Ystävä hurahti enkeleihin ja yksisarvisiin ja menetän hänet
Olen itse ateisti eikä omaan maailmaani kuulu yliluonnollisuuksia tai ylipäätään näkymättömiä asioita. Sallin kuitenkin kaikille oman maailmankuvansa, jos se ei loukkaa tai satuta muita ihmisiä. Ystäväpiirini koostuu hyvin erilaisista ihmisistä, yhteistä heille kaikille on se, että toisia ihmisiä kunnioitetaan.
Rakkain ja läheisin ystäväni on kuitenkin tässä vuoden aikana sukeltanut täysillä mukaan enkeli-, yksisarvis- ja universumin energiat -juttuihin. Se on ok, näen asian siten, että hänellä on psykologinen tarve tällä hetkellä, rankassa elämänvaiheessa, tällaisille jutuille. Hänestä on tullut onnellisempi ja tasapainoisempi, ja se on hyvä.
Ongelmana on, että nyt jutut alkavat olla sen verran yliampuvia, etten enää tiedä mitä tehdä. Hän on jo katkaissut välinsä useimpiin muihin vanhoihin ystäviin (en heitä kovin hyvin tunne), ja nyt ovat "lähtöpassin" saaneet myös vanhempansa ja sisaruksensa, jotka myös kovasti ovat yrittäneet _ymmärtää_. Lapsia tässä kuviossa ei ole mukana, ei myöskään elämänkumppania tällä hetkellä.
Pelkään, että jos minäkin alan nyt ihan kunnolla kommentoimaan ja kertomaan huoltani hänen voinnistaan, hän katkaisee välinsä minuunkin. Psyykkisesti epätasapainoisena ihmisenä hän on siinä vaiheessa ihan yksin. Tai no, seuranaan tietysti tontut ja puhuvat metsänelämet ja muu sekalainen "seurakunta", näitä samanlaisiin asioihin hurahtaneita. :-/
Vaikka minua eniten tässä huolestuttaa hänen oma hyvinvointinsa, tunnen samalla myös jonkinlaista surua siitä, että hän ei ole enää sama ihminen kuin ennen. Olen menettämässä tärkeimmän ystäväni ja se on aika ontto tunne. Arkipäivän asioista keskustelu ja niiden jakaminen on mennyttä, nyt tärkeintä on tähtipöly ja sielun puhdistaminen.
Onko kenelläkään mitään kokemusta tällaisesta? Kovastihan nämä vaihtoehtoiset "jutut" ovat lisääntyneet (tai sitten se vaan minusta tuntuu siltä, kun olen niistä niin paljon viime vuoden aikana kuullut). Pahimmillaan pelkään, että hänen uusissa ystävissään on joukossa joku hyväksikäyttäjä, joka saa aikaan jotain pahaa, jollain tavalla. Joukkoon kuuluu karismaattisen oloisia ihmisiä, joiden jokaista sanaa uskotaan, vaikka niissä ei olisi välillä järjenhiventäkään.
Se on jo tapahtunut, että hänelle on "sieltä jostain" jo "annettu lupa" ja suorastaan kehotettu olemaan yhteydessä mieheen, joka on hänelle todella huonoa, suorastaan hengenvaarallista seuraa. :,-(
Ystäväni alkaa pian lipua pois käsistäni, ei auta enää puhua hänen vanhemmilleen, heitä ei enää siis kuuntele. Myöskään mitään hoitokontaktia mt-puolelle hänellä ei tällä hetkellä ole. (Ei kuulemma tarvitse, "muut tahot" hoitavat)
Niin ja se on todettava, että en osaa sitä selittää, mutta ei ole muuten harhainen. Tarkoitan: puhe on täysin koherenttia ja loogista ja seurattavaa ja linjassa käyttäytymisen ja tapahtumien kanssa. Jonkun verran olen ollut työn kautta psykoottisten ihmisten kanssa tekemisissä, mutta enpä enää luota omaan arviooni....
Kommentit (10)
Toivotaan, että tuo kouhotus menee ohitse. Rahastustahan nuo jutut ovat läpeensä.
Tasapainoisempi ja onnellisempi siltä kannalta, että rajut ahdistuskohtaukset, joista kärsinyt lapsesta saakka, ovat kadonneet. On siis tyynempi jne. Hän itse ei näe tilanteessa mitään ongelmallista, ahdistavaa, eikä pelottavaa. On diagnosoitu jo yli 20 vuotta sitten vaikeasti masentuneeksi, narsistista persoonallisuushäiriötä sekä posttraumaattinen stressitila ollut päällä varmaan juuri sen vuoden verran. Bipolaarisesta en tiedä, voiko tulla vielä aikuisella iälläkin esim. näin monen diagnoosin omaavalla ihmisellä...
Kiitos kommentista, Kaffepulla.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Toivotaan, että tuo kouhotus menee ohitse. Rahastustahan nuo jutut ovat läpeensä.
Tätäpä toivon minäkin. Hän on hyvin järkevä ihminen muuten (siksi tämä ristiriita onkin niin räikeää), joten jos ei sairastunut/sairastumassa, toivotaan että järjen valo syttyy uudemman kerran.
-Ap
No sanon aluksi, että minä olen agnostikko ja sellaisena lähempänä ateistia kuin mitään uskontoa.
Sitten jatkan että: Kyllä sinä ystäväsi menetät, mutta et siksi, että hän on joutunut jonkun uskonmuodon tai huuhaan pauloihin, vaan siksi, että sinä patronisoit häntä. Ajattelet, että on jotenkin sinun asiasi "sallia kaikille oma maailmankuvansa" tai selittää, että "hänellä on psykologinen tarve" tai "kunnolla kommentoida ja kertoa huolestani" tai ylipäätään olla huolissaan hänen hyvinvoinnistaan tai hyväksikäytetyksi tulemiestaan. Hän on aikuinen ihminen, jolla on oikeus tehdä omat päätöksensä ja joka kantaa itse itsestään vastuun.
Älä ala patrnisoimaan, leikkimään isää tai äitiä tai opettajaa tai poliisia aikuiselle ihmiselle ikäänkuin tämä olisi sinuun nähden lapsi, oppilas tai alamainen. Kunnioita toisen päätöstä. Sano mielipiteesi kerran, älä tuputa äläkä paapo. Anna hänen tehdä itse pmat päätöksensä niin ystävä tekee. JOS ne menevät pieleen, ystävä seisoo rinnalla ja auttaa kun sitä pyydtään.
Nuo kaikenmaailman enkeliopit vetää puoleensa juuri epävakaita ja elämässä eksyksissä olevia. Se on surullista, koska tuo huuhaa on ihan valhetta ja k**etusta. Itselläni on yksi kaveri, joka höyrähtänyt noihin mutta aika normaali kuitenkin. On kyllä mulle ennustanut enkelikorteista ja lahjottanut taikakiviä ym.
Hetkinen, onko tämä aloitus ollut täällä aiemminkin? Tai ainakin hyvin samantapainen?
Vierailija kirjoitti:
Hetkinen, onko tämä aloitus ollut täällä aiemminkin? Tai ainakin hyvin samantapainen?
Oli, joskus loppukeväästä? Mutta ei ollut minun silloin. Yritin sitä nyt ensin etsiä, en löytänyt.
- Ap
Vierailija kirjoitti:
No sanon aluksi, että minä olen agnostikko ja sellaisena lähempänä ateistia kuin mitään uskontoa.
Sitten jatkan että: Kyllä sinä ystäväsi menetät, mutta et siksi, että hän on joutunut jonkun uskonmuodon tai huuhaan pauloihin, vaan siksi, että sinä patronisoit häntä. Ajattelet, että on jotenkin sinun asiasi "sallia kaikille oma maailmankuvansa" tai selittää, että "hänellä on psykologinen tarve" tai "kunnolla kommentoida ja kertoa huolestani" tai ylipäätään olla huolissaan hänen hyvinvoinnistaan tai hyväksikäytetyksi tulemiestaan. Hän on aikuinen ihminen, jolla on oikeus tehdä omat päätöksensä ja joka kantaa itse itsestään vastuun.
Älä ala patrnisoimaan, leikkimään isää tai äitiä tai opettajaa tai poliisia aikuiselle ihmiselle ikäänkuin tämä olisi sinuun nähden lapsi, oppilas tai alamainen. Kunnioita toisen päätöstä. Sano mielipiteesi kerran, älä tuputa äläkä paapo. Anna hänen tehdä itse pmat päätöksensä niin ystävä tekee. JOS ne menevät pieleen, ystävä seisoo rinnalla ja auttaa kun sitä pyydtään.
Ymmärrän ja olen samaa mieltä -osittain. Yleensä toimin ystävieni kanssa samalla tavalla, mitä itse kuvaat ja ehdotat -ja se toimiikin. Tämän ystävän tunnen (ehkä liiankin) läheltä. Näen myös mihin kaaokseen tämä hänen kohdallaan on johtamassa. Myös aikuinen voi ajautua tilaan, jossa hänen arvostelukykynsä alkaa olla lapsen tasolla, eikä lastakaan voi jättää itsekseen selviytymään hänelle kohtuuttomasta tilanteesta.
-Ap
Sanoit, että ystävästäsi on tullut tasapainoisempi ja onnellisempi, mutta kaikki kertomasi viittaa ihan päivastaiseen. Ystäväsi on sairastumassa/ sairastunut psykoosiin. Saattaa olla kyseessä myös bipolaarisen maniavaihe, siihen voi liittyä joskus harhoja ja "hurahtamista" johonkin aatteeseen tai uskomuksiin täysillä.
🇺🇦🇮🇱