Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keski-ikäinen, ovatko nivelesi kankeat aamuisin?

Vierailija
24.07.2016 |

Olen herätessäni todella kankea ja täysin jäykkä ja liikkuminen on hankalaa. Sormeni särkevät erittäin pahasti.
Mietin, onko syynä keski-ikä (olen 51-vuotias) vai syöpähoitona saamistani suurista kortisoniannoksista toipuminen.
Kortisonin vähentäminen on aiheuttanut useamman kerran pahat nivelkivut.
Reumasuku, joten minulle tehdään ensi kerralla reumakoe sairaalassa.
Onko kenelläkään mitään hyvää vinkkiä aamuraihnaisuuteen? Jumppaa tms.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi yritys. Olisiko muita nivelraihnaisia paikalla?

Vierailija
2/23 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

50v ja olen hiukkasen kopukka aamusin, mutta ei niin etta vaatisi mitaan toimenpiteita.  Jossain vaiheessa aloitan varmaan jotain tabuja nivelien liukastamiseksi ottamaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En niinkään aamuisin, mutta kun istua kyhnötän lempiasennossani jalat puoliksi allani sohvalla ja siitä nousen, on ekat askeleet aika tönkköjä. Mutta siitä kyllä nopeasti notkistun. Käsissä oli lievää voimattomuutta noin vuosi sitten, sellaista, ettei oikein jaksanut puristaa käsiä nyrkkiin aina, mutta sekin on mennyt ohitse. 

Vierailija
4/23 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole.

Vierailija
5/23 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on suositeltu inkivääriä ja magnesiumia. Magnesiumia eniten. Välillä ostan ja käytän jotain magnesiumvalmistetta. Välillä vain venyttelen.

Minulla oireilevat eniten jalat ja selkä.

Vierailija
6/23 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauanko aamulankeus kestää?

Itse en ole erityisen kankea aamuisin, mutta jos istun paikallani liikunnan jälkeen, on todella vaikea päästä edes ylös.

Vierailija
7/23 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla on vähän kankeutta sängystä noustessa, mutta se menee ihan muutamassa sekunnissa parin askeleen jälkeen ohi. 

Mutta ei nuorempana tällaista ollut, että jokin muutos se on. Olen 52-vuotias. 

Minusta nyt ei ole apua, mutta kaikki liikunta hyväksi. Eli liikkumaan monipuolisesti. Ja onhan paino kohdillaan?

Vierailija
8/23 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 49 vuotias enkä ole huomannut nivelissäni tai selässä mitään muutoksia, kankeutta tai vaivoja.

Vierailija
9/23 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole muu kuin selkäranka.

Vierailija
10/23 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kankeus ja nivelvaivat ja kivut loppuivat multa kun en enää syönyt viljaa.

Vierailija
11/23 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, mutta mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta. Varsinkin nilkat ja jalkapohjat.

Vierailija
12/23 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, mutta mä olenkin "vasta" 47 v. Harrastan joogaa, olisiko siitä sulle apua? Itse aloitin joogan muutama vuosi sitten ja olen nykyään notkeampi kuin koskaan ennen.

Vierailija
13/23 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nivelet eivät ole, mutta lihomisen ja ylisuurten rintojen takia onkin sitten käsivarret puutuneet ja selkä kipeä tms. En tiedä, pitäisikö tuo kallis memory-petauspatja vaihtaa tavalliseen, kun on ihokin alkanut kukkia, kun se ei hengitä. t48v

Vierailija
14/23 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei sua auta se, että muut kertovat mikä heillä on ongelmana. Mene hyvä ihminen lääkäriin ja kysy heiltä. Syy voi olla sytostaattihoidon seuraus, alkava reuma, nivelrikko, tai vaihdevuodet. Ei sitä tutkimatta lääkärinkään tiedä.

Vierailija
15/23 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. 

Kilpirauhasen vajaatoiminta on tutkittu useita kertoja, mutta arvoni ovat normaalit.

Minulla särki pari kuukautta sitten jalkapohjia niin pahasti, että liikkuminen oli vaikeaa.

Reagoin kortisoniin todella ikävästi ja kortisonin vähentäminen aiheuttaa aina lisää ongemia.  

Syön päivittäin magnesiumia. 

Kysyn vielä sairaalasta, voivatko saamani lääkkeet vaikuttaa nivelongelmiin. 

Kokeilen viljattomuutta, inkivääriä ja joogaa, jos niistä olisi apua. 

Ap 

Vierailija
16/23 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

58, tosiaan saa istua hetken aikaa ennen mihinkään pääsemistä. 

Vierailija
17/23 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kankeus ja nivelvaivat ja kivut loppuivat multa kun en enää syönyt viljaa.

Minulla myös nivelpsori pysyy oireettomana.

Runsaasti kasviksia, marjoja ja hedelmiä ruokavalioon.

Syö ravintorikasta ruokaa :)

Vierailija
18/23 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei sua auta se, että muut kertovat mikä heillä on ongelmana. Mene hyvä ihminen lääkäriin ja kysy heiltä. Syy voi olla sytostaattihoidon seuraus, alkava reuma, nivelrikko, tai vaihdevuodet. Ei sitä tutkimatta lääkärinkään tiedä.

Olen tietenkin puhunut tilanteesta sekä hoitajille että lääkäreille. Kortisoni voi aiheuttaa ongelmat. Lääkäri totesi, että voin olla loppuikäni yhtä jäykkä. 

Reuma tutkitaan seuraavaksi.

Mietin myös mahdollista nivelrikkoa särkyjen vuoksi.

Olen kaatunut useita kertoja rankkojen kortisonikuurien vuoksi.

Sytostaateista on jo neljä vuotta, mutta olen edelleen sairauslomalla. Allogeeninen kantasolusiirto aiheutti vaihdevuodet, mutta niitä hoidetaan estrogeenilaastareilla.

Kysyin, koska mietin, onko kankeus ja jäykkyys yleistä jo tässä iässä. 

Ap

Vierailija
19/23 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmosta kevyttä joogaa piti ruveta tekemään kun ei meinannu päästä punkasta aamulla. Nyt taipuu jo paremmin.

M52

Vierailija
20/23 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 25-vuotias ja nivelet ovat arat ja rutisevat usein, myös aamuisin. Ne ovat aina olleet sellaiset, mutta reumaa ei ole tutkittu.

Lämmittelen niveliä varovasti liikkumalla ja pyörittämällä. Siitä ne sitten vertyvät pikku hiljaa. Vasta lämmittelyn jälkeen voin urheilla tai tehdä muuta fyysisesti raskasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yhdeksän