Opinko mä ikinä ajamaan?
Ensimmäinen ajotunti oli tällä viikolla ja tuntuu että miten ihmeessä mä opin auton ja nämä mun jalat hallitseen... liikaa polkimia, liikaa peilejä, liikaa kaikkea... Kertokaa hyvät ihmiset kokemuksianne ja rohkaiskaa 35- vuotiasta naista :D
Kommentit (30)
Yhden ajotunnin perusteella on vielä liian aikaista heittää kirvestä kaivoon. Mäkin olin surkea koko autokoulun ajan. Varmuus auton käsittelyyn tuli autokoulun jälkeen, kun alla oli oma auto ja kilsoja tuli lisää mittariin. Kyllä sen ajamisen vaan oppii.
Mulla meni inssiä edeltäneet ajotunnit ihan itkuksi eikä se tietty läpi mennyt ekalla sitten. Autokoulun jälkeen olin varma että en aja kuin kauppaan ja takas jos sitäkään ja talvella en ainakaan aja. Niin vaan autoilu on mun lempipuuhaa nykyään.
Naureskelen itsekseni. T. bussikuski. Stadin keskusta on niin peruskauraa ruuhka-aikana et buah...tylsää ku mikä.
Voi kuule, ihan oli samat fiilikset ekan kerran jälkeen. Ja on vieläkin, 6. tunti oli eilen. En osannut edes autoa käynnistää kun ekaa kertaa istuin ratin taakse :D Koko ajan tuntuu, että oon ihan surkea, vaikka opettaja on sanonut, että ajan ihan hyvin. Olen vaan kuulemma liian arka ja varovainen ratin takana (pelottaa koko ajan, että joku lapsi tai fillaristi tulee alle). Sen olen nyt huomannut, että polkimet löytyy jo hyvin, peileistä osaa katsoa tilannetta sivuille ja taakse, ja vaihteetkin alkaa löytyä ilman että täytyy katsoa sinne kepin suuntaan :P (alkuun piti kurkistella jopa jalkotilaan että missäs ne polkimet luuraa)
Kaipa tämä tästä täälläkin, niin kyllä se siitä sielläkin, tsemppiä! Opettaja istuu siinä vieressä vastuullisena kuljettajana ja neuvoo kyllä mitä pitää tehdä ja voi ottaa auton hallintaan jos tarve vaatii. Ajan itse korttia pk-seudulla, ensi kerralla pitäisi vissiin jo lähteä kehätielle, voi tätä riemun määrää kun uskallan hädintuskin ajaa viittäkymppiä, siellä sitten tientukkeena kaikkien iloksi.
Terkuin eräs 36v autokoululainen :D
ps. Olen itse huomannut, että kun kertoo ihmisille olevansa autokoulussa, kaikki kertovat aina ne hirveimmät kokemuksensa omilta ajoiltaan :P "Joo piti ottaa viiskyt lisätuntia, opettaja repi pelihousunsa ja vaihtoi alaa" "peruutin sata kertaa päin mäntyä" "auto heitti voltin kun painoin liikaa kaasua". Jookiitti, tää helpottikin x)
Vierailija kirjoitti:
Jo's ajat automaattivaihteisella autokoulun ja inssin, et SAA ajaa kuin automaattivaihteisella autolla.
ONLY in Finland.
Minun sisko ajoi ajokortin eikä koskaan sen jälkeen ole ajanut autoa.
Mäkin luulin, että en ikinä opi. Ajoin kortin ujona ja epävarmana 18-vuotiaana, mutta niin vain sen oppi. Olen nyt ajanut lähes 11 vuotta ja menee samalla rutiinilla kuin syöminen.
Jos jotain osaan niin se on autolla ajo.
Ap:lle tsemppiä. Kyllä sä sen kortin saat!
Muistan kanssa ne ekat tunnit kun kaikki asiat vei niin paljon huomiota, polkimet, vaihteet, peilit, liikennemerkit, valot, muut autot ja ihmiset. Tuntui ettei ehdi vaihteiden vaihdoilta ja vilkuilta muuhun keskittyäkään. Muutaman ajotunnin jälkeen alkoi helpottua, vauhtia löytyä eikä auto sammunut enää risteyksiin tms.
Tärkeintä on tosiaan jatkaa ajamista kortin saamisen jälkeen heti, jolloin ajaminen siirtyy pikkuaivoihin ja tapahtuu automaattisesti, ja jolloin riittää kapasiteettiä huomioida muut liikenteessä olijat. Vaihteen pystyy tarkistamaan kädellä kokeilemalla, ellei osaa päätellä kierrosluvuista jne. Se on kuin pyörällä ajo, kun sen kerran oppii niin sen osaa koko loppuiän. Mutta jos lähtee rattiin vasta monen vuoden kuluttua inssin jälkeen, kehottaisin kyllä ottamaan kertaustunteja oman ja muiden turvallisuuden takia.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen ajotunti oli tällä viikolla ja tuntuu että miten ihmeessä mä opin auton ja nämä mun jalat hallitseen... liikaa polkimia, liikaa peilejä, liikaa kaikkea... Kertokaa hyvät ihmiset kokemuksianne ja rohkaiskaa 35- vuotiasta naista :D
Mulle on käynyt se huonoin mahdollinen. Inssi tokalla kerralla läpi 18-vuotiaana. Sit kesän ajelin kesätyöpaikalle autolla, kun asuin vielä vanhemmilla ja oli auto käytössä. En tykännyt ajamisesta yhtään, ja inssin uusimisen takia jäi tosi epävarma olo. No, nyt minulla ei ole ollut autoa kahdeksaan vuoteen, kun olen asunut kaupungeissa, joissa julkiset kulkee. En osaa enää ajaa. Hävettää aivan helvetisti. Olen miettinyt, että pitäisi pulittaa muutamasta autokoulun lisätunnista ja opetella uudelleen. Mutta kun sitä omaa autoa ei ole, millään sitten harjoittelen? Mulla on just tän takia sellainen "tyhmä nainen" -olo, ja Inhoan sitä. Muuten olen elämässäni onnistunut ja mennyt eteenpäin, mutta autoa en osaa ajaa...
Hitaasti hyvää tulee!