muuten että eikö teidän kannattaisi käydä lastenvalvojalla lasketuttamassa elatus? Jos miehellä ei ole maksukykyä, Kela maksaa miehen puolesta. Ja vaikka lastenvalvojan laskelmien mukaan miehellä olisikin maksukykyä, ei kukaan pakota sua vaatimaan sitä rahaa mieheltä.

Vierailija
10/28 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maksaisin, eikä se ole pelkästään lapsen etu, mutta myös sinun, sillä voit turvallisin mielin jättää lapsesi luotettavalle henkilölle hoitoon, etkä tarvitse stressata ja pitää minuuttiaikataulua, kun kokoukset venyvät tai olet ylitöissä. Samoin jos lapsi on sairaana.

Jos mies on vastuullinen isä, maksamasi korvaus hyödyntää lasta korkeampana elintasona isän luona.

Jos mies ei hoitaisi vapaaehtoisesti lasta, niin todennäköisesti joutuisit päiväkodin lisäksi palkkaamaan ulkopuolisen hoitajan, jonka luotettavuus ja hyvyys on tuuripeliä, joskus onnistuu ja joskus ei.

Vierailija
11/28 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet automaattisesti yh jos ette asu samassa osoitteessa.

Vierailija
12/28 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainen juttu muuten että eikö teidän kannattaisi käydä lastenvalvojalla lasketuttamassa elatus? Jos miehellä ei ole maksukykyä, Kela maksaa miehen puolesta. Ja vaikka lastenvalvojan laskelmien mukaan miehellä olisikin maksukykyä, ei kukaan pakota sua vaatimaan sitä rahaa mieheltä.

Miksi ihmeessä, jos sitä elatusrahaa ei halua eikä tarvitse? Että tulisi varmasti saatua Kelalta viiemsitä senttiä myöten se, mihin oikeus on, vaikka tarvetta ei?

Vierailija
13/28 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä, jos sitä elatusrahaa ei halua eikä tarvitse? Että tulisi varmasti saatua Kelalta viiemsitä senttiä myöten se, mihin oikeus on, vaikka tarvetta ei?

No mietipä sitä.

Vierailija
14/28 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei nro 9,

olen itseasiassa ajatellut tuota. Luulen että tuossa alunperin kävikin virhe lastenvalvojan puolelta kun keskittyi vain tuosta isän britannian kansalaisuudesta ja yksinhuoltajuudesta vaahtoamaan, eikä varmaan katsonut niitä tuloja oikein (oli sitä mieltä, että nämä minimipäivärahat riittävät elatuksen maksamiseen). Omien laskujeni mukaan Kela kuitenkin ne korvaisi.  Täytyykin ottaa heti kesälomien jälkeen yhteyttä sinne, jotta saadaan asia selvitettyä. Silloinhan sitä ehkä tulisikin hieman "ylimääräistä" rahaa, joten ehkä silloin tällöin voisin heittää sen muutaman kympin vaikkapa "pizzarahaa", "hoplop-rahaa" tms. AP

Vierailija
15/28 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi ihan ruokarahaa lapsen ruokailukuluihin? Samoin jos mies tulee sinun kotiisi hoitamaan lasta, hän ilmeisesti voi tehdä ruokaa ja syödä myös itse? Jos joinain päivinä mies voi syödä kunnolla, niin sekin vähentää miehen kuluja.

Mutta onpa sinulla fiksun tuntuinen ex-mies. Vieläkö hän on vapaana :)

Vierailija
16/28 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isälle maistuu kalja aina.

Osta Tallinnan risteilylippu ja anna 100 eur rahaa kaljan ostoon. Minä ainakin tykkäisin isukkina.

Vierailija
17/28 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, ex on vapaa :DD  Yleensä nämä ylimääräiset tapaamiset ovatkin minun luonani ja silloin mies syö lapsen kanssa luonani, mutta joskus harvoin taas minä syön hänen luonaan jos haen lapsen sieltä. Meillä on siis hyvät välit nyt kun emme enää ole yhdessä, mutta silti emmin tuota rahan tyrkyttämistä etten loukkaisi verisesti ja aloita jotain suurta riitaa.                                       AP

Vierailija
18/28 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isälle maistuu kalja aina.

Osta Tallinnan risteilylippu ja anna 100 eur rahaa kaljan ostoon. Minä ainakin tykkäisin isukkina.

Ei kai tässä ollut tarkoitus palkkaa maksaa vaan korvata lapsen hoidosta aiheutuvia kuluja.

Vierailija
19/28 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen lapsi on? Mitä, jos ottaisitte hänet kokonaan pois päiväkodista ja hän olisi arkipäivät isällään, niin säästäisit päivähoitomaksuissa, josta voisit sitten antaa isälle sopivaksi katsomanne "korvauksen"?

Vierailija
20/28 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei nro 9,

olen itseasiassa ajatellut tuota. Luulen että tuossa alunperin kävikin virhe lastenvalvojan puolelta kun keskittyi vain tuosta isän britannian kansalaisuudesta ja yksinhuoltajuudesta vaahtoamaan, eikä varmaan katsonut niitä tuloja oikein (oli sitä mieltä, että nämä minimipäivärahat riittävät elatuksen maksamiseen). Omien laskujeni mukaan Kela kuitenkin ne korvaisi.  Täytyykin ottaa heti kesälomien jälkeen yhteyttä sinne, jotta saadaan asia selvitettyä. Silloinhan sitä ehkä tulisikin hieman "ylimääräistä" rahaa, joten ehkä silloin tällöin voisin heittää sen muutaman kympin vaikkapa "pizzarahaa", "hoplop-rahaa" tms. AP

Kannattaa miettiä ja ottaa asiasta selvää, kun teillä on erinomaisen lapsiystävällinen ja hyvä yhteisvanhemmuus, erosta huolimatta, aloituksen vielä huomioon ottaen.

Jos Kela maksaa elatusmaksut ja isä todetaan maksukykyiseksi (työttömyyskorvaus) niin Kela perii ulosoton kautta myöhemmin isältä, joka ei voi olla vaikuttamatta lapsen elintasoon kun hän on isän luona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä