Naaman liikahikoilu!
Kärsiikö joku muu samasta ongelmasta? Mitä olette tehneet?
Mulla naama saattaa tulla aivan märäksi jos vaikka kiiruhdan bussipysäkille. Sitten saa olla korjaamassa meikkiä.
Inhottavaa, kun kotona saa laitettua hyvän meikin, ja joskus jo bussissa pitää korjailla sitä, eli taputella kasvot kuivaksi paperilla, lisätä puuteria, valokynää, kulmakynää. .Luomiväriä en voi käyttää. Baarissa olen joskus käyttänyt vedenkestävää maskeerauspuuteria, jolloin meikki pysyi paikallaan, mutta hiki tuli silti ihon pinnalle.
Jos liikun reippaasti, hikeä saattaa tulla niin paljon päästä ja kasvoista, että musta valuu hikitippoja lattialle.
Tietysti muukin kroppa hikoaa, kuten selkä ja kainalot. Kainaloissa on pakko käyttää Abaolut Torria, jos haluaa pysyä kuivana tavallisen työpäivän. Tämä varmaan pahentaa naamahikoilua, koska jostain sen hien on läpi puskettava?
En tiedä mistä liikahikoilu johtuu. Olen ihan normaalipainoinen ja -kuntoinen. Kasvojeni iho on alkaa helposti kiillellä muutenkin, en tiedä onko ihotyyppini rasvainen vai sekaiho.
Mitä tehdä? :(
Kommentit (50)
Täällä kohtalotoveri. Hikoilen muutenkin helposti (liikatoimintaa), mutta naamahikoilu on jotain ihan muuta ja vuolasta. En voi kuvitellakaan käyttäväni meikkivoidetta tms, ripsiväri ja eyeliner ovat vedenkestäviä. Mukana on aina nenäliinoja kuivailuun. Välillä muistan puuteroida. Nyt helteillä on pakko pestä naama monta kertaa päivässä. Tekisi mieli hieroa sitä Absolut torria naamaan, mutta se ei varmaan ole viisasta. Ärsyttävä vaiva.
Onko testattu kilpirauhanen, eikö sen liikatoiminta aiheuta hikoilua? Mullakin kyllä hikoaa ihan kaikki paikat todella voimakkaasti, ei sillä. Varsinkin nyt helteellä tarvitsee vain istua paikallaan niin hiki valuu..
Samaa mieltä kirjoittaja #3 kanssa: kilpirauhanen kannattaa tarkistuttaa! Minulla tuo yletön hikoileminen oli ensimmäinen oire, mutta en osannut yhdistää sitä kilpirauhaseen. Vasta muut oireet johtivat oikeille jäljille.
Itselläni sama ongelma. Olen 45v.nainen ja kärsinyt tästä koko elämäni. Muistan jo teini-iässä kavereiden kanssa ulos lähtiessäni ja meikatessani lämpimillä ilmoilla, olleeni ainoa, jolla kasvot valuivat hikeä, muiden ollessa freesin näköisinä. Olen normaalipainoinen ja terve. Joskus mieleeni on tullut ajatus, että saattaisi kyse olla jonkunsortin jännityksestä, koska hikoilu on voimakkaampaa muiden seurassa tai esim. työhaastattelu yms. tilanteissa. Mitkään dödöt eivät ole auttaneet.
Kärsin aivan samasta ongelmasta, joten tiedän, että tilanne on tuskastuttava. Voimia!
