Ihanaa, koulut alkaa taas kohta ja arki koittaa perheessä.
Loma tekee terää itse kullekin ja lapset uppavat siihen täysin. Ei siinä mitään, mutta onhan tuo lasten loma liian pitkä putkeen vietettäväksi.
Kaikilla ei ole mummoloita, tai muita sukulaisia, joissa lapset voisivat viettää osan lomastaan vanhempien ollessa töissä.
Tämä on ikuisuuskysymys, mutta eikö lasten kesäloma voisi olla lyhyempi ja osa kesälomasta otettavista päivistä sijoitettaisiin pitkin vuotta? Onko kukaan samaa mieltä kanssani?
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Taitaa opet olla hermoina loman loppumisesta ja kilvan yrittävät torpedoida ap:n aloitusta.
Usko tai älä, toiset viihtyy lastensa kanssa lomallakin. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa opet olla hermoina loman loppumisesta ja kilvan yrittävät torpedoida ap:n aloitusta.
Usko tai älä, toiset viihtyy lastensa kanssa lomallakin. :)
??
Vierailija kirjoitti:
Toiset ajattelee lapsiaan. En tiedä yhtään lasta joka toivoisi lyempää lomaa. Ap on huono äiti, kun ei antaisi lastensa levätä tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiset ajattelee lapsiaan. En tiedä yhtään lasta joka toivoisi lyempää lomaa. Ap on huono äiti, kun ei antaisi lastensa levätä tarpeeksi.
"Huono äiti?" Ei vitsi, jos kommentointi on tätä tasoa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet varmasti ope. Keneltä muulta voi odottaa jotain noin luokatonta haukkumista.
Koulu voisi jatkua juhannukseen asti mainiosti. Osa vanhemmista on tietenkin lomalla kesäkuun, mutta valtaosa pitää kesälomansa kuitenkin heinä-elokuussa.
Minä huomasin jo koulujen päättäjäisviikonloppuna, kun koulut olivat lauantaina loppuneet, osa lapsista ja nuorista pyöri koulujen pihoilla jo samana sunnuntaina. Eli melkoisen kova näyttää lapsilla ja nuorilla olevan hinku takaisin kouluun jo heti lomien alettua. No, kohta heidän harras odotus palkitaan taas seuraavan 9,5 kuukauden ajaksi kivalla koulunkäynnillä. :)
Vierailija kirjoitti:
Koulu voisi jatkua juhannukseen asti mainiosti. Osa vanhemmista on tietenkin lomalla kesäkuun, mutta valtaosa pitää kesälomansa kuitenkin heinä-elokuussa.
Totta. Kesälomaksi riittäisi aivan hyvin pelkkä heinäkuu. Yksi kuukausi on tarpeeksi lomaa, siinä ehtii lomailla aivan tarpeeksi. Nykyisen pitkän kesäloman aikana koululaiset ehtivät jo tylsistyäkin. Liian pitkä loma on myös oppimistulosten kannalta huono, koska silloin opitut asiat ehtivät jo unohtua ja syksyllä joutuu käyttämään enemmän aikaa vanhojen asioiden kertaamiseen uuden oppimisen sijasta.
Siis kirjoitus virhe kun puhelimella kirjoitan huomasin vasta 😊 siis ei lapset kyllästytä vaan lapsia tuntuu kyllästyttävän jo. Kaverit on missä kukakin ...Tuntuu että muksut ei enään keksi tekemistä...Itse olen töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Kesälomaksi riittäisi aivan hyvin pelkkä heinäkuu. Yksi kuukausi on tarpeeksi lomaa, siinä ehtii lomailla aivan tarpeeksi. Nykyisen pitkän kesäloman aikana koululaiset ehtivät jo tylsistyäkin. Liian pitkä loma on myös oppimistulosten kannalta huono, koska silloin opitut asiat ehtivät jo unohtua ja syksyllä joutuu käyttämään enemmän aikaa vanhojen asioiden kertaamiseen uuden oppimisen sijasta.
