Kuinka nopeasti sektion jälkeen kotiin?
Hei,
Eli siis aloin miettimään mikäköhän on sellainen keskimääräinen sairaalassa viertettyjen vuorokausien määrä sektion jälkeen? Siinä tapauksessa siis, että kaikki menee hyvin ilman " ylimääräisiä" ongelmia. Mietityttää vaan kuinka sitä jaksaa olla monen hengen huoneessa ja mitenköhän paljon siellä ramppaa muiden vieraita :) Itse olen ajatellut sanoa tutuilleni, että sitten kun kotiudumme niin voi tulla vauvaa katsomaan. Jokseenkin ei kiinnosta ajatus vieraiden tapaamisesta silloin kun itse on tosi kipee.
Erityisesti jos jollakin on kokemuksia Keski-suomen keskussairaalasta ja siitä kuinka sektion jälkeen toimitaan, niin kuulisin mielelläni mitä tuleman pitää.
Kiitos jo etukäteen.
Kommentit (13)
siis oli kolmas lapsi ja eka sektio. paljon riippuu siitä toimiiko sun vatsa ja pystytkö itse hoitaan vauvan myös yöllä.
Ekan jälkeen joka oli hätäsektio olin 5vrk sairaalassa, olinkin tosi kipeä. Toinen sovittu sektio olin 3vrk sairaalassa. Nyt juhannuksena olin kolmannessa sektiossa, kiireellinen sellainen. Vauva syntyi juhannuspäivän aamuna eli lauantaina ja kotiin pääsin jo maanantaina, eli yhden kokonaisen päivän vain olin.
Riippuu paljon omasta voinnista, miten pääset liikkeelle ja kykenet vauvaa nostella. Niin ja olin Naistenklinikalla..
Olen myös menossa suunniteltuun sektioon syksyllä ja Keski-Suomen keskussairaalaan. Sektiopäivä päätetään syyskuun alussa. Meille tulossa toinen. Eka syntyi alakautta. Milloin sinulle tehdään sektio KSKS:ssa?
Ensimmäisen aikana oltiin sairaalassa 10 vuorokautta.
Keskimmäisen kanssa viikko ja kuopuksen kanssa vain 4 yötä.
Riippuu paljon omasta ja vauvan voinnista miten pääsee kotiin ja alkaa itse jaksaa hoitaa vauvaa. Meillä oli esikoisella keltaisuutta ja sekin osaltaan pitkitti kotiinlähtöä.
Ensi torstaina olisi vuorossa neljäs sektio, saa nähdä miten nyt sujuu.
Tämä Teksasissa, kyseessä suunniteltu sektio. Ensimmäinen oli hätäsektio Suomesa, ja siellä makuutettiin sitten kunnolla, 5 päivää.
Kotiin pääsee oman ja vauvan kunnon mukaan. Leikkauksen jälkeen ei ole tarkoitus kärsiä kipuja, vaan kipujen pitäminen poissa lääkityksen avulla auttaa liikkeellelähtemistä, joka puolestaan nopeuttaa paranemista. Mitä pikemmin pääset jalkeille, sitä nopeammin pääset kotiin. Reippaasti vaan pyydät lääkettä, sairaalassa on kyllä tropit, joita imettäväkin äiti voi ottaa.
Itse olin jälkimmäisen leikkauksen jälkeen tosi hyvässä kunnossa, koska kaikki meni hyvin. Meillä täällä ei ole mitään heräämö-touhuja kuten Suomessa, vaan leikkaussalista kärrättiin suoraan omaan, yksityiseen huoneeseen. Vauva tuotiin sinne heti, kun hän lastenlääkärin tarkastuksesta pääsi, eli n. tunnin kuluttua. Vähän sen jälkeen tulivat ensimmäiset vieraat, ja ihan hyvin heitä jaksoin. Takana oli sentään kunnolla kotona nukuttu yö! Ensimmäisenä iltana minut autettiin pystyyn (leikkauksesta noin 10 tuntia!), ja pystyin käymään itsekseni vessassa ja hoitamaan jo ekan yön vauvaa ihan itse. Leikkauksen jälkeinen päivä sairaalassa oli jo tylsä.
Olin vajaa 1½ vuotta sitten Naistenklinikalla 4 yötä eli reilut 4 vuorokautta laitoksella nukutuksessa tehdyn kiireellisen sektion jälkeen.
Nukutuksesta johtuen olin tokkurainen ja melko kipeä 2 ekaa päivää, mutta sitten ongelmana oli lähinnä vatsan toimiminen (kröhöm) ja sängystä nouseminen haavan takia, mistä johtuen vauvan hoito oli hidasta. Olisin voinut lähteä kotiin jo 3 yön jälkeen, mutta suosittelivat jäämään vielä että olisin levännyt.
