Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylitöistä; meniköhän oikein....?

Vierailija
27.07.2016 |

Saako oikeasti työvuorolistan tekijä laittaa ylityöt listaan siinä vaiheessa kun tekee listaa? Tilanne tämä: tasoitusjakson viimeisen viikon lista tuli seinälle. Siinä minulla reilusti enemmän tunteja kuin mitä olisi ollut enää jaksossa jäljellä. Eikö lista olisi pitänyt tehdä jakson jäljellä olevien tuntien mukaan ja sitten kysyä voiko tehdä ylitöitä ja minkä verran? Kaupan alan tessi.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/17 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tuosta teidän alasta tiedä, mutta omallani voi suunnitella ylitse, mutta se pitää kysyä työntekijältä. Tai sitten tehdä lista sen mukaan mitä listaan mahtuu ja sitten jos tulee tarve ylitöille, työntekijä voi niihin suostua halutessaan. Mutta ei niin, että tiedetään etukäteen, että ylitöille on tarvetta ja tehdään lista jo valmiiksi yli työntekijän suostumusta kysymättä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulta kysytty? Vai onko tässä kyse siitä, että sinulla on sopimus jostain "20 viikkotuntia" ja sinä nimität ylitöiksi kaikkia siitä ylimeneviä tunteja?

Eikä teillä ole sellaisia osa-aikaisia, joille PITÄISI tarjota lisää tunteja?

Vierailija
4/17 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla täydet tunnit (37,5 h/vk). Tällä ja ensiviikolla on ylitöitä, ne kysyttiin ja lupasin tehdä. Seuraava lista (vk 32) on 8 viikon tasotusjakson viimeinen viikko. Siihen listaan on laitettu tunteja reilusti enemmän kuin mitä minulla olisi ollut enää jaksossa jäljellä. Sen viikon ylitöistä ei ole kysytty mitään. Osa-aikaisia ei ole. Ap

Vierailija
5/17 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla täydet tunnit (37,5 h/vk). Tällä ja ensiviikolla on ylitöitä, ne kysyttiin ja lupasin tehdä. Seuraava lista (vk 32) on 8 viikon tasotusjakson viimeinen viikko. Siihen listaan on laitettu tunteja reilusti enemmän kuin mitä minulla olisi ollut enää jaksossa jäljellä. Sen viikon ylitöistä ei ole kysytty mitään. Osa-aikaisia ei ole. Ap

Tarkoitatko, että enemmän ilman niitä nyt jo listoissa olevia ylitöitä vai niiden kanssa? 

Vierailija
6/17 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylityökorvauksenhan niistä saisit. Saat kyllä kieltäytyä tekemästä enempää kuin sopimustunnit vaikka lista olisi jo seinällä.

Vierailija
7/17 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitan että tämän ja ensi viikon ylityöt on kysytty. Tälle jakson viimeiselle viikolle minulle olisi jäänyt perustunteja n 35. Ylityöt ei lyhennä jakson (8vk/300 h) tunteja, vaan ne maksetaan. Nyt minulla on jakson viimeisellä viikolla tunteja 48, mitään ei ole kysytty... ap

Vierailija
8/17 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitan että tämän ja ensi viikon ylityöt on kysytty. Tälle jakson viimeiselle viikolle minulle olisi jäänyt perustunteja n 35. Ylityöt ei lyhennä jakson (8vk/300 h) tunteja, vaan ne maksetaan. Nyt minulla on jakson viimeisellä viikolla tunteja 48, mitään ei ole kysytty... ap

Ei kuulostaisi minun hommissani oikealta, mutta kuten sanottu sinu tes ei ole minulle tuttu. Aiot varmaan kysyä asiasta siltä taholta, joka listoja tekee. 

Vierailija
9/17 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kaupoissa juuri koskaan tehdä ylitöitä? Normaalit viikkotunnit on 20-30 ja ylityötähän tulee vasta kun tunteja on yli 40. Jos työajaksi on sovittu 30 tuntia viikossa, niin työntekijän ei kai ole pakko tehdä enempää. Ei ole kaupan tessistä tarkkaa tietoa, kysy luottamusmieheltä tai liitosta.

Vierailija
10/17 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupanala, vuorolistat ja ei osa-aikaisia.

Mielenkiintoista, mutta varmasti ihan mahdollista.

Tuolla alalla se liittoon kuuluminen on ihan fiksua, vaikka lohkaseekin ison palan palkasta. Kusrtukset työvuoroissa ovat kaupanalalla ihan yhtä tavallisia kuin järjettömät soppareiden ketjutukset terveydenhuollossa (duunari tasolla).

Vierailija
11/17 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa laittaa ilman sun suostumusta jos olet täystuntinen. Jos kuitenkin suostut ne tekemään, niin ne maksetaan 50% ylityönä. Ja nehän ei lähde sitten ensi jaksossa mistään kohtaa pois, että ovat vain ylimäärästä työtä ja kallista työnantajalle! Onkohan pomollasi käynyt joku moka listojen suhteen?

No kuitenkin ilmoita heti jos haluat töistä kieltäytyä ja jos haluat ne tehdä, niin varmista, että ne vuorot on sulla tarkoituksella ja saat korvauksen sen mukaan.

Vierailija
12/17 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvuorolistalle voi suunnitella eri pituisia vuoroja, kuukausipalkkaisellekin. Nämä sitten tasoitetaan tietyn ajan sisällä. Mikäli lisätöitä ("ylitöitä ") kertyy, niin ne maksetaan tasoitusjakson loputtua pois. Kun tasoittumisjärjestelmä on käytössä, työvuorojen pituuden määrittelee työnantaja. Toki työvurolista pitää olla esillä ajoissa.977

Vierailija
13/17 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
14/17 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko se täysi raja tuo 37,5, jonka yli ei voi teettää, mutta minulla ainakin jatkuvasti teetettiin enemmän tunteja kuin sopimuksessa, vaikka esimiehelle sanoinkin etten jatkuvasti halua/pysty tekemään. Työsopimuksessa oli sellainen pieni präntti, jossa sanottiin, että tarvittaessa suostun tekemään lisätöitä, joten ei auttanut kieltäytyä, eikä silloinen esimies todellakaan mitään kysellyt.

Vierailija
15/17 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisätyö on 47,5-40 h välinen työ. Siiä eteempäin ylitöitä. Ap

Vierailija
16/17 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis 37,5-40 ap :-)

Vierailija
17/17 |
27.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajunnut. Meillä tehdään kolmen viikon lista kerralla. Ja yleensä kun pomo minulta kysyy mahdollisuuksistani tehdä 120-130 tuntia yhdessä jaksossa, niin silloin katsotaan koko jakso, eikä vain tiettyjä viikkoja. Ja sitten seuraavassa jaksossa kevennetään, ettei firmalle tule lisämaksuja. Olen siis kuukausipalkkainen ja ennen tasoitusjaksoa työtunnit saa sijoittaa miten haluaa, kunhan työnantaja ensin kysyy luvan työntekijältä. Tasoituslista on joka kuudes jakso, jolloin tunteja voi olla vähemmän, kuin 111 tuntia tai enemmän, riippuen millaisia työvuoroja on edellisissä jaksoissa ollut. Ja jos menee tasoituksen jälkeen yli, niin annetaan se rahana tai pekkasena. Yleensä pekkasena. Ja jos on jäänyt alle 111 tuntia, niin silti saa palkan 111 tunnista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme