Ostimme (tilasimme) uuden auton, nyt vähän hirvittää.
Olen itse asiassa aina ollut sitä mieltä että uutta autoa en sitten koskaan osta. Nyt kuitenkin tuli sellainen ostettua, tosin ei mikään ökykallis, vaan loppusumma oli n. 21 000€. En oikein tiedä mikä tässä nyt hirvittää/ahdistaa, ehkä se että on kuitenkin kyseessä toiseksi kallein ostoksemme ikinä talon jälkeen. Tai sitten se kun joka paikassa aina toitotetaan ettei uuden auton ostaminen kannata. Eikä varmaan pelkän rahan puolesta kannatakaan.
Tässä pientä yhteenvetoa miksi päädyimme ratkaisuun ostaa täysin uusi auto:
1. halusimme 100% luotettavan auton, jossa olisi siis takuuta jäljellä eikä tarvitse pelätä mitään isoja remontteja yms., nykyiseen autoon on mennyt varmaan n. 4000€ pelkkiin korjauksiin viime vuoden aikana. Jo 3v vanhassa autossa saattaa jotain vikaa alkaa olla ja takuu ei useimmissa enää ole voimassa.
2. Elämäntilanteemme sallii tällä hetkellä maksaa hieman ns. ylimääräistä siitä ilosta, että saa ajaa uudella autolla.
3. halusimme paitsi luotettavan, myös nykyaikaisen auton. Tarvitsen ajaessani usein navigaattoria, siksi sellainen on nyt integroituna tässä uudessa tulevassa autossa. Autossa on myös kaikenlaista muuta pientä kivaa tekniikkaa, minkä pitäisi kaikenlisäksi toimiakin kun se kerran on uutta. Tai ainakin takuu on voimassa.
Ymmärrän, että vaikka parin-kolmen vuoden ikäisen auton olisi varmasti saanut halvemmalla ja uudessa autossa arvo laskee suhteessa nopeammin kuin hieman vanhemmassa. Talouden pitäisi se kuitenkin kestää. Ehkä myös hieman pelkään mitä lähipiirini sanoo tästä ostoksesta, sillä tiedän että suurimmalla osalla on samat mielipiteet kuin minullakin aiemmin, eli ei kannata ihan uutta ostaa.
Mielipiteitä, onko uuden auton ostaminen aina ihan idioottia?
Kommentit (14)
Ei ole olemassa 100 %:sesti toimivaa autoa, mutta uudella tosiaan on puolensa. :)
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä kuullut yhdestäkään autosta jonka oma navigaattori toimisi. Minkä auton ostitte?
Audilla ja bemarilla ainakin toiminut kaikissa kuudessa autossa joita olen ajanut.
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä kuullut yhdestäkään autosta jonka oma navigaattori toimisi. Minkä auton ostitte?
Kaikissa autoissani (Volvo, 2 x BMW ja 2 x Mersu) on navigaattori toiminut moitteettomasti.
Kas noin, nyt kuulit.
Sukulaisille, jotka avaavat suunsa kertoakseen mielipiteensä, voi vaan kohauttaa olkaansa ja todeta että kaikkea pitää kokeilla kerran.
Itse ostin myös upouuden 5v sitten. Olihan se hienoa....ekat 10000 km, sitten se uutuudenviehätys rapisi. Nyt se ei mennyt katsastuksesta läpi....kaikki mun vanhemmat romuläjät on aina menneet katsastuksesta heittämällä läpi.
Mutta nauti, ap, autostasi.
Järkevänhintaisen uuden auton hankinta ei välttämättä ole ollenkaan huono idea. Uusi ja turvallinen auto jossa takuut moneksi vuodeksi kunnossa. Edellisen omistajan virheitä ei tarvitse paikkailla ja muutenkin turvallisia kilometrejä edessä moneksi vuodeksi.
Vanhan auton korjaaminen ei ole enää nykyisin mitään halpaa hommaa, joten myös siinä saattaa rahat mennä ja silti joutuu ajamaan vanhalla autolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa autoissani (Volvo, 2 x BMW ja 2 x Mersu) on navigaattori toiminut moitteettomasti.
Kas noin, nyt kuulit.
Jep, mutta eipä tainnut mikään noista autoista maksaa 21 000e uutena. :D
Anteeksi nyt vaan, mutta tuolla hinnalla saatte auton, joka onkin sitten takuun piikkiin pajalla joka toinen viikko. No, onpahan jotain iloa takuusta. Laatuautot maksavat käytettynäkin tuplat. Itse olisinkin mieluumin laittanut rahat johonkin premium-käytettyyn.
Älä murehdi, itse saan 2 vuoden välein uuden työsuhdeauton ja vaimolle ostetaan n. 4 vuoden välein uusi, kun ei kilsoja niin paljon tule. Takuu aina voimassa ja kun kerran olet uuden hankkinut, ei se uuden hankkiminen enää jatkossa niin paljoa kirpaise, koska väliraha ei ole enää niin älytön, kun vaihdat muutaman vuoden välein.
Uudella on kiva ajella. Joku sanoi navin toimimattomuudesta, minulla on kiinteä navi jo neljännessä autossa, eikä ikinä ole toimimattomuuden kanssa ollut ongelmia. Onneksi olkoon ja nauti.
Jos sun tutut jotain urputtaa, että ei kannata uutta jne. Voin sanoa, kateutta se vain on. M50
Minkä auton saa 21000€ ,jonkun ranskan pullan? En yhtään ihmettele ettei navi toimikaan.
kaikillahan on navi puhelimessa,miksi se pitää autossa olla?
helppo huudella kun ei ole varaa ostaa kuin muutaman satasen paskoja.
t.köyhäduunari.
Uuden auton ostaminen ei ole nykyaikana enää automaattisesti pöljää. Esim. Toyotat pitävät arvonsa niin hyvin, että hintaero uuden ja muutamankin vuoden käytetyn ja ajetun välillä saattaa jäädä vähäiseksi. Jos pidätte autoa hyvin, saattaa luvassa olla paljon edullisia ja huolettomia kilometrejä.
Itse hankin myös autot aina korkeintaan 6kk vanhoina, ajamaton aina paras tietysti. Onnea hankinnasta ja muistakaa kahden vuoden päästä vaihtaa se uuteen.
21k uutena varmaan joku Toyota tai skoda. Ei sillä hinnalla laatuautoa saa, paitsi käytetyistä.