Onko sinulla mahdollisesti jokin lääkekuuri, josta hikoilu voisi johtua? Mulla on roacutan menossa ja sen yhtenä sivuoireena on hikoilun äkillinen kiihtyminen. Hikoilin tosin jo ennen kuuriakin enemmän kuin keskiverto ihminen hikoilee. Absolut Torr on niin voimakasta, etten voi käyttää sitä kuin kerran viikossa. Olen päässyt siedettävään lopputulokseen niin, että laitan Absolut Torria yhtenä iltana ja muina iltoina Triple Dryta. Siedettävä tarkoittaa sitä, että paidan kainaloihin tulee pienet märät läikät, mutta mikä tahansa verrattuna paljon isompiin jälkiin kelpaa kyllä. Triple Dry ei ole yhtä tehokasta kuin Absolut Torr, mutta ainakaan se ei ärsytä kainaloiden ihoa. Tuskailin pitkään kasvojen hikoilun takia ennen kuin kokeilin Triple Dryta kasvoihin. Tätä ei varmaan pitäisi tehdä, koska tuotetta ei ole tarkoitettu kasvoihin laitettavaksi, mutta se on tehonnut. Vielä heinäkuun alussa kasvoni valuivat hikeä töissä, kun jouduin nostamaan kevyenkin laatikon hyllyyn. Tänään oli todella fyysinen päivä (painavien tavaroiden nostelua yms.), mutta kasvot pysyivät kuivina koko ajan! Koska Triple Dryta ei ole tarkoitettu kasvoille, yritän pitää sen käytön mahdollisimman vähäisenä. Töihin laitan sitä vain sellaisina päivinä, kun tiedän etukäteen, että vuorossa on fyysisempiä tehtäviä.
Kiitos kaikille jotka olette vastanneet.
Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta. Edelleen oireilee mm. väsymyksenä ja hiustenlähtönä, vaikka on lääkitys ja arvot ihan ok. On omituista, että hikoilen näin, kun yksi vajaatoiminnan oireista on vähentynyt hikoilu!
Absolut Torria en ole uskaltanut käyttää kasvoille, mutta munkin tosiaan tekisi mieli. Triple drystä en ole kuullutkaan, pitääkin tutusta siihen.
Ap
Hikoilen kasvoista ja hiusten alta virtaamalla, mutta muualta vähemmän kuin muut, jos ollenkaan. Varsinkin, kun olen lähdössä kotoa johonkin uuteen tilanteeseen, hiki valuu jo siitä vähäisestä liikkumisesta, jota tarvitaan vaatteiden pukemiseen. En jännitä nähdäkseni ollenkaan, mutta kroppani reagoi silti. Saapuessani joudun jäähdyttämään itseni auton ilmastoinnilla ja kävelemään esimerkiksi portaat hyyyvin hitaasti, jottei puroja ala ilmestyä ohimoille. Käytän vain vedenkestäviksi havaitsemiani meikkejä, ja kesäaikaan en vaivaudu ollenkaan esimerkiksi luomivärin kanssa, vaan hivenen hohtava luomien pohjustusaine saa riittää. Ja kestovärit tietysti kaikkialla siellä, mihin niitä saa. Olen joskus kokeillut Absolut Torria, mutta olen sitä mieltä, että siitä ei olisi vastusta minun valuma-alueeseeni, jos sitä siis edes saisi töpötellä päähänsä.
Olen ollut tällainen laihana ja lihavana ja niin kauan kuin muistan. Vaihdevuosiin en ihan vielä ole ehtinyt, mutta odotan "mielenkiinnolla" sitä, mitä kuumilla aalloilla on minulle tarjottavanaan...
Mulla sama juttu. Aina pienenkin liikunnan jälkeen päästä puskee nestettä ulos. Hiki ei luojan kiitos haise (varmaan kun käyn usein suihkussa) mutta onhan se nolon näköistä kun ohimoilta virtaa norot ja niska on likomärkä jne. Kuivaan myös paperilla kasvot, korvat ja niskaa. Menee silti noin puoli tuntia että hikoilu asettuu.
Olen aina ollut tällainen, eräässä liikuntaryhmässä oli kerran mies joka hikoili yhtä paljon kuin minä. Kerran. Mies. ROISKUN hikeä liikkuessa.
Hikoilen öisinkin, joten nukun lakanan alla.
En voi sietää kuumaa ja hellettä, joten odotan syksyä. Hikoilen tosin talvellakin. Pää on likomärkä harvankin pipon alla..
