Aurinkorasvaa EI TARVITSE!
Ihmisen iho kestää kyllä aurinkoa sen minkä kestää. Jokaisen ihon tulisi kyetä olla auringossa ilman rasvaa ainakin sen 10-20min. En ymmärrä tätä nykymeininkiä että aurinkoa vältellään kuin syöpää ja joka välissä ollaan sitä rasvaa laittamassa vaikkei edes ottamalla otettaisi sitä aurinkoa. En jaksa uskoa että elämälle välttämätön ja tärkein asia olisi ihmiselle oikeasti joku vihollinen. Ei, auringossa ei tarvitse maata monta tuntia putkeen ja voivotella sitten kun on iho palanu ja melanooma kolkuttelee jo ovella, MUTTA aurinkoa ei pidä missään nimessä myöskään vältellä!! Ja ihan oikeesti - kenen mielestä vitivalkoinen iho on muka kaunis? Toki on poikkeuksia - joku lumikkityylinen uskomattoman kaunis ja hoikka nainen voi ehkä näyttää hyvältä erittäin vaalealla iholla, mutta......... noh, tarvitseeko enempää edes sanoa?
Kommentit (57)
Kun se auringon määrä jäisikin siihen 15 minuuttiin kerrallaan...
Kaikki keinot suojata ihoa ovat hyviä.
Itse olen juuri menossa ihotautilääkärille pelottavan ihomuutoksen takia.
Kolmelta tutulta on löytynyt ihosyöpää.
Ap aloituksesi on typerä.
Mä en yleensä pala, mutta ikävä aurinkoihottuma alkoi, kun tein töitä päivittäin ulkona ilman suojausta. Nykyään joutuukin rasvaa läträilemään, jos ei halua loppukesän kutiavia näppyjä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki keinot suojata ihoa ovat hyviä.Itse olen juuri menossa ihotautilääkärille pelottavan ihomuutoksen takia.
Ap aloituksesi on typerä.
Miten sinä voit olla satavarma, että ihosyövän aiheuttaja on juuri aurinko, eikä esim nämä aurinkorasvat? Aloitukseni ei ole tyhmä, ihmiset eivät vaan osaa kyseenalaistaa koskaan mitään - uskotaan kaikki mitä media meille syöttää. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki keinot suojata ihoa ovat hyviä.Itse olen juuri menossa ihotautilääkärille pelottavan ihomuutoksen takia.
Ap aloituksesi on typerä.Miten sinä voit olla satavarma, että ihosyövän aiheuttaja on juuri aurinko, eikä esim nämä aurinkorasvat? Aloitukseni ei ole tyhmä, ihmiset eivät vaan osaa kyseenalaistaa koskaan mitään - uskotaan kaikki mitä media meille syöttää. ap
En ole käyttänyt aurinkorasvaa, eivtkä nämä ihosyöpään sairastuneet tuttunikaan.
Olisi pitänyt käyttää hattua ja suojaavia vaatteita sekä rasvaa kohtiin joita ei voi peittää.
Golffarit ja purjehtijat erityisesti, olkaa varovaisia !!!
Jos aurinkorasva aiheuttaa ihosyövän niin miksi monet ihosyövän sairastaneet katuu sitä etteivät käyttäneet aurinkorasvaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otin eilen aurinkoa kaksi tuntia ja naamani paloi. Ei tarvi aurinkorasvaa juu ei...
Oletko sä tyhmä vai tyhmä? Aurinkoa kannattaa ottaa juuri sen verran mitä oma iho kestää! Sun ihos ei kestä olla noin kauaa auringossa. Mun yks kaveri käyttäää jotai 50 suojakerrointa ja palaa silti jos on liian kauan auringossa. En ole väittänyt missää vaiheessa et siellä pitäs olella monta tuntia vaan sen verran mitä iho kestää!!! ap
Minä jo ehdin luulla että on typerä provo, mutta ei, ap on oikeasti niin typerä kuin miltä vaikuttaa.
1) Aurinkorasva suojaa palamiselta , totta, mutta
2) Aurinkorasva suojaa MYÖS UV-B-säteilyltä, eli siltä, jota otsonikerros ei enää pysty reikien takia pysäyttämään, ja joka aiheuttaa mutaatioita, ja jos mutaatiot osuvat oikeisiin geeneihin, syntyy syöpä
On muuten myös UV-C-säteilyä, joka on tappavaa, mutta se pysähtyy jo yläilmakehään. Sitä tosin käytetään mikrobeja tappamaan.
