Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Suosittelisitko tyttärellesi siivoojan ammattia?"

Vierailija
25.07.2016 |

Usein etenkin prostituutioaiheisissa väittelyissä täällä AV:lla ja miksei muuallakin nettipalstoilla joku (yleensä prostituutiota puolusteleva mies) heittää ilmoille kyseisen lausahduksen, kun vastustaja kysyy voisitko suositella tyttärellesi prostituoidun ammattia. Nyt on pakko kysyä, että vertaako joku oikeasti prostituutiota ja siivousta keskenään ja toisekseen, mikä vika on siivousammatissa?

Olen opiskelujen ja muun työn ohella tehnyt siivoustyötä ja olen kokenut sen tärkeäksi ja kunnialliseksi ammatiksi. En ymmärrä tuota ylenkatsetta, jossa siivoustyö leimataan paskaduuneista paskimmaksi. Siivoaminen käy hyvästä hyötyliikunnasta ja hyvin hoidetulla työllä saa asiakkailleen hyvän mielen. Ilman siivoojia tulisi äkkiä kaaos.

Kysymys siis kuuluukin, että miksi siivoustyön koetaan olevan niin huono ammatti, ettei sitä voi suositella tyttärelleen? Palkka toki on huono, mutta muita syitä? Onko siivous todellakin huoraamisen kanssa samalla tasolla?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivous on ihan yhtä apinaduunia, toisaalta molempia ammatteja tarvitaan. Opiskelun ohessa molemmat hommat ok, mutta jos tyttö valitsee jommankumman ammatikseen, koen epäonnistuneeni kasvattajana pahasti

Vierailija
2/26 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoraan sanottuna en pidä siivoojan työtä oikeana ammattina. Se on nykyisessä maailmassa b-luokan työpaikka, joka on tarkoitettu opiskelijoille, uutta alkua etsiville, mamuille jne. Ja älkää nyt käsittäkö väärin. Tuollaiset b-työpaikat ovat erittäin tarpeellisia nykyisessä yhteiskunnassa. Tarvitaan myös työpaikkoja johon "voi kävellä sisään" ja tehdä ajan x niitä hommia ilman mitään monen vuoden yliopistokoulutuksia jne.

Oikeat ammatit ovat sitten sellaisia joiden varaan voi vähän suunnitella tulevaisuuttakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tod. ole!

Arvostan siivoustyötä, siitä toisesta voin vain sanoa, että hyh hyh. Olen sitä mieltä, että kaikki, jotka sellaista harrastavat tai tekevät jopa työkseen ovat jollain lailla särkyneitä sieluja. Siis jo ennen alalle päätymistä. Terve nainen ei sellaiseen ryhdy.

Siivoojat sen sijaan tekevät tärkeää ja hyvää työtä. Kymmenen pistettä kaikille siistijöille!!

Vierailija
4/26 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelisin väliaikaisesti mutta en loppuelämän ammattina. Itse tein välivuotenani siivoustyötä, olihan se rankkaa mutta koin sen silti parempana työnä kuin monien kavereiden puhelinmyynnit yms.

En ole kuullut että verrattaisiin prostituutioon. Ja ne jotka minua siivotessani ylenkatsoivat olivat usein työttömiä tai vastaavaa. Kohteissani arvostettiin minua suuresti, niissä olikin töissä fiksuja ihmisiä :) Tässä taloustilanteessa saa olla siivoojan työstä onnellinen.

Vierailija
5/26 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoustyö on kunniallista ja sillä voi ansaita leipänsä vaikka koko elämänsä. Siivoukseen vaaditaan nykyisin myös koulutusta, ei voi kävellä sisään. Kaikki eivät voi olla korkeakoulutettuja. 

Vierailija
6/26 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhempi tytär opiskelee ammattikorkeakoulussa sosiaalialaa ja nuorempi yliopistossa oikeustiedettä.

Heille en suosittelisi siivoojan ammattia, mutta jollekin ilman koulutusta olevalle jolle ei opiskelu maistu siivous on ihan hyvä ammatti. Saa työskennellä itsenäisesti ja liikkua päivän aikana.

Siivoushommissakin on eroja, en suosittelisi kenellekään hotellisiivousta, mutta sairaaloiden ja terveyskeskusten laitossiivoojilla näyttää olevan kohtuullisen rauhallinen työtahti.