Olet täysin väärässä. Pitkä kesäloma ja aivojen lepääminen auttaa oppimaan. Kummasti moni keväällä vaikealta tuntunut asia on syksyn tullen loksahtanut paikalleen levon kautta. Ihminen on ihmeellinen.
t. ope
Koulupäivien pituutta pitäisi myös lisätä. Lähden töihin 7.15. Voisin heittää lapsen siinä kouluun ja ottaa kyytiin 17.45. Eli koulupäivä voisi olla 7.30-17.30. En tarvitsisi lisähoitoa enkä esim. Linja-autoa.
Minä. Minä olen täysin samaa mieltä.
Lapset hermoilevat jo tekemisen puutetta, kun loma on niin pitkä. En kuitenkaan lyhentäisi lomaa tästä päästä, vaan jatkaisin sitä kesäkuussa.
Lapsilla liian pitkä loma eli koulua kesäkuu vielä ja loppuu valitus siitä kun opettajilla liian pitkät kesälomat. En ole opettaja. Eikä ole enää edes lukioikäistä lasta.
Tuo matkustuskommentti oli kyllä ihan huikea! matkat saisi halvemmalla jos lomat ripottelisi pitkin vuotta :'D eiköhän matkatoimistot ja lentoyhtiöt seuraa yhteiskunnan pyörimistä ja lomien sesonkiaikoja, varmasti hinnat nousisi aika äkkiä koulujen lomaviikkojen ajoiksi. Ja tylsistyminen tekee lapsille hyvää aina silloin tällöin, ei lapset siitä ainakaan rikki mene :) ja yksi ajattelemisen arvoinen huomio vielä tästä ainaisesta kesälomakeskustelusta. Monille miesopettajille pitkä kesäloma on melkeinpä ainoa kannustin opettajan työhön, nyt jo iso osa miesopettajista lähtee paremman palkan perässä muihin hommiin, jos kesälomat lyhennetään niin kouluissa on kohta vain naisopettajia :)
Miten aina löytyy vanhempia, jotka eivät ymmärrä, että lapset eivät ole ilmaisia eikä valtio hoida heitä kehdosta hautaan vaan jossain välissä pitää vanhempienkin panostaa itsehankkimaansa jälkikasvuun?
Ai ei ole leirit ilmaisia? Koulu on. Jos joutuisit maksamaan jälkikasvusi opinnoista 20 000 euroa vuodessa, saattaisit pitää pitkää kesälomaa suorastaan ihanteena. En edes käsitä, miten pitkä kesäloma tai viikon syysloma tai vaikkapa se jonkun haluama pitkä pääsiäisloma olisivat millään tavalla ongelmallisia. Ei ole meilläkään hoitavia mummeja mutta ihan tervepäisiä aikuisia olemme ja osaamme järjestää asiat niin että lapset pärjäävät.
Meillä on 8v ja 10v lapset ja molemmat olivat päiväleireillä ennen juhannusta. Leirit maksoivat 80-100 euroa/vko/lapsi ja saivat siellä yhden aterian. Mies aloitti lomansa juhannuksesta. Heillä on kiertävä systeemi ja minun työpaikallani taas joustavampaa, joten miehen aikataulujen mukaan mennään. Meillä oli kaksi yhteistä lomaviikkoa ja nyt olen minä lasten kanssa lomalla vielä viikon. Tänä vuonna kesälomaa oli vain 9 viikkoa joten helposti tuo tuli järjestettyä. Syyslomalla mies pitää yhden palkattoman lomapäivän ja minä pidän yhden etäpäivän ja lapset ovat myös keskenään niin, että mies menee myöhempään ja minä taas tulen vähän aikaisemmin. Hyvin pärjäävät neljä tuntia kahdestaan, kun on kännykkä vieressä ja ruoat valmiina jääkaapissa. Kummallekin tulee lisäksi kaveri yhdeksi päiväksi. Joululomalla mies pitää talvilomansa ja minä muutaman etäpäivän, talvilomalla minä pidän talvilomani. Viime vuonna syyslomalla oli leiri, jonne lapset menivät. Kannattaa olla aktiivinen ja etsiä niitä.
Ymmärrän, että on vanhempia, joiden on pakko pitää lomansa aina heinäkuussa tai esim. kiertävässä systeemissä jopa toukokuussa. Mutta eihän tämä tule yllätyksenä. On erilaisia leirejä, joissakin työpaikoissa voi ottaa palkatonta vapaata tai lomarahat lomana ja ainahan vanhemmat voivat pyytää kummeja, naapureita tai sukulaisia apuun. Ja sitten on se palkattu apu. Moni lukiolainen hoitaa mielellään muutaman viikon koululaisia.
