Kuuluuko häävieraiden kustantaa kyseiset kemut?
Ikuisuusvouhotuksen aihe, että hääpari haluaa vain rahaa, mutta mikään summa ei tunnu kohtuulliselta. Ei ainakaan alle 100e per vieras. Joku materiaalilahja on suorastaan kauhistus ja syvän halveksunnan kohde.
Itse näen asian niin, että jokainen hääpari järkätköön sellaiset kemut joihin on varaa, vaikkei vierailta tulisi lanttiakaan. Vai onko teillä rahastajamorsiamilla kotonakin aina hinnasto kahvipöydässä vieraille?
Olette kutsuneet joukon vieraita juhlistamaan erityistä hetkeänne..kyllä sen läsnäolon pitäisi riittää. Useinhan vieraille koituu monenlaisia lisäkuluja muutenkin: mahdollisesti hotellikulut, pitkän matkan kuljetuskustannukset, kenties palkattoman vapaan ottaminen jos etäisyys kovin pitkä, vaatetuksen hankinta, ruokailut ennen ja jälkeen juhlien siellä jossain vieraassa kaupungissa..ulkona syöminen ei suinkaan halpaa.
Ja teille kenen mielestä vieraiden kuuluu maksaa hääjuhlanne niin sitten reilusti pääsymaksu kutsun mukana. Saavat vieraat itse valita tullako vaiko eikö ja reilusti myös sitten menu ja ohjelma esille, jotta voi punnita onko hinta-laatu-suhde kohdillaan.
Omissa häissäni pyydettiin lahjalistaa, vaikka olin ilmoittanut, että läsnäolo riittää. Ilmoitin sitten erään aterinsarjan, jota sai ostaa aterin kerrallaan, halvin kahvilusikka 5e/kpl, joka oli ihan riittävä esim parille opiskelijalle. Kiittelivät jälkeenpäin, että oli kiva kun sai ostaa kumminkin jonkun lahjan, omaan budjettiin sopivan eikä odotettu jotain suurta lahjoitusta hääkassaan. Juhlabudjettiamme ei ollut laskettu euronkaan vertaa vieraiden mahdollisten "rahalahjojen" varaan.
Kommentit (14)
Olen samaa mieltä ja tuntuu hurjalta miten ne vaatimukset on karannut käsistä. 50e:lle naureskellaan...
Ei kaikki perheet ole rikkaita ja voi olla yllättäviä kuluja, vaikka iso autoremppa tai muuta odottamatonta, lomautuksia tms josta ei viitsi vain huudella. Tai ihan vain monet juhlat samana kesänä kaikkine hotellikuluineen jne. Toivoisi, että hääpari ajattelisi muitakin kuin vain itseään.
Jokainen vieras ja jokainen lahja on yhtä arvokas, vaikka toinen oliskin sitten 10e tilille ja toinen 1000e. Eipä itseä ainakaan kiinnosta kuka antaa mitäkin kun rahasta puhutaan, kunhan tuli ASP-tililtä katottua paljonko sinne on yhteensä tullut lisää häiden jälkeen.
Tärkeintä on että saa juhlistaa ihanaa päivää tärkeiden ihmisten kanssa.
Jos vie käteistä, niin eihän se hääpari edes tiedä, kuka on minkäkin/mitkäkin setelit lahjoittanut. Yleensähän joku, esim. kaaso, on vastuussa lahjapöydän järjestelystä ja kerää korttien välistä setelit ja shekit talteen, kun asettelee kortit esille. Hääpari saa sitten rahat yhdessä nipussa/kirjekuoressa ja en ole koskaan törmännyt, että heille olisi tehty kirjanpito, että Raimo-sedältä tuli 100e, Hannalta 20e, ...
Tämä siis vinkiksi niille, jotka eivät jostain syystä kehtaa antaa pienempää summaa lahjaksi, vaikka oma budjetti ei sitä 100euron lahjoitusta kestäisi.
Minusta 50 € per aikuinen on ihan sopiva lahjasumma, lasten puolesta ei tarvitse mitään lahjoitella.
Tätini meni naimisiin ja vietti sulhonsa kanssa hääyön sukumökkillä. Sinne vietiin siis myös ne häälahjat. Siellä on osa näistä paketeista edelleen avaamatta. Häistä on aikaa 24 vuotta. Olisi varmaan nuorelleparille ollut enemmän iloa rahasta.
Minusta 50 euroa on sopiva lahja kahdelta aikuiselta yhteensä. Ei kiinnosta rahoittaa häitä. Sille rahalle on omassakin huushollissa käyttöä.
Me viedään rahaa aina max 50€, yleensä 40€. Kaksi aikuista.
Jos joku ottaa pienestä määrästä nokkiinsa, niin ei oikeastaan kiinnosta yhtään.
Mua niin ärsyttää nämä valittajat, joita ahdistaa hääkutsussa lahjalista tai kaino pyyntö saada lahja rahana, mikäli sellaista haluaa antaa. Itse ainakin aina huokaisen helpotuksesta, kun on lista mistä voi valita tai ylipäätään että toive on esitetty. Eipä tarvitse miettiä päätä puhki, että mitä sitä nyt sitten ostaisi, että siitä on hyötyä parille.
Meillä oli häät kuukausi sitten ja kyllä vain, hirveitä ihmisiä kun olemme, oli meillä lahjalista (vain muutamia asioita, sillä olemme asuneet yhdessä jo neljä vuotta, joten tarvittavat asiat löytyy jo...) ja tilinumero (muka häämatkakassaksi, todellisuudessa olimme matkamme maksaneet jo puoli vuotta aiemmin) muistamista varten. (Olimme ennen kutsujen ja infojen painatusta monille ihmisille sanoneet, että lahjoja emme halua. Moni kuitenkin painosti tekemään lahjalistan/lahjatilin, koska kuitenkin haluavat muistaa, eivätkä muuten tiedä miten.) Painotimme kyllä kovasti, että lahja ei ole mikään edellytys osallistumiseen. Lahjakohtaa emme laittaneet kaikille infolappuun, lähinnä osalta vanhemmilta ihmisiltä jätimme sen pois (ettei närkästyisi, kun ei välttämättä ole käytäntöön tottuneet). Noh eikös sieltä sitten soiteltu lahjalistoja vanhemmiltamme. :D
Lahjoja emme todellakaan ajatelleet "maksuksi" häistämme. Vieraita oli noin 100 henkilöä, budjetti 30 000 euroa. Eli ei paljoa odoteltu lahjarahoja kattamaan kuluja. Tosiaan se häämatkakassakin oli vaan ilmaisu, kun itse olimme sen 7 000 euron matkan jo maksaneet. En vaan halunnut turhia tavaroita, jotka joutaisi varaston perälle. Muutama tällainen turhake tulikin, en roskiin raatsi lahjoja pistää enkä jaksa mitään kirpparipöytääkään perustaa, niin varastossa ainakin toistaiseksi lojuvat...
Lahjaksi saimme rahaa lähes 10 000 euroa, olihan se mukavaa, mutta emme todellakaan olleet laskeneet lahjarahojen varaan, vaan budjetoimme häät omien varojen mukaan. Kiva lisähän se toki oli, mutta en rahankuvat silmissä sitä lahjakohtaa sinne kutsuun painattanut.
kirjoitti:
Mua niin ärsyttää nämä valittajat, joita ahdistaa hääkutsussa lahjalista tai kaino pyyntö saada lahja rahana, mikäli sellaista haluaa antaa. Itse ainakin aina huokaisen helpotuksesta, kun on lista mistä voi valita tai ylipäätään että toive on esitetty. Eipä tarvitse miettiä päätä puhki, että mitä sitä nyt sitten ostaisi, että siitä on hyötyä parille.
