Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elohiirten keskiviikko!

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
01.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tule näköjään tänne paljon pikkukakkosen kohdalla kirjoiteltua, mut nyt oli niin hyvät aiheet...

Vauvan tarvikkeista: sen olen huomanut, että mikä toiselle on välttämätön, on toiselle tarpeeton. Autoileville esim. turvakaukalo on must, mut bussissa sitä ei tarvita! Ja toiset tarvii harsoja satamäärin, toiset ei juuri olenkaan. Aika vähällä sitä loppujen lopuksi pärjää, kun on ruokaa ja unta, kuivia vaatteita ja vaippoja, niin vauva pärjää jo hyvin pitkälle! Muu on sit omista ja vauvan tottumuksista kiinni. Helppo sanoa jo toisen kohdalla... ;)

Kylpyamme on meillä ihan karvalakkimallia, nykyään se laitetaan suihkukaapin lattialle, josta on sit kelppo kiepauttaa vedet kaappiin. Sylisuihkussa käydään myös, siihen on muuten hyvä totuttaa jo varhain, et ei sit isompana pelkää suihkua.

Äitiyspakkausta 2006 harkitsen vielä, kun tallessa on 2005 pakkauskin. Melkein kaikki sieltä tuli käytettyä, varsinkin pienemmät vaatteet. Kannattaa muuten katsoa ne vaatteiden koot, eivät välttämättä vastaa toisiaan. Meillä jäi " isompia" vaatteita käytämättä, kun olivat ehtineet mennä pieneksi, vaikka kokonumero muuta väitti.

Kätevimpiä vaatteita mun mielestä ovat ehdottomasti bodyt, oli ne sit kietaisuja tai tavallisia. Aution neule (Härmässä)muuten myy sellaista tumppubodya(vai oliko se paita) pienille vauvoille, jossa on myös pois käännettävät tumput valmiina. Potkikset jää nopeasti kasvavilla vauvoilla pieniksi äkkiä, kun terässä ei ole varaa. Eli meilläkin siirryttiin aika pian tavallisiin housuihin. Potkiksissa jalat menee myös helposti samaan lahkeeseen tai lähtee jalkaosasta irti, jos ei käytä sukkia päällä.

Itselle muuten kannattaa varata kotiutumiseen reilusti pehmeitä ja isoja terveyssiteitä, mulle niitä mies joutui sit kantamaan kauppareissuiltaan pakettikaupalla... En voinut kuvitellakaan mitään alwayseja tai libressejä, kun tuntuivat niin kovilta, vaan ihan pehmeäpintaisia halpissiteitä. Jälkivuoto voi alussa olla runsasta, kun sairaalassa on tullut vaan makoiltua ja kotona ei malta kuitenkaan vaan levätä! Ja sitten paljon ruokaa ja juomaa, et maito nousee hyvin (siis jos haluaa imettää). Imetyksestä kannattaa muuten kysyä laitoksella jo kaikki mahdollinen, se ei ollutkaan niin yksinkertaista, vaikka sujui sit lopulta ihan hyvin.

Liikuntaa on tullut viime aikoina harrastettua uudella innolla, kun raskauspahoinvointi hellitti. Aloitin jumpassa body balancen, joka sopii raskaana olevalle tosi hyvin, pyysin vaan ohjaajalta vaihtoehtoisia liikkeitä vatsallaan tehtäviin. Hiihtäminen (perinteinen ainakin) sopii myös. Kesällä vois sitten uskaltautua pyöräilemäänkin.

Vauvan liikeitä olen ollut tuntevinani jo pari viikkoa, mut vain iltaisin kun rauhoittuu itse nukkumaan. Kunnon potkut taitaa tulla vasta vähän myöhemmin.

Hyvää vointia kaikille!

Ireene ja sintti rv16+3

Vierailija
22/30 |
01.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäpä kommentoin vielä tuohon liikkumiskysymykseen myös. Täälläkin on liikkuminen vähentynyt koko ajan. Talvipakkasella vaan on niin vastenmielistä lähteä ulkoilemaan - ja itse selitän sitä mm. sillä, kun ei ole mitään mukavia ulkoiluvaatteita, järkevää toppatakkia tai ehjiä kenkiä (aina menneet niihin varatut rahat johonkin muuhun :' ( ). Mitä olen yrittänyt tehdä säännöllisesti, vähintään kerran viikossa, on ollut ihan vaan kotona jumppailu. Teen joitakin odottaville suositeltuja selkäliikkeitä, venyttelen ja harjoittelen rentoutumista (mitä ei kyllä liikunnaksi voi laskea :D). Sen lisäksi sitten vaan hyötyliikuntaa, eli liikun kävellen kauppaan ja töihin välillä. Kuntosalilla kävin aiemmin kerran parissa viikossa, mutta nyt sekin on jäänyt ja kiroan sitä hintaa, joka lähtee aina kerran kuussa tililtä siihenkin turhakkeeseen. Nyt on ajatuksissa yrittää tsempata itsensä vielä vähäksi aikaa salille ja ryhmäjumppiin, ja jos pyytäisi vaikka salilta jotain opastusta odotusajan liikkeisiin. Kohta sen jäsenyyden sitten voikin jo jäädyttää loppuraskauden ja loppuvuoden ajaksi.

