Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Suosittelisitko tyttärellesi siivoojan ammattia?"

Vierailija
25.07.2016 |

Usein etenkin prostituutioaiheisissa väittelyissä täällä AV:lla ja miksei muuallakin nettipalstoilla joku (yleensä prostituutiota puolusteleva mies) heittää ilmoille kyseisen lausahduksen, kun vastustaja kysyy voisitko suositella tyttärellesi prostituoidun ammattia. Nyt on pakko kysyä, että vertaako joku oikeasti prostituutiota ja siivousta keskenään ja toisekseen, mikä vika on siivousammatissa?

Olen opiskelujen ja muun työn ohella tehnyt siivoustyötä ja olen kokenut sen tärkeäksi ja kunnialliseksi ammatiksi. En ymmärrä tuota ylenkatsetta, jossa siivoustyö leimataan paskaduuneista paskimmaksi. Siivoaminen käy hyvästä hyötyliikunnasta ja hyvin hoidetulla työllä saa asiakkailleen hyvän mielen. Ilman siivoojia tulisi äkkiä kaaos.

Kysymys siis kuuluukin, että miksi siivoustyön koetaan olevan niin huono ammatti, ettei sitä voi suositella tyttärelleen? Palkka toki on huono, mutta muita syitä? Onko siivous todellakin huoraamisen kanssa samalla tasolla?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laadukas siivoustyö vaatii fyysistä kuntoa JA henkistä kanttia.

Eli ei sitä kovin monelle voi suositella.

Vierailija
22/26 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisen tytön pitäsi tehdä työtä siivoojana ja pojan rakennusapumiehenä.

On pelkästään itselle hyväksi oppia kunnioittamaan kaikenlaista työtä.

Johan oli stereotyyppistä paskaa! Eikö se tyttö saa mennä raksalle siivoamaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittelisi siivoojanuraa kenellekään. Olin nuorena kaksi vuotta laitossiivoojana, ja selkä meni siinä raatamisessa. Hirvittää ajatuskin siitä että loppuikäni joutuisin siivoamaan elantoni eteen vammani kanssa.

Muutaman vuoden siivoojaputki nuorella iällä opiskelujen lomassa, mikäs siinä. Mutta jos lapsesi pohtii siivoojan ammattia itselleen niin kerro niistä varjopuolista jos lapsesi on sinulle yhtään rakas.

Vierailija
24/26 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suoraan sanottuna en pidä siivoojan työtä oikeana ammattina. Se on nykyisessä maailmassa b-luokan työpaikka, joka on tarkoitettu opiskelijoille, uutta alkua etsiville, mamuille jne. Ja älkää nyt käsittäkö väärin. Tuollaiset b-työpaikat ovat erittäin tarpeellisia nykyisessä yhteiskunnassa. Tarvitaan myös työpaikkoja johon "voi kävellä sisään" ja tehdä ajan x niitä hommia ilman mitään monen vuoden yliopistokoulutuksia jne.

Oikeat ammatit ovat sitten sellaisia joiden varaan voi vähän suunnitella tulevaisuuttakin.

Ootko kuullut että on paljon sellaisia paikkoja joissa siivoustyötä ei voi tehdä ilman koulutusta?

Vierailija
25/26 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä suosittelen lapsilleni sellaista elämää, johon he itse ovat tyytyväisiä. Hittoako aikuisten ihmisten ammatinvalinnat minulle kuuluvat.

Vierailija
26/26 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ja ei.

Yrittäjän kuvaus tuossa vähän ylempänä kuulostaa oikein hyvältä. Omat kokemukseni siivoojana taas ei ole ollenkaan kaksiset.

Riippuu kuitenkin niin paljon firmasta, esim. kuinka pitkälle heillä arvostetaan työntekijöitä. Työskentelen tällä hetkellä firmassa (joka ei ole ISS eikä SOL) ja meidän yksikössä ainakin se kuva sopii paremmin kuin hyvin tähän touhuun, eli kuva jossa on lintuja vähän kuin pyramidin mallisesti jossain puussa, ja ylimmäinen niistä ulostaa, ja se tietenkin valuu alaspäin ihan kunnolla.

Todellakin, olen sitä mieltä että niitäkin vessoja joita minä kuuraan päivittäin, tekisi hyvää yhden jos toisenkin ainakin puoli vuotta päivittäin siivota. Voisi tuoda hieman näkökulmaa ja laittaa miettimään asioita uudemman kerran.

Mikäli tyttäreni haluaisi siivoojaksi, sanoisin että antaa mennä vaan, kokeile. Jotenkin silti ajattelisin ettei hän välttämättä sitä työtä loppuelämäänsä haluaisi tehdä. En minäkään halua. Siksi hauskin uudelleen kouluun, ja alan opiskelemaan työnteon ohessa aivan uudelle uralle.

Kaikista ei tähän hommaan ole, eikä kaikista tarvitsekaan olla. Siivoojia n kuitenkaan lähtisi arvostelemaan tietämättä lainkaan millaista se työ on. Ja sehän on erilaista riippuen asiakkaan tiloista joita siivotaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yksi