Lyhyesti noista UV-säteilyistä:
UVA
Yleisesti ottaen UVA on ultraviolettisäteilyn vaarattomin säteilyalue, mikä johtuu siitä, että sen fotoni on pienienergiaisinta, mutta se vanhentaa ihoa ja saattaa aiheuttaa geenivaurioita ja siten ihosyöpää. UVA-säteily tunkeutuu syvälle kudokseen, mutta ei aiheuta ihon palamista. Iho ruskettuu, kun UVA-säteily osuu melanosyytteihin eli ihon väriainetta eli melaniinia muodostaviin soluihin. UVA-säteily tunkeutuu myös silmässä mykiöön asti ja aiheuttaa sen samentumista eli harmaakaihia.
UVB
UVB-säteily on yhdistetty ihosyöpiin, kuten melanoomaan. Ultraviolettisäteily muuntaa ihosolujen DNA:ta aiheuttaen tymiinien välille kovalenttisia sidoksia, jolloin syntyy tymidiinia. Tymiinidimeeri aiheuttaa DNA-ketjuun "mutkan" tai taipuman, jonka yli DNA-polymeraasi ei pysty kulkemaan. Dimeeri ei mahdu DNA polymeraasin aktiiviseen kohtaan ja DNA-synteesi pysähtyy. Jos solu omat korjausmekanismit eivät pysty korjaamaan virhettä DNA-ketjussa, siihen syntyy pysyvä mutaatio. Mutaatiot voivat johtaa proteiinien vääränlaiseen laskostumiseen ja niiden toimintakyvyn muutokseen. Pahimmillaan DNA-mutaatiot voivat kokonaan estää tärkeiden proteiinien toiminnan, mikä voi johtaa solun säätelyjärjestelmien häiriintymiseen. Solun kontrolloimaton kasvu ja jakaantuminen johtavat edelleen syövän syntyyn. Säteilyn mutageenisyyden voi havaita altistamalla bakteereja ultraviolettisäteilylle. UVB-säteily vaikuttaa myös silmään, mutta tunkeutuu vain sarveiskalvolle asti, joka uusiutuu nopeasti, ja vaikutukset (valonarkuus, vetisyys) ovat siis lyhytaikaisia.
UVC
UVC-säteily on vaarallisinta, koska sillä on säteilyalueista lyhin aallonpituus ja siten suurin fotonin energia. Se imeytyy kokonaan otsonikerrokseen. Otsoni absorboi voimakkaasti UVC-säteilyä, ja se myös synnyttää tavallisista happimolekyyleistä otsonia.
Ultraviolettisäteilyn myönteinen vaikutus on D-vitamiinin tuotannon mahdollistuminen ihossa. D-vitamiinin esiaste 7-dehydrokolesteroli (7-DHC) on fotosensitiivinen vain hyvin kapealla UV-valon aallonpituusalueella, n. 270-305 nm, mikä sijoittuu UVC- ja UVB-alueiden rajalle, suurimman herkkyyden ollessa 300 nm kohdalla. Tämä on aivan alimpia aallonpituuksia, mitä auringonvalosta saavuttaa maanpinnan. D-vitamiinisynteesin ylläpitäminen edellyttää siten ihon altistumisen melko runsaalle suurienergiaiselle säteilylle, mikä vaikeuttaa turvallisen annostelun saavuttamista.
D-vitamiinin puutos aiheuttaa osteomalasiaa ja osteoporoosia.
Ultraviolettisäteilyllä voidaan myös hoitaa ihotauteja, kuten psoriasista, aknea, atopiaa sekä punajäkälää. Hoitoon käytetään luonnonvalon lisäksi UVA- ja UVB- sekä SUP-lamppuja. SUP tulee sanoista Selective Ultraviolet Phototherapy.
Summa Summarum: typerää olla käyttämättä aurinkorasvaa tai olla suojaamatta ihoaan muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne aurinkorasvat sitä syöpää aiheuttaa, ei aurinko. Ei sitä vain ymmärretä kun vuosikausia on toitotettu päinvastaista.
Jos näin on, niin miksi ihosyövät ovat niin yleisiä juuri sillä vanhusväestöllä, joka ei ole aurinnorasvoja koskaan käyttänyt kun niitä ei heidän aikanaan vielä ollut?
Koska vanhusväestöllä oli vaatteet päällä eikä ilman hattua poistuttu kotoa. Auringon palvonta ei myöskään ollut samalla tavalla muodissa kuin nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap aloituksesi on typerä.Miten sinä voit olla satavarma, että ihosyövän aiheuttaja on juuri aurinko, eikä esim nämä aurinkorasvat? Aloitukseni ei ole tyhmä, ihmiset eivät vaan osaa kyseenalaistaa koskaan mitään - uskotaan kaikki mitä media meille syöttää. ap
En ole käyttänyt aurinkorasvaa, eivtkä nämä ihosyöpään sairastuneet tuttunikaan.
Olisi pitänyt käyttää hattua ja suojaavia vaatteita sekä rasvaa kohtiin joita ei voi peittää.
Golffarit ja purjehtijat erityisesti, olkaa varovaisia !!!