Kannattaa muistaa,, että ne lapset on hankittu vapaaehtoisesti eikä yhteiskunnan pidä tarjota jokaiseen tarpeeseen ratkaisua. Viime kädessä me vanhemmat olemme vastuussa lapsistamme ja hoidamme tilanteet niin, että ne lapset tulevat hoidettua.
Vierailija kirjoitti:
Miten aina löytyy vanhempia, jotka eivät ymmärrä, että lapset eivät ole ilmaisia eikä valtio hoida heitä kehdosta hautaan vaan jossain välissä pitää vanhempienkin panostaa itsehankkimaansa jälkikasvuun?
Ai ei ole leirit ilmaisia? Koulu on. Jos joutuisit maksamaan jälkikasvusi opinnoista 20 000 euroa vuodessa, saattaisit pitää pitkää kesälomaa suorastaan ihanteena. En edes käsitä, miten pitkä kesäloma tai viikon syysloma tai vaikkapa se jonkun haluama pitkä pääsiäisloma olisivat millään tavalla ongelmallisia. Ei ole meilläkään hoitavia mummeja mutta ihan tervepäisiä aikuisia olemme ja osaamme järjestää asiat niin että lapset pärjäävät.
Meillä on 8v ja 10v lapset ja molemmat olivat päiväleireillä ennen juhannusta. Leirit maksoivat 80-100 euroa/vko/lapsi ja saivat siellä yhden aterian. Mies aloitti lomansa juhannuksesta. Heillä on kiertävä systeemi ja minun työpaikallani taas joustavampaa, joten miehen aikataulujen mukaan mennään. Meillä oli kaksi yhteistä lomaviikkoa ja nyt olen minä lasten kanssa lomalla vielä viikon. Tänä vuonna kesälomaa oli vain 9 viikkoa joten helposti tuo tuli järjestettyä. Syyslomalla mies pitää yhden palkattoman lomapäivän ja minä pidän yhden etäpäivän ja lapset ovat myös keskenään niin, että mies menee myöhempään ja minä taas tulen vähän aikaisemmin. Hyvin pärjäävät neljä tuntia kahdestaan, kun on kännykkä vieressä ja ruoat valmiina jääkaapissa. Kummallekin tulee lisäksi kaveri yhdeksi päiväksi. Joululomalla mies pitää talvilomansa ja minä muutaman etäpäivän, talvilomalla minä pidän talvilomani. Viime vuonna syyslomalla oli leiri, jonne lapset menivät. Kannattaa olla aktiivinen ja etsiä niitä.
Ymmärrän, että on vanhempia, joiden on pakko pitää lomansa aina heinäkuussa tai esim. kiertävässä systeemissä jopa toukokuussa. Mutta eihän tämä tule yllätyksenä. On erilaisia leirejä, joissakin työpaikoissa voi ottaa palkatonta vapaata tai lomarahat lomana ja ainahan vanhemmat voivat pyytää kummeja, naapureita tai sukulaisia apuun. Ja sitten on se palkattu apu. Moni lukiolainen hoitaa mielellään muutaman viikon koululaisia.
Kannattaa muistaa,, että ne lapset on hankittu vapaaehtoisesti eikä yhteiskunnan pidä tarjota jokaiseen tarpeeseen ratkaisua. Viime kädessä me vanhemmat olemme vastuussa lapsistamme ja hoidamme tilanteet niin, että ne lapset tulevat hoidettua.
Tap tap ja papukaijamerkki. Voiko joku olla noin naiivi että luulee verovaroin järjestettyä palvelua ilmaiseksi?
Suomi kuuluu niihin harvoihin maihin, joissa koulut loppuvat jo touko-kesäkuun vaihteessa (eli vk:n 22 la). Koulu saisi puolestani jatkua ainakin juhannukseen, mieluiten heinäkuun alkuun täälläkin.
Sitten vaan loman jälkeen arjenpyöritystä, ruuhkavuosia ja pyykkirumbaa. Sat sat saa.