Yritin käyttää absolut torria mutta ihoni alkaa kutisemaan aivan hirveästi siitä. Kuulemma botox-ruiskeet päänahkaan auttaisivat, kiva vaan kun maksaa maltaita eikä ole pysyvä ratkaisu
Sama ongelma täällä. Tai siis en ole mitenkään yleisesti ottaen liikaa hikoilevaa tyyppiä, mutta tuntuu että hikoilen pääasiassa pään alueelta melkein kaiken mitä hikoilen. Ensin hikipisarat tulevat nenän alle ja sitten hiusrajoihin, joista alkavat valua pitkin naamaa. Kesähelteillä tukka on hiestä märkä vartissa suihkun jälkeen ja meikkiä on aivan turha edes harkita, koska kasvoni eivät ole kuivat edes sitä varttia, että saisin suihkun jälkeen meikattua. Olen normaalipainoinen ja olen perinyt tämän vaivan isältäni. Olen jo päälle nelikymppinen ja samasta kärsinyt siis teinistä saakka. Kainaloista hikoilen jonkun verran, mutta niin maltillisesti, että tavallinen dödö riittää ja puseron kainalot eivät kastu juuri koskaan. Muualta kropasta en sitten näkyvästi hikoilekaan.
Vihaan kesää, koska en voi ikinä kesäisin näyttää edes siedettävältä tämän hikoilun takia. Olen aina vain likaisen ja ruman hirviön näköinen :(
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä kirjoittaja #3 kanssa: kilpirauhanen kannattaa tarkistuttaa! Minulla tuo yletön hikoileminen oli ensimmäinen oire, mutta en osannut yhdistää sitä kilpirauhaseen. Vasta muut oireet johtivat oikeille jäljille.
Mitä muita oireita sulla oli? Oliko sulla henkisesti paha olla vai pelkästään fyysisesti?
Nro 10 kuittaa, että kilpirauhanen on kunnossa. Ei lääkekuureja. Olen ollut murkusta keski-ikään samanlainen.
Mulla oli intissä alokkaana -80 luvun alussa tupakaveri, joka ei hikoillut mistään muualta kuin kasvoista ja kaulasta. Hänellä oli kuulemma hikirauhasia vain niillä alueilla. Hikoilu oli todella runsasta ja en nyt muista sitten kun itse lähdin muualle erikoistumaan alokasajan jälkeen miten hänen kävi ts. mihin hän sijoittui. Sen mukaan mitä muistelen niin ei hän kyllä ainakaan vapautusta saanut koska muistelen nähneen muutaman kerran kun palasin takaisin omaan palveluspaikkaan myöhemmin. Sitä en tiedä onko tuolla joku häiriöllä joku lääketieteellinen nimi ja kuinka yleistä se on.
Luin, että hikirauhaset sijoittuvat yksilöllisesti. Minulla myöskin kasvojen alueella. Naama valuu nyt solkenaan. Kainalot eivät hikoa lainkaan, en tarvitse deodoranttiakaan.
Sama täällä. Jalat eivät hikoa laisinkaan, kainalot hieman, mutta kasvot ja hiusraja sitäkin enemmän. Eihän tämä hauskaa ole, mutta tavallaan helpottaa tietää etten ole ainoa. Todella kiusallista.
Kaikki liikahikoilijat tarkistakaapa kahvinjuonti tottumuksenne ja kokeilkaa vähentää kofeiinia :) minulla ainakin auttaa!
Voi olla, että kofeiini ja mausteet vaikuttaa yleensä, mutta hikoilukin on geneettistä.
Toiset vaan hikoilee päästään ja kasvoistaan, toiset kainaloistaan tai jaloistaan.
Mun pää on märkänä - hiuspohja ja kasvot - heti kun lämpötila ylittää 18 astetta. Samoin oli äidilläni ja isoäidilläni.
Miehelläni ei koskaan, edes lenkillä hikoile kasvot, kainalot ja selkä sen edestäkin. Itselläni kasvot ja pää litimärkänä, kainalot ja selkä pysyy kuivina. Ota tästä selvä.
Täällä myös yksi naama- ja päänahkahikoilija! Kesäjuhlat on ahdistavia, kun ihan sama miten paljon aikaa käyttää meikin ja hiusten laittamiseen, kun pää on märkä ja naama valuu ennen kuin ehdin kotiovesta ulos :(
Vierailija kirjoitti:
Kaikki liikahikoilijat tarkistakaapa kahvinjuonti tottumuksenne ja kokeilkaa vähentää kofeiinia :) minulla ainakin auttaa!
Olen lopettanut kahvinjuonnin, ei mitään vaikutusta.
Sori, Absolut Torr piti kirjoittaa.
Ap