Miksi vaatelahjoja ostavat sukulaiset tuo 1-2 numeroa isompia kuin mitä olen
kooksi kysyttäessä sanonut. Yleensä kerron esim että nyt käyttää kokoa 134, joten 134-140cm koko olis ok. Ja sitten paketista kuoriutuu 146-152. Miksi???
Lapsen synttärit kohta edessä ja kaapista löytyy viime vuonna saatuja jotka vieläkin liian isoja.
Kommentit (10)
Ennemmin liian suuria kuin liian pieniä
Koska nyt käytettäviä vaatteita sulla on jo vino pino, seuraava kokoa ei ehkä niin paljoa. Ja jos se 134cm on kuitenkin nakinkuori, niin sehän vasta harmittaakin.
Mun lapsi käyttää nyt 134, 140 on hankittuna aleista ennakoon, joten 146 on se koko jota ostetaan seuraavaksi.
Mä olen ruvennut sanomaan ihan suoraan, että ei haluta vaatelahjoja. Mielummin aineeton lahja yhteisen tekemisen muodoss kuin vaatetta. Lähes kaikki vaatelahjat menivät käyttämättöminä kierrätykseen(vaatteistaan tarkka tyttö) ja olivat poikkeuksetta liian isoja lapselle.
Jos haluisin kokoa 146, niin sanoisin sen! Kasvunvaran johdosta saattaa vaate olla sopiva ihan väärään vuodenaikaan. Jatkossa sanon tyyliin että 140 ja siinä kasvunvara huomioitu. Yhden sukulaisen tuomat vaatteet haisee perunakellarille, joten niillä ei olen niin väliä kun menevät suoraan roskiin.
Haluavat pelata varman päälle? Joskus vaatteet voivat olla tosi pientä kokoa ja on kurja, jos vaate ei mahdukaan. Jos ostaa liian ison niin ainakin se mahtuu päälle ja voi käyttää sitten tulevaisuudessa kun lapsi kasvaa.
Mulle kanssa sukulaiset ostaa AINA valtavan suuria vaatteita, jos saan esim yöpaidan/pyjaman lahjaksi. Olen aikuinen. Teininä sain vaatteita lahjaksi enemmänkin ja aina ne oli kokoa XL. Koin sen todella loukkaavana, koska vaatteeni olivat useimmiten M-kokoa ja tämä oli heillä hyvin tiedossa. Sitten aina huolehdittiin suureen ääneen, että "mahtuukohan se nyt sulle". Olen lapsesta asti ollut heidän mielestään liian lihava ja tätä on sitten ilmeisesti tarve hieroa naamaani säännöllisin väliajoin. Painovalitus alkoi kun olin 6v ja yhä jatkuu. Olin normaalipainoinen lapsi ja nykyään 2-5 kg ylipainoinen. Että joo, syy voi olla tällainenkin...
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ruvennut sanomaan ihan suoraan, että ei haluta vaatelahjoja. Mielummin aineeton lahja yhteisen tekemisen muodoss kuin vaatetta. Lähes kaikki vaatelahjat menivät käyttämättöminä kierrätykseen(vaatteistaan tarkka tyttö) ja olivat poikkeuksetta liian isoja lapselle.
Yhteinen tekeminen olis kiva, mutta ihan liikaa vaadittu mun laiskoilta sukulaisilta. Rahana pyytäiisin jos kehtaisin.
Ap.
Meidän lapselle yleensä vaatteita lahjaksi tuovat ostavat juuri sitä kokoa mitä kerronkin lapsen tarvitsevan. Paitsi sitten anoppi (joka raahaa niitä ostoksiaan tänne joka ikinen kerta, vaikka on sanottu ettei tarviskaan), ostaa aina ihan hirveän isoja vaatteita tuolle tytölle. Tyttö on 93 senttiä pitkä (anoppi on sen tarkistanut monta kertaa), 98 vaatteet on hyviä nyt, 104 on joissain tapauksissa käyttökelpoinen mutta aika reilu vielä. Silti meidän kaapit tursuilee jotain 110/116 senttisiä housuja ja mekkoja, ne on ihan törkeän isoja. Meneehän ne sitten ehkä 5-vuotiaana, mutta meillä on aika rajallinen säilytystila.
Ehkä raahaan ne kaikki anopille takaisin säilytykseen ja sanon hakevani sitten muutaman vuoden päästä käyttöön :/
No mun äiti ostaa aina valmiiksi pieniä ja sellaisia liian hienoja arkikäyttöön. Esim. merinovillapuseroita jotka saa pestä vain käsin. Niitähän sitten pidetään hätäisesti se yksi kerta ja toista ei tule kun en ehdi sitä pesemään ennen kuin on jo auttamatta liian pieni.
Tai sitten silitystä vaativia vaatteita. Joo kyllä minustakin olisi ihanaa jos poikani näyttäisivät pikkulordeilta, mutta käytännössä aika hankalaa kun en viitsisi joka ilta peseskellä villapaitoja käsin ja silitellä kauluspaitoja.
Vierailija kirjoitti:
Haluavat pelata varman päälle? Joskus vaatteet voivat olla tosi pientä kokoa ja on kurja, jos vaate ei mahdukaan. Jos ostaa liian ison niin ainakin se mahtuu päälle ja voi käyttää sitten tulevaisuudessa kun lapsi kasvaa.
Mulle kanssa sukulaiset ostaa AINA valtavan suuria vaatteita, jos saan esim yöpaidan/pyjaman lahjaksi. Olen aikuinen. Teininä sain vaatteita lahjaksi enemmänkin ja aina ne oli kokoa XL. Koin sen todella loukkaavana, koska vaatteeni olivat useimmiten M-kokoa ja tämä oli heillä hyvin tiedossa. Sitten aina huolehdittiin suureen ääneen, että "mahtuukohan se nyt sulle". Olen lapsesta asti ollut heidän mielestään liian lihava ja tätä on sitten ilmeisesti tarve hieroa naamaani säännöllisin väliajoin. Painovalitus alkoi kun olin 6v ja yhä jatkuu. Olin normaalipainoinen lapsi ja nykyään 2-5 kg ylipainoinen. Että joo, syy voi olla tällainenkin...
Heh mun anoppi tekee kans tuota. Ostelee mulle vaatteita (ihan kiva sinänsä, ei siinä mitään), ne on aina vähintään L-kokoa. Käytän kokoa pienempää. Sitten anoppi aina esittelee hankintojaan, mallailee niitä mua vasten ja huomauttelee, että "siis jos nämä sulle mahtuu niin saat kyllä"... Lörppänöitä ne on aina :)
Miten tarkalleen ilmaiset haluamasi koon? Voiko olla väärin ymmärryksestä kyse? Jos sanot "käyttää nyt", he saattavat sen takia tuoda isompia. Tai sitten sukulaisesi ovat niitä ärsyttäviä, joiden päässä takoo vain sana "kasvuvara".