Vierailija
7/26 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattisiivooja ei välttämättä tienaa erityisen huonosti. Julkisella on mahdollista päästä ihan ok palkoille (omani oli 2040/kk viimeksi alan töissä ollessa, päivätyö), valtiolla jopa hyville. Samoin erikoisduuneissa. Työehtosopimus ratkaisee, ja siivoustyötä tehdään useamman tessin alla. Alalla on myös paljon pätkä- ja silpputöitä ja huonoja työnantajia, ja näiden parista usein löytyvät ne vapaat työpaikat, joihin alalle kouluttamattomat päätyvät -> koko alan maine on mitä on.

Vierailija
8/26 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan siivoustyötä ja pidän sitä hyvänä väliaikaisena ammattina. Valitettavasti suurin osa siivoustyöstä on nykyään niin äärimmilleen tehostettua (tiedän itsekin tätä työtä tehneenä), että täysipäiväisenä siinä lopulta rikkoo fysiikkansa. Liian raskasta siis, kun ikää alkaa kertyä. Sen sijaan esim. laitoshuoltajan työ vaikuttaa sitä etäältä seuranneena pitkäkestoisemmalta työpaikalta.

Vierailija
9/26 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhempi tytär opiskelee ammattikorkeakoulussa sosiaalialaa ja nuorempi yliopistossa oikeustiedettä.

Heille en suosittelisi siivoojan ammattia, mutta jollekin ilman koulutusta olevalle jolle ei opiskelu maistu siivous on ihan hyvä ammatti. Saa työskennellä itsenäisesti ja liikkua päivän aikana.

Siivoushommissakin on eroja, en suosittelisi kenellekään hotellisiivousta, mutta sairaaloiden ja terveyskeskusten laitossiivoojilla näyttää olevan kohtuullisen rauhallinen työtahti.

Tein yhden kesän terveyskeskuksen siivoojana töitä. Rauhallista oli, kunhan ei kukaan tullut akuuttihoitoon ja aamun 32 huonetta/tunti oli hoidettu. Työhän oli jaksotettu niin, että 32 huonetta pitäisi tehdä työpäivän aikana, mutta kun ne pirskatin hoitajat ovat siellä töissä päivisin. Itsehän en siis saanut tehdä mitään kausihommia, vakkarit hätäseen pääsivät kahvitauoille, kun piti vahata lattioita ja pestä ikkunoita jne. Talvella on kuulemma kiireisempää, kun tulee enemmän märkää sisälle. Mutta ehkä jossain on vielä terveyskeskus, jossa oikeasti on rauhallista. Toivotaan.

Vierailija
10/26 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammattisiivooja ei välttämättä tienaa erityisen huonosti. Julkisella on mahdollista päästä ihan ok palkoille (omani oli 2040/kk viimeksi alan töissä ollessa, päivätyö), valtiolla jopa hyville. Samoin erikoisduuneissa. Työehtosopimus ratkaisee, ja siivoustyötä tehdään useamman tessin alla. Alalla on myös paljon pätkä- ja silpputöitä ja huonoja työnantajia, ja näiden parista usein löytyvät ne vapaat työpaikat, joihin alalle kouluttamattomat päätyvät -> koko alan maine on mitä on.

Unohdin vastata kysymykseen. Kyllä voisin suositella, ja antaisin samalla neuvoja siitä, minne hakea ja mitä välttää. Alalta löytyy kuitenkin myös hyviä vakituisia työpaikkoja, ja se on näinä aikoina iso plussa.

Vierailija
11/26 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele. Olen laitoshuoltaja ja terveys on mennyttä. Selkä meni paskaks v.2000 30v. Olen kärsinyt kivuista monen vuoden ajan.

Vierailija
12/26 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tein yhden kesän terveyskeskuksen siivoojana töitä. Rauhallista oli, kunhan ei kukaan tullut akuuttihoitoon ja aamun 32 huonetta/tunti oli hoidettu. Työhän oli jaksotettu niin, että 32 huonetta pitäisi tehdä työpäivän aikana, mutta kun ne pirskatin hoitajat ovat siellä töissä päivisin. Itsehän en siis saanut tehdä mitään kausihommia, vakkarit hätäseen pääsivät kahvitauoille, kun piti vahata lattioita ja pestä ikkunoita jne. Talvella on kuulemma kiireisempää, kun tulee enemmän märkää sisälle. Mutta ehkä jossain on vielä terveyskeskus, jossa oikeasti on rauhallista. Toivotaan.

Jos hoidit ne 32 huonetta aamulla tunnissa niin mitä teit loppupäivän?

Vierailija
13/26 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös prostituutio on minusta tärkeä ja kunniallinen ammatti. Prostituoidut ansaitsevat samat oikeudet (ja velvollisuudet) kuin muutkin palveluita myyvät yrittäjät.

Siivoojan ja prostituoidun ammateilla on vähäisen arvostuksen liäksi myös se yhteinen piirre, ettei kumpikaan sovi läheskään kaikille ihmisille.

