Pääkaupunkiseudun julkisen liikenteen järjettömät hinnat
Olen itse espoolainen, ja onneksi mulla on oma auto. Mulla on kuitenkin kolme alaikäistä lasta jotka kulkevat jatkuvasti julkisilla. Asumme metroradan varrella, ja laskimme sen varaan että metro kulkee syksyllä. Nyt kuitenkin metro myöhästyy ja hinnat nousevat mutta linjat huononevat, jippii :)))
"Hauska" esimerkki, kun 17-vuotias oli lähdössä Tallinnaan päiväksi, Helsinki-Tallinna-laivalippu Tallink Superstarilla 4e suuntaansa alaikäiseltä. Jos teinillä ei olisi HSL:n matkakorttia, olisi hän joutunut maksamaan bussimatkasta kotoa Espoosta satamaan Helsinkiin 5,50e, sillä HSL:llä 17-vuotias luetaan aikuiseksi. Onneksi lapsella on opiskelijahinnat kortillaan, mutta kertalippua ostaessa ei saa sitäkään alennusta.
Täysin järjetöntä.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tallinnan julkinen liikenne on ilmaista meille tallinnalaisille.
Onko oikeasti näin?
Miten Suomessa ei voida ottaa mallia? Täällä ne vaan nousee ja nousee, kun kulut pitää kattaa. Mitenhän paljon metron valmistuminen lisää hintaa? Eikös sen kulut muuten moninkymmenkertaistuneet? Ja tästä tunailusta maksaa matkustajat. Reilua!
On ollut nyt pari vuotta, mutta ei nuo hinnat ulkopaikkakuntalaisillekaan suuria ole. Jo aikaisemmin Tallinnan julkinen liikenne oli ilmaista yli 65 vuotiaille, tämä koski silloin kaikkia myös suomalaisia. Nyt en osaa vannoa.
Ilmainen julkinen liikenne ainakin heti alettua näkyi siinä, että myös ruuhkat väheni ja parkkipaikan etsiminen helpottui. Eli myös omalla autolla ajavat hyötyivät, kaikki hyötyivät siis.
Mulle riittäisi se, että myös yli 30v opiskelijat saisivat opiskelija-alennuksen. Ihan järjetön ikäraja. eri