Voiko vanhempi takavarikoida 18-vuotiaan lapsensa älypuhelimen jos tämä ei tottele?
Kommentit (56)
Ihan samalla tavalla kuin nuorempienkin. Kannattaa alkaa tottelemaan.
Ei voi. Eikä periaatteessa tarvii edes totella. Miksi pitäisi aikuisen ihmisen? Tuossa kohtaa voi kyllä jo harkita omaan kotiin muuttoa. Oma tupa ja oma lupa.
Jos se on vanhempien ostama puhelin ja maksatte laskut niin kyllä voitte. Jos on lapsen itse ostama ja maksaa omat laskunsa ette voi.
Ota ikis lääkkeesi ja mene nukkumaan.
Olen 80 vuotias äiti. Saanko takavarikoida 60 vuotiaan lapseni kännykän?
Vierailija kirjoitti:
Olen 80 vuotias äiti. Saanko takavarikoida 60 vuotiaan lapseni kännykän?
Tottakai. Pienihän tuo vielä on, eikä tottele.
Vierailija kirjoitti:
Jos se on vanhempien ostama puhelin ja maksatte laskut niin kyllä voitte. Jos on lapsen itse ostama ja maksaa omat laskunsa ette voi.
18-vuotias on täysi-ikäinen. Onko vanhemmilla oikeus ottaa 25-vuotiaalta puhelin jos ei tottele ja vanhemmat maksaa laskut? 18-vuotiaan kanssa neuvotellaan, ei rangaista. Täysi-ikäisen ei tarvitse totella vanhempiaan, mutta jos nuori asuu kotona ja käyttäytyy jotenkin huonosti, asiasta neuvotellaan ja keskustellaan. Ei kohdella täysi-ikäistä kuin lasta. On huolestuttavaa, jos 18-vuotiasta joutuu vielä kasvattamaan.
Iällä ei ole mekitystä. Kännykän takavarikoiminen 22 tai 12 vuotiaalta on juridisesti täysin yhtä oikeutettua. 18 vuotiaan pitää jo osata käyttäytyä niin että ei ole kiistaa vanhempien kanssa.
Jos 18-vuotias maksattaa laskunsa, pesettää pyykkinsä, siivouttaa huoneensa, teettää ruokansa jne. vanhemmillaan eikä tajua että yhteisessä kodissa on yhteisiä sääntöjä, niin takavarikoisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
18-vuotias on täysi-ikäinen. Onko vanhemmilla oikeus ottaa 25-vuotiaalta puhelin jos ei tottele ja vanhemmat maksaa laskut? 18-vuotiaan kanssa neuvotellaan, ei rangaista. Täysi-ikäisen ei tarvitse totella vanhempiaan, mutta jos nuori asuu kotona ja käyttäytyy jotenkin huonosti, asiasta neuvotellaan ja keskustellaan. Ei kohdella täysi-ikäistä kuin lasta. On huolestuttavaa, jos 18-vuotiasta joutuu vielä kasvattamaan.
Ihan oikeasti? Et ole nähnyt yhtäkään 18-vuotiasta, joka ei käyttäytyisi välillä vanhempiensa seurassa kuin 13-vuotias ääliö?
18 vuotiaan pitää itse päätää että käytätyykö hän kuin lapsi jolloin häntä kohdellaan kuin lasta, vai käyttäytyy hän kuin aikuinen jolloin häntä kohdellaan aikuisena.
Esimerkki1. Kakara pesettää vaatteensa ja teettää sapuskansa äitimuorilla, jos kakara käyttäytyy huonosti, pistetään puhelin jäähylle.
Esimerkki2. Aikuisella tulee erimielisyyksiä vanhempien kanssa, jolloin aikuinen pysyttelee omassa kämpässä, eikä tule haastamaan riitaa vanhempien kotiin.
Olishan se aikamoista, jos ap:n ajatus ois luvallinen. Aina erimielisyyksissä vois todeta "Vaikka oot jo kolmekymppinen, olen sun äitis. Äitiä pitää totella. Puhelin tänne ja viikko arestia, että opit olemaan".
Vierailija kirjoitti:
Ota ikis lääkkeesi ja mene nukkumaan.
mikä on ikis? oon nähny näitä kommentteja monesti tälläsissä postauksissa ja miettiny et kuka se on :D
Yhteistaloudessa noudatetaan sääntöjä ja kunnioitetaan toisia tai sitten lähdetään vittuun siitä taloudesta jos se ei onnistu. Mikä helvetti tässä on teinille ylivoimaisen vaikeaa tajuta?
Vierailija kirjoitti:
Olishan se aikamoista, jos ap:n ajatus ois luvallinen. Aina erimielisyyksissä vois todeta "Vaikka oot jo kolmekymppinen, olen sun äitis. Äitiä pitää totella. Puhelin tänne ja viikko arestia, että opit olemaan".
Jos on siinä asemassa että voi laittaa rangaistuksia, niin silloin voi. 18 vuotias on silloin lapsi ja vanhemmista riippuvainen, jos vanhemmilla on tuollaisia rangaistuskeinoja käytettävissä.
Tottele missä asiassa? Onko kyseessä erimielisyys vai erittäin asiaton käytös? Jälkimmäisessä tilanteessa laittaisin pihalle, mutta puhelinta ei voi takavarikoida.
"Iällä ei ole mekitystä. Kännykän takavarikoiminen 22 tai 12 vuotiaalta on juridisesti täysin yhtä oikeutettua. 18 vuotiaan pitää jo osata käyttäytyä niin että ei ole kiistaa vanhempien kanssa."
Ja minkäs maan lakia mahdat noudattaa, jos väität olevan sen juridisesti perusteltua? -Tai ainakin on syytä soittaa poliisi paikalle suorittamaan kännykän takavarikointi. - Samaa mieltä olen siitä, että 18 vuotiaan pitää, tai ainkin pitäsi osata käyttätyä, ettei moiseen kiistaan jouduttaisi.
Vierailija kirjoitti:
Iällä ei ole mekitystä. Kännykän takavarikoiminen 22 tai 12 vuotiaalta on juridisesti täysin yhtä oikeutettua. 18 vuotiaan pitää jo osata käyttäytyä niin että ei ole kiistaa vanhempien kanssa.
Entä jos vanhemmat ei osaa käyttäytyä?
Ei voi. 18 vuotta täyttänyt on täysi-ikäinen, kuten sinä hyvin tiedät.