Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylitiukat vanhemmat

Harmittaa
25.07.2016 |

Olen 16-vuotias tyttö ja vanhempani ovat mielestäni liian tiukkoja. Ensinnäkin, en todellakaan halua kokeilla mitään alkoholia, tupakkaa, huumeita enkä tehdä mitään muutakaan tyhmää. En ole koskaan pettänyt vanhempieni luottamusta näiden asioiden suhteen. Eikä tämä johdu vain siitä, että vanhempani sanovat näiden asioiden olevan väärin, vaan kyse on ihan omasta mielipiteestäni, ja siitä, että en vain halua. Monesti olisin voinut kokeilla kaikenlaista, mutta olen aina sanonut ei. Kaverini ymmärtävät minua, eivätkä painosta mihinkään.

Silti kotiintuloaikani on jo kymmeneltä ja äitini laittaa viesti 15 minuutin välein "Missä olet, kenen kanssa, million tulet kotiin", kun olen kavereideni kanssa. Aamuisin hän katsoo puhelimeni (iphonen näytöllä näkyy keltä on tullut viestejä ja mitä niissä lukee) ja on siis aina ihan paniikissa jos olen esim. 15 yli 10 kotona enkä tasan 10. Melkein joka viikonloppu minut pakotetaan perheen kesken mökille, ja ei ole mitenkään siis mahdollista, että saisin jäädä kotiin, koska kuulemma en halua olla yksin kotona. Olen kuitenkin lukemattomia kertoja sanonut vanhemmilleni sen olevan okei, ja että pidän yksin kotona olemisesta. Tunnen olevani ihan tarpeeksi vanha siihen, että voisin olla yksin kotona. Enkä tosiaankaan haluaisi järjestää minkään sortin kotibileitä tms. Minuun vain ei luoteta.

Vanhempani myös haukkuvat kaverini usein pystyyn, jos he eivät ole varakkaita tai muuten vaan heidän mielestään "järkevän ja siistin oloisia". Jos kaverini ei ole lukiossa, ennakkoluulot ovat vielä pahempia. He eivät myöskään ymmärrä sitä, kuinka tärkeitä kaverini ovat minulle ja kuinka paljon he tuovat elämääni kaikkea hyvää. 7lk minulla ei ollut kavereita, olin aina yksin koulussa, itkin itseni monesti uneen, enkä vapaa-ajalla ollut kavereideni kanssa. Vanhempani olivat tyytyväisiä tilanteeseen. Nyt kuitenkin minulla on paljonkin kavereita, mutta vanhempani eivät pidä siitä. He haluaisivat muutenkin valita kavereikseni ne kenestä minulla on "tulevaisuudessa hyötyä" eli ns. rikkaiden lapset.

Koulussa minulla menee erittäin hyvin, pääsin lukioon, keskiarvoni on yli 9.5. En siis ole millään lailla ns. huono lapsi. Harrastan myös urheilua ja olen hyväkin monessa lajissa. Vanhempani kuitenkaan eivät oikeastaan edes arvosta saavutuksiani, vaan pitävät niitä jotankin itsestäänselvyyksinä.

Että juu, olen kuulemma vaikea lapsi. Oli pakko avautua jonnekin. ): Auttakaa edes siinä, miten saisin kotiintuloaikaani vähän pidemmäksi...
Ja tiedän, että he yrittävät ajatella aina parastani, mutta minusta tuntuu, etteivät he enää tiedä mikä on minulle parhaaksi...

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks mun mielestä toi ei niin kamalan tiukalle kuulosta. Toki sain tuon ikäisenä silloin tällöin (eli ehkä 2 kertaa vuodessa:D) olla päivän pari yksin kotona.

Ikää kohta puolin 18, joten en kauhean paljon sua vanhempikaan ole. Nyktään toki saan mennä ihan miten haluan

Vierailija
22/26 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutki mitä neuroottisuus tarkoittaa, kyllä äitisi kuulostaa vahvasti paniikinomaisesta kontrolloimisesta kärsivän.

Miten isosiskosi on pärjännyt äitisi kanssa, onko hän jo muuttanut pois kotoa?

Eikö sinulla ole salasanaa, miten äitisi voi tutkia puhelimesi viestejä?

Isosiskolla samoja ongelmia, ei ole vielä muuttanut pois kotoa.

Ja on minulla, mutta pakotetaan avaamaan puhelin, jos vanhempani haluavat lukea viestejäni

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks mun mielestä toi ei niin kamalan tiukalle kuulosta. Toki sain tuon ikäisenä silloin tällöin (eli ehkä 2 kertaa vuodessa:D) olla päivän pari yksin kotona.

Ikää kohta puolin 18, joten en kauhean paljon sua vanhempikaan ole. Nyktään toki saan mennä ihan miten haluan

Ja toinen teini. Eli sinulle myös demi.fi. Ole hyvä :)

Vierailija
24/26 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on rakkautta!

Tulet sen myöhemmin oivaltamaan paremmin että sinun parhaaksi he kasvattavat sinua "kurilla"

Tai miksi sinä nyt sitä tunnet. Ole onnellinen että sinulla on vanhemmat jokta sinusta välittävät.

Kun sinulle tulee lisää ikää, kuri laantuu ja viisastut itselkin siinä samalla..

Olisipa minäkin saanut tiukempaa kuria kun olin nuori..

Vierailija
25/26 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja toinen teini. Eli sinulle myös demi.fi. Ole hyvä :)

Viittisitkö edes perustella miksi en palstalla saa olla vaikken varsinaista kohderyhmää olekkaan?

Vierailija
26/26 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika tiukkaa sinulla.. Oma 13v saa jäädä kotiin pariksi päiväksi kun mökkeilemme. Tyttö kyseessä. En halua pakottaa häntä mökille aina meidän kanssa kun kaverit on hänelle niin tärkeitä. Joskus tyttö ottaa kaverin mukaan mökille. Meillä on tosin vain puolen tunnin mökki matka.

Tyttö on luotettava ja koulu sujuu hyvin.

Mielestäni sinun vanhempien pitäisi kuulla myös sinun mielipiteesi asioista. Liika kahlitseminen ei ole tarkoituksenmukaista.

Harmi, ettei täällä ole "ilmoita lastensuojeluun" nappia.

Höpö höpö, vai lastensuojeluun..:) Viisauden vastakohta ei ole tyhmyys vaan fanaattisuus!

Lapset ovat erilaisia, tilanteet ovat erilaisia, ympäristöt ovat erilaisia. Tytöllämme on tutut ihmiset naapurissa (rivitalo). Joihin turvautua ja jotka pitää silmällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kahdeksan