Mikä kasvi haisee nyt vanhalle pissalle?
Oon sitten kotona, mökillä tai lenkillä, niin se haju tuulahtaa välillä nenään. Tarkistin jo mieheltäni, ettei se katku lähde minusta:)
Kommentit (27)
No ainakin sellainen tumma pensas jossa keltaisia kukkia! Meinaa oksennus lentää kun kävelee sellaisen ohi.
No, lähistöllä ei ole jalavia, mutta toi haju on hurja. Epäilin jo syyksi kuivuutta ja kuumuutta. T:Ap
Olen miettinyt tätä koko elämäni. Toivottavasti joku osaa kertoa vastauksen.
Vierailija kirjoitti:
Rypsi/rapsipeltoa lähettyvillä?
Ei ole niitäkään. T:Ap
Joku sieni ehkä. Myös kukkiva orapihlaja haisee.
Meinasin otsikon luettuani sanoa että lännenkimikki. Googlaa voiko olla. Se meinaan kauniisti sanottuna haisee... noh, vessalta.
Sientä veikkaan minäkin. Jotkut niistä haisee ihan juopon kusemalle.
Pietaryritssä on väkevä haju, se on just se keltainen melko korkea nappikukka jota on nyt ojanpientareet täynnä.
Pietaryrtti kukkii parhaillaan ja haisee pahalta.
Olen muuten viimeaikoina huomannut saman hajun meillä mökillä... tulee illalla kun ikkunat on auki silleen välillä jonkun tuulahduksen mukana. Ensin luulin, että lapsella on pissat housussa, mutta sittemmin olen huomannut, että se tulee ulkoa ja on luultavasti joku kasvi. En tiedä mikä.
Nyt kyllä viikonlopun aikana selvitetään, mistä haju tulee. Miehen ilme oli lähinnä tyrmistynyt, kun kysyin haisenko vanhalta pissalta. T:Ap
Nokkonen haisee mutta ennemminkin hielle.
Mikäs kasvi se on joka haisee pyllyltä? Onkohan kyse samasta kasvista kuin mistä aloittaja puhuu, vai onkohan pissakasvin lisäksi vielä pyllykasvikin erikseen...🤔
Vierailija kirjoitti:
No ainakin sellainen tumma pensas jossa keltaisia kukkia! Meinaa oksennus lentää kun kävelee sellaisen ohi.
Tuo on joku berberis-laji. Niissä on tummat punertavat lehdet ja tosiaan keltaiset kukat. Mutta se on kukkinut jo alkukesästä, eli tähän aikaan kukki joku muu haisuli.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Happomarjat
Joskus syreenin kukkien tuoksu voi myös mennä överiksi, mutta sekin on kukkinut jo kesäkuun alussa.
Nyt helvetti! -LTA, -LTA. EI -LLE.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikkien pitäisi käyttää juuri samaa rektiota kuin sinä? Onko jotain perusteluja asialle? "Mut ku must se pitää sanoo nii" ei kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt repee. Tässä ollaan hajujen lähteillä, ei äidinkielen kurssilla. Mee sääkin lenkille:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt repee. Tässä ollaan hajujen lähteillä, ei äidinkielen kurssilla. Mee sääkin lenkille:)
Jos tuo kommentoija olisi kuunnellut äidinkielen kurssilla, hän tietäisi, että molemmat rektiot ("haisee pahalta" ja "haisee pahalle") ovat yleiskielen normien mukaisia.
Joku puu tuntuu haisevan, erityisesti sateen jälkeen. Tässä lähelläkin on niitä, taitaa olla jalava, en ihan varmaksi muista, pitäisi käydä katsomassa ja tarkistaa vielä, tunnistanko puun oikein.