Mistä kaikesta pitää puhua parisuhteen alussa?
Kävi sitten niin mihin en ikinä uskonut, eli rakkaus yllätti. Ihana mies tuli vastaan ja kaikki on niin kovin vaivatonta. Tykätään samoista asioista, samat arvot parisuhteessa. Vaikea uskoa, että kaikki on edes totta. Mietinkin, että onko vielä jotain mitä en tiedä, joka pistää koko pakan uusiksi.
Siitä on hirveän kauan kun viimeksi olin aloittelemassa uutta suhdetta. Mistä kaikesta pitäisi osata puhua nyt, ennen kuin on liian myöhäistä? Itsestään selviä on ainakin että haluaako lapsia, missä haluaa tulevaisuudessa asua, suhteesta omaisuuteen jne. Mutta mitä muuta? Täältäkin on saanut lukea, miten ihana mies pitkässä suhteessa osoittautuikin mustasukkaiseksi/väkivaltaiseksi. Miten puhua tuollaisista, ja miten huomata mahdolliset eroavaisuudet ajattelussa?
Kommentit (5)
Lisään vielä että itse siis olen vela, mutta te jos haluatte lapsia niin kannattaa puhua lasten kasvatuksestakin jo etukäteen niin näkee oletteko samoilla linjoilla. Olisi kuitenkin hyvä olla samat periaatteet ettei sit lapsen tarvii katsella teidän riitoja kasvatusasioissa. Yhteinen linja siis olisi hyvä. Lisäksi samaan asiaan liittyy pikkulsapsiajan rankkuus. Miten toimitaan jos sattuu huonosti nukkuva Ja paljon itkevä lapsi. Kuinka usein järjestetään parisuhdeaikaa. Ja onko valmis kestämään että lapsi vie pari ekaa vuotta paljon huomiota vai viekö ja järjestättekö hoitoapua ym. Entä jos et jaksa väsyneenä harrastaa seksiä. Ym. Todella toivon että suhteenne toimii..:)
+ mitkä tavat yleisessä arjessa ärsyttää ja mitkä taas saa hyvälle mielelle.
Kiitti vinkeistä ja toivotuksista! Lasten kasvatus onkin muuten iso ja tärkeä juttu. Siitä aiheesta voi olla vahvoja mielipiteitä suuntaan ja toiseen.
Eteneminen on meillä ollut aika nopeaa, ja siksi huolettaakin että mikä kaikki pitäisi vielä ottaa esiin. Mutta positiivista että mies itsekin on ottanut puheeksi juuri lapsiasian ja kertonut, miten haluaisi asua. Entiset suhteetkin käyty läpi opetuksineen.
Tällä hetkellä vaikea kuvitella, että riitelisi koskaan tuon ihmisen kanssa, siksikin haastavaa miettiä niitä riidan aiheita.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitti vinkeistä ja toivotuksista! Lasten kasvatus onkin muuten iso ja tärkeä juttu. Siitä aiheesta voi olla vahvoja mielipiteitä suuntaan ja toiseen.
Eteneminen on meillä ollut aika nopeaa, ja siksi huolettaakin että mikä kaikki pitäisi vielä ottaa esiin. Mutta positiivista että mies itsekin on ottanut puheeksi juuri lapsiasian ja kertonut, miten haluaisi asua. Entiset suhteetkin käyty läpi opetuksineen.
Tällä hetkellä vaikea kuvitella, että riitelisi koskaan tuon ihmisen kanssa, siksikin haastavaa miettiä niitä riidan aiheita.
-Ap
No mut sehän on hieno asia! :) kunhan et ala itse sabotoimaan suhdetta :) nyt vaan nautit ja älä murehdi liikoja :) t.minä joka vastailin
Mielestäni tärkeimmät on just lapsihaaveet, mahdollinen yhdessä asuminen, miten maksetaan mitäkin, miten tehdään/jaetaan kotityöt..rahan käyttö, entä haluatteko joskus tulevaisuudessa naimisiin ja ketä sinne kutsuttais, ym. Miten suhtautuu pettämiseen, (toivottavasti niin ettei Kumpikaan petä vaan jos on ongelmia niin koitetaa yhdessä ne ratkoa eikä hypätä vieraisiin)..Toisin sanoen kaikki mistä vois tulla riitaa myöhemmim. hyvä puhua kaikesta ennen yhteenmuuttamista, niin ei tule mitään ikäviä yllätyksiä. Mutta siis en tarkoita että nyt alat kuulustelemaan tai tenttaamaan vaan sillai tahdikkaasti aina tilaisuuden tullen kysyä hypoteettisia juttuja pikkuhiljaa. Mutta nuo jos saatte puhuttua ennen suhteen etenemistä niin sit on jo aika hyvällä pohjalla. Tai ainakin oma suhde on.
Itse seurustelin nykyisen miehen kanssa neljä vuotta ennen kuin muutettiin yhteen. Kaikki asiat puhuttiin ennen yhteenmuuttoa. Ja hyvin menee. Seitsemäs vuosi menossa, ei olla kihloissa koska ajatellaan että ollaan jo henkisesti naimisissa, Ja kun tarkoitus on olla kuitenkin loppuelämä yhdessä niin ei mitään kiirettä naimisiin. Mutta joskus sitten kun on aikaa ja rahaa. Mutta toiset etenevät nopeammin ja hyvä niin jos uskaltaa. :) Tsemppiä ja onnea uuteen suhteeseen!