Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aurinkorasvaa EI TARVITSE!

Vierailija
27.07.2016 |

Ihmisen iho kestää kyllä aurinkoa sen minkä kestää. Jokaisen ihon tulisi kyetä olla auringossa ilman rasvaa ainakin sen 10-20min. En ymmärrä tätä nykymeininkiä että aurinkoa vältellään kuin syöpää ja joka välissä ollaan sitä rasvaa laittamassa vaikkei edes ottamalla otettaisi sitä aurinkoa. En jaksa uskoa että elämälle välttämätön ja tärkein asia olisi ihmiselle oikeasti joku vihollinen. Ei, auringossa ei tarvitse maata monta tuntia putkeen ja voivotella sitten kun on iho palanu ja melanooma kolkuttelee jo ovella, MUTTA aurinkoa ei pidä missään nimessä myöskään vältellä!! Ja ihan oikeesti - kenen mielestä vitivalkoinen iho on muka kaunis? Toki on poikkeuksia - joku lumikkityylinen uskomattoman kaunis ja hoikka nainen voi ehkä näyttää hyvältä erittäin vaalealla iholla, mutta......... noh, tarvitseeko enempää edes sanoa?

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeestikko olet tota mieltä? Kyllä mieheni sitä tarvitsee aika saakelin paljon, hän työskentelee ulkona.

Joskus päivät ovat 9-11 h ja tietyssä kohdassa pitää seistä, ei auta varjoon pakeneminen..

Ja hän tosiaan palaa hyvin helposti, jo toukokuussa.

Miksi ihmeessä helposti palava henkilö hakeutuu ammattiin, jossa joutuu seisomaan ulkona yhdessä kohdassa 10 tuntia päivittäin? 

Vierailija
42/57 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini ei ole koskaan ottanut aurinkoa, mutta ulkotöitä on tehnyt vapaa-ajallaan paljon. Nyt 50 ja ihosyöpä ja naamasta leikattu paloja pois.

Minä palan todella herkästi ulkona, varsinkin jos hikoilen vaikka ruokoa leikatessa, niin kyllä illalla huomaa, että liikaa aurinkoa tuli. Mieluiten nautin ulkonaolosta ilman pelkoa ja laitan sitä aurinkorasvaa. Ei tarvitse hyvää kesää sisällä viettää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun se auringon määrä jäisikin siihen 15 minuuttiin kerrallaan...

Kaikki keinot suojata ihoa ovat hyviä.

Itse olen juuri menossa ihotautilääkärille pelottavan ihomuutoksen takia.

Kolmelta tutulta on löytynyt ihosyöpää.

Ap aloituksesi on typerä.

Miten sinä voit olla satavarma, että ihosyövän aiheuttaja on juuri aurinko, eikä esim nämä aurinkorasvat? Aloitukseni ei ole tyhmä, ihmiset eivät vaan osaa kyseenalaistaa koskaan mitään - uskotaan kaikki mitä media meille syöttää. ap

En ole käyttänyt aurinkorasvaa, eivtkä nämä ihosyöpään sairastuneet tuttunikaan.

Olisi pitänyt käyttää hattua ja suojaavia vaatteita sekä rasvaa kohtiin joita ei voi peittää.

Golffarit ja purjehtijat erityisesti, olkaa varovaisia !!!

Kyllä, ihoa tulee suojata jos on monia tunteja auringossa jostain syystä, vaatteilla ja hatuilla, kyllä. Kyllä, halutessasi laita myös sitä 50 suojakerroin rasvaa jolla ystäväni onnistuu polttamaan itsensä. Eli helvetin hyvin toimii noinkin korkea suoja? Mitähän nää rasvat sitten sisälsikään.. ap

Kerrohan ystävällesi, että mikään suojakerroin ei auta, jos sitä ei käytä. Vaikka kuorruttaisit itsesi SK50, et voi koko päivää maata auringossa palamatta.

Itse olin eilen rannalla kolme tuntia ja levitin SK20 kolmesti - jokaisen pulahduksen jälkeen. Ja vaikka ei uimassa kävisikään, nopeasti helteillä hikoilee suojakertoimet pois.

Vierailija
44/57 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten ystäväni, joka käyttää 50 suojakerrointa, palaa parisssa tunnissa? Eikö noin korkean suojakertoimen pitäisi sitten SUOJATA? ap

Se kerroin lisää kestävyyttä auringossa suhteessa siihen miten iho lähtökohtaisesti kestää aurinkoa. Jos tuttusi kestää korkeintaan sen minuutin suorassa auringonpaisteessa, niin se kerroin antaa suojaa kestää noin 50 minuuttia. Ja kyllä, jollekin riittää jo pari minuuttia auringossa, niin palaa ilman rasvoja, olen yksi heistä. Enkä aio viettää koko kesää sisällä.

Lisäksi mikään ei kerro miten tuttavasi on rasvaa käyttänyt. Onko hän laittanut rasvaa riittävän paljon ja riittävän kauan ennen aurinkoon menoa. Onko hän uinut tai pukenut/riisunut vaatteita niin, että ne ovat kuluttaneet rasvaa pois. Kannattaa tutustua myös niiden käyttöön ennen kun tekee hurjia johtopäätöksiä toimivuudesta.

Vierailija
46/57 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni vitivalkoinen iho on kaunis.

Vitivalkoisesta ihosta kuultaa yleensä verisuonet läpi. Se ei mielestäni ole kaunista. Tasaisen valkoiseen ihoon en ole eläessäni törmännyt.

Vierailija
47/57 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Jumala loi auringon jos se vain hitaasti uuvuttaen tappaa ihmiset?

Vierailija
48/57 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.terve.fi/ihosyopa/harva-aurinkovoide-taysin-turvallinen-iso-…

Välttäkää ainakin A-vitamiinia sisältäviä aurinkovoiteita, ne edistävät ihosyövän kehittymistä.

Vierailija
49/57 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin samaa mieltä. En ole koskaan ottanut aurinkoa tarkoituksella, enkä ole eläissäni palanut kuin pari kertaa olkapäiltä. Aina auringonpaisteessa hattu päässä ja vaatteet suojana. Eikä ole järkevää viettää aikaa auringossa keskipäivän aikaan ollenkaan. Enkä todellakaan käytä aurinkovoiteita.

Vierailija
50/57 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja alapeukattajat jo sieltä saapuivatkin oikein mukavasti. Kertokaas mikä tässä nyt sit meni tunteisiin? ap

Tunteista nyt niin tiedä, mutta airinkoa saa väkisinkin, vaikka välttelisi sitä tarkoituksella. Minulle on on erilaatuisia ihosyöpiä kasvojen niille alueille, jotka eivät peity aurinkolaseilla ja -hatulla. Melanoona iski myös sellaiseen paikkaan. Suojaan itseni joka ainoa päivä mahdollisimman tarkkaan, ja aurinkovoide SPF50 on käytössä.

Ihän hävytöntä selittää, että syöpä tulee jos tulee. Minulla on alaikäisiä lapsia ja todellakin toivon eläväni vielä vuosikymmeniä, mieluummin terveenä. Aurinkovoiteet ovat yhtenä suojana.

Vierailija
51/57 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpäs alkuperäien on harvinaisen typerä, ei voi muuta todeta. Toivottavasti ikää on sen verran vähän että menee nuoruuden hölmöyde piikkiin.

Vierailija
52/57 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ravun punainenkaa kovin nättiä ole...

Ei kaikista tule ravunpunaisia auringossa. Minä rusketun, enkä ole koskaan palanut, vaikka nykyään en enää käytä Suomessa aurinkorasvaa. 

Vierailija
53/57 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä aurinkosuoja on runsas D-vitamiinin käyttö edellisenä talvena. Tälle kesälle ei siis siitä ole apua, mutta voi miettiä jo ensi kesää tulevana talvena.

Vierailija
54/57 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro tuo äidilleni, joka sairastui vuosi sitten melanoomaan. Kerro tuo minulle, joka saa poistaa vuosittain useita ilmaantuneita ihomuutoksia, vaikka välttelen aurinkoa parhaani mukaan.

Saatanan urpot.

Vierailija
55/57 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne aurinkorasvat sitä syöpää aiheuttaa, ei aurinko. Ei sitä vain ymmärretä kun vuosikausia on toitotettu päinvastaista.

Jos näin on, niin miksi ihosyövät ovat niin yleisiä juuri sillä vanhusväestöllä, joka ei ole aurinnorasvoja koskaan käyttänyt kun niitä ei heidän aikanaan vielä ollut?

Olisiko ehkä siksi, koska he ovat palaneet liian monesti? Eihän aurinko itsessään aiheuta ihosyöpää, vaan ihon toistuva palaminen. Ja ihmisillä on erilaisia ihotyyppejä, toiset palavat herkemmin ja toiset eivät käytännössä ollenkaan.

Olisi myös mielenkiintoista tietää, minkä ikäistä vanhusväestöä nyt tarkoitat niillä, joiden aikana aurinkorasvoja ei ollut? Onhan aurinkorasvoja myyty Suomessa jo kymmeniä vuosia, eli nykyinen vanhusväestö (jolla väität ihosyöpien olevan yleisiä) on varmasti ehtinyt rasvoilla läträtä. Vai tarkoitatko, että he ovat sairastuneet ihosyöpäänkin jo ennen aurinkorasvojen tuloa?

Moni myös käyttää aurinkorasvaa väärin, kun ei anna sen imeytyä kunnolla ennen aurinkoon menemistä. Tai osa saattaa muistaa kotona laittaa suojan ajoissa, mutta sitten uimarannalla ollessaan lisää sitä auringossa maatessaan. Minua ainakin hirvittää, kun sellainen määrä kemikaaleja käytännössä käristetään ihon pinnalle, josta se sitten imeytyy syvemmälle.

Vierailija
56/57 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurinkorasvan merkityksen huomaa aika hyvin silloin, jos on aurinkoisena päivänä unohtanut rasvata jonkin pienen kohdan ihosta.

Vierailija
57/57 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi ymmärtää, että vuonna 2016 SUOMESTA löytyy vielä tällaisia junttiurpoja, kuin ap. Sanot, että hyvin kestää auringossa sen vartin palamatta. Ja moni vaikka ihan koko kesän. Se, että sinä et pala ja että kaveriasi ei edes spf 50 suojaa ei kerro mistään muusta kuin siitä, että muutat omat havaintosi ja kokemuksesi automaattisesti faktoiksi, vaikkeivat ne sellaisia ole.

Ilmeisesti kaikilla ihmisillä on mielestäsi täysin samanlainen ihotyyppi? Vaahtoat täällä siitä, miten aurinkorasvaa ei pitäisi kenenkään käyttää, ja auringossa voi hyvin olla tietyn ajan ihan ilmankin. Omalla kohdallani punatukkaisena pisamanaamana se on tasan 0 minuuttia. Etelässä palan myös varjossa ilman aurinkorasvaa ja mahdollisimman suojaavia vaatteita. 

Olen 28-vuotias, ja monet samanikäisistä helposti ruskettuvista (ja auringossa paljon aikaa viettäneistä) ystävistäni näyttävät jo tässä iässä melkein 10 vuotta vanhemmilta. Iho on täynnä luomia ja kasvoilla juonteita. Minulta kysytään henkkarit, kun ostan yhden siiderin. Epäreiluahan tässä silti on se, että oma riskini sairastua ihosyöpään on huomattavasti suurempi kuin niillä helposti ruskettuvilla, koska olen vaalean pisamaisen ihotyyppini vuoksi riskiryhmässä.

Rinnastan tämän aurinkorasvakriittisyyden rokotekriittisyyteen. Se, että sinä et pala vaikket käytä aurinkorasvaa tai että sinun lapsesi eivät ole sairastaneet ilman rokotetta, ei tarkoita, että aurinkorasvat aiheuttaisivat syöpää tai että rokotteet aiheuttaisivat autismia. Aurinkorasvasta kieltäytyminen tosin on yhteiskunnallisesti paljon vähemmän haitallista, koska ihosyöpä korjaa sitten vain sinut mukanaan, kun taas rokotevastaisten vanhempien lapsi saattaa laittaa aluilleen moneen muuhunkin vaikuttavan epidemian.

Minulle on henkilökohtaisesti aivan sama, jättääkö joku yksittäinen tietämätön juntti ihonsa suojaamatta. Ongelmia tulee vasta silloin, kun se sama juntti päättää tulla nettiin kirjoittamaan nämä aivopierunsa julkisiksi, ja joku nuori ihminen tulee lukemaan niitä totena.