Olisi vielä yksi kysymys liikkeiden tuntemiseen liittyen. Tunnetteko te muut tuolla kohdun seudulla oman sykkeenne jotenkin voimakkaampana nykyään? Itse kun olen yrittänyt tunnustella liikkeitä, niin tuntuu, että usein se syke siellä vaan tuntuu. Ja se tuntuu tietysti omaan käteenkin.. vai jumputtelisiko se sitten vaan omissa sormissa... Taitaa olla verenpaine koholla? Tai voiko esim. istukka aiheuttaa tuollaisen lisääntyneen tunteen omasta sykkeestä masun kohdalla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
01.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos LEM kun viitsit laskea =)

VANNASTA: Meillä on kahdella nuorimmalla ollut alkuun käytössä semmoinen tavallista pienempi amme. Se on kätsy kun jos tarvii nostaa jollekin tasolle niin ei voi kamalan painavaksi tullakaan kun ei ole niin iso. Sit kun nuo ovat oppineet tukevasti istumaan niin se on musta jotenkin tukevampi tuommoselle pienelle taaperolle vielä kuin isompi amme. KEskimmäinen siirtyi joskus 1½ vuotiaana siihen tavallisen kokoiseen orthexin ammeeseen ja sama tehdään varmaan tälle meidän nuorimmallekin. Jää sit taas tuo pikkuamme tälle uudelle tulokkaalle :)

Picapicalle hali karvaisen perheenjäsenen poislähdöstä :(

HANKINNOISTA: Me laitetaan se 140 ¿ äitiysavustus kai kaksostenrattaisiin. Kaikki muut meillä on tallessa. Sit kun tämä elohiirulainen on lähemmäs vuoden ikäinen pitää investoida uuteen turvaistuimeen. Imetyspaitoja ajattelin nyt hommata ja opetella syöttämisen liinasta käsin. Kuopuksen kohdalla ei liinaa paljoa tullu käytettyä mut uskoisin et kun nyt tulee ikäeroa kolmoselle ja neloselle 1v7kk niin sillä on enemmän käyttöä.

Olikohan vielä jotain muuta........ rakenneultra on mulla kun viikkoja on tasan 20.

Peeveli rv 15+5

Vierailija
24/30 |
01.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli NIIN ihana kokemus tuo eilinen ultra, kun osui aivan mahtavan ihana ultraaja meidän kohdalle. Siis verrattuna esikoisen rakenneultraan täysi kymppi ja hieman päälle. Selitti tosi kivasti kaiken selkeästi ja ultrasi todella pitkään. Ultraan mennessä piti olla rakko täynnä ja minähän olin juonut koko aamupäivän vettä pullo kaupalla... no siltä se rakko näyttikin.. aivan täynnä. Ensin sitten ultrattiin rakko täynnä ne kaikki tärkeimmät rakenteet ja sitten sain käydä vessassa ja jatkettiin, jotta saatiin vielä vauvan koko profiilista kuvia muistoksi. Kaikki rakenteet erottuivat todella selkeästi ja kaikki vastasi viikkoja. Pituutta koko bebellä oli 18 cm ja painoa n. 215g (+/-32g). Vauva hieroi päätään, ojenteli jalkojaan ja laskettiin sormet ja varpaat. Sukupuolta ultraajatäti tuntui esittelevän meille, kun koko ajan halusi ultrata jalkapohjista ylöspäin jalkojen väliin.. mutta eihän me miehen kanssa mitään siellä nähty. Eikä kysytty, sillä halutaan pitää jännitys loppuun asti. Mutta nyt, kun aamulla katselin noita ultrakuvia niin siellä on yksi kuva jalkojen välistä ja aivan kuin siinä näkyisi pienen pienet kassit.. mutta työkaveri halusi nähdä kuvan myös ja sanoi, että hänen tytön ultrakuvassa näkyy samanlaiset, joten se siitä oivalluksesta. Täytyy kaivaa esikoisen ultrakuvat esille ja verrata :)