Meillä oli häät kuukausi sitten ja kyllä vain, hirveitä ihmisiä kun olemme, oli meillä lahjalista (vain muutamia asioita, sillä olemme asuneet yhdessä jo neljä vuotta, joten tarvittavat asiat löytyy jo...) ja tilinumero (muka häämatkakassaksi, todellisuudessa olimme matkamme maksaneet jo puoli vuotta aiemmin) muistamista varten. (Olimme ennen kutsujen ja infojen painatusta monille ihmisille sanoneet, että lahjoja emme halua. Moni kuitenkin painosti tekemään lahjalistan/lahjatilin, koska kuitenkin haluavat muistaa, eivätkä muuten tiedä miten.) Painotimme kyllä kovasti, että lahja ei ole mikään edellytys osallistumiseen. Lahjakohtaa emme laittaneet kaikille infolappuun, lähinnä osalta vanhemmilta ihmisiltä jätimme sen pois (ettei närkästyisi, kun ei välttämättä ole käytäntöön tottuneet). Noh eikös sieltä sitten soiteltu lahjalistoja vanhemmiltamme. :D
Lahjoja emme todellakaan ajatelleet "maksuksi" häistämme. Vieraita oli noin 100 henkilöä, budjetti 30 000 euroa. Eli ei paljoa odoteltu lahjarahoja kattamaan kuluja. Tosiaan se häämatkakassakin oli vaan ilmaisu, kun itse olimme sen 7 000 euron matkan jo maksaneet. En vaan halunnut turhia tavaroita, jotka joutaisi varaston perälle. Muutama tällainen turhake tulikin, en roskiin raatsi lahjoja pistää enkä jaksa mitään kirpparipöytääkään perustaa, niin varastossa ainakin toistaiseksi lojuvat...
Lahjaksi saimme rahaa lähes 10 000 euroa, olihan se mukavaa, mutta emme todellakaan olleet laskeneet lahjarahojen varaan, vaan budjetoimme häät omien varojen mukaan. Kiva lisähän se toki oli, mutta en rahankuvat silmissä sitä lahjakohtaa sinne kutsuun painattanut.
Lisään vielä, että oli pari vierasta, jotka eivät sitten tuoneet mitään. Emme todellakaan katsoneet heitä kieroon, en jaksa uskoa, että kukaan oikeasti valittaa jostain "huonosta" lahjasta tai lahjomatta jättämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Tätini meni naimisiin ja vietti sulhonsa kanssa hääyön sukumökkillä. Sinne vietiin siis myös ne häälahjat. Siellä on osa näistä paketeista edelleen avaamatta. Häistä on aikaa 24 vuotta. Olisi varmaan nuorelleparille ollut enemmän iloa rahasta.
Hääpari voisi olla niin viitseliäs, että he avaisivat lahjat ja lahjoittaisivat tarpeettomat esineet vaikka hyväntekeväisyyshuutokauppaan.
Olen ollut aikuisena kaksissa häissä, kumpaankin annoin itseni ja perheeni puolesta 100 euroa. Alaikäisenä olin samoin kaksissa häissä, en tiedä, miten vanhempani antoivat lahjaa.
En odota pääseväni häihin seuraavien 15 vuoden aikana. Minä pystyn kyllä tällä häävauhdilla maksamaan sen satasen perheeni osalta. Luultavasti häitä on eläessäni tulossa minun ja mieheni puolelta yhteensä korkeintaan kymmenen kertaa, jos lasketaan kaikki kummilapset ja sisarusten lapset ja serkut. Emme mene perikatoon. Päinvastoin odotan innolla pääseväni juhlistamaan läheisteni tärkeää ilonpäivää. Todennäköisesti lähivuosina on edessä ennemminkin hautajaisia, valitettavasti.
Ehkä joku muu joutuu käymään naapurin kummin kaimojen häissä joka kesä viisi kertaa eikä sen takia halua antaa rahalahjaa. En minäkään välittäisi antaa lahjaa sellaisille ihmisille, jotka ovat minusta yhdentekeviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hääpari voisi olla niin viitseliäs, että he avaisivat lahjat ja lahjoittaisivat tarpeettomat esineet vaikka hyväntekeväisyyshuutokauppaan.
Heillä kohtapuoliin lapset lentävät pesästä opiskelemaan lähtiessä. Heille varmaan on iloa niistä astioista ja kodinkoneista sun muista.
Vierailija kirjoitti:
Me viedään rahaa aina max 50€, yleensä 40€. Kaksi aikuista.
Jos joku ottaa pienestä määrästä nokkiinsa, niin ei oikeastaan kiinnosta yhtään.
Miksi edes menette paikalle?!
Me ei lähtökohtaisesti haluta lahjaksi mitään. Koska kaikki sen kuitenkin meinaavat antaa ilmoitettiin, että paketin voi tuoda tai osallistua häämatkakassan keräämiseen haluamallaan summalla. Yhtään lahjarahoja ei käytetä itse juhlien maksamiseen, koska minunkin mielestäni kukin järjestää tulotasonsa mukaiset juhlat.