Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko sitä tutkittu, kuinka moni vapaaehtoislapseton muuttaa mielensä jossain vaiheessa elämäänsä..?

Vierailija
28.07.2016 |

Ja heti alkuun: tarkoitus ei ole provota, haastaa riitaa tai arvostella kenenkään valintoja. Olen aidosti kiinnostunut aiheesta.

Onko esim. sosiaalitieteiden piirissä tutkittu asiaa? Onko vapaaehtoislapsettomuudesta tehty minkäänlaista tutkimusta yleensäkään?

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän voi tulkita olemassaolevasta tutkimusaineistosta. Jos nainen on lapsettomuudestaan niin varma, että hakeutuu sterilisaatioon hankkimatta yhtään lasta, todenännäköisyys päätöksen katumiseen neläntoista vuoden kuluttua on n. kuusi prosenttia. Tämä perustuu laajaan amerikkalaiseen dataan. Luku on Suomessa todennäköisesti vielä selvästi pienempi, koska täällä sterilisaatiota ei saa alle kolmikymppisenä, kun taas yhdysvalloissa sen voi saada sopivalta lääkäriltä parikymppisenä

Minusta voidaan siis sanoa, etteivät vapaaehtoisesti lapsettomat kadu valintaansa juuri koskaan.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10362150

Vierailija
42/45 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuusi prosenttia on kyllä paljon vähemmän kuin odotin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi outoja nämä kommentit joissa tuomitsette "mielensä muuttajat".  Mitä sitten vaikka joku vaikka 30-vuotiaana julistaa, ettei halua lapsia mutta 35-vuotiaana päätyykin tekemään lasta? Onko teidän mielestänne yhtä vajaata julistaa 30-vuotiaana elinikäistä rakkautta ja sitoumusta johonkuhun (eli mennä naimisiin) ja sitten erota 35-vuotiaana? Minusta ei. Tuolla logiikalla jokainen joka muuttaa koskaan mieltään on jotenkin hölmö vaikka näin ei todellakaan ole. Tilanteet muuttuu, mielipiteet muuttuu, identiteetti muuttuu.

Mutta käsittääkseni vapaaehtoinen lapsettomuus on lisääntymään päin mutta ilmiön tuoreuden vuoksi sitä on varmaankin ollut vielä mahdoton tutkia. Oman kokemukseni perusteella tunnen vain pari ihmistä, jotka ovat melko ehdottomasti sanoneet jäävänsä lapsettomiksi ja toistaiseksi vielä ovatkin ja huomattavasti paljon enemmän ihmisiä, jotka niin sanotusti katsovat "fiiliksen mukaan" eli eivät ole ihan varmoja haluavatko lapsia. Näistä kiikun-kaakun tyypeistä osa jäänee lapsettomiksi, osa saa lapsia mutta en usko kummankaan puoliskon onnen olevan kiinni lapsista/lapsettomuudesta. 

Itse luultavasti haluan yrittää lasta pian mutta en epäile tällä hetkellä yhtään ettenkö eläisi onnellista elämää myös lapsettomana.

Vierailija
44/45 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 48-vuotias heteronainen enkä ole ikinä halunnut lapsia. Mieskään ei ole halunnut.

Vierailija
45/45 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo julistajat tekevät hallaa oikeiden velojen poliittisille tavoitteille kuten sterilisaatioikärajan laskemiselle. Jokainen kovaan ääneen itseään vakuuttaja ja mielensä muuttava olisi esimerkki siitä, miksi aikuisen ihmisen ei saa antaa päättää omasta lisääntymiskyvystään.

Jos ei 30-vuotiaana halua ikinä lapsia, hakeutuu sterilisaatioon.