Hankinnoista:

Mä koin, että puolipotkarit ja bodyt olivat huippuhyviä. Ammeena meillä on Ikeasta ostettu sellainen aika pieni sininen, ei mitään tulppia yms. ja hyvin siinä kylvetti vauvan. Esikoinen nyt yli 2v ja vieläkin kylpee siinä. Se ei vie niin paljoa tilaa, kuin isommat vannat ja siinä on reikä toisessa päässä, joten meillä säilytetään sitä seinällä. Ostin sen aluksi silloin, että kunhan nyt päästään pari kk eteenpäin tällä ja sitten isompaan, mutta eipäs ole tarvinnut!

Nyt vielä töiden pariin :)

AuroraM 18+2

Vierailija
25/30 |
01.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!!

Pakko kirjottaa kun kuulostaa niin tutulta toi koirasuru. :-( Meillä koira vielä elää, mutta sunnuntain ja maanantain yön valvoin sen kaa ja olin aivan varma että lähtö tulee... Koira kans vanha, n. 13 vuotta mutta niin rakas kun on ollut mun ainoa vauva. Meidän koiralla kasvain, ollut jo vuosia, mutta luultavasti viime aikoina lähtenyt leviämään ja sitä nyt vähän oireilee. Sain sille lääkityksen ja nyt kaikki vaikuttaa ihan ok, mutta kyllä tässä siihen ajatukseen on pikkuhiljaa totuteltava että ei mee pitkä aika siihen viimeiseen piikkiin ellei nuku ikiuneen jota toivoisin.

Mutta onneksi masussa on tämä kauan toivottu pienokainen.

On ollu kiva lukea noita tavarakommentteja kun tässä kans esikoista odotellaan ja ei ole mitään käsitystä mitä pitäisi ostaa ja lähinnä nyt tarkotan sitä kaikkee pientä tavaraa ja tarviketta ja paljonko vaatetta, minkä kokosta jne. Oon kyllä pihalla kaikesta kun lumiukko näistä asioista. Täällä on tullu esiin paljon sellaisia asioita joita en olis ite edes tullu ajatelleeks....

Kävin kans vilkaseen äitiyspakkauksen vaatetusta ja ihan kivalta näytti, vaikka vähän niinku olis poikapainotteista ja mun unissa on aina vilahtanut tyttö vaikka aina olen poikaa toivonut.. ;-) Mutta kumpikin on aivan yhtätervetullut ja rakas.

Noi isommat hankinnat olen ajatellut ostaa vähän käytettyinä elikkä vaunut, kaukalo meille onkin jo " perittynä" ja hoitopöytää en aio hankkia, teen kodinhoitohuoneen tason päälle paikan ja sänky ehkä uutena jos ei sopivaa käytettynä löydy.

Mutta nyt pakko mennä jatkamaan isännälle ruoan laittoa.

kami05 & pieni onni 16+6

Vierailija
26/30 |
01.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukas se sano että tuulilla on nettisivuilla jumppa ohjeita,voisko laittaa linkin?! kiitos..

tosta kaukalosta jos jotakin kiinostaa niin käykääpä kurkkaa jossakin britaxin first class istuinta,mainitsin aikasemmin että se menee 0-4.v asti eikä ole edes pahan hintanen suositus on n.250¿,ja tää on vissii ainot minkä voi kääntää naama menosuuntaan!! kun miettii niin kaukalo ei mene pitkään,ja tää menee joten siinä säästää:) me aiotaan hommata tuo istuin! siinä on vauvalle tehty sellanen pehmyt kaukalo minkä saa myöhemmin pois.

ammeesta,kälyllä on sellanen amme mihkä vaavi laitetaan istuu/makoilee ettei tartte ite kannatella,aika kätsy voi olla että sitä lainataan.

k.h.p & tärppi 14+3

Vierailija
27/30 |
01.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, vai yli 140 " jäsentä" ! Wau. Todella paljon.

