Minusta ei koskaan tule mummia, saanko olla pettynyt ja surullinen?
Kipuilen mielessäni asian kanssa. Ja sitten tunnen syyllisyyttä. Syytä en ole lapsiltani kysynyt, ja eivät ole kertoneet.
Suren myös sitä, ettei asiasta ole puhuttu vaikka muuten suhteellisen avoimesti puhumme.
Nyt kun kirjoitin tämän, tajusin, kuinka kipeä asia tämä minulle onkaan, arjessa työnnän asian sivuun.
Kiitos, kun jaksoit lukea.
Asiallisia mielipiteitä toivoisin, ja vertaistukea.
Kommentit (78)
Eihän tuo herkkuakaan varmaankaan ole. Onneksi osaat työstää asiaa itseksi, etkä tuputa lapsillesi ideaa lapsenlapsista, kuten niin moni vanhempi tekee. :)
Mulla on pari teiniä. Tällä hetkellä tuntuu, että toivottavasti nuo ymmärtää olla tekemättä omia lapsia. Tää nykymaailman meno on sen verran hullua, että huoli lapsista vaan kasvaa ja kasvaa. Kuinka paljon pahaa he joutuvat vielä kohtaamaan tässä maailmassa?
Olen pahoillani. Emme voi kuitenkaan hankkia lapsia pelkästään isovanhempien takia, kun emme muutenkaan niitä halua. Anteeksi. Tässä asiassa on oltava kyllä itsekäs.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy ottaa selville miten täällä pienellä paikkakunnalla voisin alkaa varamummoksi.
Mietin vain, että mahtaisikohan se loukata lapsiani, mutta toisaalta, onko se sitten minun yksityisasiani.
Ajattelisin, että se on sinun yksityisasiasi, kuten lapsettomuus lastesi yksityisasia! Toisaalta - ette ilmeisesti ole puhuneet siitäkään, että onko lapsettomuus vapaaehtoista vai tahatonta! Joku tahattomasti lapseton voi sanoa, että ei haluakaan lapsia! Pahoittelut, että et pääse viettämään mummopäiviä!
Oletko miettinyt, jos olet virkeä ja hyväkuntoinen, että voisitko tarjota jollekin lapselle suunnitellusti ja sovitusti hoitoa tukiperheenä? Niistä on huutava pula ymmärtääkseni kaikkialla! Ympäri vuoden viikonloppuja ja mahdollisesti kesällä jonkin jakson! Se olisi todella arvokasta apua jollekin perheelle!
Myös tuo varamummo homma on hyvä - kokeile ainakin!
Kokisin epäonnistuneeni pahasti äitinä jos lapseni eivät haluaisi hankkia omia lapsia. Sille ei mitään voi jos ei saa mutta jos ei vaan halua, niin se tarkoittaisi sitä, että vika on minussa. Että olen ollut niin paska mutsi, ettei mitään rajaa. Hajoaisin varmaan täysin.
Tiedän ettei minustakaan tule mummia, syitä en nyt välitä kertoa. Ärsyttää vaan, kun nyt tässä iässä jatkuvasdi kysellään joko olen mummi tai mummikksi tulossa. Joku vuosi sitten vielä töräyteltiin, olenko raskaana, ja nyt sitten alkoivat nämä kyselyt.
Vierailija kirjoitti:
Kokisin epäonnistuneeni pahasti äitinä jos lapseni eivät haluaisi hankkia omia lapsia. Sille ei mitään voi jos ei saa mutta jos ei vaan halua, niin se tarkoittaisi sitä, että vika on minussa. Että olen ollut niin paska mutsi, ettei mitään rajaa. Hajoaisin varmaan täysin.
Tähän on pakko kommentoida, että veit sanat suustani, miksi en halua lapsia ja mistä se johtuu, omasta "äidistäni". Hän kuitenkin eroaa sinusta täysin niin että hän on omasta mielestään hyvä ja täysin virheetön, todellisuudessa paha ja pahin narsisti ikinä. Ja hän hajottaa lapsiaa, heidän puolisoitaan ja omaa puolisoaan. Sinä et voisi olla niin paska äiti, koska sinulla on omatunto.
Vierailija kirjoitti:
Eipä tule munkaan äidistä: tosin minusta omakin äitini olisi saanut jättää lapset tekemättä.
Sama.
Vierailija kirjoitti:
Niin tai sitten niin hyvä äiti, että olisit antanut lapsillesi varmuuden ja itseluottamuksen tehdä itse omat päätöksensä, nykyään kun lapsia ei ole "pakko" tehdä.
Ei taida mikään laki tai asetus kieltää aikuista ihmistä. Eli kyllä saa.
Millaiset välit teillä on, kun ei elämän perusasioista voi puhua?
Minulle on ollut aina valtavasti iloa tyttärestäni. Ja olen aina sanonut sen hänelle. Mutta on hän tuottanut murhettakin, sekin on puhuttu. Nyt minusta on tulossa isoäiti. Ja olen iloinen siitä. Olisi ollut kauheata jos elämässä olisi käynyt toisin. Myönnän.
Vierailija kirjoitti:
Itsestäni ei koskaan tule äitiä, koska en voi lapsia saada. En ole tätä äidilleni kertonut, enkä todennäköisesti edes kerro. Onneksi minulla on 2 siskoa, jotka ovat molemmat jo lapsia hankkineet. Ei tule niin paljon painostusta asiasta. Anoppi tosin vihjailee aika paljonkin, mutta kai se vaan täytyy jaksaa.
Miksi ihmeessä et kerro? Voit vain ilmoittaa miten asia on, ja todeta, että et halua asiasta keskustella. Aiheutat turhaa huolta ja odotusta joka painaa monen ihmisen elämää, eikä vähiten omaasi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsesi eivät halua/ saa lapsia?
Mitä se sinulle kuuluu?
Apn olis itse kannattanut tehdä enemmän lapsia niin mummoutumisen todennäköisyys olisi suurempi.
Jos olet laittanut alulle ruman miehen, niin eihän siinä ole toivoakaan mummiudesta. Saa syyttää itseään. T: ruma mies
Vierailija kirjoitti:
Kipeä asia. Mulla on naapurissa pariskunta jonka ainoa lapsi menehtyi onnettomuudessa vuosia sitten. alkuun oli kipeys lapsen menetyksestä, nyt on tuplakipeys siitä, ettei ole edes mahdollisuutta isovanhemmuuteen. Omia lapsiani olen hänelle lainannut melko paljon.
"Yhden lapsen laina-aika on 4h, paitsi jos lapsi on suosittu lainaajien keskuudessa, silloin laina-aika on 2h. Palauttamattomasta lapsesta tulee huomautus ja myöhästymissakko. Toistuva lapsen palauttamattajättäminen saattaa johtaa tilapäiseen lapsien lainauskieltoon. Muistathan kohdella laina-lapsia kuin ne olisivat omiasi ja palauttaa ne siinä kunnossa, jossa ne olivat lainatessasi."
Eipä tule munkaan äidistä: tosin minusta omakin äitini olisi saanut jättää lapset tekemättä.