Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sitä jumppapalloa kuuluu käyttää synnytyksessä? Entä mitä muita "kivunlievityksiä"?

Vierailija
27.07.2016 |

Muistan viime kerralta että synnytyssalissa oli jumppapallo. Istuinkin sen päälle kammottavissa kivuissa mutta olo oli tyhmä, en tiennyt mitä tehdä. Nousin sitten pois ja valitin jäykkänä sängyllä.
Miten jumppapalloa tulee käyttää?
Mitä muita kivunlievityskeinoja keksitte, mitä av-mamma voi käyttää itse synnytyskivuissa?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua?

Vierailija
2/5 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä voi listua ja liikutella varovasti lantiota. Sen päällä voi myös röhnöttää, siis nojata ylävartaloa siihen. Mun mielestä tärkeintä on hengityksellä rentouttaminen: uloshengitys ohjataan mielessä siihen kohtaan, jota haluaa rentouttaa. Uloshengitykset ovat hitaita ja pitkiä. Kasvojen ja leuan rentouttaminen on tärkeää. Myös jonkin äänen tuottaminen voi auttaa. Myös kivun hyväksymisestä ja sen rajallisuuden ymmärtämisestä ("tämä loppuu sitten kun vauva syntyy") on apua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei oikeastaan muu auttanu ku jumppapallo. Istuessa pyörivää lantioliikettä. Koitin synnärillä ammetta, paskat, nousin sieltä heti ylös.

Vierailija
4/5 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä istuskelin pallon päällä vielä kotona ollessani. Pyörittelin lantiota kai lähinnä. Toki myös kävelin ja heijasin itseäni siten.

Vierailija
5/5 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumppapallon päällä istuessa voi nojata käsillä esimerkiksi sänkyyn. Lantion pyörittäminen pallon päällä on myös hyvä keino. http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/labor-and-delivery/multimed… täällä näkyvillä erilaisia asentoja, mitä voi käyttää (myös näiden erilaisia variaatioita).

Lisäksi suihku, kylmä/lämmin (erilaiset geelipakkaukset), hieronta (tarvitsee tukihenkilön), äänenkäyttö (matalat äänteet paremmat), hengitykseen keskittyminen. Sairaaloissa on tens-laitteita saatavilla, sellaisen voi myös lainata. 

http://www.lshp.fi/fi-fi/Sairaanhoitopalvelut/Naistentaudit_ja_synnytyk… täällä on mielestäni hyvin lääkkeettömistä kivunlievityskeinoista.

Jos synnytyssairaalassa saa epiduraalin, kannattaa muistaa että se vain harvoissa tapauksissa estää liikkumisen. Epiduraalin kanssa voi seistä, istua jumppapallolla, olla nelinkontin yms.