Picapicalle jaksamista. On rankkaa katsoa kun eläin kärsii. Kun odotin tuota nuorempaa tyttöä, niin toinen koiristamme kuoli syöpään. Kaikki kävi vielä viikonloppuna ja ajeltiin ympäri uuttamaata, jotta saatiin kärsivä raukka lopetettua ja sitten vielä muistaakseni vietiin Mäntsälään tuhkattavaksi. Vai olikohan se Vihtiin? Muistan, kun viimeisen yön istuin ison mahan kanssa kuoleva koira sylissä ja oikeasti rukoilin, että koiran kärsimykset loppuisivat. En päässyt mihinkään kun mies oli yön poissa kotoa. Onneksi saapui heti aamulla ja päästiin lähtemään viemään koiraa. Ikävästi kävi myös toisen koiran kohdalla, joka kuoli sitten alle vuoden sisään ekasta, kun nuorempi tyttömme oli vain 6 kk. Meillä menikin sitten puoli vuotta ennen kuin uskallettiin ottaa uusi koira. Jotenkin kahden koiran menetys alle vuodessa (ja myös äitini koira kuoli samaan aikaan, eli käytännössä kolmen) tuntui kovin raskaalta.

VANNASTA. Esikoinen pulikoi kylvyssä jatkuvasti. Sitten tälle kakkoselle tuli tosi paha avoin mätivä haava calmette-rokotuksen kohdalle, ja se parani vasta 7kuisena. Jotenkin ei tuntunut mukavalta kylvettää häntä sen mätivän haavan kanssa, joten meillä oli myös pelkkä suihkupesu. Ja hyvin näytti tyttö niinkin pärjäävän. Ei sitten koskaan myöhemminkään oikein innostunut kylpemisestä. Saunoa tykkää kyllä nykyään.

PEPPERILLE, sinäkö se mietit sitä pahoinvointia? mulla myös välillä huono olo. Eilinen päivä alkoi kauhealla ololla heti aamusta ja sitä oksetustunnetta jatkui läpi koko päivän. Helpotti vasta kun pääsin illalla nukkumaan. Mikään ruokakaan ei tuntunut auttavan. Onneksi tänään on ollut parempi päivä. Nyt se paha olo ei enää ole jatkuvaa, mutta ilmenee kyllä usein. Oksentaa ei ole tarvinut enää muutamaan viikkoon, vaikka pari kertaa on ollut lähellä, kun olen haistanut jonkun kammottavan lemun... (valkosipuli, vanha viina... näitä tuolla lähijunissa aina tulee vastaan, nyyh). Pitäiskö ehdottaa VR:lle hajuttomia vaunuja?

Muitakin mielenkiintoisia juttuja oli, mutta unohdin ne jo (raskausdementia). Äh, no pitää kommentoida joskus myöhemmin.

Jamssa rv16+4

Vierailija
28/30 |
01.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa kivaa lukea jättipinoa ja hyviä kommentteja juttuihin. Paljon onkin nyt aiheita ilmassa.

Ulheilusta sen verran, että kerran viikossa käyn itse jumpassa. Ihanaa irtiottoa arjesta. Se on ehkä enemmän sellanen mummojumppa, missä ei hypitä ei kovinkaan hiki tule, mutta mulle passaa, kun ei sitä viittiskääk kamalasti nää hyppiä. Sitten kerran viikossa käyn pojan kanssa jumpassa, mutta viimeksi jo alkoi tuntua hieman hassulta vatsassa joitakin liikkeitä tehtäessä. Täytyy vähän varoa, kun tuota reilu13 kilon mötikkää heittelee.

Mullakin lievä pahoinvointi jatkuu, mutta viikkojakin kasassa vähemmän kuin useammalla. Hellittämään päin kuitenkin ;)

Kivaa, että Peeveli olet saanut kans liikkeet tuntumaan. Niitä itsekin odottelen. Nyt on ollut ihan hassu vaiva eli kamalasti ilmavaivoja :( Jossain välissä ajattelin, että joko ne liikkeet jo tuntuu, mutta eipä taida vielä...

Amme meillä on tuo Ortheksin normaaliamme ollut alusta asti lattialla ja olen tykännyt. On jotenkin tukeva ja turvallinen olla lattiarajassa. Meillä iso kylppäri, niin poika läiskyttelee ja polskii siellä innoissaan. Ostettiin me sellainen ammeellinen hoitopöytäkin, muttei tullut sitä ammetta koskaan käytettyä. Hoitopöyta edelleen käytössä. Ehkäpä tämä elohiirulainen aloittaa kylvyt siinä sitten.

Vaatteista sen verran, mitä yhden lapsen kokemuksella voi sanoa niin tavalliset bodyt ja puolipotkarit parhaita ainakin meillä. Sukat vedettiin yleensä vielä päälle. Kietasubodyt, alkkarit ja tumput meillä turhia, mutta voipi olla taas, että toisille ne oli just hyviä. Eikä periaatteessa kannata ostaa 50cm vaatteita. Mekin saatiin muutama ja olivat hetkessä 53,5cm pojan päällä pienet. 56cm oli hyvä aloituskoko meillä.