Sektio on iso leikkaus, jonka jälkeen on ihan sallittua olla kipeä ja väsynyt. Ei kannata kiirehtiä kotiin, ja kannattaa järjestää apua sinnekin, sillä vauvan hoito on hidasta ja kivuliasta ekoina päivinä. Viikon päästä olo on yleensä jo kohentunut huomattavasti.
Perjantai iltapäivänä kiireellinen sektio, kotiin pääsin tiistaina. :)
Minulla oli kiireellinen sektio ja paraneminen eteni hitaammin, koska en päässyt kovin pian jalkeille alhaisen hemoglobinin takia verensiirtojen jälkeen. Kahdeksantena päivänä kotiuduttiin kaksosten kanssa, ihan hyvä että jäin niinkin pitkään, jaksoi sitten kotona paremmin.
En halunnut itse sairaalaan vieraita alkupäivinä, koska oli niin nuhjuinen olo kun ei päässyt vielä suihkuun eikä edes ylös sängystä. Parina viimeisenä päivänä sitten kävi ja kotiin tuli paljon sukulaisia ja muita joilta sujui itseltään kahvien laitto ja pieni siivous ;)
Tsemppiä vaan sinulle! Suunnitellusta sektiostahan yleensä toivutaan nopeammin.
Piiki
Esikoisen aikana olin sairaalassa 5 vrk. Kuopus syntyi perjantaina aamuyöllä, kotiin lähdettiin sunnuntaina puolilta päivin. Vaikka minulle tuli se epiduraali päänsärky johon sain veripaikan, ei onneksi sen takia joutunut olemaan yhtään pidempään. Ja kuopuksen synnyttyä sanottiin kaikille (paitsi muille lapsillemme jotka tulivat mummin kanssa käymään) että tulevat sitten kotiin katsomaan vauvaa.
Mulla naistenklinikalla v. 2005 suunniteltu sektio perätilan ja vauvan suurikokoisuuden vuoksi. Sektio oli perjantaina puolilta päivin ja maanantain heti vaan kun lääkäri rupes tsekkaamaan niin kotiin... Huonekaverilla (myös sektio) oli moottoroitu sänky ja kyllä pikkasen ärsytti itse pompata sektion jälkeisenä päivänä sänkynä ylös alas veivaamaan höh... no jos se oli mun suurin huoli niin ehkä oli suht hyvin... Itse halusin mieluummin että vieraat tulis sairaalaan, ei ollut tarvetta näyttää hehkeeltä koska olinhan leikkauksessa ollut!!! Ei välttämättä tarvinnut edes nousta sängystä... ja jos ei jaksanut enää seuraa niin siitä vaan heitti ulos huoneesta ja tietenkin oli myös ne vierailuajat... ja eipä tarvinnut mitään kahvikestejä järkkäillä! Ja sit kun kotona vielä odottu tyttö 1v7kk niin kun kotiin päästiin niin oli kyllä enemmän perheaika mielessä kun vieraitten kestittäminen... Olihan se toiselle lapselle rankka paikka kun ei enää ollut ainoo, niin ajateltiin ihan alusta ruveta ehkäisemään mustasukkaisuuskohtauksia antamalla hänelle tarpeeksi huomiota... ja sitä kun vieraita tuli käymään niin sanottiin että tulkaa mutta tulkaa katsomaan vanhempaa lasta, vauva kun ei huomaakaan jos saa jotain huomiota... no semmosta...
Nyt on sit ens vuonna tiedossa taas synnytys saas nähdä miten kolmas lapsi tulee maailmaan...
Nani2
Mulla eka sektio kiireellisenä reilu vuosi sitten Jyväskylässä ja sairaalassa olin nelisen päivää. Riippuu eniten omasta voinnista ja tietysti vauvankin. Yksi yö " piti" pitää vauvaa vierihoidossa ennen kuin sai luvan lähteä ja tietysti oli kaikkea vatsan toiminnasta lähtien, mutta kukapa sitä haluaisikaan epävarmana lähteä. Ei siellä siis ylimääräisiä päiviä tarvitse olla jos tuntuu, että kaikki on hyvin ja toipuminen jatkuu hyvin kotona.
Tässä kuussa olen menossa suunniteltuun sektioon ja toivon, että kovin montaa päivää ei tarvitse sairaalassa olla.
Ja Jyväskylässä ainakaan ei vierailuja oikein sallita huoneiseiin siis muita kuin perheenjäseniä, muut tapaamiset sitten hoidetaan siellä yhteisissä tiloissa, että aika rauhassa sai huoneessa olla tai ainakin kannattaa huomauttaa jos kovin rauhatonta on.
ja kuopuksesta (suunniteltu sektio) 2yötä. Hyvin menivät molemmat leikkaukset ja kotona pärjättiin mukavasti =)
leikattiin tiistaina aamulla suunnitellusti ja maanantaina menin illalla sisään " odottelemaan" . perjantaina pääsin kotiin eli leikkaus + kaksi päivää olin siellä