Vierailija
14/26 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen tytön pitäsi tehdä työtä siivoojana ja pojan rakennusapumiehenä.

On pelkästään itselle hyväksi oppia kunnioittamaan kaikenlaista työtä.

Vierailija
15/26 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelisin. Sveitsillä siivoojat tienaa yli 3000e kuussa ;)

Vierailija
16/26 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hoidit ne 32 huonetta aamulla tunnissa niin mitä teit loppupäivän?

Siistin käytävät kahdesti, vessat kolmesti, hallintotilat ja taukohuoneet ja pukkarit kerran päivässä, tietyt erityistilat aina pyydettäessä. Lisänä oli ekstrasiivouspiste/päivä, pesin pyykit ja roudasin välineistöä. Mutta ne vakkarit tosiaan sitten tekivät hiki hatussa töitä. Kuten sanottu, mulla oli rauhallista. Vakkareilla ei. Ja oikeastihan kaikki tulivat töihin vähintään puoli tuntia aikaisemmin, että saivat aamuhuoneet siivottua. Vakkarit kai tuntiakin aiemmin, heillä kun oli vähän kovemmat standardit.

Vierailija
17/26 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisen tytön pitäsi tehdä työtä siivoojana ja pojan rakennusapumiehenä.

On pelkästään itselle hyväksi oppia kunnioittamaan kaikenlaista työtä.

Se siivoustyö tekisi kyllä hyvää kaikille pojillekin, myös vessojen siivous.

Ja rakennushommat sopii myös tytöille.

Vierailija
18/26 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suoraan sanottuna en pidä siivoojan työtä oikeana ammattina. [--]

Oikeat ammatit ovat sitten sellaisia joiden varaan voi vähän suunnitella tulevaisuuttakin.

Mielenkiintoinen näkemys. Täällä kävi niin, että olen valmistumassa työttömäksi maisteriksi (FM), joten tulevaisuuden suunnittelu lepää aiemman ammattini varassa. Laitoshuoltajalle kun on edelleen suhdanteista riippumatonta kysyntää.

No harm done, asuntolaina on em. ammatilla maksettu ja lapsetkin isoja. Parempi työ kuin ei työtä, luulisin.

Vierailija
19/26 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittäjä kotisiivouspuolella ja tienaan hyvin. Olen käynyt aikuispuolella koulutuksen ammattiini ja teen siivouksen ohella myös muita siihen helposti yhdistettäviä töitä. Perustettuani firmani lähelle kymmenen vuotta sitten sain töitä heti ja parissa kuukaudessa kalenterini oli täpötäysi. Uusia asiakkaita olisi tulossa 1-5 viikossa, mutta aikoja ei ole. Asiakkaani ovat ihania ihmisiä ja asiakassuhteet ovat pitkiä. Pidän vuodessa lomaa 5-6 viikkoa ja työpäiväni ovat noin 5-8 h.

Tottakai suosittelen tätä tyttärilleni ja toinen heistä on ollutkin kesätöissä kanssani. Lähden joka aamu laulellen töihin ja olen hyvin tyytyväinen tähän tilanteeseen. Aikaisemmin ollessani konttorirottana en lauleskellut ja tienannut lähellekään sitä mitä nyt. :)

Vierailija
20/26 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole koskaan siivoojan hommia tehnyt, mutta pidän ammattia paljon tärkeämpänä ja kunniallisempana kuin monia paremmin palkattuja ja paremman statuksen töitä. Jostain syystä kuitenkin siivousalan yleinen arvostus on aika heikko, vaikka jokainen kyllä tietää, millaiseksi kaaokseksi jokapäiväinen elämämme muuttuisi, jos siivoojat lopettaisivat hommansa (sen sijaan voisin nimetä montakin statuspaikkaa, joiden katoamista kukaan ei edes huomaisi).

En silti suosittelisi siivoojan uraa kenellekään muuksi kuin väliaikaiseksi, sillä työ on käsittääkseni aika raskasta ja suhteellisen huonosti palkattua. Jos joku kuitenkin kertoisi ryhtyneensä siivoojaksi, niin propsit siitä, sillä en usko itse kykeneväni vastaavaan.

Tosin jos minulla ei olisi minkäänlaisia edellytyksiä saada oman alani töitä, niin mielummin ryhtyisin siivoojaksi kuin lähtisin sellaiselle alalle, jota pidän joko täysin turhanpäiväisenä tai suorastaan moraalittomana/vahingollisena. Olisihan siivoaminen ainakin rehellistä työtä, jossa voisi säilyttää itsekunnioituksensa.