Kun kotiuduttiin sairaalasta, mies lähti heti ostoksille eli tarvittiin mm. harsoja, sterilointilaite (tosi kätsy), rintapumppu, lisää korviketta ja tuttipulloja... enpä muista kaikkea edes. Valmiina oli iso nippu pehmeitä halpissiteitä, liivinsuojuksia, jokunen korvikepurkki, tutti ja aivan ehdoton eli vuokrattiin pyörillä kulkeva sänky 4kk ajaksi. oli varmaan muutakin tarpeellista, mutta tosiaan taidetaan se sänky ottaa tälläkin kertaa, kun sitä voi niin kätsysti siirrellä.

Tukivyöstä, niin merkeistä en tiedä, mutta jos vatsasta tulee yhtä valtava kuin esikoisen kanssa, niin on pakko ostaa. Olkoi kyllä tuntua pahasti selässä ja nyt on selkä jo valmiiksi kipee. Eli hyviä merkkejä jos tiedätte, niin minäkin vinkkejä kaipaan.

No tulipa tekstiä... Eikä varmaan kaikki mielessä olleet jutut, mutta saapi riittää tälle päivälle.

Hyvää yötä!

Air+poika12/04+masu13+

Vierailija
29/30 |
01.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hih minulla on sellainen kohta 34vuotta vanha vaaleanpunainen muovinen aika suurikokoinen, mutta moitteettomasti palvellut ame vuodelta 72. Siinä on lisäkseni kylpenyt jo 10 muuta vauvaa (omat kolme, veljenlapset ja kaverin nuoremmat sisarrukset). On käynyt niin rakkaaksi, ettei siitä sovi loupua vaikka ihmiskunnan kehitys on tuonut mukanaan kaikenlaisia hienouksia...

...kaikenlaistahan tuota tuntuu olevan tarjolla...mutta ilmankin pärjää oikein hyvin...

Yskä ei vaan ota laantuakseen ja hengitys vaikeaa, työterveyslääkäri vaan käski höyryhengitellä (siis neljä viikkoa takana).

Huomenna 18 täynnä!

Vierailija
30/30 |
01.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tullut pitkään aikaan kirjoiteltua mitään vaikka pikaiseltaan olen teidän muiden kuulumisia käynytkin lukemassa.

Ä-PAKKAUS: Kävin kurkkaamassa uutta pakkausta KELA:n sivuilla ja aika poikamaiset värit on kieltämättä; mies tosin piti sitä enteenä, että poika ois sitten meillekin esikoistytölle kaveriksi tulossa ;0) Otamme pakkauksen jokatapauksessa. Meillä oli harsot kovassa käytössä ja ostin niitä pariin kertaan lisääkin, koska tyttö oli tosi kova puklaamaan 7kk ikään asti. Nyt niitä luulis riittävän... Kietaisujutut jäi pitämättä kokonaan, koska siro tyttö luiskahti kaula-aukosta läpi! Sukkia käytettiin paljon, niillä sai reilummatkin potkarit sopiviksi. Bodyt on enemmän kuin käteviä, mitään alushousuja ei käytetty missään vaiheessa.

VANNA: Ostin aikanaan työkaverilta jalallisen vannan, jossa on tulppa pohjassa. Jalat on tosi kätevät pienen vauvan kylvetyksessä omaa selkää ajatellen ja myöhemmin vannaa on pidetty pesun ajan lattialla (kun alkoi istumaan ja liikkumaan enemmän). Tyhjennys käy kätevästi tulpan poistamalla ja vetäisemällä vanna esim lattiakaivon päälle.

LIIKKEITÄ en ole vielä tuntenut, väliin tuntuu, että liekö tuolla masussa elämään ollenkaan. Neuvolassa kyllä lohduteltiin ettei kannata huolestua vielä pariin viikkoon vaikkei mitään tuntuisikaan. Esikoiselta ekat " kuplat" tuntui rv 18 ja kunnon potku rv 20. Masu on jo aika pallero, ei sitä voi enää peittää millään. Tuntuu, että se alkoikin näkyä aiemmin mitä esikoiselta (kilojakin on nyt enemmän, myönnetään...)

HANKINTOJA ei meillä tarvitse hirveästi tehdä; turvakaukalo voi jäädä ainoaksi isommaksi jutuksi. Hoitoalusta hajosi esikoisen käytössä, joten se pitää uusia. Jos tulokas on poika, jotain vaateostoja voi tulla, mutta kuten aiemmin tuli todettua, ä-pakkaus pelastaa paljon siinäkin tapauksessa.

Neeuska rv 17+1