Kyllä, ihoa tulee suojata jos on monia tunteja auringossa jostain syystä, vaatteilla ja hatuilla, kyllä. Kyllä, halutessasi laita myös sitä 50 suojakerroin rasvaa jolla ystäväni onnistuu polttamaan itsensä. Eli helvetin hyvin toimii noinkin korkea suoja? Mitähän nää rasvat sitten sisälsikään.. ap
Mä tarvitsen koska palan helposti. En makaa auringossa mutta tykkään olla ulkona, pyöräillä, kävellä jne myös aurinkoisella säällä. Syöpä ei kiinnosta v-ttuakaan, tulee jos on tullakseen. Uskon syövän suhteen enemmän sattumaan kuin aurinkoon tai aurinkovoiteeseen. Mutta palaa en halua koska iho on sitten todella kipeä ja ruma ja jos alkaa kesiä, ei kiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liiallisen auringonoton haittoja on tutkittu kyllä ihan puolueettomilla tahoilla.
Osassa aurinkorasvoista on tosiaan pieniä määriä karsinogeenejä. Kaikissa ei. Suurempi riskitekijä on kuitenkin aurinko suojaamattomalle iholle & palaminen.
Minun ihoni on sitä tyyppiä, joka palaa varmasti. Joo, kestää vartin, mutta hankala se on olla ulkona vain vartti kerrallaan, esim. puutarhahommissa tai matkaillessa. En koskaan ota aurinkoa makaamalla tai edes istumalla. Laitan aurinkosuojaa, koska en halua koko kesää olla vain sisällä.
Mieheni on näitä en-pala-koskaan-tyyppejä. Paitsi sitten kun mentiin Karibialle, niin johan kärähti ja laittoi suojaa, kun eihän siellä olisi voinut olla ulkona ollenkaan ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne aurinkorasvat sitä syöpää aiheuttaa, ei aurinko. Ei sitä vain ymmärretä kun vuosikausia on toitotettu päinvastaista.
Jos näin on, niin miksi ihosyövät ovat niin yleisiä juuri sillä vanhusväestöllä, joka ei ole aurinnorasvoja koskaan käyttänyt kun niitä ei heidän aikanaan vielä ollut?
Koska vanhusväestöllä oli vaatteet päällä eikä ilman hattua poistuttu kotoa. Auringon palvonta ei myöskään ollut samalla tavalla muodissa kuin nykyään.
Ja silti on ihosyöpä.
Oikeestikko olet tota mieltä? Kyllä mieheni sitä tarvitsee aika saakelin paljon, hän työskentelee ulkona.
Joskus päivät ovat 9-11 h ja tietyssä kohdassa pitää seistä, ei auta varjoon pakeneminen..
Ja hän tosiaan palaa hyvin helposti, jo toukokuussa.
Tuttuni on ollut ulkotöissä koko ikänsä ja kehuskeli, ettei pala ikinä. On kyllä tosi ruskettunut, ei käy kieltäminen. Ja ruttuinen kun rusina. 52 mutta menisi kyllä kymmenen vuotta vanhemmasta.
Molemmat mummoni ovat 80v, kummallakin kasvoissa ihosyöpä. Toinen käynyt ahkerasti pilkillä keväisin ja tietysti ilman aurinkosuojaa.
Miksi sitten ystäväni, joka käyttää 50 suojakerrointa, palaa parisssa tunnissa? Eikö noin korkean suojakertoimen pitäisi sitten SUOJATA? ap
Minä en käytä Suomessa aurinkorasvaa kuin silloin jos tiedän oleilevani pitkään auringossa, mitä tapahtuu nykyisin tosi harvoin. En makaa auringossa enkä nykyisin tee mitään puutarhatöitä keskipäivällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleisiä verrattuna mihin?
Ja miten voi elää muka niin että on vain 5-10min auringossa kerrallaan. Ei voi viettää koko kesää varjossa.
Inhoan aurinkorasvalla lutraamista mutta punahiuksisena palan tosi äkkiä kirkuvan punaiseksi. Joudun Suomessakin käyttämään +50 kerrointa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten ystäväni, joka käyttää 50 suojakerrointa, palaa parisssa tunnissa? Eikö noin korkean suojakertoimen pitäisi sitten SUOJATA? ap
Ilman rasvaa hän palaisi siis muutamassa minuutissa, eli suojaahan se.
Oletko sä tyhmä vai tyhmä? Aurinkoa kannattaa ottaa juuri sen verran mitä oma iho kestää! Sun ihos ei kestä olla noin kauaa auringossa. Mun yks kaveri käyttäää jotai 50 suojakerrointa ja palaa silti jos on liian kauan auringossa. En ole väittänyt missää vaiheessa et siellä pitäs olella monta tuntia vaan sen verran mitä iho kestää!!! ap